Annons:
Etikettallmänt
Läst 939 ggr
Anonym
Anonym
2/9/17, 1:07 PM

Gravid..

Vad gör man när han vill vänta och inte jag? Går jag efter mitt hjärta så skulle jag känna mig egoistisk, gör jag som han vill skulle jag må dåligt.. Har svårt att fatta vardagliga beslut som de är redan så detta känns omöjligt!

Annons:
RoxannaS
2/9/17, 1:15 PM
#1

Är du villig att riskera att bli ensamstående med barnet om du väljer att behålla? Jag tycker ju att kvinnan ska ha sista ordet egentligen, med tanke på att det ändå är kvinnan som får gå igenom det sedan. En abort är inte rolig att gå igenom, men en graviditet kan också vara väldigt påfrestande. För att sedan ta hand om ett barn i minst 18 års tid. 

(Markerar att jag tycker så, det innebär inte att alla andra tycker lika, ville bara vara tydlig med det)

Det måste kännas rätt för dig, du ska inte ta bort ett barn du vill ha om du vet redan nu att du skulle må dåligt över att göra det. Då har du ju redan svaret för vad som är rätt för dig egentligen. Men skulle du klara av att ta hand om barnet ensam om det nu är så att din kille skulle lämna dig pga utav det? Du måste vara medveten om vad du ger dig in i innan du bestämmer dig. Finns de folk runt dig som skulle hjälpa dig? 

Hur ser förutsättningarna ut för ett barn? Finns de som behövs för att kunna ge ett barn en trygg uppväxt med allt som det krävs därtill?

Fundera igenom det ordentligt, och gå efter din egen vilja i första hand. De finns de killar som säger att dem inte är redo osv och vill skjuta på det, men saken är den att man blir aldrig redo, man känner sig inte redo förrän barnet väl kommit, så de kan hända att han egentligen vill men är rädd, för att han inte känner sig redo, men det kommer han ju troligtvis aldrig att göra, ska han då skjuta upp det hela livet? Han kanske mer är chockad över hela saken i sig, och kanske bara behöver tid att smälta det?

Jag skulle nog kontakta en kurator eller så att bolla tankarna med för att kunna ta rätt beslut. Ingen dömer dig för det beslut du väljer. Ingen har om inte annat rätt till att döma dig. Det är din kropp, ditt liv och du som ska klara av beslutet oavsett vilket det blir. 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
2/9/17, 1:43 PM
#2

Bara du kan ta det slutgiltiga beslutet, ingen annan kan veta hur du känner. Men något som är viktigt är att ni pratar! Det är det enda som kan lösa situationen. Jag känner, och har känt sedan jag blev gravid med dottern, att hon (och den bebis jag har i magen) alltid kommer att vara nummer ett för mig. Jag skulle inte kunna ta bort mitt barn (visserligen efterlängtat och redan älskat av oss båda så det är ju inte samma situation som ni är i), jag väljer alltid barnen i första hand. Men jag menar absolut inte att döma eller leda in dig på de tankarna, jag menar att det är vad som är rätt för mig. Du måste fundera på och diskutera med din partner vad som är rätt för er, och i slutändan dig!

Anonym
Anonym
2/9/17, 2:13 PM
#3

Tack för era svar ♡ Jag har gjort en abort tidigare, och när jag tänkt efter så var det inget jag ville egentligen utan kände mig mer pressad till det. Allt gick så fort så hade inte tid att verkligen känna efter. Jag har problem med att fråga mig själv vad jag vill, tänker alltid på att andra ska vara nöjda. Min kille tyckte ett tag efter aborten att jag skulle sluta tänka på det men har inte kunnat släppa det.. inte att de påverkar mig så sett men kan bara bli arg på mig själv att jag inte verkligen lyssna på MIG. Men gjort är gjort.. därför känner jag att jag nu måste få tid att tänka lite, fråga er lite och landa innan nåt beslut.

Djurälskaren87
2/9/17, 2:22 PM
#4

Vill du vekrligen inte göra abort tycker jag du ska behålla

VeronicaKahlbäck
2/9/17, 5:30 PM
#5

Ring in till mvc/kvinnokliniken eller vem som nu kan vara ansvarig i frågan där du bor och be om att få pratat med kurator eller annan person som är lämplig. Har själv gjort en abort som tog emot men jag ändå upplever som rätt val då, har också vid ett tillfälle valt att behålla men båda dom besluten vill jag påstå att den där första kuratorn hjälpt mej med. Även om jag bara träffade henne några gånger vid aborten, rekommenderar också att prata med någon efter en abort (om det landar där) om man upplever det jobbigt. För mej finns det två vägledande frågor; kan jag tänka mej barn inom den närmsta tiden och vill jag att mitt/ett barn ska födas till rådande förutsättningar?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
2/9/17, 5:30 PM
#6

Ring in till mvc/kvinnokliniken eller vem som nu kan vara ansvarig i frågan där du bor och be om att få pratat med kurator eller annan person som är lämplig. Har själv gjort en abort som tog emot men jag ändå upplever som rätt val då, har också vid ett tillfälle valt att behålla men båda dom besluten vill jag påstå att den där första kuratorn hjälpt mej med. Även om jag bara träffade henne några gånger vid aborten, rekommenderar också att prata med någon efter en abort (om det landar där) om man upplever det jobbigt. För mej finns det två vägledande frågor; kan jag tänka mej barn inom den närmsta tiden och vill jag att mitt/ett barn ska födas till rådande förutsättningar?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
[Nalaa]
2/11/17, 10:39 AM
#7

Hoppas verkligen att ni kommer fram till ett beslut som ni känner er bekväma med båda två! Eftersom du har en abort i bagaget har du ju lite facit i hand, du vet ju hur du kanske skulle komma att känna även om du tog samma beslut nu. Men ta dig tiden att fundera - låt ingen, absolut ingen, bestämma åt dig eller leda in dig på "fel" tankar. Bara du vet vad som är rätt och fel för dig men du måste undersöka båda alternativen för att kunna veta och ta rätt beslut. Ta dig egentid, åk iväg, gå ut på en promenad eller sätt dig hemma i soffan med en kopp te. Ta fram papper och penna och skriv alla fördelar du kan komma på, varför du vill behålla (tänk på DIG och inte någon annan alls), ser du positivt på framtiden med ett barn, vill du det här? Skriv också upp praktiska saker som du kanske känner är ett problem, är lägenheten för liten, har du tid för djuren/hobby eller behöver man ordna något där? Hur ser er situation ut? Hur har ni det med jobb och möjlighet att vara ledig? Tänk på att allt praktiskt går att lösa men om man har en lösning på det som kan kännas som ett problem så underlättar det! Ta dig sedan tid och fundera på om abort är det rätta. Vill du gå igenom det igen? Har du det stöd du verkligen behöver i din partner? Är han insatt i hur det funkar, både i din kropp och psykiskt? Ta dig tiden att fundera - jag håller tummarna att du kommer fram till ett beslut och att det känns bra för dig. När du har bestämt dig eller om du vill ventilera mer står jag gärna bakom dig och peppar och hejar:-)

Anonym
Anonym
2/15/17, 4:46 PM
#8

Har velat fram och tillbaka och mått så fruktansvärt dåligt över att slitas så. Men har nu tagit ett gemensamt beslut att avbryta graviditeten. Just nu känns det ok, mest för att man tagit ett beslut och känner lättnad över det. Sen om beslutet är 100% rätt eller inte det tror jag inte jag själv kan veta ens. Jag har känt en skam över att göra en abort igen, varit rädd för att man ska uppfattas som oansvarig, naiv. Försöker intala mig själv att jag inte är ensam om att göra en till abort och att jag inte är en sämre människa för det.

RoxannaS
2/15/17, 5:00 PM
#9

Kram på dig. Skönt att de blev ett gemensamt beslut. <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Alexzandra630
2/15/17, 5:03 PM
#10

#8 Man är absolut inte en sämre människa bara för att man gör abort. Det är en rättighet man har. Hoppas att allt går bra!

VeronicaKahlbäck
2/15/17, 5:23 PM
#11

#8 Du är inte ensam om att genomgå en andra abort och du är absolut inte oansvarig eller naiv. Jag tycker du är stark som klarar av att ta det beslutet, jag vet själv att det inte är lätt. Abort är när det känns rätt ett enligt mej väldigt ansvarsfullt beslut.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: