Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 4733 ggr
SuperLimm
2017-02-13 09:38

Hur exakt måste man egentligen vara?

Mensen är återigen här. Det var visserligen bara fjärde försöket men den här gången hade vi sex varje dag runt ägglossning så jag hade verkligen hoppats på att det skulle ta sig den här gången. Jag vet dock inte när jag har ägglossning, jag känner inte av det så som många andra gör. Min syster blev gravid på första försöket. Men hon känner tydligt när hon har ägglossning. Kan man ha mens utan att ha ägglossning? Jag har iallafall fattat det som att man bara får mens om man haft ägglossning. Jag hade mens mellan 17-22 januari. Jag provade lite olika såna kalendrar som räknar ut ungefär när man ska ha ägglossning. Enligt dom skulle jag ha ägglossning måndag, tisdag eller onsdag 1,5 vecka efter mens. Vi hade sex på fredagen, söndag-torsdag. Jag vet att man inte alltid blir gravid även om man lyckas träffa ägglossningen perfekt. Men jag är orolig att spiralerna jag haft de senaste 7,5 åren skadat min livmoder. Jag tog ut spiralen 27 oktober, den satt fast och det blödde en hel del efter. Hur exakt måste man egentligen vara vid ägglossning? På de flesta låter det ju som att man kan "råka" ha sex nån dag innan ägglossning för att de ska ta sig…

Mvh Linn

Annons:
oh-la
2017-02-13 10:06
#1

generellt kan man säga att om man har mens har man ägglossning. ägget och ägglossningen är en del i en hormonkedja som slutar med mens. det finns dock studier som visar att man kan ha mens utan ägglossning.

det är svårt att räkna ut när man haft ägglossning. att räkna ut det innan bygger bara på något form av genomsnitt eftersom man inte vet innan när man får mens. sedan är inte varje inprickat försök även på ägglossning en garanterad graviditet. även om allt är optimalt är det inte alla ägg som befruktas, och befruktas de är det inte alla ägg som delar sig som de ska, och gör de det är det vanligaste "felet" det första att ägget inte lyckas med implantationen i livmodern. i alla dessa fall slutar det med en form av missfall som beter sig som en vanlig  mens. det är jättevanligt och betyder absolut inte att något behöver vara fel. man räknar med att upp emot 50% av graviditeterna avslutas innan man ens upptäckt att man är gravid.

nu låter det kanske som en omöjlighet att bli gravid, men det jag vill ha sagt är att det är fullkomligt normalt att det inte tar sig trots att man tycker att allt stämmer. vår lilla fjant blev till flera dagar efter att jag borde ha ägglossning enligt diverse appar. sedan lyckas vissa på första försöket och för andra tar det år, tyvärr! det finns en anledning till att man säger att ett års försökande utan graviditet är helt normalt :)

Fien
2017-02-13 10:28
#2

Spermier kan leva i kroppen upp till en vecka om det är rätt förhållanden. Men det bästa är att försöka ha sex ungefär varannan dag (eller så mycket man orkar och vill såklart). Första gången jag blev gravid var det inte planerat och jag hade inte heller koll på min ÄL, kändes inget speciellt heller. Efter att jag fött mitt första barn och jag tog ut spiralen känner jag tydligt min äl…. jag körde dock med stickor för att jag ville ha lite koll på vilka "symptom" som tydde på att det var på gång, att ÄL skedde osv… stickor kan vara ett stressmoment för vissa men jag gjorde det mer för att få koll på min egen kropp och för att jag var nyfiken. Det tog tre månader att bli gravid med barn två och då tog jag ut en hormonspiral i tre månader innan. Då hade jag också insett att den dagen jag hade ondast i magen var den dagen ÄL skulle ske, inte väldigt sugen på sex då, men den gången tog det sig ju…en sak till, min spiral satt inte fast men jag blödde rätt kraftigt i en knapp vecka efter uttag. Jag köpte billiga ÄL stickor på Tradera. Har några kvar hemma som har utgångsdatum nu i vår (typ maj) tror jag. Om du vill kan jag skicka dem till dig gratis, behlver dem inte och vet ingen annan som planerar barn just nu…. men som sagt vissa upplever det som en stress så tänk igenom hur du vill göra.

MinnaJosefin
2017-02-13 11:37
#3

Jag är gravid i vecka 31 och den veckan jag hade ägglossning hade vi bara sex en gång på hela veckan. Har för mig att det var ngr dagar innan ÄL. Det tog sig:) nu har jag använt mig av natural cycles så har haft stenkoll på min kropp och vetat exakt dag när ÄL inträffar. Men den veckan var vi inte så noga men som sagt det tog sig:)

Roxie
2017-02-13 11:58
#4

Jag är gravid i vecka 29, vi försökte i ca 10mån innan det tog sig. Den sista månaden då jag blev gravid hade vi sex endast en gång kanske 4-5 dagar innan ägglossning.

// Sofia

Djurälskaren87
2017-02-13 12:01
#5

Jag är gravid i v 17 snart och vi har försökt i 5-6 månader och sista gången så struntade jag i ÄL test och bara sa vi testar och ser och det gick.

RoxannaS
2017-02-13 12:58
#6

Första graviditeten som inte slutade med missfall tog mig 3 1/2 år att komma till. Dels pga mitt mående kanske inte var så stabilt från början. Och dels så har jag problem med att jag inte får ägglossning så ofta. Den gången hade jag haft missfall 2 månader innan tror jag det blev. Och då kände jag för första gången av ägglossningen. Jag fick lära mig hur flytningarna beter sig när det är dags, hur livmodertappen beter sig och sånt. Hade sex 1-2 dagar innan samt samma dag och det tog sig.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
OlgaMaria
2017-02-13 13:44
#7

Det kunde ju vara intressant för dig att temperaturmäta nu kommande månaden för att se om du kan märka din ägglossning. Har du gjort något försök att kolla dina flytningar? Det blir vitt och segt vid ägglossning - på mig är det övertydligt men andra rekommenderar att man känner vid livmodertappen. Om spiralen skadat din livmoder så borde det vara läkt nu kan jag tycka. Det är väldigt bra läkekött i livmodern.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alexzandra630
2017-02-13 14:12
#8

Har BM nämnt någonting om att uttaget av spiralen skulle skadat livmodern? Annars tycker jag att du ska ringa och fråga om det. Även om jag inte tror att det gjort någon skada kan det ju vara skönt att i alla fall stilla den oron. 4 månader är ingenting att försöka. Det är betydligt fler saker än att du bara ska ha ägglossning som ska stämma för att allt ska gå vägen :-). Ibland tar det lite tid innan allt klaffar.

SuperLimm
2017-02-13 14:59
#9

Tack för alla era svar! #2 jag tar gärna emot äl-tester om du inte vill ha kvar dom själv! Skickar ett meddelande till dig :) #7 nej, jag har knappt några flytningar alls. Det brukar bara vara lite grann i trosan då jag antar att jag har ÄL. Men jag vet inte exakt. Jag har funderat lite kring det där med att tempa. Funkar det med en vanlig termometer man har i munnen? #8 nej hon som tog ur den sa inget om det. Hon var mer bekymrad över mig och att jag höll på att svimma för att det gjorde så ont. Jag tycker själv att det är för tidigt för att be om att bli undersökt för o se om nått är "trasigt". Så jag avvaktar lite till. Jag tänkte iaf köpa hem lite äl-tester. Om jag inte tänker helt fel så borde det ju då gå att få iaf ett hum om när jag borde ha ÄL ungefär. Min mens är regelbunden och det brukar vara ganska exakt 4 veckor från mens-mens. Plus minus 1-2 dagar. Så då borde ju ÄL ske ganska regelbundet också?

Mvh Linn

OlgaMaria
2017-02-13 15:15
#10

#9 Ja det låter ju troligt att ägglossning är då när det kommer lite flytningar. Det funkar med alla sorters termometrar men det är en fördel om den har två decimaler.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Roxie
2017-02-13 15:15
#11

Kan ju vara bra att veta att ägglossningstest inte är en garanti för stt påvisa att ägglossning faktiskt SKETT, utan påvisar bara LH-hormon som betyder att ägglossning är möjlig. Bara för att LH stiger betyder det inte att ett ägg faktiskt släpper. Som ett komplement till tester kan vara att köra tempmetoden. På så vis fick jag stenkoll på min ägglossning trots att mina menscykler varierade mellan 25-45 dagar. Vi försökte som sagt i 10mån och hade frekvent sex runt ägglossning varje månad så jag vet inte varför det inte tog sig då istället för sista månaden när vi bara hade sex en gång nästan en vecka innan ÄL.

// Sofia

OlgaMaria
2017-02-13 15:23
#12

#9 Förresten, regelbunden mens brukar vara ett gott tecken på att man är har goda chanser att bli gravid 🙂 Har läst att man ska ha sex max varannan dag runt ägglossning då spermierna behöver hinna mogna innan man har sex för att få bra kvalitet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilolizeit
2017-02-13 17:28
#13

Jag hade en app nu sist som beräknade ägglossning. Tog sig inte de 3 första månaderna, fick ägglossningstest av en vän, testade och det visade sig att jag hade ä-l betydligt senare än appen trodde och den månaden tog det sig direkt. Sen vet jag ju inte hur det såg ut tidigare månader. Min poäng är att apparna kan visa ganska fel trots regelbunden mens.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Alexzandra630
2017-02-13 17:55
#14

Jag hade också en mens-app. Men den sa att jag hade ägglossning 9 dagar tidigare än vad jag faktiskt hade (om man ser till dateringen av graviditeten). Vi hade sex varannan dag ungefär hela månaden. Jag blev gravid dagen innan jag åkte bort en vecka ;-)

SuperLimm
2017-02-14 07:55
#15

Ska jag börja tempa redan nu då? Får nog läsa på lite om den metoden så jag vet mer exakt hur det funkar. Tempa och ÄL-test får det bli denna månad då, bara så jag fåt ett hum om när jag har ägglossning iaf.

Mvh Linn

Roxie
2017-02-14 08:13
#16

Tempa behöver man göra ett tag innan man hittar sin kurva. Så det kan ta ett tag innan man hittar ett mönster, kan vara bra att vara medveten om :)

// Sofia

SuperLimm
2017-02-14 08:16
#17

#16 ja jag löste lite om det så det förstår jag, men det kan vara en bra början tänker jag. :)

Mvh Linn

Fien
2017-02-14 09:15
#18

#9 ja skicka gärna meddelande om du vill ha dem. Tror där är ca 6-7 st kvar så räcker förhoppningsvis för en månads mätning om ÄL sker när man tror… :). Jag har aldrig tempat mig själv men har kollat en del kurvor och det verkar ju funka för många… det svåra tror jag är att komna ihåg att göra det direkt på morgonen…

SuperLimm
2017-02-20 08:43
#19

Beställde hem några ÄL-test som kom i förra veckan. Enligt dom ska jag börja testa dag 10 ungefär efter mensen och sen fattade jag det som att jag ska testa varje dag tills den inte längre visar något, eller har jag fattat fel? Räcker det att testa varannan dag eller kan man missa ägglossning då?

Mvh Linn

Fien
2017-02-20 09:15
#20

Ja, du ska testa varje dag från den dag som är rekommenderad. Men man kan faktiskt missa sin stegring även om man testar varje dag…. jag testade oftast vid 18-tiden varje dag och man bör testa ungefär vid samma tid varje dag för att inte missa sin lh-stegring. Det kan vara svårt att tyda ÄL stickor till en början så ta gärna bild och lägg upp här så kan vi hjälpa dig.

Annons:
Fien
2017-02-20 09:17
#21

Ett tillägg är att man rekommenderar att testa på em/kväll då nivån lh hormon väntas vara högre än på morgonen. (Gravtest bör man dock göra på morgonen, speciellt om man testar tidigt).

SuperLimm
2017-02-21 07:34
#22

Okej! Då ska jag testa första gången imorgon så får vi se hur det går :)

Mvh Linn

SuperLimm
2017-02-24 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tog ett äl-test igår kväll. Så om jag tolkar det rätt är det på g ägglossning men inte än?

Mvh Linn

SuperLimm
2017-02-24 08:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

De va inte helt lätt att ta kort på, får låna sbons mobil till nästa gång tror jag. En bild till på samma.

Mvh Linn

Fien
2017-02-24 09:09
#25

Svårt att säga om det är på g…. så där såg mina negativa test alltid ut. Fortsätt att taprover varje dag ungefär vid samma tid och lägg dem gärna bredvid varandra så kan man se om styrkan ökar, då ökar mängden hormon lh. Det är dock ingen garanti för att ÄL sker men tyder i alla fall på att en ÄL kan ske inom närmsta 24-48h. Det bästa är ändå att ha sex ca varannan dag när man väntar sig ÄL :).

SuperLimm
2017-02-27 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En ny från igår kväll.

Mvh Linn

Fien
2017-02-27 09:49
#27

Nja får nog vänta lite till… du testar varje dag? Det är stor risk att missa annars… jag sparade mina tester och jämförde mellan dem under en cykel.

Annons:
SuperLimm
2017-02-27 12:30
#28

Jag testar dom kvällar jag kommer ihåg det. Borde ha ägglossning någon dag i veckan nu.

Mvh Linn

Fien
2017-03-10 13:17
#29

Hur har det gått? Närmar sig BIM nu??

Effie
2017-03-10 14:46
#30

Precis som #7 sager…kolla livmoderhalssekret. Läs på om Billingsmetoden (Naturlig FamiljePlanering). Vid ägglossning blir sekretet klart och segt, som rå äggvita. Det hjälper spermierna att simma.

Om inte annat så är det intressant att följa en menscykel och se hur det varierar. Och man slipper gissa om, och vilken dag…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

SuperLimm
2017-03-12 19:52
#31

#29 fick mens idag, så kan väl inte påstå att det gick så bra. :P Men vi hade bara sex tisdag, torsdag och lördag den veckan jag troligtvis hade ägglossning. Båda var trötta och hade mycket annat att göra så det blev inte mer. Kom inte heller ihåg att ta ett test varje kväll så vet ju inte heller när jag hade ägglossning. Ska göra ett nytt försök med stickorna denna period så får vi se hur det går. Tänkte även testa tempning men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva upp det, enklast vore ju i en kalender så jag får väl helt enkelt skaffa mig en "barntillverkningskalender", hahaha.

#30 jag brukar inte kunna nå livmoderhalsen så jag tycker det verkar väldigt svårt och knöligt att böka med det.. Men ska kolla upp det andra du skrev! :)

Mvh Linn

Elsa
2017-03-12 21:36
#32

Jag fick positivt utslag på äl-stickor den 22 till 25 oktober, med lite olika styrkor då dvs :p starkast var det den 23e. Enligt min temperaturapp som mäter när jag har ÄL så hade jag ÄL den 27 oktober. Meeen enligt RUL så är det ytterligare fem dagar senare som jag blev gravid. Men det tror jag inte stämmer, utan det är nog den 27 som stämmer. Vi hade sex en gång, det var den 24 oktober :)


Elsa
2017-03-12 21:40
#33

Jag har jättemånga ÄL stickor kvar, köpte nog ett 100 pack så har en del till övers. Dom hinner nog gå ut innan nästa bebis ska göras :p om du eller någon annan skulle vilja ha.


Effie
2017-03-13 08:28
#34

#31 Man behöver inte nå så långt in. Sekretet förflyttar sig neråt och ut. Men läs gärna på. Det kanske finns böcker på biblioteket.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Bunn
2017-03-19 10:42
#35

Ja man kan ha mens utan att ha ägglossning. Jag har det.

SuperLimm
2017-03-26 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Den vänstra stickan är från i fredags och den högra nu, söndag. Om jag tolkar det rätt så bör jag haft ägglossning igår?

Mvh Linn

Fien
2017-03-26 22:05
#37

Ja nu i helgen bör du nog haft ÄL. Inga andra "symptom" att vara uppmärksam på. Observera att stickor inte säger något om att ÄL faktiskt sker, man kan ha höjning av lh hormonet utan att ett ägg släpper. Men håller såklart tummarna för dig!

Upp till toppen
Annons: