Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1757 ggr
Siaa88
2017-02-19 09:52

Glömde köpa nya p piller

I onsdags kväll  när jag skulle börja på en ny p piller karta (minipiller) insåg jag att jag inte hade några kvar. Så jag var tvungen att hämta ut nya på torsdag. Natten mellan onsdag och torsdag vaknade jag av att jag var sjöblöt i svett brukar sällan svettas mycket på natten  och nu på morgon har jag känt mig trött fast jag sovit 8 timmar och mått lite illa. Jag kan ju inbilla mig men kan det vara tidiga graviditetstecken? Har någon här blivit gravid av att ha glömt ta minipiller i mer än ett dygn? Jag och min sambo har börjat gå i barntankar men vill kanske inte börja försöka förs till hösten :)

Annons:
Honestyisdead
2017-02-19 10:03
#1

Hade ni alltså sex trots att du visste att du inte hade piller? Och att känna graviditetssumptom samma natt är inte vanligt nej.

Siaa88
2017-02-19 10:24
#2

Nej jag trodde jag hade kartor kvar men märkte att jag inte hade det på kvällen. Hade alltså sex den dagen men innan jag märkte att dom var slut..

Elsa
2017-02-19 10:34
#3

Jag skulle tro att du ändå har lite skydd kvar i kroppen, om du bara missat tagit en dag? Det försvinner ju inte helt och hållet bara sådär, men det är ju absolut inte lika säkert.

Och symptomen kommer inte så fort, jag tyckte mina kom fort efter en vecka efter befruktning, men samma natt är nog rätt omöjligt eftersom det inte är "färdigt" med det som händer i kroppen liksom.


Alexzandra630
2017-02-19 10:37
#4

Med tanke på att p-piller gör att du inte får någon ägglossning är det högst otroligt att ägglossningen skulle sätta igång inom ett dygn. Det är dessutom högst otroligt att du skulle ha graviditets symptom innan ens spermierna nått fram till ägget (om din kropp nu mot alla odds lyckades få ägglossning). Om du skulle blivit gravid så har inte ens ägget fäst än i livmodern. Även om du har en sorts mini-piller som försvårar för spermier att komma in och att ägget inte fäster så lätt så är oddsen minimala. Är du orolig så ta gravtest efter nästa gång du skulle ha mens.

[Smulan_88]
2017-02-19 11:14
#5

Det är ju inte ovanligt att man blir gravid efter att ha missat ett piller. MEN det är nog vanligare att man upplever symptom för att man "är just orolig". De brukar ju säga att man bör använda kondom 1 vecka efter missat piller. Så vill ni inte ha barn fortsätt att skydda er. Av texten att döma så framgår det ju inte om och när ni haft sex, så gissningslek är det ju för allt och alla. Om du vill veta säkert ta ett graviditetstest 14-16 dagar efter det missade pillret.

Siaa88
2017-02-19 17:55
#6

Som jag skrev i en tidigare kommentar hade vi sex i onsdags men märkte senare på kvällen att jag inte hade några kartor kvar.  Så tog inte p piller fören på eftermiddagen dagen efter då jag kunde åka in och köpa nytt.

Annons:
[Smulan_88]
2017-02-19 18:36
#7

Eftersom du inte tog något dagenefterpiller(!?!) så får du väll vänta och se, kroppen kan ju spöka lite med en, när man missat. Så vänta du 14-16 dagar från i onsdags och testa sen. Dock råder jag er att använda kondom då ägglossningen KAN ske några dagar efter att du missat piller just för att kroppen "försöker komma igång igen". Allt däremellan är gissningslek

Lizelda
2017-02-20 11:44
#8

När jag tog p-piller så hände det att jag missade var och varannan dag ibland men skyddet försvinner inte, det minskar bara. Tog dem första månaderna av mitt förhållande och då hade vi sex minst en gång om dagen oskyddat utan problem så jag hade inte oroat mig särskilt mycket. Hade det varit en spiral du dragit ut så hade du varit i samma sits som mig och då finns det anledning att oroa sig men inte annars.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pontiac57
2017-02-20 14:11
#9

Fast p-piller och mini piller kan du bli gravid på om du missar 1 dag, det är väldigt vanligt. Man säger att effekten går ur så fort du slutar. Så jag skulle inte säga som ovanstående att det inte är någon fara för det är från person till person hur länge preventivmedlet håller i sig men enligt barnmorskor och tillverkare ska man använda kondom vid missat piller.

[Devya]
2017-02-21 07:01
#10

#9 Min gynekolog sa att det inte fungerade så. Om man har tagit p-piller en längre tid så försvinner inte skyddet bara efter en dag. Man kan dock ta det pillret man missade plus sitt vanliga piller nästa dag istället.  Det beror på var i sin cykel man befinner sig. Man kan även låta "mensen" komma fram om man är nära sockerpillren. 

Men givetvis så rekommenderas det att man använder kondom om man har missat p-pillret en dag men risken för att bli gravid är otroligt minimal. Har man däremot upplevt lös mage i en längre tid och sen missar man även att ta ett piller, ja då är saken en helt annan. Då kan skyddet ha minskat en hel del redan.

Så man måste väl egentligen se på den hela stora bilden antar jag.

Lizelda
2017-02-21 19:22
#11

#10 Det står ju även i bipacksedeln och på FASS

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pontiac57
2017-02-22 01:27
#12

Fast det blir ju ingen skillnad av att ta två piller för att man glömt en dag? Och nej på bipacksedeln på ppillrena jag använt har det stått att man ska kompletera med annat preventivmedel då det inte är säkert att du är skyddad när du glömt. Har helt att göra med hur din kropp fungerar och vad du har för piller

[Smulan_88]
2017-02-22 11:50
#13

MÅNGA har blivit gravida för ETT missat piller. Så det rekommenderas alltid att man kompletterar med kondom 1 vecka för att minimera riskerna att bli gravid. Vi är alla olika känsliga, OCH vi har alla olika lätt att bli gravida. Det är den viktigaste aspekten!! Gör man ytterligare efterforskningar så är det faktiskt så att har man ätit p-piller så är det störst chans att bli gravid första två månaderna efter p-piller stopp. Just för att kroppen kämpar för att komma tillbaka till egen hormonnivån. Och att kroppen då "allt som oftast har en eller i vissa fall till och med två ägglossningar. (Krävs att man ätit regelbundet minst 6-8 månader)

Annons:
[Devya]
2017-02-22 15:59
#14

Hmm, okej. Kanske jag har fått något om bakfoten. Jag har förstått att det beror på var i kartan man befinner sig. Är man ett par dagar före sockerpiller så kan man välja att låta mensen komma fram lite tidigare istället.

Men hur är det egentligen. De fyra dagar man inte tar pillren, ska man då undvika att ha sex?  Jag läste att skyddet håller i sig även de fyra dagarna man inte tar pillren.

Honestyisdead
2017-02-22 17:34
#15

#14 man är skyddad även de dagarna.

[Devya]
2017-02-22 17:36
#16

#15 Hmm, okej. Blev att fundera då någon sa att genast man slutar med p-piller, från första dagen, så försvinner skyddet direkt. Men då fungerar det inte likadant med sockerpillren. Annars är man ju hela fyra dagar utan skydd.

[Smulan_88]
2017-02-22 20:42
#17

#16 Befinner man sig på någon av de sista dagarna så har du skydd, iom att kroppen gör att du går mens inom 3 dagar allt som oftast. Uppehållet får inte vara längre än 7 dagar. Dvs samma som antalet sockerpiller. Så har man missat så man påbörjar pillernas en tidigare så får man ju även börja nästa karta tidigare. Vad gäller p piller så är det lite olika, för det går inte säga att ingen blivit gravid av 1 missat piller. När det ständigt förekommer, MEN man är ju relativt skyddad, så länge man tar dem inom de tidsramar man ska.

Upp till toppen
Annons: