Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 2879 ggr
Elsa
2017-02-01 21:19

Sax och knivtestet

(Vet inte om jag la tråden rätt)

Är det någon som provat sax och knivtestet? dvs man har två stolar och så ber man någon lägga en kniv och en sax under varsin stol (eller kudde, så gjorde vi) Du får självklart inte se placeringen. Sen så kommer du in i rummet och väljer en stol att sätta dig på. Om du sätter dig på den stolen med sax så är det en flicka, och väljer du kniv är det en pojke.

Gjorde nyss och det blev flicka här! Spännande om någon fler provat, och som kanske vet vad dom väntar :)


Annons:
vendelay
2017-02-01 21:35
#1

Har aldrig varit gravid så kan inte säga något men vore enormt spännande att veta sen när du antingen får reda på könet eller när bebisen är född om det stämde 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Elsa
2017-02-01 21:37
#2

#1 Ska absolut skriva det då! 😃 det var en i min bf grupp som hade en kompis från Balkan som sa att det var därifrån och att det inte brukar visa fel.

Får se om tre veckor då det är dags för RUL, om bebis vill visa sig dvs 🙂


[Smulan_88]
2017-02-01 21:55
#3

Intressant, men samtidigt känns det helt som om det är slumpen. Alltså 50/50 endera sätter man sig på "rätt" eller också fel. Alternativen är ju bara två, så detta tror jag inte alls är en hållbar teori. Sorry ; )

tarantass
2017-02-01 22:07
#4

#3: det där handlar om vilket utfall man får. Finns det ett rätt och ett fel utfall där man har försäkrat sig om att chansen bör vara 50/50, men 999 av 1000 får rätt (eller för den delen fel), så är det sannolikare att något är skumt (fusk, felutformat försök eller annat) än om t.ex. 550 av 1000 får rätt.

Det man bör ha många av är deltagare, inte alternativ. Om 2 av 3 får rätt (i ett välutformat försök enligt ovan) är det inget konstigt. Om 20 av 30 får rätt kan det finnas skäl att börja fundera. Om 200.000 av 300.000 får rätt är det klart värt att undersöka närmare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

jackiejohn
2017-02-01 22:26
#5

Älskar såna här skrock och "hemmatest", just denna har jag aldrig hört förut. Men däremot guldring+guldkedja över magen där cirkel är tös och pendel är pojk, bikarbonattestet, magens form etc :) När jag väntade första barnet gjorde jag olika såna här saker, även frågeformulär på nätet om symtom och sånt allt tydde på pojk men ut kom en tös ;) Denna gången gjorde jag inget faktiskt men tänkte att kanske pojk eftersom jag mådde annorlunda denna gången men icke tös denna gången också :p. Men det är kul att testa mest bara för att!

[Smulan_88]
2017-02-01 22:47
#6

#4 seriöst, tror du själv på detta? Alltså en tanke, många myt test överlag inkluderar ex urin, eller symptom dvs reaktioner på hormoner. Hur i hela fridens namn skulle detta någonsin kunna "vetenskapligt" bevisas? Chansen att få rätt oavsett vem man är eller vad många som testat detta kommer alltid vara 50/50 eftersom det ena svaret är rätt och det andra är fel, oddsen skulle aldrig kunna öka fastän många har fått rätt/fel. Det är ju bara ren gissning, för det undermedvetna kan ju inte vara medveten om vilket kön man väntar och dessutom inte heller vad som ligger vart. Skulle man granska resultaten så skulle man så klart kunna göra en studie på % men oavsett så när du väljer där och då är det alltid 50% chans att välja endera det de är eller också fel. Min slutsats är att det är mindre tillförlitligt än "fakta", det föds 51% pojkar och 49% flickor i 30 års åldern har man nått nivån 50/50 just för att pojkar/män har högre dödlighet.

Annons:
tarantass
2017-02-01 22:58
#7

#4: jag har inte sagt att jag tror på det. Jag försökte reda ut vad som är avgörande i ett sådant här test – vilket som helst, även ett som är lättare att "tro på" – eftersom du verkade ha missförstått det. Självfallet kan man få vetenskapliga belägg för om även ett lektest som det här är bra eller dåligt.

Man kan inte stirra sig blind på oddsen, när det som ska testas är just hur utfallet stämmer med dem. Man kan inte ta för givet det som ska testas.

Men visst, i min iver att förklara det glömde jag att kompensera för att det inte föds exakt lika många pojkar som flickor. Det får man givetvis kompensera för.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

hellomissduh
2017-02-01 23:03
#8

Jag gillar oxå såna här tester 😃 det roliga är att av alla tester jag gjort så har hälften blivit pojke och hälften flicka(typ). Denna ska definitivt provas imorn! 😉

[Smulan_88]
2017-02-01 23:05
#9

#8 OM bebis är kvar på insidan va ;)

hellomissduh
2017-02-01 23:17
#10

#9 haha jaa precis ;) hade vart bättre att få veta könet av att den kom ut istället ;)

[Thiah]
2017-02-02 06:24
#11

Jag gillar också att leka med sånt här. Är ju en rolig grej :) Jag fick t.ex. superfin hy(min psoriasis försvann nästan tex) och då skulle man ju få en pojke. Och det fick jag. Flickan sägs ju stjäla sin mammas skönhet.

Upp till toppen
Annons: