Annons:
Etikettallmänt
Läst 1583 ggr
Fislisa
2017-02-05 15:07

Foglossning tidigt

Hej Jag har fruktansvärt ont i höfter/bäckenet och i sittbenen. Var hos läkaren på mvc för tre veckor sedan och hon sade då att hon inte tror att det är foglossning för det är för tidigt. Var då i vecka 12. På sjukintyget skrev hon "ryggskott, tider får utvisa om det är begynnande foglossning." Blev sjukskriven två veckor sedan skulle vi höras via telefon om hur det gick. Hen ringde inte på utsatt dag och jag fick jaga hen och fick tillslut tag i hen sent på eftermiddagen dagen efter. Min chef ringde flera gånger och undrade såklart om jag skulle komma tillbaka till jobbet eller inte. Detta var otroligt stressande för mig. Iaf så sa jag som det var, det har inte blivit ett dugg bättre. Jag klarar ingenting hemma, tex plocka i och ur diskmaskinen, orkar inte stå eller sitta längre än en stund. Jag har svårt att gå upp i trappan till övervåningen. Hen säger att jag ska jobba halvtid. Jag säger att det inte kommer gå, och hen säger att man måste försöka. Hen sjukskrev mig halvtid tre veckor och skickade remiss till sjukgymnast. La på och grät. Ringer chefen, hon är så snäll och lyssnar och vi pratar länge. Hon förstår att jag inte kommer kunna jobba, jag har ett tungt jobb. Men jag måste ju försöka. Åker till jobbet som är svårt bara det - att köra bil. Kommer dit och det första vi ska göra är att åka och handla. Stor bil som är svår att ta sig i och ur, in i affären och sedan bära tunga kassar, i och ur bilen igen, in med kassar, in med mat i skåp och börja sig upp och ner. Jag hade så ont så jag hade tårar i ögonen. Jag åkte hem efter två timmar, spydde ner mig i bilen. Tar mig in och lägger mig i sängen, min man fick sedan hjälpa mig upp så jag kunde gå på toa. Sjukgymnasten har jag inte hört något från. Jag vet inte vad jag ska göra, pratade med chefen och jag grät, jag känner mig värdelös. Jag klarar ingenting. Hon lovar att hjälpa mig, läkaren kan ringa henne om hen behöver veta hur det gick på jobbet. Imorgon ska jag ringa läkaren igen. Jag har bara jobbat två timmar. Jag är så rädd att hen inte ska förstå, att hen säger att jag ska jobba. Jag vet hur jag ska klara det och chefen har ingenstans att göra av mig Ursäkta långt och gnälligt inlägg, men behöver skriva, tala om och kanske få lite pepp eller något, jag vet inte

Annons:
OlgaMaria
2017-02-05 15:37
#1

Åh stackare! Det är så himla jobbigt med sjukskrivningar osv. Det är väl tyvärr så, att man måste försöka, men det har du faktiskt gjort nu. Du får beskriva för läkaren hur det gick att jobba och det är ju väldigt bra att din chef förstår dig. Ge inte upp. Det kan vara jobbigt att få en sjukskrivning att gå i hamn men du har gjort ditt bästa. Det är typ läkarens jobb att inte lyssna på dig första gången men de måste lyssna när du försökt osv. Och det är inte så vanligt med jobbig foglossning så tidigt men det förekommer absolut. Du kan ju inte göra något åt det. Det är som det är och så länge det är det måste du få vara sjukskriven! Stor kram!!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alexzandra630
2017-02-05 15:53
#2

Mitt råd är att byta läkare till en som lyssnar och förstår. Jag fick foglossning i v 8 redan så du kan absolut ha det! Jag har bara jobbat fullt fram till v 12 sen har jag varit helt eller deltidssjukskriven på grund av bland annat foglossningen. Det har inte varit några problem hos varken läkaren eller försäkringskassan! Jag gick först till sjukgymnast och fick det konstaterat. En allmänläkare kan oftast inte göra den bedömningen. Du ska inte behöva ha så ont och det kommer bara bli värre om du försöker kämpa igenom det! Jag kämpade som ett djur när jag försökte jobba halvtid och det slutade med att sambon fick hjälpa mig med allt. Nu har jag jobbat 25% men känner att det är för jobbigt så kommer försöka bli helt sjukskriven. Jag är bara i v 24.

Roxie
2017-02-05 22:19
#3

Låter som en konstig läkare. Fick själv foglossning redan i vecka 8 och har varit halvtidssjukskriven sedan vecka 11. Är nu i 28 och det är inte bättre, kommer vara fortsatt sjukskriven fram till BF. Stå på dig! Be Att få träffa en annan läkare.

// Sofia

JossanH
2017-02-06 09:14
#4

Byt läkare! Någon som inte förstår att en kvinna kan få foglossning så tidigt kanske inte ska bedöma tillståndet på dig? Stå på dig, för så där kan du inte ha det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fislisa
2017-02-06 10:47
#5

Tack allihopa Jag väntar på att mvc ska ringa upp, så får vi se vad dom säger. Hoppas att dom förstår nu..

Fislisa
2017-02-14 16:14
#6

Va hos läkaren nu, fick träffa en överläkare denna gången. Han tryckte på två ställen å jag skrek rakt ut, fy så ont det gjorde. Men han förstod iaf, och sjukskrev mig fullt i en månad till att börja med, så ska vi höras och se hur det går hos sjukgymnasten Jätte skönt att kunna pusta ut nu och koncentrera mig på sjukgymnastik :)

Annons:
OlgaMaria
2017-02-14 16:42
#7

#6 Skönt!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alexzandra630
2017-02-14 17:26
#8

#6 Hoppas du har lika stor "tur" som jag med försäkringskassan.

Lojs
2017-02-15 16:21
#9

Jag var hos sjukgymnast idag. Enligt henne får man känna efter lite själv hur länge man känner att man fixar jobbet och det absolut viktigaste är att arbetsgivaren skriver en bra beskrivning till försäkringskassan om vilka arbetsuppgifter som inte funkar. Försäkringskassan brukar tydligen gå med på sjukskrivning för foglossning ganska lätt om man har ett tyngre jobb och arbetsgivaren kan formulera sig.

Jag kan få hyra en tens för att lindra smärtan om jag vill, kostar bara 100kr i månaden här i alla fall så det ska jag absolut fundera på när jag får ondare (funkar dock inte för alla).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fislisa
2017-02-15 20:14
#10

Okej Ja min arbetsgivare har lovat att hjälpa mig, så det kommer nog gå bra :) Jag ska till sjukgymnasten nästa vecka, få se då vad som finns att tillgå, hoppas på övningar / något som lindrar

Alexzandra630
2017-02-15 20:49
#11

Det som lindrar för mig är begränsad rörelse. Går som ett barn i trappor och om det finns hiss tar jag alltid den istället. Går bara på plant och hårt underlag. Lägger aldrig benen i kors och försöker alltid stå med lika mycket vikt på varje ben. Är aldrig ute och går längre än 30 min. Har även köpt en vetekudde som är skön att ha på kvällen till ömma muskler även om den inte lindrar foglossningen i sig. Smörjer även med arnikasalva som har lite samma effekt. Foglossningsbältet används flitigt. Be sjukgymnasten att få prova lite olika modeller. Vissa modeller fick jag bara mer ont av. Jag har även fått citodon utskrivet. Jag har tagit det vid 2 tillfällen. Det är den enda medicinska hjälpen som smärtlindrande för mig. Vissa blir hjälpta av 665 mg Alvedon. Jag har även ett träningsprogram jag gör varje dag plus att jag går på vattengympa en gång i veckan (remiss från sjukgymnasten).

Pontiac57
2017-02-16 00:45
#12

#11 vilken salva kör du på? Har inte hittat någon man får använda som gravid :(

Elsa
2017-02-16 07:09
#13

Skönt att du fått mer hjälp nu! Jag hade hemsk foglossning mellan vecka typ 10 och 16. Men nu i vecka 19 känner jag inte ett smack av det, sååå skönt! Det lär ju dock komma tillbaka men jag hade föreställt mig att det bara skulle bli värre och värre hela tiden, så det är ju väldigt härligt just nu


Annons:
Alexzandra630
2017-02-16 08:07
#14

#12 Jag har köpt en ekologisk arnikasalva som jag använder. Den är inte testad på gravida och därmed inte godkänd. Men jag chansar eftersom den ändå är ekologisk. Det hjälper min smärtlindring och jag tror det är bättre än att knapra citodon.

Fien
2017-02-16 11:43
#15

Alltså nu måste jag bara lägga mig i lite… att använda en salva som är ekologisk betyder inte att den är säker! Det finns en verksam substans i salvan vilken är den som har effekt mot smärtan. Om denna verksamma substans är ekologisk eller syntetiskt framställd säger ingenting om huruvida den påverkar ett foster! Det är farligt med den propaganda för ekologiskt och naturligt som pågår just nu. Bara för att det är naturligt är det inte säkert…. Om jag hade framställt (jag är kemist) en naturlig substans på syntetisk väg finns det inte en chans i världen att ens den mest erfarna kemisk skulle kunna särskilja på de två substanserna… därav kan något som är naturligt vara minst lika illa som något som är syntetisk framställt i ett lab. Många djur och växter producerar olika typer av toxiner (gift) för att kunna skydda sig mot sin omgivning. Dessa är naturliga men inte ett dugg säkra för oss för det. Det är också viktigt att veta skillnaden mellan naturmedel, naturläkemedel och läkemedel. Naturmedel kräver inga tester eller bevis för att de fungerar för att få säljas. Naturläkemedel har lite högre krav medan läkemedel är extremt reglerat, därav att det tar ca 20 år att få ut ett nytt läkemedel på marknaden. Här finns också Läkemedelsverket som har till uppgift att kontroller att detta följs samt att biverkningar rapporteras. Att ett läkemedel inte är godkänt för gravida beror oftast på att man saknar tillräckligt med data, inte att det inte är säkert… det finns dock en databas (janus någonting) där man kan gå in och se hur många gravida som fått det och eventuella biverkningar… för naturmedel och naturläkemedel finns ingen sådan databas…

Alexzandra630
2017-02-16 17:13
#16

#15 Jag är fullt medveten om detta. Och det är bra att du tar upp det. Jag använder salvan för att det inte är en massa skit i och ekologisk. Skriver ju även att den inte är godkänd. Jag tror på sunt förnuft under graviditeten.

JossanH
2017-02-17 09:19
#17

#15 citodon kommer med en biverkningslista och bland annat denna text: "YP2D6 metabolism: Kodein metaboliseras av leverenzymet CYP2D6 till morfin, som är den aktiva metaboliten. Om en patient har brist på eller helt saknar detta enzym, kommer inte en tillräcklig analgetisk effekt att erhållas. Uppskattningar tyder på att upp till 7% av den kaukasiska populationen kan ha denna brist. Om en patient däremot är en extensiv eller ultrasnabb metaboliserare finns det en ökad risk för morfinrelaterade biverkningar även vid normalt förskrivna doser. Dessa patienter omvandlar snabbt kodein till morfin, vilket resulterar i högre plasmanivåer av morfin än förväntat. Detta är ännu viktigare att beakta om patienten samtidigt har nedsatt njurfunktion (se Farmakokinetik). Allmänna symtom på morfinintoxikation inkluderar förvirring, somnolens, ytlig andning, små pupiller, illamående, kräkningar, förstoppning och aptitlöshet. I allvarliga fall kan detta inkludera symtom på cirkulations- och andningsdepression, vilket kan vara livshotande och i mycket sällsynta fall dödligt. En uppskattning av förekomsten av ultrasnabba metaboliserare i olika befolkningsgrupper sammanfattas nedan:" Så självklart är det alltid en risk att använda även kliniskt beprövad skolmedicin. Jag tycker att det är synd att folk verkar förlita sig så mycket på "beprövad/kontrollerad" medicin trots långa biverkningslistor och kalla dessa för "säkra". Jag kollar alltid i första hand efter naturliga alternativ och husmorstips. Fungerar det inte, eller att det finns en risk med det jag tänkt använda så fördjupar jag mig i det. alla borde läsa bipacksedeln innan de använder ett läkemedel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nalaa]
2017-02-17 11:55
#18

Nu vet jag inte hur du känner det men jag hade hellre mått dåligt eller haft ont än att ta någonting som kan vara skadligt för barnet. Om något inte är testat innebär det för mig att det inte ska användas på gravida… Sunt förnuft håller jag med om men är det sunt förnuft att verkligen använda något som du inte vet om det är skadligt eller ej? Är inte det sunda förnuftet då att avstå? Allt för bebisen skull, sätta bebisen framför ens egna behov känns som prio ett även om det handlar om smärta eller liknande, eller?

Alexzandra630
2017-02-17 12:04
#19

Jag har diskuterat salvan med min läkare och hon tycker att jag kan använda den. Citodon vet man påverkar barnet men det är fullt ok att knapra på enligt läkemedelsverket och min läkare. Smärta påverkar barnet negativt också.

Fien
2017-02-18 07:10
#20

#17 jo jag vet att det finns biverkningar på många läkemedel. Det gör det för naturliga substanser också, tex så slår johannesört ut p-piller… Jag förespråkar verkligen inte att man ska trycka i sig en massa piller "i onödan". Men jag ville upplysa om skillnaderna som finns mellan läkemedel och "att chansa" med något som inte är testat eller ens har bevisad effekt. Vet man vilka biverkningar det finns så kan man ju utifrån det avgöra om det är värt det eller inte. Jag tackade själv nej till en penicillinkur (kan inte äta Kåvepenin pga allergi så de ville ge mig något annat som bara ca 700 gravida fått innan…) jag gillade inte siffrorna och kunde utifrån den information jag fick från Läkemedelsverket och janus ta ett beslut… men jag går inte hem och chansar att något annat helt otestat funkar heller… jag sa inte heller något om citadon i mitt inlägg… håller med om att det är viktigt att vara påläst men ännu viktigare är det att vara källkritisk.

Annons:
Fislisa
2017-04-05 14:51
#21

Tänkte uppdatera lite. Jag träffade sjukgymnast och provade ut ett bälte och fick prova tens. Jag tyckte tens var sjukt obehagligt. Jag fick även remiss till rehabbadet, där jag går två ggr i veckan när jag orkar. Är i vecka 23 nu och går på kryckor. Dessutom har jag lyckats få kraftig uvi två gånger på 1 1/2 månad med ont i njuren som följd. Blää Men bebisen mår bra och allt ser bra ut i magen :)

Alexzandra630
2017-04-05 15:08
#22

#21 Skönt att bäbisen mår bra iaf! Det är det som får mig att orka fram till bf. Jag började med kryckor förra veckan och ångrar bittert att jag inte gjort det tidigare. Är i vecka 33 nu. Citodonen hjälper inte längre mot smärttopparna så får helt enkelt lida igenom de värsta dagarna. Går också på bassängträning men bara en dag i veckan. Har försökt hitta en grupp till men alla ligger för tätt inpå den jag redan har. Jag blir utslagen 2 dagar efter bassängträningen men det är värt det eftersom det är det enda som mjukar upp kroppen lite. Har äntligen hittat ett ställe som utför akepuntur. Ska ringa och försöka få tid hos dom. Har missat telefontiden 2 dagar på raken bara haha. Jag fick mer ont av TENS. Det hjälpte mig inte ett dugg. Bältet kan jag knappt ha heller längre eftersom framfogen säger upp sig då men det har varit guld fram tills nu. Ska även beställa glidlakan. Har försökt få tag i det via landstinget men de föreskriver visst inte sånt här.

Upp till toppen
Annons: