Annons:
Etikettallmänt
Läst 3959 ggr
PerhapsimAnna
2017-02-15 21:45

BF Augusti 2017 #2

Tycker vi fortsätter på ett nytt inlägg då vi snart uppnått maxkommentarerna på förra!

Senaste frågan handlade om cravings, har ni några?!

Förra inlägget:

http://gravid.ifokus.se/discussions/585965538e0e7445a1001933-bf-augusti-2017?discussions-1

Annons:
[Kijsen]
2017-02-15 21:52
#1

#298 åh jag är alltså inte ensam!! Gud, sålänge jag får potatis är jag nöjd liksom haha Har ju alltid varit en köttälskare men kan nu istället bara bli sugen på potatisen och såsen man har till, mums!

Djurälskaren87
2017-02-15 22:33
#2

1# haha vad kul vi är två. Jag verkligen älskar det. Kan äta de jämt :)

Pontiac57
2017-02-16 00:48
#3

Den här gången har jag än så länge bara haft avsmak för det mesta hehe Tror jag har känt dom första sammandragningarna nu också efter ett par tunga arbetsdagar. Betydligt tidigare än förra grav :)

mikkan01
2017-02-16 05:38
#4

Samma som #3. Har inga direkta cravings utan bara avsmak för vissa grejer. Ville ha massa surt i början på graviditeten, juicer, apelsiner, blodapelsin osv men det har avtagit. Sambon får dock en jäkla massa cravings. Han är sympatigravid haha 😅

~mikkan

Lojs
2017-02-16 08:22
#5

Jag missade den här tråden när jag svarade i den andra, jag klistrar in min kommentar så att den hamnar rätt. #298 Tyvärr, känner inte av några cravings, inte alls förra graviditeten heller. Lite tråkigt, jag hade gärna blivit sugen på något kul. För mig är det mer att jag blir sugen på allt jag ser, om jag ser någon efterrätt på Facebook eller maträtt på tv, eller bara att jag kommer att tänka på någon mat så blir jag jättesugen och jättefixerad på just det just då, men det är grejer som jag gillar annars med, bara att jag blir jättesugen, även om jag är mätt eller så. :) Min kropp tycker tydligen mest att jag ska gå upp en massa i vikt, trots att jag redan är överviktig så den borde vara nöjd. ;) Potatissug skulle kunna vara att kroppen tycker du behöver magnesium, har du några kramper, typ i vaderna? Kramper kan vara tecken på magnesiumbrist. Du skulle kunna kolla vilken annan mat som är hög på magnesium och fundera på om du är sugen på det med. Teorin är ju att cravings kan tyda på ämnen kroppen behöver.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-02-16 22:11
#6

Gravings är inte så bra alla gånger haha. Jag vill ha mos igen nu när jag kommer hem. Har ni börjat kolla på lite babysaker?

Annons:
PerhapsimAnna
2017-02-17 00:03
#7

Jag har fått avsmak för det mesta men när jag är hungrig äter jag helst hamburgare haha :) Vi har allt sedan innan så kommer mest bli blöjor :)

[Kijsen]
2017-02-17 00:17
#8

Vill även tipsa er som inte vet att det finns några gratis babyboxar som man kan få med lite smått o gott i till bebis och mamma :) tex så har Apotek hjärtat, apoteksgruppen, Loyds apotek, babyproffsen och libero gratis boxar.

[Nalaa]
2017-02-17 11:45
#9

Så då är det kanske inte konstigt med sammandragningar redan? Har fler känt av det? Vi har också allt förrutom dubbelvagn, ny stor säng till dottern så bebis kan få spjälsäng och blöjor:-p Jag blir inte sugen på något specifikt utan det varierar men suget finns där absolut (tyvärr mest onyttiga saker som cheeseburgare, lökringar, Palle Kulingchoklad, ostchips och sånt:-p)… Åh, Max lökringar med sour cream and peppersåsen:-)

[Nalaa]
2017-02-17 11:46
#10

Magen börjar synas nu, i alla fall vi som vet om det tänker på det. Det är SÅ mysigt! Vår älskade lilla minibebis! Jag försöker komma ihåg att ta bilder varje vecka, det gjorde jag med dottern med, det är kul att ha! Hoppas dock inte att jag blir lika stor den här gången men eftersom vi vet om att det blir igångsättning senast vecka 38 så har jag ju fem veckor tillgodo där eftersom dottern föddes i vecka 43:-)

mikkan01
2017-02-17 12:12
#11

Har inte känt av några sammandragningar än, ingen mage, inga direkta sug och nu dricker jag kaffe igen på daglig basis, något jag inte kunnat göra sen någon vecka innan jag plussat. Man får väl njuta av det, allt kommer väl på samma gång sen ;) Hoppas på en så lätt graviditet som möjligt. Börjat kika runt på bebissaker, mest för att få ett hum på priser (herre vad dyrt allt är!!) och vad man vill ha. Att hitta en vagn lär väl bli det svåraste. Vad jag läst mig till så föredrar jag nog emmaljunga (kommer bo på landet när bebis kommer) både på utseende och funktionalitet. Men det är ju så dyrt. Får hoppas att man gillar dom lika mycket när man testkört och sen hoppas på att man hittar någon billig på blocket. :)

~mikkan

Lojs
2017-02-17 12:38
#12

Vi har ultraljud på tisdag, så snart vi varit på det och sett att allt är ok så ska vi börja shoppa tänker vi. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-17 14:12
#13

Ja, det är sjukt dyrt med bebissaker! Vi köpte vagnen begagnad (men oanvänd) och med den kom chassi, liggdel, sittdel, biladapter, babyskydd och två åkpåsar till ligg- och sittdel. Allt detta för 5500 kr:-) Spjälsäng fick vi men annars har vi köpt allt själva. Mycket kläder från Tradera (ett klädpaket med över 30 plagg för typ 200 kr) och två besök i Ullared då vi köpte allt från nagelsax till badbalja och kläder. Sjukt dyrt men sjukt kul! Och man har ju kvar allting nu till bebis två så den hör gången blir det "billigare". Mamma sydde babynest och gav oss i present och sen har det ju trillat in en hel del leksaker och klädesplagg då och då från nära och kära:-)

Annons:
[Nalaa]
2017-02-17 14:15
#14

Tror att det blir den här för vår del: B-Agile Double från Britax är en robust och stabil syskonvagn, perfekt för den växande familjen. B-Agile Double är precis lika praktisk som B-Agile och ryms genom en vanlig dörröppning och kan styras med en hand. Vagnen har justerbart säte ända ner till liggläge, vilket gör att den även passar för nyfödda. - Enhandsgrepp vid upp- och hopfällning med automatiskt lås när den fälls ihop - Avtagbar sittdel - Justerbart säte ända ner till liggläge - Click & Go-adaptrar kan köpas till, vilket gör det enkelt att skapa ett travel system - Lätt aluminiumchassi - Ryms genom en dörröppning - Inbyggd fjädring - 5-punkts säkerhetssele som går att justera på höjden - Låsbara svängbara framhjul - Bekvämt mjukt vadderat handtag - Avtagbar och duschbar sufflett med meshpanel - Stor förvaringsficka i suffletten - Rymlig varukorg - Punkteringsfria hjul - Hjul som går snabbt att ta av för en mer kompakt vikning - Låsbara swivelhjul fram - Inkluderar regnskydd Maxvikt: 15 kg per säte Mått: H104 x B78 x D105 Mått ihopvikt: H76 x B72 x D31 cm Vikt: 13,2 kg

Fislisa
2017-02-17 21:17
#15

Svarade i gamla tråden haha Jag har senaste veckan fått sammandragningar när jag går eller rör mig. Hade det med förra också. Men däremot har jag sjukt ont ibland, oftast är det när jag ligger på vänster sida och ska vända mig. Inatt gjorde det så ont så jag fick tårar. Varför blir det så?? Inga cravings, typ ingen aptit alls. Fick tips om att hamburgare brukar gå bra, testade och spydde som en gris efter. Så det blir nog inga fler hamburgare för mig på länge :/ Jag har inte köpt någonting. Vi ska byta rum med en av grabbarna, så jag vill ha det gjort innan vi köper grejer. Typ skötbord och sånt. Kollar lite på vagnar men har inte hittat nån jag gillar än

Fislisa
2017-02-17 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Måste visa magen. Känner mig sjukt stor! Är i vecka 16 (15+3) Mina vänner säger att jag har tvillingar :@

Lojs
2017-02-17 22:57
#17

#15 Var får du ont någonstans när du ska vända dig?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fislisa
2017-02-17 23:17
#18

I magen, precis över blygdbenet typ. Det är inte sammandragningar.. Antar att det är ligament eller nåt, väldigt obehagligt hur som helst :/

Pontiac57
2017-02-18 00:54
#19

Det är troligtvis ligamenten jag har problem med samma. Ingen fara men ont gör de :/ Vi ska endast köpa en syskonvagn och lite personliga grejer. Vagnen blir en emmaljunga double viking 735 då vi redan har en vanlig viking och jag ääälskar emmaljunga :) #14 är inte den enbart framåtvänd?

[Nalaa]
2017-02-18 07:15
#20

Bra fråga! Det är den nog… Hittar ingen bild på den med framåtvända barn… Men det tror jag är vanesak:-)

Annons:
[Nalaa]
2017-02-18 07:16
#21

Jo, man kan vända som man vill!

Djurälskaren87
2017-02-18 09:00
#22

16# är de första barnet? Min mage kom med i v 15/16.

Djurälskaren87
2017-02-18 09:02
#23

16# fin mage föressten.

Fislisa
2017-02-18 10:58
#24

#22 nej tredje :) men sju år sen jag var gravid sist :O Såg ut såhär i vecka 23 med andra barnet ;)

PerhapsimAnna
2017-02-18 20:55
#25

#18 #19 Mina foglossningar satt endast i blygdbenet förra grav och det är som en svidande känsla samtidigt som det känns väldigt obehagligt och stramar ner i ljumskarna. Kanske kan vara de?

[Kijsen]
2017-02-19 11:39
#26

Är det någon som vet om massage är ok under graviditeten? Jag är i v.16 och har haft problem med min ländrygg sedan många år tillbaka och hade verkligen behövt en omgång snart :p Nu menar jag djupgående massage och inte den där tramsiga avslappningstjofräsen som inte hjälper.

Djurälskaren87
2017-02-19 12:41
#27

26# vet de finns mammamassage men kanske är de där mesiga dom gör då ;) Idag tog jag min första kopp kaffe! Hur är de med er andra och kaffedrickande?

Annons:
[Nalaa]
2017-02-19 13:31
#28

Jag dricker kaffe varje dag, gärna mörkrostat som innehåller mindre koffein dock. Jag dricker inte mycket, kanske en halv deciliter varje gång och så späder jag gärna ut den med mjölk med:-) Jag läste på om massage att det tydligen bara är en myt att man inte ska gå på massage när man är gravid, tvärtom är det bra för det minskar stressnivån och frisättr bra hormoner i kroppen som också barnet känner av. Dock är det så vitt utspritt att det inte är bra att få massage att många ställen säger nej till gravida dör om det skulle hända något (som då ändå inte beror på massagen, men det vet ju inte någon om vad missfall eller annat beror på) så har de ryggen fria liksom. Sen säger inte JAG att detta stämmer men det var det jag fick fram av mitt sökande:-) Åh, på onsdag går jag in i vecka 12. Är ju lite milstolpe! Jag har känt bebisen, älskar det! Hoppas att det är en flicka för om det är en pojke får sambon välja namn och då blir det ett andranamn från hans pappa (min pappas namn är självskrivet som tur är:-)) men jag gillar inte hans pappa och tycker inte att han är en bra förebild. Enda anledningen till att han ens började fundera på att ta sin pappas namn som andranamn är för att pappan själv tjatade… Fint sätt va? Tycker inte om hans sätt alls alltså! Om det blir en flicka får jag välja namn, då blir det nog samma namn som vår dotter har, efter våra mammor. Jag vet inget bra namn som klickar med dotterns namn dock, kanske Ida, Maja är så vanligt men är väldigt fint… Tuva? Lina? Stina? Jennie? Alexandra? Molly? Hanna?

Djurälskaren87
2017-02-19 13:40
#29

28# oj vad trist att du ska behöva gå med på att döpa ditt barn till ngn du inte gillar:( får hoppas på tjej då;) vad heter din dotter? De magiska 12 veckorna. Underbart ju! Känns skönt när man baserat det

[Nalaa]
2017-02-19 13:49
#30

Ja, det känns jätteskönt:-) Åh, hade gärna velat dela med mig mer privat men jag måste förbli anonym på grund av vissa skäl…. Men dottern har ett kort och relativt "gammalt namn" i stil med Agda och Edit. Vill gärna att namnet ska passa till det och dessutom passa in i eran då namnen Agda och Edit var vanliga, så jag vill liksom inte ha ett barn med gammaldags namn och sen något nytt namn som är värsta modernt liksom:-p

[Kijsen]
2017-02-19 14:08
#31

#27 haha! Får kolla upp det ;) #28 tack för svar :) har läst detsamma, tror jag får ringa till min massös och kolla läget.

PerhapsimAnna
2017-02-19 15:28
#32

Kaffe dricker jag till och från när jag blir lite sugen. Är ingen jätte kaffedrickare och drack bara en kopp om dagen innan jag blev gravid. (förutom om jag är hos mamma för då blir det minst 3 haha)

Någon annan som har blivit jättekänslig (igen) för lukter och tanke på olika mat?

Jag var inte det innan men nu har jag helt plötsligt blivit superkänslig och kan nästan kräkas av tanken av en bajsblöja eller lite matrester i diskvattnet eller om det luktar illa i kylskåpet. Jag upplever även att växtvärken från livmorden får mig att må väldigt illa och vid dessa tillfällen måste jag lägga mig ner.

Pontiac57
2017-02-19 20:38
#33

Jag dricker normalt sett väldigt mycke kaffe men håller mig nu till rekomenderad mängd :) Lukter har jag också fått väldiga problem med, har jätte problem att byta bajsblöjor på sonen sen ett par veckor tillbaka hehe. Magen växer också massvis så man känner enkelt kulan när jag ligger ner (har lite extra isolering på magen) så det känns riktigt roligt :)

mikkan01
2017-02-20 08:35
#34

Är inte så känslig för någonting längre (hoppas det håller i sig). Börjar ana en liten kagge nu ;) Är i v.15+6 och herregud vad det går snabbt? Nästa vecka flyttar vi till hus och börjar renovera och greja så tiden kommer väl bara springa iväg och helt plötsligt kommer bebis bara vara här ;)

~mikkan

Annons:
[Nalaa]
2017-02-20 09:18
#35

Tiden springer verkligen i väg, jag är så glad att jag går in i vecka 12 nu och att jag redan känt bebisen! Blev så lättad och oron försvann lite:-) Längtar dock sååå till ultraljudet, bara en och en halv vecka kvar. Jag är ju föräldraledig med dottern så dagarna bara rusar i väg, försöker få lite gjort här hemma för att förbereda så mycket det bara går så att vi slipper göra det när magen är stor och tung. Håller på att sälja en massa möbler som bara står och inte används, har rensat ut gardroben och ska ge mig på skafferiet och städskåpet en dag nu med:-) Känns jätteskönt att få undan sådant! Sen ska jag möblera i dotterns rum med tänkte jag:-)

mikkan01
2017-02-20 09:54
#36

#35 Jäklar, när jag var i v.12 (låter som att det var jättelängesen) så låg jag bara och degade på soffan och tyckte synd om mig själv haha 😅 Mysigt att känna bebis redan, jag har inte känt något ännu men gissar på att man känner av rörelser tidigare om man fått barn tidigare? lite avis ;)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-02-20 10:20
#37

36# Oftast brukar de som fött barn tidigare känna röreler fortare då de även vet exakt vad de ska känna osv. Sen beror det på vart bebis ligger :) De flesta känner runt v 17 till 24 har jag läst. Jag går in i v 18 imorgon men har inte känt något men de kommer :) Jag har moderkakan i framvägg också så det är som en stötdämpare. När bebis sparkar känner jag det inte för de tar emot.

PerhapsimAnna
2017-02-20 11:36
#38

#37 Vänta du bara tills den blir stor nog och kommer ligga och ha sin dagliga underhållning på din fulla kissblåsa, det är jätteroligt! NOT :D Då hjälper nog inte moderkakan i framväggen :P

Djurälskaren87
2017-02-20 11:43
#39

38# Så blir det säkert hehe

[Nalaa]
2017-02-20 14:44
#40

Ja, precis - den här gången visste jag ju precis vad det var när bebisen sprattlade där inne, annars hade jag nog inte reflekterat över det:-)

Crunchy123
2017-02-20 15:59
#41

Idag har jag varit på RUL! Och tydligen va min mens mer oregelbunden än jag trodde så bf blev flyttad från 25/7 till 3/8 ^^ så nu är jag tillbaka i vecka 17 (16+3) :) det var riktigt häftigt med ultraljudet och allt såg bra ut! Så nu kan jag verkligen slappna av och njuta av graviditeten.

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-20 16:13
#42

41# underbart allt gick bra! Jag tycker man kunde slappna av mer efter KUB men känns skönt med RUL att kolla när man är lite senare gången med. Ville ni veta kön?

Crunchy123
2017-02-20 17:01
#43

#42 Ja det blir ju mycket mer verkligt och konkret när man får se hur det ser ut där inne på insidan:) men visst har vi ganska lika bf? Japp vi fick reda på att det va en pojke, något som både jag, min familj och mina kompisar hade på känn^^ ska ni ta reda på kön?

Djurälskaren87
2017-02-20 17:18
#44

42# ja vi är rätt så lika gångna. Jag har BF 31/7.:) Åh grattis vad kul!!!

Ceet
2017-02-20 21:18
#45

Hej,

Har varit här inne och läst (VARJE kväll) sedan i början av januari. Men inte vågat skriva. Vi har två MA bakom oss (okt -15  och juni -16) och har inte vågat hoppas att detta skulle hända.

Har gjort tre tidiga UL, ett i vecka 5 (enligt mens i vecka 7), ett nytt när jag sedan var i vecka 7 och sedan ett i vecka 11. Blev vid det första UL framflyttad 14 dagar och vid andra UL tillbakaflyttad 5.

Idag var det dags för kub. Gårdagen var väldigt ångestfylld och min partner sjuk i depression, så jag har haft några tuffa veckor bakom mig vilket har spätt på min oro ytterligare. Men allt såg bra ut och den gav låg sannolikhet. Jag tycker det var superspännande och bebis låg såg bra till att det var lätt att följa med och se allt som hon pratade om! Så nu har vi lovat oss själva att vara glada och njuta!

Är nu i vecka 13 med bf 31 augusti. Har mått illa 2-3 eftermiddagar allt som allt hittills (och då var jag den kinkigaste så kan inte ens föreställa mig hur det varit för er som mått dåligt varje dag, hatten av till er!). Har dock ont i ländryggen som kommer och går. Det hugger till när jag böjer mig fram och när jag ligger på rygg i sängen (så vaknar när jag vänder mig).

Så, det var skönt att skriva av sig och göra det ännu mer verkligt!

[Nalaa]
2017-02-21 06:55
#46

Grattis! Och välkommen:-) Vi ligger ganska likt i tid då, jag har visserligen BF 12/9 men kommer blir igångsatt 28/8 som det ser ut nu:-) Ja, njuuuut! Den bästa tiden någonsin är inom räckhåll<3

mikkan01
2017-02-21 08:20
#47

#45 Stort grattis!!! Har blivit så blödig på senaste så blev faktiskt lite tårögd när jag läste, njut av tiden och av det som komma skall!! :) och välkommen hit! Gick in i v.17 idag och jag vet inte om jag inbillade mig men kände något lätt puffande i magen. Mysig känsla och tänker verkligen verkligen fortsätta tro på att det var den lilla som gjorde det :)

~mikkan

[Nalaa]
2017-02-21 11:52
#48

Härligt, njut av rörelserna i magen - sen när de är födda saknar man det, konstigt nog (man har ju lilla bebisen i famnen då liksom:-p)! Jaha… Då har man lagt in om föräldraledighet ett och dtt halvt år till:-D Inget jobb förrän augusti 2018 och då tänker jag nog förlänga ändå:-D

Annons:
PerhapsimAnna
2017-02-21 12:08
#49

#48 Bara lite nyfiken, betalar din man allt eller hur ser det ut för er eftersom du är hemma så länge?

Själv har jag försökt snåla med dagarna så gott det går för o kunna vara hemma så länge som möjligt men jag får dåligt samvete för att min kille betalar mer samt att jag knappt har några pengar alls att leva på :/

Lojs
2017-02-21 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nu har vi varit på RUL! Så himla kul att se den lilla varelsen!
Allt såg fint ut, så himla skönt, jag har varit lite orolig, även om jag känt bebis så vet man ju aldrig om den är ok. 
Jag hade tydligen moderkakan i framvägg, det blev jag förvånad över eftersom jag känt rörelser så tydligt, men det förklarar ju varför jag bara känt rörelser långt ner och gärna åt sidan. =)
BM kunde inte se vilket kön det var, det var ju lite tråkigt, men vi hade ändå inte tänkt berätta för andra vilket det blir så nu kan vi i alla fall svara ärligt att vi inte vet. ;) 

Maken som inte varit med om detta tidigare blev väldigt rörd, det blev väldigt mycket mer verkligt nu för honom som inte känt av det hela så tydligt som jag har. '

Jag blev flyttad lite i tid, jag trodde på början av augusti, men vi fick 30/7 som datum, hoppas vi är välkomna här ändå, jag känner mig mer hemma i den här tråden än i juni/juli-tråden. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-21 13:48
#51

Ja, min man jobbar och sliter för att jag ska kunna vara hemma:-) Men han vill det! Han är en sådan som måste jobba och som inte klarar av att vara ledig utan att börja måla om huset eller lägga om stensättningarna i trädgården:-p Sen lever vi ganska snålt, vi sparar pengar genom att planera mat utifrån erbjudanden och eftersom jag har tiden (och intresset) så kan jag handla maten i tre olika affärer för att spara pengar:-) Fast så snålt lever vi inte, jag var ute med mina kompisar för ett tag sedan och åt på restaurang och sedan bio. Min sambo har en dyr hobby (motorsport) men det går ändå:-) Och ändå lyckas vi spara till bröllop:-) När dottern fyller ett måste jag ju dock börja plocka ut fem dagar i veckan så det är lite det vi har sparat dagar inför:-) Men visst har jag plockat ut dagar innan med men absolut inte varje dag:-) Nu när det blir finare väder ska vi köpa en cykelsadel till dottern så jag börja cykla mer och spara pengar på bensin:-p Härligt med RUL! Längtar så till vårt ultraljud nästa vecka:-)

Djurälskaren87
2017-02-21 14:06
#52

50# grattis vilken lättnad! Jag längtar till min om en vecka! Även om man gjort kub vill man se bebis igen!. Jag har också i framvägg men inte känt något ännu:( lite trist tycker jag. Man vill ju känna något. Trist de inte kunde se könet berodde de på hur bebis låg?

Ceet
2017-02-21 15:49
#53

#46 Tack och vad kul att vi ligger så lika! Ska bli spännande att följas åt.

#47 Tack! Betyder mycket för mig att mina ord kunde beröra :) Längtar så efter att få känna det där puffandet du beskriver. Det är första barnet för mig så antar att jag inte kommer fatta riktigt vad jag känner till att börja med! Men låter underbart :)

#50 Vad fint att få höra om ert RUL och hur din man reagerade, att det blev mer verkligt! Det hoppas jag det kommer bli för min med då. Då är du en månad precis före mig, ska bli kul att läsa om dig framöver för att ha lite koll på vad som händer en månad bort!

Nu vill jag bara att magen ska komma! Är lite uppsvälld på kvällarna men annars varken syns det eller känns ett smack. Har gått upp 1 kg, men trodde det skulle vara mer för jag tycker att både bröst och höfter blivit större.

När började det synas på er?

Djurälskaren87
2017-02-21 16:19
#54

53# Det började puta först i vecka 15 för mig :)

Ceet
2017-02-21 16:47
#55

#54 Spännande! Är det så att du kan ha dina vanliga kläder? Går in i vecka 14 i morgon så inte långt kvar med andra ord. Har svårt att föreställa mig själva med en rund och fin gravidmage :)

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-21 17:17
#56

55# nja inte alla jeans hehe :) Ja det är ju så olika med. Vissa får magar senare än andra men det är mysigt att få mage då känns det lite mer verkligt :) Jag går in i v 18 idag så är en vecka kvar till RUL nu :)

[Kijsen]
2017-02-21 19:26
#57

Åh, ikväll tyckte jag att jag kände nån liten rörelse längst ner i magen! Så spännande! Kändes väldigt dovt men det kändes inte riktigt som fladder utan mer som en buff av nåt slag. Men väääldigt dovt! Hade jag inte suttit still i soffan hade jag antagligen inte märkt av det. :) som förstföderska är detta häftigt! Någon annan som har känt nåt än?

[Nalaa]
2017-02-21 19:29
#58

Härligt att känna bebisen! Det är något man aldrig glömmer:-)

Lojs
2017-02-21 20:27
#59

#52 Precis, bebisen låg med sidan emot och när bm kollade lite underifrån så låg den med benen alldeles ihop. Väldigt hemlighetsfull liten loppa jag har där inne. :) #53 Vad kul, då spår du framtiden via mig då. ;) #57 Grattis, vad kul! Jag tycker ofta det känns typ som en "fisk" som ligger trångt och vrider sig där inne. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Kijsen]
2017-02-21 20:32
#60

#58 verkligen :) #59 Tack! Ja, svårt att förklara vad man känner egentligen haha. Men det kändes nästan som att någon petade mig i magen, fast från insidan och väldigt nätt :) Har ju känt lite konstiga saker i magen i ett par veckor men har bara tänkt att det är tarmarna eller gas. Men nu kändes det längre ner och inte alls som innan så jag antar att det är bebis :)

Djurälskaren87
2017-02-21 20:34
#61

Åh jag vill också känna något men får hålla mig till tåls lite till. Men hade varit underbart att få känna första rörelsen.

[Nalaa]
2017-02-21 20:48
#62

#61 Det kommer:-) Jag läste i appen att många har gått upp mellan ett och fem kilo efter tredje månaden, hur ligger ni till? Jag vill verkligen inte gå upp 26 kilo den här gången med! Jag vet dock inte var jag ska börja räkna min vikt, jag gick ju ner tre kilo eftersom jag kräktes så mycket, om jag räknar med den lägsta vikten jag hade efter kräkperioden (:-p) har jag gått upp ett kilo. Tror att jag hade gått upp lite mer med första barnet i den här veckan faktiskt så det bådar ju gott:-) Blev plötsligt sjukt sugen på snacks från bion. Messade pojkvännen som är iväg att jag plötsligt blev jättesugen på sådana, fick till svar "Fixar! Bacon eller sour cream?". Jag älskar honom!

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-21 20:56
#63

62# jag har gått upp typ 6 kg men är liten sedan innan. Åh vilken underbar kille du har:)

[Kijsen]
2017-02-21 21:17
#64

#62 vägde mig senast i v.15, så för lite mer än en vecka sen och har då gått upp 4kg sedan inskrivning. Då är jag överviktig sedan innan också, så jag hoppas det inte banar iväg alldeles för mycket.. min BM tyckte att 8-10kg kanske räcker för mig och att jag skulle försöka att inte gå upp mer. Men alltså.. hur lätt är det? Även fast jag förstår att man inte äter för två och jag äter ju liksom inte sämre än förut, bara lite större portioner och oftare. Tycker det är sån vikthets runt om kring även för gravida, nu ska man ju helst gå ner i vikt också om man ska jämföra sig med alla andra. Galet. :P

[Kijsen]
2017-02-21 21:18
#65

Nej inte sedan inskrivning.. totalt sedan jag plussade :) Haha förvirrad ..

[Nalaa]
2017-02-21 21:30
#66

Jag vill hålla lite koll just för att jag inte mådde bra av att gå upp så mycket i vikt med första barnet. Visst, mycket försvann ju efter förlossningen med barnet, moderkaka, vätska och så men tiden innan… Jisses, vad jobbigt det var. Det vill jag inte vara med om igen om jag kan undgå det:-) Jag kommer nog inte kunna dölja magen i en månad till:-) Älskar att det börjar synas:-)

Djurälskaren87
2017-02-21 21:44
#67

Jag känner inte alls någon panik över om jag går upp mycket. Jag äter det jag vill och kommer inte tänka på min vikt utan bara njuta men å andra sidan vet jag inte hur de är att vara stor så ska intr säga för mkt haha :)

Ceet
2017-02-21 21:55
#68

Jag går in i vecka 14 imorgon och har gått upp cirka 1 kg. Är både kort och ganska liten (inte supersmal) så antar att det kommer komma ett gäng kilo snart? När min mamma väntade mig vägde hon lika mycket som jag gör nu men är en dm längre. Hon gick upp totalt 9 kg. Men jag vet inte, sådant kanske inte alls går från mor till dotter?

[Kijsen]
2017-02-21 23:09
#69

Nej det är ju så himla olika, min mamma gick upp jättemycket med min äldsta syster och knappt nånting med barn nr 2. Sen beror det ju också helt på om man samlar vätska eller inte :) Jag struntar i om jag går upp 8 eller om jag går upp 15, sålänge barnet är friskt och mår bra där inne :) gravidkilona tar jag tag i efter bf.

Annons:
[Nalaa]
2017-02-22 07:09
#70

Men så tänkte jag också med första:-) Så njut av det också:-) Men nu med andra vill jag försöka hålla det på en lite lägre nivå:-p

[Nalaa]
2017-02-22 07:11
#71

15 kilo klagar jah absolut inte på om jag går upp:-p Men 26 var lite väl maffigt för mig som startade på 56 kilo och är smal för övrigt:-p

Lojs
2017-02-22 08:22
#72

Jag är överviktig sedan innan och har inte vägt mig på över ett år (viktångest, har använt ett snöre för att se om omfånget ändras medan jag inte var gravid), så jag valde att inte kolla på min vikt på inskrivningen. Så jag har noll koll och får väl se hur det går, om jag slipper veta även i fortsättningen. :) Jag höll inte alls koll på vikten vid första graviditeten, då var jag smal och struntade i vilket och det var inget som kommenterades heller. Fram till typ v 12-13 var jag småhungrig jämt, så jag åt mer än vanligt. Nu är aptiten mer som vanligt och så har jag en massa halsbränna/sura uppstötningar och har fått minska portionerna en hel del, men äter inte oftare än innan graviditeten, så nu äter jag snarare en hel del mindre än vad jag gjorde innan jag var gravid. Får väl se hur det utvecklas, det är ju inte alltid mängden intagna kalorier passar ihop med viktökning/minskning (även om mycket sjukvårdspersonal tyvärr tror det).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-02-22 08:28
#73

Har nog lagt på mig en del. Vet inte vad jag vägde innan och har bara vägt mig en gång hos BM så jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp men känner mig större. Vill inte lägga på mig för mycket och önskar att jag var en av dom som kunde säga att "jag går upp det jag går upp och tar itu med det sen" men jag har så himla dålig ämnesomsättning och har väldigt svårt för att gå ner i vikt så jag vill försöka hålla mig på en jämn och hälsosam nivå. Nu har jag ju levt på hamburgare och kebab större delen av min graviditet men nu kan jag äntligen laga mat och äta vad som så det ska bli en helomvändning förhoppningsvis :-)

~mikkan

Lojs
2017-02-22 08:29
#74

Apropå något helt annat, är redan lite nervös inför belastningen på förlossningsavdelningen. Dels är vår stad en sommarstad med mycket större befolkning under sommarmånaderna, dels fick jag höra att ett av de större sjukhusen i närheten ska lägga ner sin förlossning och många nog kommer söka sig till oss som har väldigt bra rykte… Personalen på förlossningen här är tydligen väldigt orolig för de kommer inte få in extra personal trots att det lagts ner en förlossning i närheten. :( Fy fasen om det kommer bli kris med att få plats. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-22 09:22
#75

Det var platsbrist på vårt sjukhus när jag skulle få dottern men när vi kom in var det (som tur var) lugnt. Jag är också lite skraj för det även om jag inte är lila orolig som sist, den här gången kommer de hålla bra koll på mig och bebisen så skulle det visa att tappen är kortare eller något som tyder på att förlossningen är på gång (innan inbokad igångsättning) får jag nog reda på det och har förhoppningsvis tid att fundera över läget…

[Nalaa]
2017-02-22 09:29
#76

Lite drygt en vecka kvar till ultraljudet:-) Längtar som en tok! Ser magen när jag tittar i profil i spegeln, sambon ser det med men jag hoppas att andra inte tänker på det. Jag har bara berättat för chefen på jobbet, ingen annan där vet eftersom vi umgås ganska mycket ett par där och vi vill vänta lite med att berätta för dem. Jag är sugen på att åka till Ullared och införskaffa bebissaker men vi har ju redan typ allt:-p

Annons:
[Nalaa]
2017-02-22 09:37
#77

Vet någon vad bodies och byxor ligger på i pris i Ullared? För på H&M kan man ju köpa tvåpack bodies för 99 kr och eftersom det är "ta tre betala för två" så blir det sex stycken bodies för 198 kr… Tänkte om Ullared slår de priserna? Sen är H&M:s kläder (av dessa jag menar) av ekologisk bomull…

Lojs
2017-02-22 12:02
#78

#77 Det finns en grupp på Facebook som heter Ullared-snackis, där är det varje vecka i alla fall folk som lägger upp mängder med bilder på vad som finns och pris. :) Jag är jättesugen på en sväng till Ullared efter lönen jag med, men det är just det där med efter lönen, jag orkar inte gå och trängas för mycket. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-22 14:09
#79

Vi kommer inte åka innan bröllopet, det får bli i sommar:-) Vi måste spara pengarna:-) Men planera kan man ju göra redan nu:-p

[Kijsen]
2017-02-22 14:19
#80

#73 jag var på gång med min viktnedgång efter många försök med alla möjliga metoder utan lycka, när jag blev gravid. Äntligen med en metod som består av riktig mat, man lär sig vad som är bra och ren mat och något som fungerade för mig! Just därför har jag det förtroendet att jag kommer kunna ta tag i extrakilona efter bf :) jag förstår hur du känner eftersom min ämnesomsättning inte heller är något vidare bra, det gäller bara att man trivs i sig själv och mår bra :)

mikkan01
2017-02-22 15:04
#81

#80 Vad skönt! jag har inte riktigt hittat något som fungerar för mig än men jag håller hoppet uppe :) Kommer säkert sitta på bf med 15-25+kilon men då får det vara så också. Hur som så är varje kilo värt det. :)

~mikkan

mikkan01
2017-02-22 15:15
#82

#77 Lyckas du inte få svar inom ett par veckor så kan jag uppdatera sen, ska nämligen dit snart och då ska det självklart klämmas på lite bebiskläder :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-02-22 15:26
#83

Tänk att alla vi är gravida och är en växande bebis i magen. Helt otroligt.

Annons:
[Nalaa]
2017-02-22 18:46
#84

#82, det tas tacksamt emot information här:-) #83, ja, det är helt otroligt. Här sitter man med iPaden i soffan som vanligt på kvällen… MEN INGENTING ÄR SOMVANLIGT, DET VÄXER EN BEBIS I MIN MAGE:-D :-D :-D

Ceet
2017-02-22 21:08
#85

Måste fråga. Det här med att vara känslig när en är gravid. Någon som känt av det lite extra och vill dela med sig?

Min status just nu: I vecka 14, förkyld, flyttar till hus på fredag, flytthjälpen (svågern) har kris på jobbet, min man kvar i depression. Har andra underbara familjemedlemmar som kommer hjälpa till, och vi har egentligen ingen brådska att bli helt klara med flytt från vårt nuvarande boende. Mest jag/vi som vill bli klara och komma till ro. Känner uppgivenhet och bara gråter. Vill att detta ska vara över.

Skulle vara skönt att höra era tankar.

mikkan01
2017-02-22 21:33
#86

#85 Känns normalt att bli stressad och iom. det även bli uppgiven över en flytt som kanske inte går som man planerat. Vi flyttar också till hus på fredag och stressar upp mig och blir arg (inte ledsen) över sånt som inte blir gjort inom den tidsram jag velat och hade det varit för ett par månader sen så hade jag tagit det med en klackspark. Har dock blivit något känsligare och varit väldigt ledsen över min och sambons relation typ 2 gånger. Massa hormoner som ligger och spökar. Det bästa är väl att vi kan skratta åt det här om sisådär ett halvår :-)

~mikkan

Ceet
2017-02-22 21:43
#87

#86 Tack för att du delar dina tankar. Vad kul att ni också flyttar till hus just nu på fredag! Som jag har längtat efter just den dagen. Nu när jag tänker efter så har alla flyttar (har gjort ganska många ihop med maken) stressat mig i olika grad. Och nu när jag är väldigt ensam i att rodda allt så kanske det inte är så konstigt att jag känner mig svajig…

[Nalaa]
2017-02-23 09:35
#88

Det är fullt förståeligt! Att du får reda i det mesta själv gör ju inte saken bättre, då blir du trött och kanske irriterad och sen har man ju nära till gråt typ hela tiden (sådan för jag i alla fall). Snälla någon, jag började gråta igår när jag skulle berätta för min mamma om en kompis som sagt en snäll sak om dottern:-p Men sådant kan man skratta åt sen:-) Det bästa är att försöka inse att man inte klarar allting själv, försök ta hjälp, var inte rädd att be om hjälp och då kan du kanske organisera istället för att kånka och hjälpa till fysiskt?

[Nalaa]
2017-02-23 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Min vecka 12-mage:-)

Ceet
2017-02-23 11:17
#90

#88 Tack för tröstande ord! Kommer inte bära en låda är planen, min rygg säger emot och min BM med. Så det är toppen! Ska passa på att dra gravid-kortet i helgen :) Jag har planerat allt nu och lagt in tydliga pauser för lunch och mellanmål = det viktigaste i min värld just nu. Hehehe. Håll gärna tummarna på att allt flyter på bra!

Vilken fin mage! Vad kul att det har börjat synas för dig. Heja heja!

Annons:
[Nalaa]
2017-02-23 20:28
#91

Det kommer gå jättebra:-) Planering är A och O:-) Jag har lite ont i magen ikväll, kan inte riktigt lokalisera var dock. Tror att det är inbillning, när jag tar ett djupt andetag känns det lite i vänstersidan, bakom bröstet typ (hjärtat?) men så mår jag illa med, allt på en gång:-p Innan missfallet så kände jag liksom på mig att något var fel, så känner jag inte nu. Hoppas min magkänsla är rätt!

Pontiac57
2017-02-23 20:35
#92

#91 Du kan ju ha växtvärk? Vanligt att den blir värre med andra barnet :)

Djurälskaren87
2017-02-23 20:54
#93

91# jag hade samma.när jag var i v 12/13. Det kom och gick. Har avtagit mer nu i v 18

Lojs
2017-02-24 08:36
#94

Igår var jag en sväng om Gekås/Ullared. Ville mest kolla utbudet och sådär. Det jag tänkte börja köpa på mig var kortärmade bodys, men jag hittade inga jag gillade som hade kort ärm, fick bli en enda, en helvit för 30 kr. Får se vad de fått in nästa gång. Köpte 4 "dregglisar" (haklappar i tyg, vad de nu heter egentligen), för det minns jag med sonen att det ofta behövdes flera om dagen så bra att bunkra upp. :) I övrigt blev det ett par mammatröjor till, men mest fortsatte jag med mitt mentala anteckningsblock över saker att köpa där lite längre fram i graviditeten (amningslinnen, plastad frotté, skötbordsgrejjer mm). Idag jobbar jag. Inte jättekul, min falska ischias är jättearg på mig över de där två timmarna på gekås idag, dum planering att åka dagen innan jobb, men så går det när man vill hinna dit innan löning…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-24 08:59
#95

Jag hoppas att det är det. Jag känner det fortfarande, det är lite obehagligt. Jag ringer barnmorskemottagningen nu och rådfrågar lite. Vi ska på ultraljud nästa vecka men jag vet inte om jag vill vänta så länge med att se så att allt är bra. Nu är det onda liksom konstant och ibland hugger det till långt ner i mitten i magen, under naveln, så plötsligt och ont att jag måste böja mig fram och vänta ut det. Känner att jag vill ringa i alla fall och höra lite nu innan helgen!

[Nalaa]
2017-02-24 09:16
#96

Gav upp efter tjugo minuter i kö… Synd att de inte säger hur många som är före! Vet inte om man bara ska gilla läget, vet ju att man inte kan göra så mycket (är ju bara i vecka 12) men för orons skull hade det varit skönt att prata med någon!

Djurälskaren87
2017-02-24 09:28
#97

95# är du jätteorolig så åk in och kolla idag.

Annons:
[Nalaa]
2017-02-24 11:59
#98

Jag vet ju att de inte kan göra något ändå… Det är ju för tidigt i graviditeten. De hade ju kunnat kolla upp det men det är bara för min oros skull…

[Nalaa]
2017-02-24 12:30
#99

De har telefontid igen mellan ett och två, ska prova ringa då…

[Nalaa]
2017-02-24 12:37
#100

Läste detta på 1177: Det är inte heller ovanligt med mensliknande värk och att det drar i ljumskarna när livmodern växer. Jag har inte mensvärk i vanliga fall men kan tänka mig att det kanske är såhär. Men det gör ändå ont och hugger till ibland… Åh, kan inte klockan bli ett!!!

[Nalaa]
2017-02-24 12:37
#101

Läste detta på 1177: Det är inte heller ovanligt med mensliknande värk och att det drar i ljumskarna när livmodern växer. Jag har inte mensvärk i vanliga fall men kan tänka mig att det kanske är såhär. Men det gör ändå ont och hugger till ibland… Åh, kan inte klockan bli ett!!!

Pontiac57
2017-02-24 15:57
#102

Det du beskriver låter idetiskt med så som jag hade det. Hade jätte ont veckovis men livmodern jobbar ju och magen flyttar ju runt sig så det är helt normalt att det sliter och drar och värker. Jag upplevde det aldrig med första så jag blev ju självklart orolig. Jag fick rådet av bm att ta en alvedon och det hjälpte faktiskt :)

Djurälskaren87
2017-02-24 16:51
#103

Jag hade mensvärk en hel del speciellt när jag gick in i en ny vecka. Det stramade åt å kändes både i magen och ryggen.

[Kijsen]
2017-02-25 17:23
#104

Idag har även jag haft väldigt ont i nedre delen av magen, gick in i v. 17 igår. Bra att det växer dock :) synd att det gör ont.. haha Vi kvinnor går igenom mycket, så himla starka är vi! *pepp*

Annons:
[Nalaa]
2017-02-25 17:31
#105

Skönt ändå att höra att fler känt av detta, inte för att ni haft ont (menar jag ju verkligen inte) men att höra att man inte är ensam liksom:-) Det är mycket bättre idag, visst känner jag lite men absolut inte så det är obehagligt:-) Sen ringde jag ju barnmorskemottagningen och de hänvisade till gyn där jag fick prata med en sköterska som pratade med en läkare men de trodde inte att det var någon fara (har ju ändå ultraljud nästa vecka). De sa att om graviditeten hade suttit på fel ställe så hade det nog visat sig redan i vecka 7 och nu går jag ju snart in i 13:-)

[Nalaa]
2017-02-27 09:51
#106

Vecka 13 och ultraljud senare i veckan:-D

Djurälskaren87
2017-02-27 10:18
#107

106# När ska du på UL? Jag har RUL imorgon :) Går in i v 19 då.

Ceet
2017-02-27 10:33
#108

#106 och #107 – vilken spännande vecka ni har. Vill gärna höra mer från era besök!

Vi har avklarat flytt. Blev bra ändå till slut! Idag jobbar jag hemma från soffan och njuter.

Tror mig ha känt ett svagt första fladder i helgen. Men det kan vara önsketänkande. Jag kände det mellan naveln och pubisbenet, det påminde starkt om när det rycker så där i en muskel vid ögat som det kan göra ibland (ni vet när det vibrerar fram och tillbaka, hoppas ni hajar!). Vad tror ni, är det så det känns?

Och en till grej! Har fått ett svagt mörkt streck från naveln och neråt. Någon mer som har ett sånt?

Djurälskaren87
2017-02-27 11:10
#109

108# absolut uppdaterar imorgon. Det låtar absolut som att det är bebis du kände. Vad roligt! Imorse när jag vaknade var magen helt sne så såg att bebis låg där det var upphöjt haha! Lite kul! Mörk streck är vanligt att få. Jag har inte fått det men läst om flera som fått det Skönt allt gick bra med flytten :)

[Nalaa]
2017-02-27 12:19
#110

Jag fick ett streck mer dottern men det kom inte förrän i slutet av graviditeten och sen försvann det efter förlossningen:-) Det är inte förrän fredag… Längtar så:-) Det var nog den bästa brskrivningen jag hört! Låter absolut som bebis:-) Njut av det:-)

Lilolizeit
2017-02-27 14:56
#111

Håller med de andra, låter absolut som bebis. Randen kallas hormonrand - linea nigra. Den kan komma när som under graviditeten, vanligast under 2a trimestern, och försvinner några dagar- några veckor efter förlossningen. :) Jätte fint tycker jag. Jag hade knappt någon alls förra graviditeten och ingen nu heller, hoppas dock den blir synlig.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-27 16:12
#112

110# ändå denna veckan. Gud vad spännande! Skriv här inne sen hur allt gick

[Nalaa]
2017-02-27 16:52
#113

Det ska jag:-) Kommer inte kunna hålla mig:-D

Lojs
2017-02-27 18:36
#114

Jag gick in på mina vårdkontakter för att boka tid hos läkare för min foglossning och stöd med vad jag kan använda för smärtlindring, även snack om eventuell sjukskrivning. Som svar fick jag ingen tid utan de bad mig ta kontakt med deras sjukgymnast istället. Suck. Så blir att skriva och be om tid igen och vänta ytterligare ett par dagar på att få tid hos läkare… :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PerhapsimAnna
2017-02-27 20:36
#115

#114 Om du får kontakt med sjukgymnast kan dom hjälpa dig att styrka en sjukskrivning samt hjälpa dig med hjälpmedel så som glidlakan och foglossningsbälte. Även tipsa dig om bra övningar och hänvisa dig till tex. gravidsim som är helt underbart!

Lojs
2017-02-28 08:23
#116

#115 Jag har skrivit om det innan i tråden, jag har redan varit hos sjukgymnast och fått en massa hjälp, men som hon sa det så går det liksom inte att göra foglossningen bättre, bara undvika att försämra den. Foglossningsbälte använder jag varje dag och jag ska testa tens för att eventuellt hyra hem det om det funkar på mig.
Jag vill prata med läkare om vad det finns för alternativ för smärtlindring, för alvedon funkar inte på mig, har aldrig gjort. 
Jag har i alla fall skrivit på mina vårdkontakter åter igen, får hoppas att det går fort att få svar.
Min arbetsgivare vill att jag ska sjukskriva mig så snart som möjligt. :( Jag vill egentligen inte sjukskriva mig, jag tycker jobbet går bra fortfarande förutom att jag får så ont på kvällarna, men det påverkar inte jobbet. Grejen var bara att jag var tvungen att göra ett akut lyft häromdagen på jobbet och efter det fick jag så ont att jag var tvungen att gå hem, så då tyckte arbetsgivaren att det är dags för sjukskrivning. :( (Det är typ tredje gången jag varit tvungen att göra ett sånt tungt lyft under de 2 åren jag haft det här jobbet).
Jag hade verkligen velat jobba ett tag till, hade jag haft någon värktablett, eller smärtlindrande salva eller vad som helst att ta till hade det varit lugnt känner jag. Det är så frustrerande att inte kunna ta en ipren eller treo som funkar så himla bra annars. :(

Ursäkta så långt inlägg, jag vill inte riktigt skriva av mig på min facebook där alla ser och ibland behöver man bara få berätta liksom.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-02-28 11:58
#117

Min mage bubblar å låter.. kan de vara bebis därinne? Har precis ätit så är inte hunger utan jag hör massa bubblor som härjar där inne… svårt å förklara

Lojs
2017-02-28 12:47
#118

#117 Det är inget jag känner igen som bebis, men jag har själv en mycket mer ljudlig mage som gravid än annars. Låg och funderade på det igår, synd om bebis som får lyssna på så mycket oljud. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-28 13:29
#119

15 min kvar tills rutinultraljud. Nervös!

[Nalaa]
2017-02-28 14:05
#120

Spännande!!! Lycka till:-)

[Kijsen]
2017-02-28 14:43
#121

#119 Åh! Så spänd för er skull :)

Djurälskaren87
2017-02-28 15:06
#122

Nu är vi hemma igen och allt gick jättebra. Frisk och livlig bebis. Ville inte ligga stil för en sekund. Min moderkaka är i framvägg och liiiite nära utgången så blir extra Ul i v 31 så de kan se om den flyttat upp sig. Jag står kvar på 31/7 som BF.

[Kijsen]
2017-02-28 15:08
#123

#122 åh vad skönt!! Fick ni se kön? :) Vad betyder det? Kommer det vara nåt problem om den inte flyttat upp sig?

Djurälskaren87
2017-02-28 15:17
#124

123# ja isåfall blir de snitt. Men 90 procent av fallen flyttar den upp sig sa hon. Ja det är en pojke :)

[Kijsen]
2017-02-28 15:20
#125

Ah okej! :) Åh vad kul! Precis som du trodde då :) Längtar ihjäl mig till vårt RUL.. tiden går fruktansvärt sakta!!

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-28 15:23
#126

Du hade nästa vecka va? Ja de är en upplevelse. Känns bra de går igenom varje organ noga med!

[Nalaa]
2017-02-28 15:27
#127

Vad skönt att allt var bra:-) Och att de kommer ha extra koll! Det känns bra för vår del också, vi kommer få flera TUL och extra läkarbesök, det blir skönt:-)

Djurälskaren87
2017-02-28 15:33
#128

127# varför skulle ni ha extra koll? Tror jag frågat innan men glömt nu hehe

[Kijsen]
2017-02-28 15:42
#129

126 nej den 20/3 :( ..

jackiejohn
2017-02-28 16:02
#130

122# Låg din moderkaka delvis över förlossningskanalen eller låg den helt brevid? Hur långt ifrån i såna fall låg den? :) Med första barnet så låg min moderkaka delvis över förlossningkanalen och det i sig kan medföra lite risker fick jag till mig bla, blödningar/stört blödningar, moderkaksavlossning, förtidig födsel.. Jag fick extra ultraljud i v 28 och då hade den flyttat sig och låg 5cm ifrån förlossningkanalen :) Ändå kom dottern i v 31+1 men man vet inte varför, de misstänkte påbörjad moderkaksavlossning men fick aldrig något konstaterat. Vill inte skrämma upp dig utan är bara nyfiken på om du fick samma info som jag fick? Och helt enkelt har det går för dig hoppas den flyttar sig och allt går bra :)

[Thiah]
2017-02-28 16:17
#131

#111 min rand stannade i två år. Försvann först i somras och Joel var över 2 då :)

Djurälskaren87
2017-02-28 16:19
#132

130# Hon nämnde inget om det alls utan mer sa att min moderkaka är väldigt täckande så inte konstigt att jag ej känner sparkar ännu. Angående nära förlossninskanalen är den en bit ifrån hur många cm nämnde den inte. Vid KUB var den exakt vid utgången men nu flyttat sig lite högre upp så blir en extra koll i v 31 för att vara på den säkra sidan sa hon. När det gäller att köpa bebiskläder är de bättre å satsa på 56 å 62?

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-28 16:22
#133

Sen sa hon att i 90 procent av fallen har den flyttats upp men hon ville bara göra en extra kontroll innan så man vet

jackiejohn
2017-02-28 19:04
#134

132# Jaja ja då lär den ligga mycket bättre till i v 31. Om den ligger och delvis täcker/täcker helt så blir det snitt och dessa risker jag räkna upp finns :)

Djurälskaren87
2017-02-28 19:28
#135

134# Ja blir det snitt så blir det. Ut ska den iallfall hehe. Men känns bra de ändå har koll och att jag fick extrakoll o v 31 känns tryggt. Gjorde du kejsarsnitt själv?

Djurälskaren87
2017-02-28 19:29
#136

135# jag har läst att blöder man mycket kan de bli akut kejsarsnitt om man blöder mkt runt v 30 eller var de var. Är de planerad snitt är det en v innan de beräknar väll?

Djurälskaren87
2017-02-28 20:03
#137

Hur tänker ni kring bebiskläder? Ska ni köpa lite blandade plagg? Tänker att om man föder i mitten av augusti behövs kanske lite varmare plagg i september sen?

Lojs
2017-02-28 20:21
#138

Jag tänker att jag börjar med nästan uteslutande bodys så blir det typ bara body och blöja hemma (sonen föddes i oktober, men det blev ändå mest body och blöja hemma i början). Typ två par byxor i varje storlek och kanske någon långarmad body. I övrigt tror jag att jag ser lite efter hand vad som behövs. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-02-28 20:37
#139

När dottern föddes blev det komplikationer, först gick det illa men som tur var kunde läkarna få igång henne tillräckligt snabbt så det inte blev några men! Tack och liv för kunniga läkare och personal!!! För att se till att inte samma sak händer igen ska vi göra TUL och gå på extra kontroller och läkarbesök. Sen om det blir planerat kejsarsnitt eller igångsättning för vaginal födsel är upp till mig, det får jag se men jag tror det lutar åt vaginal förlossning ändå! Eller, det är vilket som - jag tar det alternativet som är säkrast för barnet! Angående kläder råder jag till att inte köpa i storlek 50 (vi började på 56) men det är ju bara för att vår dotter var så stor när hon kom. Hela sommaren körde vi typ tunn klänning/tunika/eventuellt tunn kortärmad body eller bara blöja. Sen är det så olika vad man har för tvättmöjligheter. Här hemma går tvättmaskinen varje dag ändå är det alltid brist på kläder. Ibland kan hon dock ha samma body två dagar i rad men ibland är det ombyte fyra, fem gånger om det kommer kräk, mat, kiss eller bajs… När dottern var liten, alltså i somras, var det ju väldigt mycket bajsblöjor (och rinnande sådana!) och det gjorde att det blev ombyte med kläder stup i ett:-p

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-28 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Hej hej:)

jackiejohn
2017-02-28 21:54
#141

132# Jaja ja då lär den ligga mycket bättre till i v 31. Om den ligger och delvis täcker/täcker helt så blir det snitt och dessa risker jag räkna upp finns :)

jackiejohn
2017-02-28 21:58
#142

Vet inte vad min telefon pysslar med…. --------- 135# Ja jag blev akutsnittad, spontan start av förlossningen med blödningar (därav de misstänkte att moderkakan började lossna) och så låg hon i säte eftersom det var så tidigt :)

Djurälskaren87
2017-02-28 23:25
#143

135# oj jag förstår men skönt allt gick bra. Vi har ju en otrolig vård idag

mikkan01
2017-03-01 06:54
#144

Gick in i v18 idag och om 2 veckor är det RUL för vår del. Kan fortfarande knappt ana en mage men den kommer väl över en natt bara sådär sen. Känns så galet att man snart är halvvägs igenom! Ja kläder känns svårt till en augustibebis. Augusti brukar ju vara varmt men sen kommer september och så kan det fort bli kallt. Flyttat till ett gammalt hus som inte är sådär jättevarmt så vi får se hur det blir med klädinköp :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-01 07:17
#145

144# ja snart halvvägs helt otroligtm tycker ändå det gått fort :) Ja det är ju det.. man får nog köpa lite blandat känns det som hehe. Du är beräknad i början av augusti va?

mikkan01
2017-03-01 08:21
#146

#145 Ja, det blir väl sen när man närmar sig slutet och allt blir tungt och jobbigt man tycker att tiden går sakta, nu känns det som att tiden bara springer iväg. Bebis är beräknad till den 7e augusti :) Jo det blir nog massa blandat men samtidigt vill man ju inte köpa på sig för mycket. Grattis till pojken förresten! Trodde du på en pojke? :)

~mikkan

Annons:
[Nalaa]
2017-03-01 08:47
#147

Jag tänkte att vi kunde fylls i våra respektive datum för BF här, så kan vi hålla reda på varandra lite lättare:-) Ni kan väl kopiera och fylla i? Vi har fått datum för igångsättning någon gång mellan 27 och 29 så jag sätter mig själv på 28/8:-) Augusti 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Nalaa 29 30 31

Djurälskaren87
2017-03-01 09:05
#148

BF Augusti 2017 #2 Tycker vi fortsätter på ett nytt inlägg då vi snart uppnått maxkommentarerna på förra! Senaste frågan handlade om cravings, har ni några?! Förra inlägget: http://gravid.ifokus.se/discussions/585965538e0e7445a1001933-bf-augusti-2017?discussions-1 PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-15 1 #298 åh jag är alltså inte ensam!! Gud, sålänge jag får potatis är jag nöjd liksom haha Har ju alltid varit en köttälskare men kan nu istället bara bli sugen på potatisen och såsen man har till, mums! KijsenKijsen 2017-02-15 2 1# haha vad kul vi är två. Jag verkligen älskar det. Kan äta de jämt :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-15 3 Den här gången har jag än så länge bara haft avsmak för det mesta hehe Tror jag har känt dom första sammandragningarna nu också efter ett par tunga arbetsdagar. Betydligt tidigare än förra grav :) Pontiac57Pontiac57 2017-02-16 4 Samma som #3. Har inga direkta cravings utan bara avsmak för vissa grejer. Ville ha massa surt i början på graviditeten, juicer, apelsiner, blodapelsin osv men det har avtagit. Sambon får dock en jäkla massa cravings. Han är sympatigravid haha  mikkan01mikkan01 2017-02-16 5 Jag missade den här tråden när jag svarade i den andra, jag klistrar in min kommentar så att den hamnar rätt. #298 Tyvärr, känner inte av några cravings, inte alls förra graviditeten heller. Lite tråkigt, jag hade gärna blivit sugen på något kul. För mig är det mer att jag blir sugen på allt jag ser, om jag ser någon efterrätt på Facebook eller maträtt på tv, eller bara att jag kommer att tänka på någon mat så blir jag jättesugen och jättefixerad på just det just då, men det är grejer som jag gillar annars med, bara att jag blir jättesugen, även om jag är mätt eller så. :) Min kropp tycker tydligen mest att jag ska gå upp en massa i vikt, trots att jag redan är överviktig så den borde vara nöjd. ;) Potatissug skulle kunna vara att kroppen tycker du behöver magnesium, har du några kramper, typ i vaderna? Kramper kan vara tecken på magnesiumbrist. Du skulle kunna kolla vilken annan mat som är hög på magnesium och fundera på om du är sugen på det med. Teorin är ju att cravings kan tyda på ämnen kroppen behöver. LojsLojs 2017-02-16 6 Gravings är inte så bra alla gånger haha. Jag vill ha mos igen nu när jag kommer hem. Har ni börjat kolla på lite babysaker? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-16 7 Jag har fått avsmak för det mesta men när jag är hungrig äter jag helst hamburgare haha :) Vi har allt sedan innan så kommer mest bli blöjor :) PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-17 8 Vill även tipsa er som inte vet att det finns några gratis babyboxar som man kan få med lite smått o gott i till bebis och mamma :) tex så har Apotek hjärtat, apoteksgruppen, Loyds apotek, babyproffsen och libero gratis boxar. KijsenKijsen 2017-02-17 9 Så då är det kanske inte konstigt med sammandragningar redan? Har fler känt av det? Vi har också allt förrutom dubbelvagn, ny stor säng till dottern så bebis kan få spjälsäng och blöjor:-p Jag blir inte sugen på något specifikt utan det varierar men suget finns där absolut (tyvärr mest onyttiga saker som cheeseburgare, lökringar, Palle Kulingchoklad, ostchips och sånt:-p)… Åh, Max lökringar med sour cream and peppersåsen:-) NalaaNalaa 2017-02-17 10 Magen börjar synas nu, i alla fall vi som vet om det tänker på det. Det är SÅ mysigt! Vår älskade lilla minibebis! Jag försöker komma ihåg att ta bilder varje vecka, det gjorde jag med dottern med, det är kul att ha! Hoppas dock inte att jag blir lika stor den här gången men eftersom vi vet om att det blir igångsättning senast vecka 38 så har jag ju fem veckor tillgodo där eftersom dottern föddes i vecka 43:-) NalaaNalaa 2017-02-17 11 Har inte känt av några sammandragningar än, ingen mage, inga direkta sug och nu dricker jag kaffe igen på daglig basis, något jag inte kunnat göra sen någon vecka innan jag plussat. Man får väl njuta av det, allt kommer väl på samma gång sen ;) Hoppas på en så lätt graviditet som möjligt. Börjat kika runt på bebissaker, mest för att få ett hum på priser (herre vad dyrt allt är!!) och vad man vill ha. Att hitta en vagn lär väl bli det svåraste. Vad jag läst mig till så föredrar jag nog emmaljunga (kommer bo på landet när bebis kommer) både på utseende och funktionalitet. Men det är ju så dyrt. Får hoppas att man gillar dom lika mycket när man testkört och sen hoppas på att man hittar någon billig på blocket. :) mikkan01mikkan01 2017-02-17 12 Vi har ultraljud på tisdag, så snart vi varit på det och sett att allt är ok så ska vi börja shoppa tänker vi. =) LojsLojs 2017-02-17 13 Ja, det är sjukt dyrt med bebissaker! Vi köpte vagnen begagnad (men oanvänd) och med den kom chassi, liggdel, sittdel, biladapter, babyskydd och två åkpåsar till ligg- och sittdel. Allt detta för 5500 kr:-) Spjälsäng fick vi men annars har vi köpt allt själva. Mycket kläder från Tradera (ett klädpaket med över 30 plagg för typ 200 kr) och två besök i Ullared då vi köpte allt från nagelsax till badbalja och kläder. Sjukt dyrt men sjukt kul! Och man har ju kvar allting nu till bebis två så den hör gången blir det "billigare". Mamma sydde babynest och gav oss i present och sen har det ju trillat in en hel del leksaker och klädesplagg då och då från nära och kära:-) NalaaNalaa 2017-02-17 14 Tror att det blir den här för vår del: B-Agile Double från Britax är en robust och stabil syskonvagn, perfekt för den växande familjen. B-Agile Double är precis lika praktisk som B-Agile och ryms genom en vanlig dörröppning och kan styras med en hand. Vagnen har justerbart säte ända ner till liggläge, vilket gör att den även passar för nyfödda. - Enhandsgrepp vid upp- och hopfällning med automatiskt lås när den fälls ihop - Avtagbar sittdel - Justerbart säte ända ner till liggläge - Click & Go-adaptrar kan köpas till, vilket gör det enkelt att skapa ett travel system - Lätt aluminiumchassi - Ryms genom en dörröppning - Inbyggd fjädring - 5-punkts säkerhetssele som går att justera på höjden - Låsbara svängbara framhjul - Bekvämt mjukt vadderat handtag - Avtagbar och duschbar sufflett med meshpanel - Stor förvaringsficka i suffletten - Rymlig varukorg - Punkteringsfria hjul - Hjul som går snabbt att ta av för en mer kompakt vikning - Låsbara swivelhjul fram - Inkluderar regnskydd Maxvikt: 15 kg per säte Mått: H104 x B78 x D105 Mått ihopvikt: H76 x B72 x D31 cm Vikt: 13,2 kg NalaaNalaa 2017-02-17 15 Svarade i gamla tråden haha Jag har senaste veckan fått sammandragningar när jag går eller rör mig. Hade det med förra också. Men däremot har jag sjukt ont ibland, oftast är det när jag ligger på vänster sida och ska vända mig. Inatt gjorde det så ont så jag fick tårar. Varför blir det så?? Inga cravings, typ ingen aptit alls. Fick tips om att hamburgare brukar gå bra, testade och spydde som en gris efter. Så det blir nog inga fler hamburgare för mig på länge :/ Jag har inte köpt någonting. Vi ska byta rum med en av grabbarna, så jag vill ha det gjort innan vi köper grejer. Typ skötbord och sånt. Kollar lite på vagnar men har inte hittat nån jag gillar än FislisaFislisa 2017-02-17 Bifogad bild 16 Måste visa magen. Känner mig sjukt stor! Är i vecka 16 (15+3) Mina vänner säger att jag har tvillingar :@ FislisaFislisa 2017-02-17 17 #15 Var får du ont någonstans när du ska vända dig? LojsLojs 2017-02-17 18 I magen, precis över blygdbenet typ. Det är inte sammandragningar.. Antar att det är ligament eller nåt, väldigt obehagligt hur som helst :/ FislisaFislisa 2017-02-17 19 Det är troligtvis ligamenten jag har problem med samma. Ingen fara men ont gör de :/ Vi ska endast köpa en syskonvagn och lite personliga grejer. Vagnen blir en emmaljunga double viking 735 då vi redan har en vanlig viking och jag ääälskar emmaljunga :) #14 är inte den enbart framåtvänd? Pontiac57Pontiac57 2017-02-18 20 Bra fråga! Det är den nog… Hittar ingen bild på den med framåtvända barn… Men det tror jag är vanesak:-) NalaaNalaa 2017-02-18 21 Jo, man kan vända som man vill! NalaaNalaa 2017-02-18 22 16# är de första barnet? Min mage kom med i v 15/16. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-18 23 16# fin mage föressten. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-18 24 #22 nej tredje :) men sju år sen jag var gravid sist :O Såg ut såhär i vecka 23 med andra barnet ;) FislisaFislisa 2017-02-18 25 #18 #19 Mina foglossningar satt endast i blygdbenet förra grav och det är som en svidande känsla samtidigt som det känns väldigt obehagligt och stramar ner i ljumskarna. Kanske kan vara de? PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-18 26 Är det någon som vet om massage är ok under graviditeten? Jag är i v.16 och har haft problem med min ländrygg sedan många år tillbaka och hade verkligen behövt en omgång snart :p Nu menar jag djupgående massage och inte den där tramsiga avslappningstjofräsen som inte hjälper. KijsenKijsen 2017-02-19 27 26# vet de finns mammamassage men kanske är de där mesiga dom gör då ;) Idag tog jag min första kopp kaffe! Hur är de med er andra och kaffedrickande? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-19 28 Jag dricker kaffe varje dag, gärna mörkrostat som innehåller mindre koffein dock. Jag dricker inte mycket, kanske en halv deciliter varje gång och så späder jag gärna ut den med mjölk med:-) Jag läste på om massage att det tydligen bara är en myt att man inte ska gå på massage när man är gravid, tvärtom är det bra för det minskar stressnivån och frisättr bra hormoner i kroppen som också barnet känner av. Dock är det så vitt utspritt att det inte är bra att få massage att många ställen säger nej till gravida dör om det skulle hända något (som då ändå inte beror på massagen, men det vet ju inte någon om vad missfall eller annat beror på) så har de ryggen fria liksom. Sen säger inte JAG att detta stämmer men det var det jag fick fram av mitt sökande:-) Åh, på onsdag går jag in i vecka 12. Är ju lite milstolpe! Jag har känt bebisen, älskar det! Hoppas att det är en flicka för om det är en pojke får sambon välja namn och då blir det ett andranamn från hans pappa (min pappas namn är självskrivet som tur är:-)) men jag gillar inte hans pappa och tycker inte att han är en bra förebild. Enda anledningen till att han ens började fundera på att ta sin pappas namn som andranamn är för att pappan själv tjatade… Fint sätt va? Tycker inte om hans sätt alls alltså! Om det blir en flicka får jag välja namn, då blir det nog samma namn som vår dotter har, efter våra mammor. Jag vet inget bra namn som klickar med dotterns namn dock, kanske Ida, Maja är så vanligt men är väldigt fint… Tuva? Lina? Stina? Jennie? Alexandra? Molly? Hanna? NalaaNalaa 2017-02-19 29 28# oj vad trist att du ska behöva gå med på att döpa ditt barn till ngn du inte gillar:( får hoppas på tjej då;) vad heter din dotter? De magiska 12 veckorna. Underbart ju! Känns skönt när man baserat det Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-19 30 Ja, det känns jätteskönt:-) Åh, hade gärna velat dela med mig mer privat men jag måste förbli anonym på grund av vissa skäl…. Men dottern har ett kort och relativt "gammalt namn" i stil med Agda och Edit. Vill gärna att namnet ska passa till det och dessutom passa in i eran då namnen Agda och Edit var vanliga, så jag vill liksom inte ha ett barn med gammaldags namn och sen något nytt namn som är värsta modernt liksom:-p NalaaNalaa 2017-02-19 31 #27 haha! Får kolla upp det ;) #28 tack för svar :) har läst detsamma, tror jag får ringa till min massös och kolla läget. KijsenKijsen 2017-02-19 32 Kaffe dricker jag till och från när jag blir lite sugen. Är ingen jätte kaffedrickare och drack bara en kopp om dagen innan jag blev gravid. (förutom om jag är hos mamma för då blir det minst 3 haha) Någon annan som har blivit jättekänslig (igen) för lukter och tanke på olika mat? Jag var inte det innan men nu har jag helt plötsligt blivit superkänslig och kan nästan kräkas av tanken av en bajsblöja eller lite matrester i diskvattnet eller om det luktar illa i kylskåpet. Jag upplever även att växtvärken från livmorden får mig att må väldigt illa och vid dessa tillfällen måste jag lägga mig ner. PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-19 33 Jag dricker normalt sett väldigt mycke kaffe men håller mig nu till rekomenderad mängd :) Lukter har jag också fått väldiga problem med, har jätte problem att byta bajsblöjor på sonen sen ett par veckor tillbaka hehe. Magen växer också massvis så man känner enkelt kulan när jag ligger ner (har lite extra isolering på magen) så det känns riktigt roligt :) Pontiac57Pontiac57 2017-02-19 34 Är inte så känslig för någonting längre (hoppas det håller i sig). Börjar ana en liten kagge nu ;) Är i v.15+6 och herregud vad det går snabbt? Nästa vecka flyttar vi till hus och börjar renovera och greja så tiden kommer väl bara springa iväg och helt plötsligt kommer bebis bara vara här ;) mikkan01mikkan01 2017-02-20 35 Tiden springer verkligen i väg, jag är så glad att jag går in i vecka 12 nu och att jag redan känt bebisen! Blev så lättad och oron försvann lite:-) Längtar dock sååå till ultraljudet, bara en och en halv vecka kvar. Jag är ju föräldraledig med dottern så dagarna bara rusar i väg, försöker få lite gjort här hemma för att förbereda så mycket det bara går så att vi slipper göra det när magen är stor och tung. Håller på att sälja en massa möbler som bara står och inte används, har rensat ut gardroben och ska ge mig på skafferiet och städskåpet en dag nu med:-) Känns jätteskönt att få undan sådant! Sen ska jag möblera i dotterns rum med tänkte jag:-) NalaaNalaa 2017-02-20 36 #35 Jäklar, när jag var i v.12 (låter som att det var jättelängesen) så låg jag bara och degade på soffan och tyckte synd om mig själv haha  Mysigt att känna bebis redan, jag har inte känt något ännu men gissar på att man känner av rörelser tidigare om man fått barn tidigare? lite avis ;) mikkan01mikkan01 2017-02-20 37 36# Oftast brukar de som fött barn tidigare känna röreler fortare då de även vet exakt vad de ska känna osv. Sen beror det på vart bebis ligger :) De flesta känner runt v 17 till 24 har jag läst. Jag går in i v 18 imorgon men har inte känt något men de kommer :) Jag har moderkakan i framvägg också så det är som en stötdämpare. När bebis sparkar känner jag det inte för de tar emot. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-20 38 #37 Vänta du bara tills den blir stor nog och kommer ligga och ha sin dagliga underhållning på din fulla kissblåsa, det är jätteroligt! NOT :D Då hjälper nog inte moderkakan i framväggen :P PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-20 39 38# Så blir det säkert hehe Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-20 40 Ja, precis - den här gången visste jag ju precis vad det var när bebisen sprattlade där inne, annars hade jag nog inte reflekterat över det:-) NalaaNalaa 2017-02-20 41 Idag har jag varit på RUL! Och tydligen va min mens mer oregelbunden än jag trodde så bf blev flyttad från 25/7 till 3/8 ^^ så nu är jag tillbaka i vecka 17 (16+3) :) det var riktigt häftigt med ultraljudet och allt såg bra ut! Så nu kan jag verkligen slappna av och njuta av graviditeten. Crunchy123Crunchy123 2017-02-20 42 41# underbart allt gick bra! Jag tycker man kunde slappna av mer efter KUB men känns skönt med RUL att kolla när man är lite senare gången med. Ville ni veta kön? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-20 43 #42 Ja det blir ju mycket mer verkligt och konkret när man får se hur det ser ut där inne på insidan:) men visst har vi ganska lika bf? Japp vi fick reda på att det va en pojke, något som både jag, min familj och mina kompisar hade på känn^^ ska ni ta reda på kön? Crunchy123Crunchy123 2017-02-20 44 42# ja vi är rätt så lika gångna. Jag har BF 31/7.:) Åh grattis vad kul!!! Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-20 45 Hej, Har varit här inne och läst (VARJE kväll) sedan i början av januari. Men inte vågat skriva. Vi har två MA bakom oss (okt -15 och juni -16) och har inte vågat hoppas att detta skulle hända. Har gjort tre tidiga UL, ett i vecka 5 (enligt mens i vecka 7), ett nytt när jag sedan var i vecka 7 och sedan ett i vecka 11. Blev vid det första UL framflyttad 14 dagar och vid andra UL tillbakaflyttad 5. Idag var det dags för kub. Gårdagen var väldigt ångestfylld och min partner sjuk i depression, så jag har haft några tuffa veckor bakom mig vilket har spätt på min oro ytterligare. Men allt såg bra ut och den gav låg sannolikhet. Jag tycker det var superspännande och bebis låg såg bra till att det var lätt att följa med och se allt som hon pratade om! Så nu har vi lovat oss själva att vara glada och njuta! Är nu i vecka 13 med bf 31 augusti. Har mått illa 2-3 eftermiddagar allt som allt hittills (och då var jag den kinkigaste så kan inte ens föreställa mig hur det varit för er som mått dåligt varje dag, hatten av till er!). Har dock ont i ländryggen som kommer och går. Det hugger till när jag böjer mig fram och när jag ligger på rygg i sängen (så vaknar när jag vänder mig). Så, det var skönt att skriva av sig och göra det ännu mer verkligt! CeetCeet 2017-02-20 46 Grattis! Och välkommen:-) Vi ligger ganska likt i tid då, jag har visserligen BF 12/9 men kommer blir igångsatt 28/8 som det ser ut nu:-) Ja, njuuuut! Den bästa tiden någonsin är inom räckhåll<3 NalaaNalaa 2017-02-21 47 #45 Stort grattis!!! Har blivit så blödig på senaste så blev faktiskt lite tårögd när jag läste, njut av tiden och av det som komma skall!! :) och välkommen hit! Gick in i v.17 idag och jag vet inte om jag inbillade mig men kände något lätt puffande i magen. Mysig känsla och tänker verkligen verkligen fortsätta tro på att det var den lilla som gjorde det :) mikkan01mikkan01 2017-02-21 48 Härligt, njut av rörelserna i magen - sen när de är födda saknar man det, konstigt nog (man har ju lilla bebisen i famnen då liksom:-p)! Jaha… Då har man lagt in om föräldraledighet ett och dtt halvt år till:-D Inget jobb förrän augusti 2018 och då tänker jag nog förlänga ändå:-D NalaaNalaa 2017-02-21 49 #48 Bara lite nyfiken, betalar din man allt eller hur ser det ut för er eftersom du är hemma så länge? Själv har jag försökt snåla med dagarna så gott det går för o kunna vara hemma så länge som möjligt men jag får dåligt samvete för att min kille betalar mer samt att jag knappt har några pengar alls att leva på :/ PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-21 Bifogad bild 50 Nu har vi varit på RUL! Så himla kul att se den lilla varelsen! Allt såg fint ut, så himla skönt, jag har varit lite orolig, även om jag känt bebis så vet man ju aldrig om den är ok. Jag hade tydligen moderkakan i framvägg, det blev jag förvånad över eftersom jag känt rörelser så tydligt, men det förklarar ju varför jag bara känt rörelser långt ner och gärna åt sidan. =) BM kunde inte se vilket kön det var, det var ju lite tråkigt, men vi hade ändå inte tänkt berätta för andra vilket det blir så nu kan vi i alla fall svara ärligt att vi inte vet. ;) Maken som inte varit med om detta tidigare blev väldigt rörd, det blev väldigt mycket mer verkligt nu för honom som inte känt av det hela så tydligt som jag har. ' Jag blev flyttad lite i tid, jag trodde på början av augusti, men vi fick 30/7 som datum, hoppas vi är välkomna här ändå, jag känner mig mer hemma i den här tråden än i juni/juli-tråden. =) LojsLojs 2017-02-21 51 Ja, min man jobbar och sliter för att jag ska kunna vara hemma:-) Men han vill det! Han är en sådan som måste jobba och som inte klarar av att vara ledig utan att börja måla om huset eller lägga om stensättningarna i trädgården:-p Sen lever vi ganska snålt, vi sparar pengar genom att planera mat utifrån erbjudanden och eftersom jag har tiden (och intresset) så kan jag handla maten i tre olika affärer för att spara pengar:-) Fast så snålt lever vi inte, jag var ute med mina kompisar för ett tag sedan och åt på restaurang och sedan bio. Min sambo har en dyr hobby (motorsport) men det går ändå:-) Och ändå lyckas vi spara till bröllop:-) När dottern fyller ett måste jag ju dock börja plocka ut fem dagar i veckan så det är lite det vi har sparat dagar inför:-) Men visst har jag plockat ut dagar innan med men absolut inte varje dag:-) Nu när det blir finare väder ska vi köpa en cykelsadel till dottern så jag börja cykla mer och spara pengar på bensin:-p Härligt med RUL! Längtar så till vårt ultraljud nästa vecka:-) NalaaNalaa 2017-02-21 52 50# grattis vilken lättnad! Jag längtar till min om en vecka! Även om man gjort kub vill man se bebis igen!. Jag har också i framvägg men inte känt något ännu:( lite trist tycker jag. Man vill ju känna något. Trist de inte kunde se könet berodde de på hur bebis låg? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 53 #46 Tack och vad kul att vi ligger så lika! Ska bli spännande att följas åt. #47 Tack! Betyder mycket för mig att mina ord kunde beröra :) Längtar så efter att få känna det där puffandet du beskriver. Det är första barnet för mig så antar att jag inte kommer fatta riktigt vad jag känner till att börja med! Men låter underbart :) #50 Vad fint att få höra om ert RUL och hur din man reagerade, att det blev mer verkligt! Det hoppas jag det kommer bli för min med då. Då är du en månad precis före mig, ska bli kul att läsa om dig framöver för att ha lite koll på vad som händer en månad bort! Nu vill jag bara att magen ska komma! Är lite uppsvälld på kvällarna men annars varken syns det eller känns ett smack. Har gått upp 1 kg, men trodde det skulle vara mer för jag tycker att både bröst och höfter blivit större. När började det synas på er? CeetCeet 2017-02-21 54 53# Det började puta först i vecka 15 för mig :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 55 #54 Spännande! Är det så att du kan ha dina vanliga kläder? Går in i vecka 14 i morgon så inte långt kvar med andra ord. Har svårt att föreställa mig själva med en rund och fin gravidmage :) CeetCeet 2017-02-21 56 55# nja inte alla jeans hehe :) Ja det är ju så olika med. Vissa får magar senare än andra men det är mysigt att få mage då känns det lite mer verkligt :) Jag går in i v 18 idag så är en vecka kvar till RUL nu :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 57 Åh, ikväll tyckte jag att jag kände nån liten rörelse längst ner i magen! Så spännande! Kändes väldigt dovt men det kändes inte riktigt som fladder utan mer som en buff av nåt slag. Men väääldigt dovt! Hade jag inte suttit still i soffan hade jag antagligen inte märkt av det. :) som förstföderska är detta häftigt! Någon annan som har känt nåt än? KijsenKijsen 2017-02-21 58 Härligt att känna bebisen! Det är något man aldrig glömmer:-) NalaaNalaa 2017-02-21 59 #52 Precis, bebisen låg med sidan emot och när bm kollade lite underifrån så låg den med benen alldeles ihop. Väldigt hemlighetsfull liten loppa jag har där inne. :) #53 Vad kul, då spår du framtiden via mig då. ;) #57 Grattis, vad kul! Jag tycker ofta det känns typ som en "fisk" som ligger trångt och vrider sig där inne. :) LojsLojs 2017-02-21 60 #58 verkligen :) #59 Tack! Ja, svårt att förklara vad man känner egentligen haha. Men det kändes nästan som att någon petade mig i magen, fast från insidan och väldigt nätt :) Har ju känt lite konstiga saker i magen i ett par veckor men har bara tänkt att det är tarmarna eller gas. Men nu kändes det längre ner och inte alls som innan så jag antar att det är bebis :) KijsenKijsen 2017-02-21 61 Åh jag vill också känna något men får hålla mig till tåls lite till. Men hade varit underbart att få känna första rörelsen. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 62 #61 Det kommer:-) Jag läste i appen att många har gått upp mellan ett och fem kilo efter tredje månaden, hur ligger ni till? Jag vill verkligen inte gå upp 26 kilo den här gången med! Jag vet dock inte var jag ska börja räkna min vikt, jag gick ju ner tre kilo eftersom jag kräktes så mycket, om jag räknar med den lägsta vikten jag hade efter kräkperioden (:-p) har jag gått upp ett kilo. Tror att jag hade gått upp lite mer med första barnet i den här veckan faktiskt så det bådar ju gott:-) Blev plötsligt sjukt sugen på snacks från bion. Messade pojkvännen som är iväg att jag plötsligt blev jättesugen på sådana, fick till svar "Fixar! Bacon eller sour cream?". Jag älskar honom! NalaaNalaa 2017-02-21 63 62# jag har gått upp typ 6 kg men är liten sedan innan. Åh vilken underbar kille du har:) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 64 #62 vägde mig senast i v.15, så för lite mer än en vecka sen och har då gått upp 4kg sedan inskrivning. Då är jag överviktig sedan innan också, så jag hoppas det inte banar iväg alldeles för mycket.. min BM tyckte att 8-10kg kanske räcker för mig och att jag skulle försöka att inte gå upp mer. Men alltså.. hur lätt är det? Även fast jag förstår att man inte äter för två och jag äter ju liksom inte sämre än förut, bara lite större portioner och oftare. Tycker det är sån vikthets runt om kring även för gravida, nu ska man ju helst gå ner i vikt också om man ska jämföra sig med alla andra. Galet. :P KijsenKijsen 2017-02-21 65 Nej inte sedan inskrivning.. totalt sedan jag plussade :) Haha förvirrad .. KijsenKijsen 2017-02-21 66 Jag vill hålla lite koll just för att jag inte mådde bra av att gå upp så mycket i vikt med första barnet. Visst, mycket försvann ju efter förlossningen med barnet, moderkaka, vätska och så men tiden innan… Jisses, vad jobbigt det var. Det vill jag inte vara med om igen om jag kan undgå det:-) Jag kommer nog inte kunna dölja magen i en månad till:-) Älskar att det börjar synas:-) NalaaNalaa 2017-02-21 67 Jag känner inte alls någon panik över om jag går upp mycket. Jag äter det jag vill och kommer inte tänka på min vikt utan bara njuta men å andra sidan vet jag inte hur de är att vara stor så ska intr säga för mkt haha :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-21 68 Jag går in i vecka 14 imorgon och har gått upp cirka 1 kg. Är både kort och ganska liten (inte supersmal) så antar att det kommer komma ett gäng kilo snart? När min mamma väntade mig vägde hon lika mycket som jag gör nu men är en dm längre. Hon gick upp totalt 9 kg. Men jag vet inte, sådant kanske inte alls går från mor till dotter? CeetCeet 2017-02-21 69 Nej det är ju så himla olika, min mamma gick upp jättemycket med min äldsta syster och knappt nånting med barn nr 2. Sen beror det ju också helt på om man samlar vätska eller inte :) Jag struntar i om jag går upp 8 eller om jag går upp 15, sålänge barnet är friskt och mår bra där inne :) gravidkilona tar jag tag i efter bf. KijsenKijsen 2017-02-21 70 Men så tänkte jag också med första:-) Så njut av det också:-) Men nu med andra vill jag försöka hålla det på en lite lägre nivå:-p NalaaNalaa 2017-02-22 71 15 kilo klagar jah absolut inte på om jag går upp:-p Men 26 var lite väl maffigt för mig som startade på 56 kilo och är smal för övrigt:-p NalaaNalaa 2017-02-22 72 Jag är överviktig sedan innan och har inte vägt mig på över ett år (viktångest, har använt ett snöre för att se om omfånget ändras medan jag inte var gravid), så jag valde att inte kolla på min vikt på inskrivningen. Så jag har noll koll och får väl se hur det går, om jag slipper veta även i fortsättningen. :) Jag höll inte alls koll på vikten vid första graviditeten, då var jag smal och struntade i vilket och det var inget som kommenterades heller. Fram till typ v 12-13 var jag småhungrig jämt, så jag åt mer än vanligt. Nu är aptiten mer som vanligt och så har jag en massa halsbränna/sura uppstötningar och har fått minska portionerna en hel del, men äter inte oftare än innan graviditeten, så nu äter jag snarare en hel del mindre än vad jag gjorde innan jag var gravid. Får väl se hur det utvecklas, det är ju inte alltid mängden intagna kalorier passar ihop med viktökning/minskning (även om mycket sjukvårdspersonal tyvärr tror det). LojsLojs 2017-02-22 73 Har nog lagt på mig en del. Vet inte vad jag vägde innan och har bara vägt mig en gång hos BM så jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp men känner mig större. Vill inte lägga på mig för mycket och önskar att jag var en av dom som kunde säga att "jag går upp det jag går upp och tar itu med det sen" men jag har så himla dålig ämnesomsättning och har väldigt svårt för att gå ner i vikt så jag vill försöka hålla mig på en jämn och hälsosam nivå. Nu har jag ju levt på hamburgare och kebab större delen av min graviditet men nu kan jag äntligen laga mat och äta vad som så det ska bli en helomvändning förhoppningsvis :-) mikkan01mikkan01 2017-02-22 74 Apropå något helt annat, är redan lite nervös inför belastningen på förlossningsavdelningen. Dels är vår stad en sommarstad med mycket större befolkning under sommarmånaderna, dels fick jag höra att ett av de större sjukhusen i närheten ska lägga ner sin förlossning och många nog kommer söka sig till oss som har väldigt bra rykte… Personalen på förlossningen här är tydligen väldigt orolig för de kommer inte få in extra personal trots att det lagts ner en förlossning i närheten. :( Fy fasen om det kommer bli kris med att få plats. :( LojsLojs 2017-02-22 75 Det var platsbrist på vårt sjukhus när jag skulle få dottern men när vi kom in var det (som tur var) lugnt. Jag är också lite skraj för det även om jag inte är lila orolig som sist, den här gången kommer de hålla bra koll på mig och bebisen så skulle det visa att tappen är kortare eller något som tyder på att förlossningen är på gång (innan inbokad igångsättning) får jag nog reda på det och har förhoppningsvis tid att fundera över läget… NalaaNalaa 2017-02-22 76 Lite drygt en vecka kvar till ultraljudet:-) Längtar som en tok! Ser magen när jag tittar i profil i spegeln, sambon ser det med men jag hoppas att andra inte tänker på det. Jag har bara berättat för chefen på jobbet, ingen annan där vet eftersom vi umgås ganska mycket ett par där och vi vill vänta lite med att berätta för dem. Jag är sugen på att åka till Ullared och införskaffa bebissaker men vi har ju redan typ allt:-p NalaaNalaa 2017-02-22 77 Vet någon vad bodies och byxor ligger på i pris i Ullared? För på H&M kan man ju köpa tvåpack bodies för 99 kr och eftersom det är "ta tre betala för två" så blir det sex stycken bodies för 198 kr… Tänkte om Ullared slår de priserna? Sen är H&M:s kläder (av dessa jag menar) av ekologisk bomull… NalaaNalaa 2017-02-22 78 #77 Det finns en grupp på Facebook som heter Ullared-snackis, där är det varje vecka i alla fall folk som lägger upp mängder med bilder på vad som finns och pris. :) Jag är jättesugen på en sväng till Ullared efter lönen jag med, men det är just det där med efter lönen, jag orkar inte gå och trängas för mycket. ;) LojsLojs 2017-02-22 79 Vi kommer inte åka innan bröllopet, det får bli i sommar:-) Vi måste spara pengarna:-) Men planera kan man ju göra redan nu:-p NalaaNalaa 2017-02-22 80 #73 jag var på gång med min viktnedgång efter många försök med alla möjliga metoder utan lycka, när jag blev gravid. Äntligen med en metod som består av riktig mat, man lär sig vad som är bra och ren mat och något som fungerade för mig! Just därför har jag det förtroendet att jag kommer kunna ta tag i extrakilona efter bf :) jag förstår hur du känner eftersom min ämnesomsättning inte heller är något vidare bra, det gäller bara att man trivs i sig själv och mår bra :) KijsenKijsen 2017-02-22 81 #80 Vad skönt! jag har inte riktigt hittat något som fungerar för mig än men jag håller hoppet uppe :) Kommer säkert sitta på bf med 15-25+kilon men då får det vara så också. Hur som så är varje kilo värt det. :) mikkan01mikkan01 2017-02-22 82 #77 Lyckas du inte få svar inom ett par veckor så kan jag uppdatera sen, ska nämligen dit snart och då ska det självklart klämmas på lite bebiskläder :) mikkan01mikkan01 2017-02-22 83 Tänk att alla vi är gravida och är en växande bebis i magen. Helt otroligt. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-22 84 #82, det tas tacksamt emot information här:-) #83, ja, det är helt otroligt. Här sitter man med iPaden i soffan som vanligt på kvällen… MEN INGENTING ÄR SOMVANLIGT, DET VÄXER EN BEBIS I MIN MAGE:-D :-D :-D NalaaNalaa 2017-02-22 85 Måste fråga. Det här med att vara känslig när en är gravid. Någon som känt av det lite extra och vill dela med sig? Min status just nu: I vecka 14, förkyld, flyttar till hus på fredag, flytthjälpen (svågern) har kris på jobbet, min man kvar i depression. Har andra underbara familjemedlemmar som kommer hjälpa till, och vi har egentligen ingen brådska att bli helt klara med flytt från vårt nuvarande boende. Mest jag/vi som vill bli klara och komma till ro. Känner uppgivenhet och bara gråter. Vill att detta ska vara över. Skulle vara skönt att höra era tankar. CeetCeet 2017-02-22 86 #85 Känns normalt att bli stressad och iom. det även bli uppgiven över en flytt som kanske inte går som man planerat. Vi flyttar också till hus på fredag och stressar upp mig och blir arg (inte ledsen) över sånt som inte blir gjort inom den tidsram jag velat och hade det varit för ett par månader sen så hade jag tagit det med en klackspark. Har dock blivit något känsligare och varit väldigt ledsen över min och sambons relation typ 2 gånger. Massa hormoner som ligger och spökar. Det bästa är väl att vi kan skratta åt det här om sisådär ett halvår :-) mikkan01mikkan01 2017-02-22 87 #86 Tack för att du delar dina tankar. Vad kul att ni också flyttar till hus just nu på fredag! Som jag har längtat efter just den dagen. Nu när jag tänker efter så har alla flyttar (har gjort ganska många ihop med maken) stressat mig i olika grad. Och nu när jag är väldigt ensam i att rodda allt så kanske det inte är så konstigt att jag känner mig svajig… CeetCeet 2017-02-22 88 Det är fullt förståeligt! Att du får reda i det mesta själv gör ju inte saken bättre, då blir du trött och kanske irriterad och sen har man ju nära till gråt typ hela tiden (sådan för jag i alla fall). Snälla någon, jag började gråta igår när jag skulle berätta för min mamma om en kompis som sagt en snäll sak om dottern:-p Men sådant kan man skratta åt sen:-) Det bästa är att försöka inse att man inte klarar allting själv, försök ta hjälp, var inte rädd att be om hjälp och då kan du kanske organisera istället för att kånka och hjälpa till fysiskt? NalaaNalaa 2017-02-23 Bifogad bild 89 Min vecka 12-mage:-) NalaaNalaa 2017-02-23 90 #88 Tack för tröstande ord! Kommer inte bära en låda är planen, min rygg säger emot och min BM med. Så det är toppen! Ska passa på att dra gravid-kortet i helgen :) Jag har planerat allt nu och lagt in tydliga pauser för lunch och mellanmål = det viktigaste i min värld just nu. Hehehe. Håll gärna tummarna på att allt flyter på bra! Vilken fin mage! Vad kul att det har börjat synas för dig. Heja heja! CeetCeet 2017-02-23 91 Det kommer gå jättebra:-) Planering är A och O:-) Jag har lite ont i magen ikväll, kan inte riktigt lokalisera var dock. Tror att det är inbillning, när jag tar ett djupt andetag känns det lite i vänstersidan, bakom bröstet typ (hjärtat?) men så mår jag illa med, allt på en gång:-p Innan missfallet så kände jag liksom på mig att något var fel, så känner jag inte nu. Hoppas min magkänsla är rätt! NalaaNalaa 2017-02-23 92 #91 Du kan ju ha växtvärk? Vanligt att den blir värre med andra barnet :) Pontiac57Pontiac57 2017-02-23 93 91# jag hade samma.när jag var i v 12/13. Det kom och gick. Har avtagit mer nu i v 18 Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-23 94 Igår var jag en sväng om Gekås/Ullared. Ville mest kolla utbudet och sådär. Det jag tänkte börja köpa på mig var kortärmade bodys, men jag hittade inga jag gillade som hade kort ärm, fick bli en enda, en helvit för 30 kr. Får se vad de fått in nästa gång. Köpte 4 "dregglisar" (haklappar i tyg, vad de nu heter egentligen), för det minns jag med sonen att det ofta behövdes flera om dagen så bra att bunkra upp. :) I övrigt blev det ett par mammatröjor till, men mest fortsatte jag med mitt mentala anteckningsblock över saker att köpa där lite längre fram i graviditeten (amningslinnen, plastad frotté, skötbordsgrejjer mm). Idag jobbar jag. Inte jättekul, min falska ischias är jättearg på mig över de där två timmarna på gekås idag, dum planering att åka dagen innan jobb, men så går det när man vill hinna dit innan löning… LojsLojs 2017-02-24 95 Jag hoppas att det är det. Jag känner det fortfarande, det är lite obehagligt. Jag ringer barnmorskemottagningen nu och rådfrågar lite. Vi ska på ultraljud nästa vecka men jag vet inte om jag vill vänta så länge med att se så att allt är bra. Nu är det onda liksom konstant och ibland hugger det till långt ner i mitten i magen, under naveln, så plötsligt och ont att jag måste böja mig fram och vänta ut det. Känner att jag vill ringa i alla fall och höra lite nu innan helgen! NalaaNalaa 2017-02-24 96 Gav upp efter tjugo minuter i kö… Synd att de inte säger hur många som är före! Vet inte om man bara ska gilla läget, vet ju att man inte kan göra så mycket (är ju bara i vecka 12) men för orons skull hade det varit skönt att prata med någon! NalaaNalaa 2017-02-24 97 95# är du jätteorolig så åk in och kolla idag. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-24 98 Jag vet ju att de inte kan göra något ändå… Det är ju för tidigt i graviditeten. De hade ju kunnat kolla upp det men det är bara för min oros skull… NalaaNalaa 2017-02-24 99 De har telefontid igen mellan ett och två, ska prova ringa då… NalaaNalaa 2017-02-24 100 Läste detta på 1177: Det är inte heller ovanligt med mensliknande värk och att det drar i ljumskarna när livmodern växer. Jag har inte mensvärk i vanliga fall men kan tänka mig att det kanske är såhär. Men det gör ändå ont och hugger till ibland… Åh, kan inte klockan bli ett!!! NalaaNalaa 2017-02-24 101 Läste detta på 1177: Det är inte heller ovanligt med mensliknande värk och att det drar i ljumskarna när livmodern växer. Jag har inte mensvärk i vanliga fall men kan tänka mig att det kanske är såhär. Men det gör ändå ont och hugger till ibland… Åh, kan inte klockan bli ett!!! NalaaNalaa 2017-02-24 102 Det du beskriver låter idetiskt med så som jag hade det. Hade jätte ont veckovis men livmodern jobbar ju och magen flyttar ju runt sig så det är helt normalt att det sliter och drar och värker. Jag upplevde det aldrig med första så jag blev ju självklart orolig. Jag fick rådet av bm att ta en alvedon och det hjälpte faktiskt :) Pontiac57Pontiac57 2017-02-24 103 Jag hade mensvärk en hel del speciellt när jag gick in i en ny vecka. Det stramade åt å kändes både i magen och ryggen. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-24 104 Idag har även jag haft väldigt ont i nedre delen av magen, gick in i v. 17 igår. Bra att det växer dock :) synd att det gör ont.. haha Vi kvinnor går igenom mycket, så himla starka är vi! *pepp* KijsenKijsen 2017-02-25 105 Skönt ändå att höra att fler känt av detta, inte för att ni haft ont (menar jag ju verkligen inte) men att höra att man inte är ensam liksom:-) Det är mycket bättre idag, visst känner jag lite men absolut inte så det är obehagligt:-) Sen ringde jag ju barnmorskemottagningen och de hänvisade till gyn där jag fick prata med en sköterska som pratade med en läkare men de trodde inte att det var någon fara (har ju ändå ultraljud nästa vecka). De sa att om graviditeten hade suttit på fel ställe så hade det nog visat sig redan i vecka 7 och nu går jag ju snart in i 13:-) NalaaNalaa 2017-02-25 106 Vecka 13 och ultraljud senare i veckan:-D NalaaNalaa 2017-02-27 107 106# När ska du på UL? Jag har RUL imorgon :) Går in i v 19 då. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-27 108 #106 och #107 – vilken spännande vecka ni har. Vill gärna höra mer från era besök! Vi har avklarat flytt. Blev bra ändå till slut! Idag jobbar jag hemma från soffan och njuter. Tror mig ha känt ett svagt första fladder i helgen. Men det kan vara önsketänkande. Jag kände det mellan naveln och pubisbenet, det påminde starkt om när det rycker så där i en muskel vid ögat som det kan göra ibland (ni vet när det vibrerar fram och tillbaka, hoppas ni hajar!). Vad tror ni, är det så det känns? Och en till grej! Har fått ett svagt mörkt streck från naveln och neråt. Någon mer som har ett sånt? CeetCeet 2017-02-27 109 108# absolut uppdaterar imorgon. Det låtar absolut som att det är bebis du kände. Vad roligt! Imorse när jag vaknade var magen helt sne så såg att bebis låg där det var upphöjt haha! Lite kul! Mörk streck är vanligt att få. Jag har inte fått det men läst om flera som fått det Skönt allt gick bra med flytten :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-27 110 Jag fick ett streck mer dottern men det kom inte förrän i slutet av graviditeten och sen försvann det efter förlossningen:-) Det är inte förrän fredag… Längtar så:-) Det var nog den bästa brskrivningen jag hört! Låter absolut som bebis:-) Njut av det:-) NalaaNalaa 2017-02-27 111 Håller med de andra, låter absolut som bebis. Randen kallas hormonrand - linea nigra. Den kan komma när som under graviditeten, vanligast under 2a trimestern, och försvinner några dagar- några veckor efter förlossningen. :) Jätte fint tycker jag. Jag hade knappt någon alls förra graviditeten och ingen nu heller, hoppas dock den blir synlig. LilolizeitLilolizeit 2017-02-27 112 110# ändå denna veckan. Gud vad spännande! Skriv här inne sen hur allt gick Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-27 113 Det ska jag:-) Kommer inte kunna hålla mig:-D NalaaNalaa 2017-02-27 114 Jag gick in på mina vårdkontakter för att boka tid hos läkare för min foglossning och stöd med vad jag kan använda för smärtlindring, även snack om eventuell sjukskrivning. Som svar fick jag ingen tid utan de bad mig ta kontakt med deras sjukgymnast istället. Suck. Så blir att skriva och be om tid igen och vänta ytterligare ett par dagar på att få tid hos läkare… :( LojsLojs 2017-02-27 115 #114 Om du får kontakt med sjukgymnast kan dom hjälpa dig att styrka en sjukskrivning samt hjälpa dig med hjälpmedel så som glidlakan och foglossningsbälte. Även tipsa dig om bra övningar och hänvisa dig till tex. gravidsim som är helt underbart! PerhapsimAnnaPerhapsimAnna 2017-02-27 116 #115 Jag har skrivit om det innan i tråden, jag har redan varit hos sjukgymnast och fått en massa hjälp, men som hon sa det så går det liksom inte att göra foglossningen bättre, bara undvika att försämra den. Foglossningsbälte använder jag varje dag och jag ska testa tens för att eventuellt hyra hem det om det funkar på mig. Jag vill prata med läkare om vad det finns för alternativ för smärtlindring, för alvedon funkar inte på mig, har aldrig gjort. Jag har i alla fall skrivit på mina vårdkontakter åter igen, får hoppas att det går fort att få svar. Min arbetsgivare vill att jag ska sjukskriva mig så snart som möjligt. :( Jag vill egentligen inte sjukskriva mig, jag tycker jobbet går bra fortfarande förutom att jag får så ont på kvällarna, men det påverkar inte jobbet. Grejen var bara att jag var tvungen att göra ett akut lyft häromdagen på jobbet och efter det fick jag så ont att jag var tvungen att gå hem, så då tyckte arbetsgivaren att det är dags för sjukskrivning. :( (Det är typ tredje gången jag varit tvungen att göra ett sånt tungt lyft under de 2 åren jag haft det här jobbet). Jag hade verkligen velat jobba ett tag till, hade jag haft någon värktablett, eller smärtlindrande salva eller vad som helst att ta till hade det varit lugnt känner jag. Det är så frustrerande att inte kunna ta en ipren eller treo som funkar så himla bra annars. :( Ursäkta så långt inlägg, jag vill inte riktigt skriva av mig på min facebook där alla ser och ibland behöver man bara få berätta liksom. LojsLojs 2017-02-28 117 Min mage bubblar å låter.. kan de vara bebis därinne? Har precis ätit så är inte hunger utan jag hör massa bubblor som härjar där inne… svårt å förklara Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 118 #117 Det är inget jag känner igen som bebis, men jag har själv en mycket mer ljudlig mage som gravid än annars. Låg och funderade på det igår, synd om bebis som får lyssna på så mycket oljud. =) LojsLojs 2017-02-28 119 15 min kvar tills rutinultraljud. Nervös! Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 120 Spännande!!! Lycka till:-) NalaaNalaa 2017-02-28 121 #119 Åh! Så spänd för er skull :) KijsenKijsen 2017-02-28 122 Nu är vi hemma igen och allt gick jättebra. Frisk och livlig bebis. Ville inte ligga stil för en sekund. Min moderkaka är i framvägg och liiiite nära utgången så blir extra Ul i v 31 så de kan se om den flyttat upp sig. Jag står kvar på 31/7 som BF. Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 123 #122 åh vad skönt!! Fick ni se kön? :) Vad betyder det? Kommer det vara nåt problem om den inte flyttat upp sig? KijsenKijsen 2017-02-28 124 123# ja isåfall blir de snitt. Men 90 procent av fallen flyttar den upp sig sa hon. Ja det är en pojke :) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 125 Ah okej! :) Åh vad kul! Precis som du trodde då :) Längtar ihjäl mig till vårt RUL.. tiden går fruktansvärt sakta!! KijsenKijsen 2017-02-28 126 Du hade nästa vecka va? Ja de är en upplevelse. Känns bra de går igenom varje organ noga med! Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 127 Vad skönt att allt var bra:-) Och att de kommer ha extra koll! Det känns bra för vår del också, vi kommer få flera TUL och extra läkarbesök, det blir skönt:-) NalaaNalaa 2017-02-28 128 127# varför skulle ni ha extra koll? Tror jag frågat innan men glömt nu hehe Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 129 126 nej den 20/3 :( .. KijsenKijsen 2017-02-28 130 122# Låg din moderkaka delvis över förlossningskanalen eller låg den helt brevid? Hur långt ifrån i såna fall låg den? :) Med första barnet så låg min moderkaka delvis över förlossningkanalen och det i sig kan medföra lite risker fick jag till mig bla, blödningar/stört blödningar, moderkaksavlossning, förtidig födsel.. Jag fick extra ultraljud i v 28 och då hade den flyttat sig och låg 5cm ifrån förlossningkanalen :) Ändå kom dottern i v 31+1 men man vet inte varför, de misstänkte påbörjad moderkaksavlossning men fick aldrig något konstaterat. Vill inte skrämma upp dig utan är bara nyfiken på om du fick samma info som jag fick? Och helt enkelt har det går för dig hoppas den flyttar sig och allt går bra :) jackiejohnjackiejohn 2017-02-28 131 #111 min rand stannade i två år. Försvann först i somras och Joel var över 2 då :) ThiahThiah 2017-02-28 132 130# Hon nämnde inget om det alls utan mer sa att min moderkaka är väldigt täckande så inte konstigt att jag ej känner sparkar ännu. Angående nära förlossninskanalen är den en bit ifrån hur många cm nämnde den inte. Vid KUB var den exakt vid utgången men nu flyttat sig lite högre upp så blir en extra koll i v 31 för att vara på den säkra sidan sa hon. När det gäller att köpa bebiskläder är de bättre å satsa på 56 å 62? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 133 Sen sa hon att i 90 procent av fallen har den flyttats upp men hon ville bara göra en extra kontroll innan så man vet Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 134 132# Jaja ja då lär den ligga mycket bättre till i v 31. Om den ligger och delvis täcker/täcker helt så blir det snitt och dessa risker jag räkna upp finns :) jackiejohnjackiejohn 2017-02-28 135 134# Ja blir det snitt så blir det. Ut ska den iallfall hehe. Men känns bra de ändå har koll och att jag fick extrakoll o v 31 känns tryggt. Gjorde du kejsarsnitt själv? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 136 135# jag har läst att blöder man mycket kan de bli akut kejsarsnitt om man blöder mkt runt v 30 eller var de var. Är de planerad snitt är det en v innan de beräknar väll? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 137 Hur tänker ni kring bebiskläder? Ska ni köpa lite blandade plagg? Tänker att om man föder i mitten av augusti behövs kanske lite varmare plagg i september sen? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 138 Jag tänker att jag börjar med nästan uteslutande bodys så blir det typ bara body och blöja hemma (sonen föddes i oktober, men det blev ändå mest body och blöja hemma i början). Typ två par byxor i varje storlek och kanske någon långarmad body. I övrigt tror jag att jag ser lite efter hand vad som behövs. =) LojsLojs 2017-02-28 139 När dottern föddes blev det komplikationer, först gick det illa men som tur var kunde läkarna få igång henne tillräckligt snabbt så det inte blev några men! Tack och liv för kunniga läkare och personal!!! För att se till att inte samma sak händer igen ska vi göra TUL och gå på extra kontroller och läkarbesök. Sen om det blir planerat kejsarsnitt eller igångsättning för vaginal födsel är upp till mig, det får jag se men jag tror det lutar åt vaginal förlossning ändå! Eller, det är vilket som - jag tar det alternativet som är säkrast för barnet! Angående kläder råder jag till att inte köpa i storlek 50 (vi började på 56) men det är ju bara för att vår dotter var så stor när hon kom. Hela sommaren körde vi typ tunn klänning/tunika/eventuellt tunn kortärmad body eller bara blöja. Sen är det så olika vad man har för tvättmöjligheter. Här hemma går tvättmaskinen varje dag ändå är det alltid brist på kläder. Ibland kan hon dock ha samma body två dagar i rad men ibland är det ombyte fyra, fem gånger om det kommer kräk, mat, kiss eller bajs… När dottern var liten, alltså i somras, var det ju väldigt mycket bajsblöjor (och rinnande sådana!) och det gjorde att det blev ombyte med kläder stup i ett:-p NalaaNalaa 2017-02-28 Bifogad bild 140 Hej hej:) Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 141 132# Jaja ja då lär den ligga mycket bättre till i v 31. Om den ligger och delvis täcker/täcker helt så blir det snitt och dessa risker jag räkna upp finns :) jackiejohnjackiejohn 2017-02-28 142 Vet inte vad min telefon pysslar med…. --------- 135# Ja jag blev akutsnittad, spontan start av förlossningen med blödningar (därav de misstänkte att moderkakan började lossna) och så låg hon i säte eftersom det var så tidigt :) jackiejohnjackiejohn 2017-02-28 143 135# oj jag förstår men skönt allt gick bra. Vi har ju en otrolig vård idag Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-02-28 144 Gick in i v18 idag och om 2 veckor är det RUL för vår del. Kan fortfarande knappt ana en mage men den kommer väl över en natt bara sådär sen. Känns så galet att man snart är halvvägs igenom! Ja kläder känns svårt till en augustibebis. Augusti brukar ju vara varmt men sen kommer september och så kan det fort bli kallt. Flyttat till ett gammalt hus som inte är sådär jättevarmt så vi får se hur det blir med klädinköp :) mikkan01mikkan01 2017-03-01 145 144# ja snart halvvägs helt otroligtm tycker ändå det gått fort :) Ja det är ju det.. man får nog köpa lite blandat känns det som hehe. Du är beräknad i början av augusti va? Djurälskaren87Djurälskaren87 2017-03-01 146 #145 Ja, det blir väl sen när man närmar sig slutet och allt blir tungt och jobbigt man tycker att tiden går sakta, nu känns det som att tiden bara springer iväg. Bebis är beräknad till den 7e augusti :) Jo det blir nog massa blandat men samtidigt vill man ju inte köpa på sig för mycket. Grattis till pojken förresten! Trodde du på en pojke? :) mikkan01mikkan01 2017-03-01 147 Jag tänkte att vi kunde fylls i våra respektive datum för BF här, så kan vi hålla reda på varandra lite lättare:-) Ni kan väl kopiera och fylla i? Vi har fått datum för igångsättning någon gång mellan 27 och 29 så jag sätter mig själv på 28/8:-) Augusti 2017 1 Helena(Djurälskaren87) Eg 31/7 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Nalaa 29 30 3

Djurälskaren87
2017-03-01 09:06
#149

Ska vi fortsätta på en ny BF grupp? När är maximalt uppnådd?

Djurälskaren87
2017-03-01 09:08
#150

145# haha ja när kroppen är tung känns de väll som en evighet. :) Ja jag har känt de är en pojke och de känns jättebra. De diffar 8 dagar mellan oss bara :)

[Nalaa]
2017-03-01 09:38
#151

Vad kul att veta könet! Bad tror ni andra som inte vet könet? Känner ni på er vad det kan bli? Vi tror flicka här hemma men vi ska inte ta reda på det:-)

mikkan01
2017-03-01 10:06
#152

#150 vad mysigt! Vi tror på pojke här hemma och förhoppningsvis får vi veta vad som döljer sig där inne på RUL :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-01 10:09
#153

152# Du har RUL nästa v eller ?:)

Annons:
mikkan01
2017-03-01 10:15
#154

#153 Den 16e ska vi på RUL, känns som att det är långt kvar tills dess haha :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-01 10:21
#155

154# Iallafall denna månaden hehe :)

[Nalaa]
2017-03-01 10:27
#156

Ska bli kul att höra sen om folk har gissat rätt:-) Har ni förslag på pojknamn nu då, Djurälskaren?:-)

[Nalaa]
2017-03-01 10:27
#157

Ska bli kul att höra sen om folk har gissat rätt:-) Har ni förslag på pojknamn nu då, Djurälskaren?:-)

[Nalaa]
2017-03-01 10:30
#158

Alex är fint:-) Emil, Ted, Mattias, Alfred, William, Oskar…

[Nalaa]
2017-03-01 10:34
#159

Nathan, Daniel, Hans…

[Nalaa]
2017-03-01 10:34
#160

Nathan, Daniel, Hans…

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-01 10:37
#161

157# Vi har skrivit upp en hel lista men inte valt något ännu. BM sa även igår att min moderkaka är helt täckt så jag lär inte känna sparkar på ett par veckor. Hade den varit täckt på höger sida kan jag känna på vänster sida tex men min är helt täckt. Lite trist.

Djurälskaren87
2017-03-01 12:38
#162

Jag fick inget moderskapsintyg igår kom jag på :(Är det min BM jag ringer till för att ordna det?

[Kijsen]
2017-03-01 15:26
#163

Här får man intyget av BM besöket efter RUL :)

Djurälskaren87
2017-03-01 15:40
#164

163# Jag får ringa och kolla imorgon men tror det på besöket i v 25 här.

[Kijsen]
2017-03-01 16:40
#165

#164 aha! Så pass. Har ett BM besök samma vecka som RUL :)

Djurälskaren87
2017-03-01 16:58
#166

165# Ja de är ju olika län :) Men jag har den 11 april så är inte så långt kvar hehe

[Nalaa]
2017-03-02 08:56
#167

Det är nog ingen brådska med moderskapsintyget men ring och fråga i alla fall:-)

Annons:
[Nalaa]
2017-03-02 08:56
#168

Det är nog ingen brådska med moderskapsintyget men ring och fråga i alla fall:-)

mikkan01
2017-03-02 09:04
#169

Nu känns det som att allt bara går åt h******… Blev uppsagd igår pga "arbetsbrist" enl. chefen men jag tror att det berodde på andra orsaker. Man kan ju gissa vilka….. :) Nu sitter man med superångest och undrar vem som skulle anställa en som är gravid. Hur och när man skulle berätta det om man fick komma på intervju och hela faderullan. Känns typ som att man vill gå och lägga sig och inte vakna försän allt det jobbiga är över.

~mikkan

[Nalaa]
2017-03-02 09:07
#170

Va?! Lägg av!!! Fy vad fult gjort!!!

[Nalaa]
2017-03-02 09:08
#171

Vad jobbar du med? Blev fler uppsagda? Kan du inte typ försöka hitta "bevis" på om det verkligen är "arbetsbrist"? Annars borde du ta detta vidare… Om du tror att det verkligen beror på att du är gravid!

mikkan01
2017-03-02 09:12
#172

Kan man ju lugnt säga men det var ett väldigt oseriöst ställe där dom anställde nya och andra fick gå varje vecka. Så jag var väl beredd på att det skulle komma, det är därför jag inte visste hur jag skulle berätta att jag var gravid för min chef med rädsla för att förlora jobbet. Hade inte velat jobba kvar där men tänkte att jag kunde stå ut tills det var dags att gå på mammaledighet. Istället sitter man hemma nu med världens ångest. Usch.

~mikkan

[Nalaa]
2017-03-02 09:24
#173

Vilka svin… Göra så mot en gravid kvinna! Men okej… Ingen ångest! Vi får bolla lite idéer nu bara:-) Nu har du chansen att göra något du trivs med! Vill du jobba? Kanske plugga? Hur vill du jobba? Heltid? Funkar det med timmar? Känner du någon du kan fråga om jobb, typ vänner eller familj bra kanske kunde hjälpa dig, rekommendera dig eller något?

Djurälskaren87
2017-03-02 09:50
#174

Vad dålig stil och förstår ångesten kommer men har du vikariepool där du bor? Vet att man kan ansöka om att vara med där när de gäller skola och äldrevård så får man skriva hur mycket man kan jobba osv :)

Annons:
PerhapsimAnna
2017-03-02 10:28
#175

#172 Är du med i facket? A-kassan? :)

mikkan01
2017-03-02 11:10
#176

Hur och var jag jobbar spelar just nu ingen roll, behöver bara få in pengar. Hur många timmar spelar ingen roll heller. Frågat mina närmsta om de vet något som söker och dom ska kolla så jag hoppas jag får något napp :) Googlade vikariepool och det verkar inte finnas här där jag bor men andra som rekryterar vikarier. Hade varit super då jag faktiskt vill börja plugga till förskollärare. Gick dock ett program som inte var högskoleförberedande så jag måste läsa upp massa kurser först. men hade varit kul att testa på :) Är varken med i facket eller a-kassa..

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-02 11:14
#177

176# ring runt i din kommun olika förskolor om de söker vikarier och skicka in cv. Kolla även med ica eller mataffärer

Pontiac57
2017-03-02 11:24
#178

Tänker också på om du är med i facket? För dom brukar se ganska allvarligt på när man sparkar gravida. Här rullar det på med graviditeten, haft en fruktansvärd virusförskylning i 1,5 v och bihåleinflamation och ögoninflammation på det men det börjar försvinna. Jag har ca 4 v kvar till RUL och längtar massor, den här gången ska vi ta reda på kön också och jag tror det blir en lillebror :)

Djurälskaren87
2017-03-02 11:27
#179

178# Hoppas du mår bättre nu. Vad kul med RUL jag var på min i tisdags och de kändes jättebra efteråt som en befrielse. Har du någon känning vad det är för kön?

Pontiac57
2017-03-02 12:27
#180

Ja det är en häftig upplevelse och så skönt när man ser att allt är bra :) jag tror det blir en grabb till och har även börjat känna bebis lite smått :) igår fick jag en liten spark på urinblåsan haha

Djurälskaren87
2017-03-02 12:38
#181

180# Vad skönt! Ja ens känsla brukar stämma. Jag kände med pojke på mig och så blev de. Har ni börjat köpa lite saker ännu? Jag har köpt lite kläder och kollar lite efter saker att köpa men inte köpt ännu hehe ;) Snart har halva tiden gått! Skönt

Annons:
[Nalaa]
2017-03-02 13:07
#182

Hoppas att det löser sig med jobb, om du kan tänka dig (i princip) vad som helst så ordnar det sig nog så länge! Sen kommer du hitta något du verkligen trivs med och vill fortsätta med! Livet ordnar sig alltid:-) Är lite avundsjuk på er som får första barnet som får köpa allt nu, vi har ju det mesta stora grejerna (och smp med för den delen)…:-)

Pontiac57
2017-03-02 13:39
#183

Vi har ju typ allt, det är ett nytt skötbord, syskonvagn och ev en till spjälsäng vi ska köpa men det får vänta till i sommar. Blir det en pojk har vi ju redan massvis med kläder så det blir inte så mycke nytt isf :)

Djurälskaren87
2017-03-02 13:48
#184

Jag hade önskat det vore tvärtom haha. Är så mycket man vill ha men ska försöka inte köpa på mig för mycket innan då alla bebisar är olika så bättre att köpa mer sen när han är här. Det jag ska köpa innan är: Babynest,skötbord, vagn,babyskydd,säng Även salvor, blöjor,filtar,kläder,Skötunderlägg, ersättning(om jag ej kan amma) och babygym:) Hade ni tänkt att amma?

[Nalaa]
2017-03-02 14:45
#185

Jag ska amma om det går, det gick jättebra med dottern men det kan ju vara så olika från barn till barn med! Jag hoppas det går i alla fall, jag har tyckt att det har varit sjukt skönt att slippa hålla på med flaskor, koka vatten, diska flaskorna, koka flaskorna och ha allt i plastpåsar överallt… Fram med bröstet bara så var det klart - och ingen disk:-p Men ersättning ska vi såklart ha hemma, om jag måste iväg eller om det plötsligt inte funkar med amningen. Flaskor har vi tusen olika sorter eftersom vi fick leta innan vi hittade en sort som dottern tog. Blöjor ska vi köpa, liksom engpngsunderlägg från Libero. Vi ska köpa en stor, vanlig säng till dottern så får lillasyster eller lillebror ta över spjälsängen. Sen… Har vi nog allt:-D Eller nej, en dubbelvagn ska vi naturligtvis köpa med:-)

[Kijsen]
2017-03-02 19:49
#186

Andningslarm, är det något som man bör skaffa? Hur ska ni andra göra? Och hur har ni gjort som redan har barn?

PerhapsimAnna
2017-03-02 20:11
#187

#186 Jag funderade på andningslarm först men sket sedan i de då det kändes som om det skulle stressa mer än hjälpa på något sätt. Jag har samsovit med våran dotter sen hon föddes (hon är nu 14 månader). Jag vaknar av minsta lilla, mindre nu när jag inte ammar och man märker fort om det är något som är fel, den första månaden sover man typ inte utan stirrar hela natten på bebis :)

[Kijsen]
2017-03-02 20:47
#188

#187 okej! Ja jag tänker lite samma sak.. tror nog att jag inte ska köpa ett larm, får se om jag ändrar mig under resans gång haha Planen är att bebis ska sova i spjälsäng men bredvid mig i samma rum och då har man ju mer koll. Skulle det ändra sig och bebis inte kan sova i samma rum, får vi ta det beslutet då istället :)

Annons:
[Nalaa]
2017-03-02 21:07
#189

Vi har inte haft något larm men min kompis hade det eftersom de förlorade sitt första barn, att ha larmet blev en extra trygghet för dem och det förstår jag!

Djurälskaren87
2017-03-02 21:29
#190

tänker ni sova med barnet i sängen eller ha en spjälsäng brevid er säng?

Lojs
2017-03-02 21:54
#191

#190 Vi tänker absolut samsova, jag gjorde det med sonen, enda sätter för mig att få lite sömn om nätterna med honom och jag trivdes bra med det. Vi kommer inte ens köpa någon spjälsäng till att börja med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mikkan01
2017-03-03 07:38
#192

Måste tacka för ert stöd, tips och råd :) Nu känns allt inte så hopplöst längre. Ang. amning och samsovning så kommer jag nog försöka amma, jag vill kunna amma men man vet ju aldrig hur det blir. Samsova tar vi när det kommer, jag är lite rädd för det då jag gärna drar täcket ända upp till öronen när jag sover så tanken är ju att vi ska fästa spjälsäng vid sängen så bebis är nära men inte precis brevid. Sen får vi se om mammainstinkten gör så det ändras, man har ju hört hur mammor totaländras i sovsätt när bebisen kommer.

~mikkan

PerhapsimAnna
2017-03-03 10:32
#193

#191 Vi kommer köra på samma, alla får sova i samma säng haha :D Att springa upp o ner till en spjälsäng är ingen höjdare om bebis vill äta mycket om natten så jag håller med, ända sättet att få en bra sömn och så somnar man så gott när man liggammar :)

#192 Jag trodde jag skulle rulla (rör mig mycket i sömnen) på bebis eller dra upp täcket men det är som att man är medveten fast man sover, jag låg blickstilla och täcket var där det var när jag somnade. Babynest hade jag första månaden för att undvika på rullning eller att jag mot förmodan skulle dra upp täcket. Sen är bebisar inte helt omedveten när den sover heller och säger ofta till med puffar eller gråt om det blir varmt/obekvämt :)

Djurälskaren87
2017-03-03 10:45
#194

Hur mår alla idag? Själv mår jag bra. Magen har börjat synas mer och mer och känner inget av ryggen än så länge. Molvärk som jag haft tidigare kommer och går men är mer behaglig nu.

[Nalaa]
2017-03-03 10:48
#195

Idag har vi sett vår lilla älskling för första gången! Vi gjorde ultraljud och såg en liten goding där inne direkt. Hjärtat tickade på fint och måtten var bra! Tyvärr hade jag tagit blodproverna för KUB-testet två dagar för tidigt så de fick jag ta om idag vilket innebär att vi inte får resultatet förrän om en vecka. Det är okej, nu har vi sett vår lilla älskling och det fina lilla hjärtat som slog så bra! Vi fick med oss tre detaljerade bilder där man ser allt jättetydligt, till och med händer och fötter:-)

Annons:
[Nalaa]
2017-03-03 10:52
#196

Vi kommer säkert att ha bebisen i babynest i sängen, vi lägger det dock inte mellan oss utan ovanför mitt huvud. Då riskerar man inte att råka lägga täcket över eller rulla på lilla bebisen! Sen har vi spjälsängen precis bredvid (eller kommer att ha) vår säng så det är inga långa sträckor att vandra på natten när bebis vaknar:-) Vi är vana att ha en liten donna som vaknar i snitt var tionde minut hela nätterna så att inte få tillräckligt (eller i vissa fall någon sömn alls) är vi vana vid:-p

[Nalaa]
2017-03-03 10:56
#197

Just det, jag tänkte höra lite om vikten. Nu har jag gått ner tre kilo till (och då har jag ändå inte kräkts på länge). Visst rör jag mycket på mig och äter kanske inte så mycket men jag svälter inte mig! Och jag äter minsann pizza, donken eller godis om jag känner för det, så det är inte så att jag försöker gå ner. Jag har bara inte så stor matlust… Bör man oroa sig? Prata med barnmorskan? Hur ska jag göra? Jag har svårt att äta när jag inte är sugen, då mår jag bara illa…

[Nalaa]
2017-03-03 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

Vad tror ni? Pojke eller flicka?:-)

Djurälskaren87
2017-03-03 11:45
#199

198# just de du var på Kub idag. Gick allt bra? Jag tror det är en tjej! Ska ni kolla kön? Jag tycker du ska prata med din BM. Barnet tar den näringen den får så där tar de inte skada men mest för din egna skull. Jag är lite inne på bärsjal. Jag har en bärsele men känns som bärsjal är mer bekvämt. Vad föredrar ni?

[Kijsen]
2017-03-03 13:24
#200

#194 Mår relativt bra, legat hemma i förkylning i snart en vecka.. seglivade basiller!! Går in i v18 idag, känns bra :) ibland undrar jag om jag bara har inbillat mig att jag är gravid haha. Varken ser eller känner något än. Börjar också tvivla på om det verkligen var bebis jag kände av för någon vecka sen.. men det kommer väl :) 17 dagar kvar till RUL!!

Djurälskaren87
2017-03-03 13:32
#201

200# Jag tror nog de är en bebis där inne hehe;) De kommer du se på RUL. Du kanske med har moderkakan i framvägg och därför inte känner ngt ännu eller så kommer de senare bara :) 17 dagar åh är ju hyfsat snart :)

Djurälskaren87
2017-03-03 13:36
#202

Ni som redan fött barn tidigare hur länge gick ni över tiden eller kom bebis tidigare?

Annons:
[Nalaa]
2017-03-03 13:41
#203

Min dotter föddes i vecka 43 med igångsättning:-p Ska bli skönt med inbokad tid för igångsättning denna gång med men jag hade såklart velat väcka mannen mitt i natten med "Älskling, vattnet har gått!"!

PerhapsimAnna
2017-03-03 13:41
#204

#202 Min dotter bestämde sig för att komma i v 38+4 (7/1 kom hon men var planerad 16/1).

Djurälskaren87
2017-03-03 14:03
#205

Är de 14 dagar över tiden max kan fåe gå?

[Nalaa]
2017-03-03 14:13
#206

Det är olika i olika län… Här är det två veckor (fick en tid för igångsättning på dagen för 42 fullgångna veckor) men sen tog det ju en stund att få ut henne så hon föddes i 42+1 (=43):-p

[Smulan_88]
2017-03-03 14:23
#207

#205 vissa län har till v.42+6 beroende på flöde i navelsträngen och "skicket" på bebis, mängden vatten och så…

Djurälskaren87
2017-03-03 14:29
#208

Hittar ingen information om vad Kungsbacka har för någon. Hade varit intressant och se

[Kijsen]
2017-03-03 14:37
#209

Hoppas innerligt att vår bebis väljer att komma ut tidigare .. man lär ju vara lagom mör och trött på att vänta redan innan 40 veckor, att behöva vänta 3 till är ju galet haha

Annons:
[Kijsen]
2017-03-03 14:37
#210

Hoppas innerligt att vår bebis väljer att komma ut tidigare .. man lär ju vara lagom mör och trött på att vänta redan innan 40 veckor, att behöva vänta 3 till är ju galet haha

Marre_88
2017-03-03 14:57
#211

Idag ska vi åka till mina föräldrar som bor 38 mil bort och berätta att de ska få bli mormor och morfar. Jag är SÅ nervös och det ska bli så himla kul! :D Jag ska även äntligen få berätta för min bästa vän som jag har känt i 14 år att hennes 1-åriga dotter ska få en bästa vän i augusti. Det ska bli så kul att se reaktionerna när dom öppnar sina presenter :D Men jag är så nervöööös haha. Idag har jag gått in i v.16 (15+0) så jag har fått hålla tyst lääänge! Idag är det även 3 veckor till RUL. Spännande!

Djurälskaren87
2017-03-03 15:25
#212

211 Gud vad roligt !!! Kommer gå jättebra!

Marre_88
2017-03-05 21:52
#213

Det gick super! Min bästa vän grät av lycka och mina föräldrar blev överlyckliga. Mamma sprang redan dagen efter och köpte en body och ett par byxor som hon kom hem med på kvällen :D Dom blev helt förtvivlade av att de måste vänta 3 veckor med att berätta för folk, de ville lägga upp bodysarna som de fick inslagna på Facebook direkt hahaha!! Jag förstår dom ju, men de är något som vi vill gå ut med själva och berätta för hela världen när vi har gjort ultraljudet. Vi har också bestämt oss nu för att vi vill kolla könet ändå :D Så om 19 dagar!!!!! Gud så vi längtar!!

Denna kommentar har tagits bort.
Djurälskaren87
2017-03-06 09:35
#215

#213 Vad kul allt gick bra. Spännande att kolla könet sen med.

mikkan01
2017-03-06 09:58
#216

Nu känner jag mig redo att börja söka jobb igen, tycker det är sjukt trist att bara gå hemma trots att vi har ett nyköpt hus som vi ska rusta upp. När ska man berätta att man är gravid egentligen? I ansökan eller på intervjun eller när man fått börja? Planerar att bara söka tidsbegränsade jobb eller vikariat, det jobbiga är ju att dom flesta helst ser en jobba över sommaren då också. Men känns så himla jobbigt att inte berätta att man är gravid. Det syns ju inte att jag är gravid ännu så dom skulle nog inte dra egna slutsatser… om ni hade suttit i min sits, när hade ni berättat? :)

~mikkan

Annons:
Lojs
2017-03-06 12:49
#217

Så, nu har jag fått intyg för sjukskrivning i alla fall månaden ut. Är helt slut emotionellt efter läkarbesöket. Han hade noll förståelse och tyckte jag hade "måttliga" besvär efter att inte ha lyckats känna efter där jag jag faktiskt har ont. Mycket gråt och många förklaringar till vad som inte funkar på jobbet, sedan gick han motvilligt med på att sjukskriva mig, men han trodde inte försäkringskassan kommer godkänna det. 

Så jag får se, först kommer väl försäkringskassan ringa både mig och min chef innan de avslår. Om jag får avslag ska jag gå vidare till vår läkare på företagshälsovården som är mer insatt i yrket (personlig assistent) och se om jag kan få hjälp därigenom. 

Fy fasen vad ansträngande att sitta och försöka beskriva situationen för en läkare som är som att prata med en vägg samtidigt som man sovit för lite och gråter som jag vet inte vad. Blä!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-06 13:59
#218

216# Jag hade berättat direkt vid intervjun för att vara så ärlig som möjligt. Magen lär synas rätt snart för dig ändå. #217 usch vad trist när de är så emot att vilja sjukskriva en! Hört att vissa gör det och andra inte så handlar väll om hanläggaee…

[Kijsen]
2017-03-06 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Idag visade jag upp min kula på riktigt! Att klä sig i ett tajt linne kändes väldigt konstigt eftersom man alltid försökt dölja sig och sin övervikt med större och pösigare tröjor. Men idag kändes det riktigt bra :) en fika och tur på stan med en kompis och nu vill man ju bara ut igen! Hihi

[Kijsen]
2017-03-06 17:04
#220
mikkan01
2017-03-06 17:24
#221

#218 tänkte lite så jag med men känns som att det minimerar mina chanser… men det är nog bäst att vara ärlig från första stund på intervjun om jag får komma på någon sån :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-06 19:44
#222

219# sedärja vad kul! Kulan har börjat komma! #221 ja det är sant. Tänker om du inte säger något och sen nämner se när de är dags för inte alltid man vet man är gravid och ska du vara timvikarie gör de inte lika mkt än atr du sökt fast anställning

Djurälskaren87
2017-03-07 09:27
#223

Magen i vecka 20. Börjar känna mig större å större.

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-07 09:28
#224
Djurälskaren87
2017-03-07 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

Verkar inte vilja laddas upp.

[Nalaa]
2017-03-07 10:28
#226

Vad roligt att det syns! Min mage syns inte riktigt lika tydligt men jag är ju bara i vecka 14:-)

Djurälskaren87
2017-03-07 11:06
#227

226# Ja de är stor skillnad på de veckorna. De är först nu den börjat komma mer å mer

mikkan01
2017-03-07 14:58
#228

Vilka fina magar ni har!! längtar tills min börjar puta så jag faktiskt ser gravid ut. :)

~mikkan

PerhapsimAnna
2017-03-08 10:38
#229

Jag vet på RUL i måndags och allt såg bra ut men jag var "bara" i vecka 17+5 och det var svårt att se hjärtat så noggrant som barnmorskan ville pga att bebis låg med magen mot min rygg så vi ska tillbaka den 21 mars för att titta till hjärtat igen. Hon såg 4 kammare och att det fungerade som det skulle men hon kunde inte se dom stora blodådrorna som hon ville så därför skulle vi tillbaka. Tog ingen ultraljudsbild heller för det såg ut som att bebis skulle bryta ryggen pga ställningen så vi får en nästa gång!

Det blir en liten kille :D<3 Då kommer vi ha fått en av varje och det är en sån fantastisk känsla! Det kommer vara som att få barn för första gången på något sätt, hade det varit en tjej hade vi kunnat allt om allt men nu blir det en kille och allt blir som nytt igen! :)

PerhapsimAnna
2017-03-08 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Fina magar!

Här är min i v 17+3!

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-08 10:57
#231

229# Grattis till killen vad underbart! Så skönt när man varit på RUL å allt gått bra. Kn man slappna av och njuta mer. Min BM såg inte heller hjärtat jättebra men tillslut såg hon allt. Min kille låg också med ryggen upp! Flyttade de bak dig eller när har du BF? Fin mage!

mikkan01
2017-03-08 12:03
#232

#230 Grattis till pojken! :) Och kul med en ny upplevelse, kan verkligen tänka mig att det blir helt annorlunda. Jag som förstföderska har ju varken koll på det ena eller det andra haha. Och vilken fin mage :)

~mikkan

Djurälskaren87
2017-03-08 12:13
#233

232# Hur går de med jobbsökandet? Känns de bättre?

[Nalaa]
2017-03-08 13:50
#234

Grattis, vad roligt att det blir en av varje nu då:-) Vi hoppas på tjej för att det ska bli samma men jag har nog aldrig sett mig som en pojkmamma (vi får väl se om det blir min utmaning eller om det blir en lillasyster ändå). Det spelar naturligtvis ingen roll alls - vem det än är i magen är det en otroligt älskad och efterlängtad bebis:-)

[Nalaa]
2017-03-08 13:53
#235

38 % av graviditeten har gått:-) Då räknar jag dock bort de sista två veckorna eftersom det blir igångsättning:-) Jag tror att vi, efter RUL och efter läkarbesöken, inte kommer tala om när det blir igångsättning, det är ju så pass hemligt eller "ovetande" man kan hålla det eftersom vi annars fått ett datum för igpngsättning:-p

[Nalaa]
2017-03-08 13:53
#236

38 % av graviditeten har gått:-) Då räknar jag dock bort de sista två veckorna eftersom det blir igångsättning:-) Jag tror att vi, efter RUL och efter läkarbesöken, inte kommer tala om när det blir igångsättning, det är ju så pass hemligt eller "ovetande" man kan hålla det eftersom vi annars fått ett datum för igpngsättning:-p

Djurälskaren87
2017-03-08 14:39
#237

Har extrem trötthet idag. Ögonen svider. Är i v 20. Tog prov på mina värden och allt var bra men kanske borde börja med järntabletter. Får inte tag i BM just nu men har de hjälpt för er?

Annons:
PerhapsimAnna
2017-03-08 17:10
#238

#231 Tack! Ja visst är det skönt! Verkar bli massor med killar iår! haha. Blev flyttad 2 dagar tillbaka så har BF 9 augusti :)  Dock blir jag lite orolig ibland iaf för känner honom regelbundet under dagarna och ibland har han lugnare dagar eller ligger åt ett annat håll så jag inte känner sparkarna och han är för liten för att göra kall-dricka-tricket-ligga-på-vänster-sida-och-räkna-till-10-sparkar haha! Så ibland går jag där och oroar mig men tänker sen att det är efter v 25 som det blir viktigare med rörelser, det är ännu lite tidigt.

#232 Tack! Ja det blir en helt ny upplevelse/omställning för dig men det är nästan ännu mer spännande första gången! Nu vet jag iaf vad bebis innebär och allt där till :)

#234 Jag önskade mig också en tjej och hade en känsla att det skulle vara en tjej men icke! Förra gången var magkänslan helt inställd på kille och så blev det en tjej haha! Pojke eller flicka spelar ju ingen roll egentligen, man älskar sina barn lika mycket ändå! När har du RUL? ska ni ta reda på könet då? :)

Djurälskaren87
2017-03-08 17:19
#239

238# Min Bm sa att vissa tom kännee sparkar först efter v 30. Allt beror på moderkakansplacering så inget att oroa sig för men har man väl börjat känna sparkarna innan v 26 och sen inte känner är det ju en annan sak. Ja de verkar som många killar föds i år. Superkul! Min önskan var en kille även om de int3 spelar så stor roll såklart! Inte långt kvar till augusti ändå. Tiden gåe ju så fort! Mår ni bra annars? Jag har börjat få hjärtklappning och andfådd. Ska kolla angåennde mitt järnvärde. Huvudvärk med samt trötthet å molvärk idag!

Djurälskaren87
2017-03-08 17:19
#240

238# Min Bm sa att vissa tom kännee sparkar först efter v 30. Allt beror på moderkakansplacering så inget att oroa sig för men har man väl börjat känna sparkarna innan v 26 och sen inte känner är det ju en annan sak. Ja de verkar som många killar föds i år. Superkul! Min önskan var en kille även om de int3 spelar så stor roll såklart! Inte långt kvar till augusti ändå. Tiden gåe ju så fort! Mår ni bra annars? Jag har börjat få hjärtklappning och andfådd. Ska kolla angåennde mitt järnvärde. Huvudvärk med samt trötthet å molvärk idag!

[Nalaa]
2017-03-08 20:38
#241

Nej, vi ska inte ta reda på könet den här gången, det spelar ingen roll alls och vi blir såklart lika glada vilket det än blir:-) Efyersom det är andra barnet vill vi göra det mer spännande den här gången (man har ju liksom redan gjort allt det andra en gång innan så för att ha mer spänning väljer vi att inte titta (om vi inte ser det själva då givetvis:-)). De ringde med resultatet av KUB-testet idag, det var jättebra! 1 på 20 000 och 1 på 14184 på de två olika kromosomerna de kikar på. Är det kromosom 21 och 13 eller vilka är det?

[Kijsen]
2017-03-08 22:29
#242

#229 grattis till pojken! Och fin mage! 12 (snart 11) dagar kvar till RUL! Jag tänkte ju vänta med att börja handla till efter vi har fått se bebis men nu börjar det riktigt klia i fingrarna och bränna i plånboken ;) jag vill köpa en massa fina saker!!! Ååh Hur känner ni andra? Har ni börjat köpa grejer? :)

PerhapsimAnna
2017-03-08 23:03
#243

#242 Tack!

Mitt tips är loppis, facebookgrupper och blocket när det gäller barnkläder. Min dotters garderob är till 90% begagnade kläder och de flesta är som nya! Jag använde kanske samma plagg några dagar sen va jag tvungen och försöka använda allt annat för att hinna ha det innan hon växte ut det haha! Billigt och bra!

Får se hur mycket av kläderna som passar en kille, tror det blir mer jobbigt när vi kommer till stl 74 för då är det mest rosa tshirts och rosa leggins men innan dess är det en mycket neutralt! Han får nog ha en del rosa också haha! :)

[Nalaa]
2017-03-09 09:06
#244

Vi har köpt en body med text som passar till både pojke och flicka men det är också det enda vi köpt. Vi har ju typ allt redan (vilket är bra eftersom vi snålar med typ allt nu inför bröllop och semestrar):-p

Annons:
[Kijsen]
2017-03-09 20:07
#245

Idag provade mamma ett gammalt test för att få reda på kön på bebis genom att ha en ring hängandes i sytråd helt still ovanför magen. Börjar ringen röra sig i en cirkel blir det en flicka och börjar ringen pendla fram och tillbaka blir det en pojk säger dom. Hon provade iallafall på mig, jag låg ner i soffan och helt plötsligt började ringen röra sig i en cirkel. Så vi får se om 11 dagar på RUL om det stämmer då ;) Någon annan som har provat eller hört talas om det innan? Och isåfall, stämde det?

Pontiac57
2017-03-10 01:56
#246

Tror jag hört att det ska va tvärtom men det brukar skilja fram och tillbaka på vart man läser :p men med sonen snurra den :)

jackiejohn
2017-03-10 07:50
#247

245# Också alltid hört att cirkel=tjej pendel=kille, jag gjorde det med första barnet och den gick i en cirkel men jag envisades med att det var en pojk ändå men ut kom visst en tös ;)

Lojs
2017-03-10 10:29
#248

Såna test är ju som all annan skrock runt vilket kön det blir, det är 50% chans att det stämmer så det kan ju ha rätt, men man vet ju inte. 

Hur mår alla nu? Jag känner mig väldigt lätt anfådd och är trött, så jag chansar på att järnvärdet kanske börjar bli sämre. Så igår köpte jag blutsaft. Rätt äckligt, men magen verkar klara av det, så det ska jag nog fortsätta med. Jag har testat en massa olika järntabletter eftersom jag är blodgivare och alla pajar min mage, så skönt om detta kanske kan funka. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Djurälskaren87
2017-03-10 10:34
#249

248# Mått skit denna veckan. Trött, huvudvärk,andfåddhet,hjärtklappning och yrsel. Misstänker järnet. Var och tog prover idag och hade 111 i järn men bra blodtryck. BM tyckte jag inte hade järnbrist utan va ok värde, lite på gränsen. Jag började med tabletter i förrgår men har hört bra om blutsaft. Hur mkt kostar de hos apoteket och hur mkt per dag tar du?

Marre_88
2017-03-10 11:06
#250

Är det bara jag som har sån fruktansvärt jobbig huvudvärk? Jag har haft det i ungefär 3 veckor nu, i fredags förra veckan och igår kräktes jag pga huvudvärken. Jag har konstant huvudvärk varje dag, vaknar upp med huvudvärk på morgonen och somnar med huvudvärk på kvällen. Försöker undvika alvedon men tillslut måste jag ta det, det lindrar en stund men hjälper inte alls. I vanliga fall har jag mkt problem med både huvudvärk och migrän i perioder men senaste året iaf så har de faktiskt varit rätt lugnt. Men det är så jobbigt, då jag egentligen bör plugga men får ingenting gjort då jag inte orkar. Om 1 vecka skriver jag tenta och så har jag en komplettering i en rapport att fixa som ska vara inne om 5 dagar, PLUS en inlämningsuppgift och tre reflektioner som ska vara inne om 14 dagar. Men jag orkar inte! Med denna huvudvärk vill jag och klarar jag bara av att ligga på soffan och vila. Varje dag vid kl 15 blir jag dessutom as trött och måste vila i minst 2 timmar. Jag var dock hos BM och lämnade blodprover för 3 veckor sen och hon skulle höra av sig om det var något. Jag har inte hört något så järnbrist kan jag ju inte ha.. Ursäkta långt meddelande, jag var bara tvungen att skriva av mig lite! Det som är positivt är att jag går in i v.17 (16+0) idag och det är "bara" 14 dagar kvar nu till RUL :D

Djurälskaren87
2017-03-10 11:23
#251

250# Du är inte ensam Jag har sj haft huvudvärk från och till under graviditeten. Huvudvärken började denna veckan igen och i onsdags var den extrem. Har bra blodtryck. Har du kollat blodtrycket?

Annons:
[Kijsen]
2017-03-10 12:34
#252

#248 haha! Ja absolut, men fortfarande kul att prova ;)

Marre_88
2017-03-10 13:33
#253

Jag har kollat blodtrycket hos BM varje gång jag vart där, senast var för 3 veckor sen när jag lämnade blodprov och de har alltid sett bra ut.

Djurälskaren87
2017-03-10 13:43
#254

Fick tillbaka från skatten så blir mer shopping till bebis hehe! Har ni börjat med namn ännu? Jag tror vi valt ett fakriskt.

PerhapsimAnna
2017-03-10 16:06
#255

#254 Eftersom jag hade bestämt att det skulle vara en Alice i min mage (det blev ju en kille enligt rul) så har jag absolut idétorka när det kommer till killnamn. Funderar på att döpa honom till Emil eftersom dottern heter Ida haha ;)

Vad har ni kommit fram till?

Djurälskaren87
2017-03-10 16:42
#256

255# emil och Ida passar ju hehe. Ja vi har ett namn vi gillar, Oden men inte 100 ännu. Oden betyder härskarkrigare från nordiska mytologin

PerhapsimAnna
2017-03-10 16:55
#257

#256 Ja Oden är väldigt fint! :) Vi måste bara komma på ett namn o har ändå ca 5 månader på oss :P

[Kijsen]
2017-03-12 14:16
#258

Hur mår ni allihopa? Vecka 19 och känner mig rätt pigg och glad. Molvärk och ibland känningar av ischias men absolut inget att klaga över :)

Annons:
PerhapsimAnna
2017-03-12 15:08
#259

Jag mår helt okej, varit magsjuk och nu är jag dunderförkyld och foglossningarna har redan startat mest i blygdbenet men även lite i svanken men får känna min lilla kille dagligen så jag ska inte klaga! Så mysigt med små sparkar. V19 med andra barnet :)

Det ända jag vill klaga på är min mage men som sagt, övervikten gömmer bebismagen!

Djurälskaren87
2017-03-12 15:54
#260

Mår bra nu! Går snart in i v 21 så känns bra och underbart att kulan växer mer och mer.

Djurälskaren87
2017-03-12 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#261
Djurälskaren87
2017-03-12 15:58
#262

Har förövrigt ökat 10 kg i vikt hehe

Fislisa
2017-03-12 17:22
#263

Jag har huvudvärk varje dag, trött och andfådd av minsta lilla. Fruktansvärt jobbigt och ändå är jag sjukskriven och kan vila hur mycket som helst (nästan) Är det en flicka ska hon heta Emilia, det har jag sagt sen jag var liten att min dotter ska heta :) pojknamn har vi inget än. Såhär ser magen ut idag. Vecka 19 (18+5) Känner mig som en flodhäst

Fislisa
2017-03-12 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#264

Nähe ingen bild, provar igen

Fislisa
2017-03-12 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

Nähe ingen bild, provar igen

Annons:
[Nalaa]
2017-03-12 20:05
#266

Emilia är jättefint! Det står på vår lista med:-) Och vilka fina magar! Min är inte så stor (är ju ett par veckor efter er, går in i vecka 15 nu i veckan). Jag har gått ner ett kilo till (men gick upp lite först), jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag är verkligen inte sugen på mat, det är sällan jag är det. Och när jag väl är sugen äter jag för mycket så jag kräks. Vet inte om jag ska ringa bm och rådfråga imorgon kanske…

Djurälskaren87
2017-03-12 20:22
#267

266# Sedan ser magar så annorlunda ut så går inte att jämföra. Vissa har mindre och andra större:) Jag känner tex inga sparkar ännu medan vissa känner redan i v 16. Kan du få i dig något eller är de ngt du kan äta? Typ fil?

Marre_88
2017-03-12 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Min huvudvärk har (peppar, peppar) förhoppningvis gått över nu då jag sluppit den i 2 dagar. I fredags gick jag in i v.17 (16+0) och har bara gått upp +1,4 kg så det känns bra, i och med att jag hade 20 kg övervikt innan jag blev gravid. Jag höll på att gå ner i vikt och hade gått ner 6 kg när jag upptäckte att jag var gravid. Så det känns oroligt bra att bara ha gått upp så lite! Jag har i och för sig inte haft någon aptit och har fortfarande väldigt svårt för att äta regelbundet. Idag är det 12 dagar till RUL och jag längtar så jag håller på att spricka haha.

Djurälskaren87
2017-03-12 20:59
#269

268# Förstår din längtan till RUL. Snart där. Du får skriva hur de gick! Bra jobbat med viktnedgången :)

Pontiac57
2017-03-12 23:20
#270

Min mage syns knappt än och jag står still i vikt och det är jag nöjd över eftersom jag har några kg kvar sen förra. Längar också massvis till RUL som inte är förän den 28/3 så är ett bra tag kvar tyvärr. Men fina magar tjejer!

[Nalaa]
2017-03-13 09:26
#271

#267, det är ju sant:-) Även om magen inte syns jätteväl (men de som vet ser det!) så har jag känt bebisen. Det gjorde jag väldigt tidigt, nu längtar jag efter en riktig spark, jag kände hur bebisen typ vände sig eller snurrade runt på något sätt, liksom bökade lite, det är ju en underbar känsla att få känna att det verkligen är en liten busunge till där inne:-) Jag ska ringa bm sen idag och höra med henne vad man bör tänka på att stoppa i sig om man har svårt att äta. Så jag prioriterar det viktigaste liksom:-)

Crunchy123
2017-03-13 10:17
#272

Vad fina magar ni har allihop! Min mage har gått från att se jämntjock ut till en gravidbula, riktigt mysigt att gå omkring med den ^^ jag har känt bebisen puffa i några veckor, kanske ännu längre men jag har då trott att det va tarmrörelser. Nu är puffarna kraftigare och i ca en vecka har både jag och sambon kunnat känna dom utifrån :) så himla härligt! Fram till RUL för några veckor sen så vågade jag inte tro att jag va gravid så nu när jag både har sett och känt bebisen så känns det mer verkligt och jag har börjat njuta mer av graviditeten (även fast jag har haft en del fysiska besvär som trötthet, huvudvärk, förkylning, sammandragningar) :) nu är jag i vecka 20 (19+3)

Annons:
Upp till toppen
Annons: