Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1258 ggr
Thermonkey
2017-02-03 17:27

Förlossningsskada

Fick min son för 1,5 år sen och fick en sfinktur ruptur grad 3-4 skada, Det tog ett väldigt bra tag innan jag vart helt återställd. Nu är jag gravid igen och är så rädd över att få det igen, jag undrar om det är någon mer som fått den skadan och sen fått barn igen, hur gick det, födde ni vaginalt igen?

Annons:
[Smulan_88]
2017-02-03 17:57
#1

Jag fick också det grad 3 med barn 2 , väntar nu mitt tredje barn och känner lite samma oro dom dig. Är i v.25+5. Jag blev snittat med min första och med min andra blev det sugklocka och en ruptur, så denna gång vill kag ha en plan framlagt med risker och alternativ. Så min bm har skockat en remiss till en förlossningsläkare, för att se över alternativ och risker. Som jag förstått det så brister det sällan på samma ställe igen, MEN det utesluter inte att det kan brista precis bredvid på endera sida om ärret.

[Smulan_88]
2017-02-03 17:58
#2

Skockat*skickat

Thermonkey
2017-02-03 20:47
#3

Vart igångsatt sist pga havandeskapsförgiftning, Och på slutet gick allting så snabbt så jag antar att det var därför jag fick det! Ja när jag kommer längre in i denna graviditet så kommer jag ta upp detta med Barnmorskan, Rädslan av att brista igen oavsett hur mycket eller lite är sjukt läskigt..  "skönt" att inte vara ensam om att vara orolig

 Vad jag har förstått så är inte detta är godkänt skäl till att begära kejsasnitt?

JossanH
2017-02-03 21:59
#4

En vän till mig sprack hela vägen med första, men det gick bra med andra. Hon fick en mycket stor bebis första gången och fick därför bli igångsatt med andra 2 veckor innan BF för att kanske kunna slippa att spricka igen. Första gången gick hon över 2 veckor. Det skilde nästan 1kg på barnen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2017-02-03 22:04
#5

#3 godkänt och godkänt, du får kejsarsnitt om du orkar bråka. Men det kan ju kräva en hel del av en själv :(

[Smulan_88]
2017-02-03 23:07
#6

#3 som #5 säger det beror på vad mucket man orkar bråka, det första man bör göra om man vill bli snittad är att utrycka sin rädsla inför barnmorska sedan skickar hon en remiss till aurora. Att man har en förlossnings skada underlättar en eventuell "snitt-process" detta pga att man har försökt vaginalt tidigare och det har resulterat i en skada. Vad gäller mig själv, så får jag välja just för att jag redan har ett snitt i bagaget. Det i sig innebär att jag har en riskförlossning, sen har jag fler faktorer som spelar in runt omkring som gör att de mer eller mindre inte kan neka mig ett snitt. Dock föredrar jag vaginalt så kommer med samtal tillsammans med en förlossningsläkare komma fram till vad som är bäst i mitt fall. Har man kött på benen och orkar ta fajten så brukar man få som man vill, men processen dit kan vara lång… och som vi alla vet så kanske "tiden tar slut", och bebis kommer oavsett. Men det är inte farligt att se över alternativ och vara påläst. ;)

Annons:
[Nalaa]
2017-02-17 14:41
#7

Vad konstigt att det är så olika. Min barnmorska (den här gången) sa att det beslutet var helt och hållet vårt, om jag vill föda vaginalt eller med kejsarsnitt. Förra bm sa (på efterkontrollen) att man inte gör något annorlunda jämfört med första graviditeten då allt faktiskt gick bra "till slut"… Jo, vi lever ju båda två men dottern låg illa till först! Konstigt… Tack och lov för en förstående bm den här gången!

[Smulan_88]
2017-02-17 16:24
#8

#7 det är inte barnmorskan som tar det beslutet, utan det måste tas av en förlossningsläkare. Så du inte blir lovad för mycket, hon kommer ju inte att närvara vid en förlossning/snitt utan det är en läkare som tar beslutet. I regel är det via aurorasamtal eller läkarträff som detta bestäms. Sen beror det ju alltid på VAD man hade för orsak sedan tidigare, som kan indikera på att snitt är "enda utvägen". Det samma gäller förlossningsrädsla, det är inte garanterat att man får snitt för det. För sjukvården anser inte att det är skäl nog, utan då är det aurorasamtal och kuratorsamtal som är vägen till ett eventuellt snitt.

Upp till toppen
Annons: