Annons:
Etikettallmänt
Läst 10563 ggr
MinnaJosefin
2017-02-08 19:04

Växtvärk i vecka 30?

Hej! Jag har dom senaste dagarna haft en ihållande mensvärk/molvärk. Tänkte först att det är växtvärk, men mensvärken sitter ju inte i livmodern? Iaf inte över hela magen. Molvärken är som sagt konstant/ihållande. Den känns hela tiden, ibland bara väldigt svagt, ibland stegrar den. Den kanske stegras 2-3 ggr per dag, men utöver det känns den alltid litegrann, släpper aldrig helt. Och den sitter långt ner! På precis samma ställe som när man har mensvärk, så alltså långt ner, under magen lixom, där den brer ut sig på ett område på kanske 15 cm sidleds. Förstår om jag skriver rörigt, men hoppas man förstår lite:) och tacksam om någon kanske har erfarenhet eller kan svara på om växtvärk känns såhär och så "sent" i graviditeten!

Annons:
MinnaJosefin
2017-02-08 19:06
#1

Upplevde aldrig detta med sonen, kände bara molvärk dom första 12 veckorna och sen när det var dags att föda.

Alexzandra630
2017-02-08 19:15
#2

Jag har det idag och jag är i v 25. Vet ej om det är normalt eller inte.

MinnaJosefin
2017-02-08 19:21
#3

#2 nej, jag blir med fundersam haha. Jag har haft mitt konstant i minst 3 dagar, tippar på 5 dagar.

Fien
2017-02-08 20:13
#4

Kan det vara bebis som ligger på någon nerv och trycker?

MinnaJosefin
2017-02-08 20:16
#5

#4 känns inte alls som en nerv, vilket jag får då och då, då ilar det till snabbt bara. Nu är det som stark mensvärk (stark när den stegrar) längst ner i magen, där man har urinblåsan i vanliga fall..

Sarah
2017-02-08 20:32
#6

Inget konstigt. Kan komma hela graviditeten

Annons:
MinnaJosefin
2017-02-08 20:47
#7

#6 skönt att veta! Då får jag hoppas det lugnar sig snart, för vissa gånger när den "vågen" av mensvärk kommer, så gör det på gränsen till ont. Som när man har kraftig mensvärk under mensen.

Fien
2017-02-08 21:01
#8

Förvärkar? Jag hade inte det förra gången.. och är nog för tidigt denna gång för förvärkar… så vet inte hur de känns…

MinnaJosefin
2017-02-08 21:16
#9

#8 samma här! därför det är så svårt, jag hade aldrig förvärkar med sonen.. Massa smärtfria sammandragningar från vecka 12 till födsel, men hade aldrig förvärkar. Vattnet gick och sen kom riktigt värkar. Så som sagt, vet ju inte hur förvärkar känns.. men om det är förvärkar, kan man ha det så tidigt som vecka 30?

Alexzandra630
2017-02-08 21:38
#10

Min molvärk är mer jämn och det kommer mer bara hugg ibland (men det tror jag är ligamenten som tjurar). Min kompis fick förvärkar i v 33 så 30 är väl inte helt omöjligt även om det låter tidigt?

AnnaFagerell
2017-02-08 21:46
#11

Det där skulle jag kollat upp och verkligen inte lita på folk på ett forum! Har du aldrig haft barn innan och vet hur förvärkar känns eller värkar alls tycker jag du ska åka och få det kollat. När var du hos BM? Har man kollat om Du börjat öppna dig redan?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fien
2017-02-08 21:52
#12

Ja man kan få förvärkar i vecka 30. Förvärkar är ju inte farligt.

Alexzandra630
2017-02-08 21:55
#13

#11 Menar du mig eller TS?

Annons:
Djurälskaren87
2017-02-08 21:58
#14

Jag hade ringt förlossningen och frågat.

MinnaJosefin
2017-02-08 21:59
#15

#11 jag har barn och har fött innan så jag vet hur värkar känns. Men jag har aldrig haft förvärkar innan, så dom vet jag inte hur det känns. Var på glukosbelastning för snart 3 veckor sen, och då har jag inte undersökts vaginalt, har inte funnits anledning till det. Denna mensvärken kom för några dagar sen. Sen litar på folk på forum gör jag väl inte, däremot är jag ingen människa som stressar upp mig lätt utan kan ta rätt lätt på saker:)

Surpan
2017-02-09 06:28
#16

Jag fick tillbaka molvärken runt den veckan också. Är i vecka 36 nu. :) Förvärkar är samma sak som sammandragningar.

/Surpan

MinnaJosefin
2017-02-09 06:54
#17

#16 jag blir inte klok på skillnaden! Sammandragningar är ju när livmodern blir hård och drar ihop sig. Förvärkar är det sammandragningar tillsammans med molvärk? Eller är det bara molvärk/mensvärk smärta utan vanlig sammandragning? Haha. Enligt mig som bara upplevt förlossningsvärkar, så borde det ju vara som det fast dom försvinner och gör kanske inte lika ont? :)

Surpan
2017-02-09 07:22
#18

#17 Det är skitknepigt, för alla använder uttrycken på olika sätt.

Sammandragningar är när livmodern spänner sig och blir hård. Det kan mola lite, men vanligast är att det är helt smärtfritt. Förvärkar är ett annat ord för detta fenomen. Oftast använder man ordet förvärkar när det molar lite efteråt och sammandragningar om det inte gör det.

Förlossningsvärkar kommer mer eller mindre regelbundet, går inte över av vila eller alvedon och blir värre och värre. Dessa brukar i dagligt tal ibland också kallas förvärkar om de kommer flera dagar innan förlossningen drar igång på riktigt. Ibland kallas det också pinvärkar eftersom man har ont utan att det händer så mycket.

Sammandragningar/förvärkar är vanligt vid vecka 30.

Om du är orolig för att förlossningsvärkar har dragit igång så bör du ringa förlossningen. Men om du bara har lite molvärk så är det helt normalt. 🙂 ATt du har molvärk mellan sammandragningarna pekar ju också på att det inte är värkar utan växtvärk.

/Surpan

MinnaJosefin
2017-02-09 07:23
#19

Ska iaf ringa bm och höra med dom nu på morgonen, när jag låg still imorse så kände jag bara den svaga ihållande mensvärken men när jag gick upp och rörde på mig så känns det mer.. lika bra att kolla :)

Surpan
2017-02-09 07:34
#20

Aldrig dåligt att kolla upp det. :)

/Surpan

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-09 08:29
#21

Jag har själv gått på mediciner för att förhindra tidigt förlossning. Det vore ju inte så kul om bebisen kom i v 30 så jag hade definitivt kollat. Skadar inte kolla å bara för man gör det behöver det inte betyda att man oroar sig onödigt mkt för det kan man inte när man är gravid

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MinnaJosefin
2017-02-09 08:32
#22

Ringde en bm nu och har fått en tid hos min bm 10.30. Hon sa att jag var tvungen att göra en undersökning så jag inte håller på att öppna mig eller att tappen är påverkad. Hon reagerade över att jag får starkare värk när jag rör på mig. Det KAN vara vanlig växtvärk, men det skulle som sagt kollas upp. När jag sa att jag jobbade så blev hon lite sträng och sa "antingen tar du denna akuttiden eller skickar jag dig direkt till förlossningen!" Man får lite hjärnsläpp när det handlar om jobbet, men är glad att det kollas upp så fort. Blir antagligen sjukskriven efter idag med sa hon. Men hade bara två veckor kvar att jobba ändå:)

Sarah
2017-02-09 08:37
#23

Förvärkar är sammandragningar som gör ont, men inte tillräckligt ont för att vara värkar. Jag hade kraftiga förvärkar i några veckor innan dottern föddes. Iom att jag bara har ett barn så trodde jag flera gånger att det var dags. När värkarna väl startade förstod jag skillnaden mellan de och förvärkarna :) förvärkarna var enkla att andas sig genom, värkarna fick mig att skrika av smärta.

Surpan
2017-02-09 08:38
#24

Hoppas det går bra! :)

/Surpan

AnnaFagerell
2017-02-09 08:51
#25

#22 det kan ju vara absolut ingenting men kollar du det inte kanske du får ångra dig senare och det är bara dumt. Du och din bebis betyder mest. Lycka till!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MinnaJosefin
2017-02-09 09:03
#26

Tack så hemskt mycket för era svar och lyckönskningar! Vi håller tummarna på att det är växtvärk som spökar rejält:)

Fien
2017-02-09 14:07
#27

Hur gick det för dig hos bm? Inget allvarligt hoppas jag!

Annons:
MinnaJosefin
2017-02-09 14:28
#28

#27 hon gjorde aldrig en vaginal undersökning på mig då hon sa att OM jag har börjat öppna mig, så kommer det bara trigga igång något mer. Så jag har blivit beordrad vila och tycker jag att smärtan tilltar eller att det på något sätt känns värre så ska jag in till förlossningen direkt, så kollar dom tappen där med vaginalt ultraljud. Hon trodde jag hade uvi, men det syntes inget på testet, däremot hade jag förhöjt röda blodkroppar vilket kunde tyda på att jag hade en uvi längre upp. Och jag har ju haft många njurbäckeninflammationer innan… ska till bm imorgon igen med urin så hon kunde skicka iväg och kolla det. Så ja, nu får jag inte jobba mer utan bara ligga här och oroa mig att det kanske startar haha. Förstod inte att hon inte skickade mig till förlossningen direkt så dom kunde kolla tappen, men hon tyckte kanske att det inte behövdes. Och om jag har en njurbäckeninflammation, det måste man ju ha antibiotika för, fixar bebisen det? Mycket tankar som kommit nu efteråt..

Fien
2017-02-09 14:34
#29

Ja det finns antibiotika man kan äta som gravid. Jag fick bihåleinflammation i julas som följdsjukdom av influensan och de ville ge mig Kåvepenin vilket är det absolut vanligaste penicillinet och många gravida har ätit det utan någon som helst påverkan på barn. Jag är dock allergisk mot Kåvepenin så de fick sätta igång och leta alternativ, vilket det finns men de är inte alls lika "beprövade" som Kåvepenin. Så eftersom jag "bara hade bihåleinflammation" så skrev hon ut en sort men tyckte det bästa var om jag försökte låta bli att ta det. Men är det kris så får man äta det också. Hoppas bebis inte tänker titta ut ännu! Men bra att ha en plan nu i alla fall!

Alexzandra630
2017-02-09 14:44
#30

Var hos mvc i ett annat ärende idag och pratade med dom om min molvärk. De kollade min livmodertapp och den var opåverkad men jag blev ändå helt sjukskriven pga det och samandragningarna. De kommer även kolla min tapp regelbundet tills förlossningen.

jackiejohn
2017-02-09 16:52
#31

Mina förlossningar har startat med molande "mensvärk" båda gångerna. Men minstingen var jag in till fl i v 28 pga molande "mensvärk" och det visade sig då vara blåskatarr. Så jo det kan vara något på gång men det kan också vara lugnt, att råda att det är helt normalt och inget att bekymra sig om är vansinnigt i mina öron men då har ju mina förlossningar startat på detta vis samt att jag har en dotter född i v31 så för mig ser verkligheten annorlunda ut. Bra av bm och följ nu hennes råd, minsta antydan till förändring så ringer du förlossningen. Är nåt på g så kan man lyckas stoppa/fördröja med bla brickanyl.

MinnaJosefin
2017-02-09 17:46
#32

#29 har med testat kåvenpenin mot mina uvi och njurbäckeninflammationer men det funkade inte alls. Dom tog inte, så jag fick någon stark antibiotika. Så jag är rädd att om jag måste behandlas igen nu när jag är gravid så biter inte antibiotikan. Men det kanske finns fler sorter som hade funkat :) #30 så olika det funkar i olika län! Och min bm ville inte kolla min tapp då den kunde påverkas, tydligen gör dom inte det på annat ställe än förlossningen.. hoppas du kan njuta av din ledighet! #31 oj, vet dom anledningen till att det har startat så tidigt? Jag är ju orolig för att något är pågång, men jag har världens bästa bm och jag känner mig trygg i hennes beslut. Kommer ringa förlossningen direkt om jag känner att något ändras eller känns konstigt! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Lilolizeit
2017-02-09 17:52
#34

Min förlossning med sonen drog igång i vecka 30+5 med molande värk och ont i svanken. Värkarna kom igång efter ett par timmar och i v. 30+6 var han ute. Jag fattade inte allvaret och tog det lugnt, hade jag varit snabbare in hade dom kunnat fördröja det. När jag väl kom in var jag helt öppen med buktande hinnblåsa.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
MinnaJosefin
2017-02-09 18:09
#35

#34 oj! Hur mådde sonen när han kom ut? Jag är så rädd för att föda för tidigt och att det blir komplikationer för bebis… hur kändes dom värkarna när dom kickade igång?

Surpan
2017-02-09 18:12
#36

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag tonade ner riskerna… Jag har själv haft molvärk sedan ca vecka 30 och min BM säger bara att det kan vara så. Även 1177 säger att man kan ha molvärk. Jag har bara antagit att alla har det i slutet. Tur att du ringde och skönt att du har förtroende för din BM. Förlåt igen.

/Surpan

Alexzandra630
2017-02-09 18:25
#37

#32 BM jag har pratat med har typ sagt att ta en alvedon och vila. När jag frågade läkaren om detta verkade det som något man absolut skulle ha koll på. Så för mig var det ren "tur". Tog egentligen upp det eftersom samandragningarna främst kommer när jag jobbar. Som jag förstod det var det just molvärken plus samandragningar som gjorde att hon ville kolla livmodertappen.

MinnaJosefin
2017-02-09 18:37
#38

#36 ingen fara! I dom flesta fall är det ju faktiskt helt normalt, det är inte super många barn som föds i så tidiga veckor/år i Sverige. Men det händer ju. Så det var skönt att få kolla upp det:) #37 jag får med massa sammandragningar när jag jobbar, skulle egentligen slutat tidigare, men det är lätt att vara efterklok. Men jag får även massa sammandragningar när jag ligger eller gör vad som… och nu när man fått molvärk på det och att SD känns mer så är det skönt med vila. Hoppas att våra livmodertappar håller sig i schack! Haha

AnnaFagerell
2017-02-09 18:38
#39

Mitt tips, drick, drick drick och drick sura drycker. Så löste jag min uvi när jag var gravid.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Alexzandra630
2017-02-09 18:41
#40

#38 ja kniiiiiiiip ;-)

jackiejohn
2017-02-09 18:50
#41

32# Är inte ute efter att oroa för som sagt det kan vara helt ofarligt men det bör kollas upp för det kan vara något på gång :) Du gör allt du kan men ta det lugnt och misstänker de uvi så drick mycket gärna tranbär och citronvatten tycker jag är bra! Nej hon är prematur av okänd anledning, de misstänkte påbörjad moderkaksavlossning men fick aldrig något bekräftat då de inte kunde säga säkert varför. ------ Förtydligande av mitt förra inlägg. Jag riktade mig inte till någon specifik i tråden utan det var mer en urladdning då jag så ofta hört "äh det är normalt, det ska va så" när jag själv vet vad det faktiskt kan betyda också. Antingen är det ofarligt eller så är bebis på gång…och för prematura barn räknas varje minut de kan få i magen som värdefull för deras skull. Svaret man gärna får när man ringer är "ta två alvedon och vila" fick jag också denna gången (och förra gången) tills jag sa att min dotter var 9veckor prematur då var det annat ljud i skällan..

Annons:
Lilolizeit
2017-02-09 19:02
#42

#35 han var medtagen, outvecklade lungor, fick cpap första timmarna sen syrgas i en dryg månad till och från. Han hade svårt att hålla/reglera kroppstemperaturen i ca 2 månader och fick ligga på värmebädd och självklart mycket hud-mot-hud. Annars mådde han "bra" men fick sondmat som alla födda i den veckan, extra kontroller, bland annat ögonen/synen. Han var 39cm lång och vägde 1757gram. Han var liten med stark. :) Idag har han, vad man vet, inga men av att han kom så tidigt. Värkarna kändes i början som väldigt starkt magknip men längre ner, jag viftade bort det med att det säkert var "förverkar eller liknande". Ringde efter flera timmar ändå till 1177, dom sa uvi och sa att det var bra om jag åkte in till förlossningen och lämnade urinprov.. då tog vi det ännu lugnt, min enda tanke var "klarar jag inte en uvi, kommer jag aldrig klara en förlossning" haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MinnaJosefin
2017-02-10 07:20
#43

#39 jag har hört att sura drycker är en myt, efter otaliga uvi:s och njurbäckeninflammationer (vet inte om det stämmer).. MEN det är ju faktiskt nyttigt med citronvatten, och vatten rensar ju ut det bra så jag kör på det ändå. Tur jag är törstig som en häst redan:) #32 jag tycker det är bra att du skriver dina erfarenheter och att det faktiskt kan vara allvarligt med, man SKA vara försiktig och är det något som känns konstigt så måste man ju kolla upp det! Det har inte blivit värre, jag har fortfarande molvärk med toppar då och då men inget som har gjort ont eller som räknas som smärta.. men jag känner fortfarande att det hade varit skönt om dom kollat min livmodertapp. #42 vad läskigt det måste ha varit för er! Det måste vara tufft rent psykiskt med, då man faktiskt inte är beredd eller har räknat med att förlossningen ska starta så tidigt.. skönt att han mår bra idag!:)

Upp till toppen
Annons: