Annons:
Etikettallmänt
Läst 738 ggr
Josephine2
2/3/17, 5:54 PM

Förvirrad!

Hej, Nu är det såhär att jag undrar om man verkligen kan bli gravid om man inte har sex kring ägglossning. Nu har min kropp betett sig ganska konstigt och fått olika symptom så jag har börjat undra om jag är gravid men jag är osäker och förvirrad för jag vet att jag inte har haft sex runt ägglossning för att försöka vara lite extra säker men nu vet jag inte. Jag har mycket flytningar, ofta har det varit blandat med blod och så har jag haft små blödningar. Nu när jag skulle ha min mens var den sen men sen fick jag en liten blödning i tre dagar men det blödde inte alla tre dagarna, det blödde liksom då och då kring dessa tre dagar så ni tror jag inte att det är mens längre. För nu är det bara flytningar igen. Jag har ömma bröst, har haft mensvärk i typ tre veckor och lite kraftigare nu under denna vecka som jag skulle ha haft mensen men nu inget, jag kissar ganska ofta har ganska mycket humörsvängningar och är hungrig hela tiden fast ag mår lite illa, ibland känns det som att jag kommer kräkas men det kommer inget utan det bara ligger där och gnager liksom. Känner mig svullen och uppblåst. Jag ska naturligtvis testa mig men vill bara veta om det är normalt elr om jag bara har börjat bli tjock. Tack på förhand!

Annons:
tlover
2/3/17, 5:55 PM
#1

Då spermier kan överleva i upp till en vecka (om jag minns rätt) i kvinnan och man dessutom kan ha varierad ägglossning så kan man bli gravid även om man inte har sex vid just ägglossning

l'm back

[Smulan_88]
2/3/17, 6:15 PM
#2

Upp till 5 dagar kan spermier överleva om alla förhållanden är rätt, dvs om dom är pigga och ditt pH är bra/gynnande för spermiernas livslängd. Sen kan ju alltid ägglossning ske tidigare och senare än man tror. "Standard" är att man har ägglossning mellan 14-16 dagar innan mens MEN det finns dem som har kortare mellan ägglossning och mens så nära inpå som 6-9 dagar. Och har man korta menscykler så kan ägglossning ske väldigt nära inpå första mensen. Sen kan ju även kroppen komma på att göra mens och ägglossning oregelbunden, så självklart finns det en chans/risk att man är/blir gravid OM man kör oskyddat.

Josephine2
2/8/17, 2:33 PM
#3

Okej. Asså jag har tagit ett test och det var negativt, dagen innan hade jag haft en blödning, jag hade den i tre dagar men inte hela tiden, det blödde sen slutade det och sen blödde det och sen slutade det och osv höll på så de tre dagarna, hade knappt mensvärk, och hela den månaden (januari) så har jag haft mensvärk och typ blodblandad flytning och lite blod, förutom vissa dagar men sen slutade helt inför mensen sen var den sen sen kom den där konstiga blödningen och sen ett negativt test men nu har jag börjat få mensvärk igen dock utan blodblonde flytningar och sånt, vet ej hur jag ska tolka detta…

[Fialisa94]
2/8/17, 3:01 PM
#4

Låter knepigt! Hur mår du i övrigt? Jag tänker om det hänt något i privatlivet som kan leda till ökad stress som gör att mensen spökar? Annars kan du ju ringa gyn och be om att få komma in och ta ett blodprov. Dem brukar dock vara kinkiga med sånt och säga att man ska vänta. Men om du inte vill vänta så kan du ju säga att mensen uteblivit och att du fått svagt positivt test, så måste dem ändå ta emot dig!

Fien
2/8/17, 4:17 PM
#5

Det kan ju vara orsakat av något helt annat. Jag tror att de bara kommer be dig avvakta en månad och se om mensen stabiliserar sig. Eftersom du testar negativt och det är vanligt att mensen strular, det räcker med att man är lite stressad eller väldigt gärna vill ha ett plus… skulle du få ont eller mer blödningar bör du ringa, då kommer de säkert kolla upp dig.

Upp till toppen
Annons: