Annons:
Etikettallmänt
Läst 7424 ggr
Alexzandra630
2017-02-01 15:02

Negativa gravitetstest

Enda sedan jag blev medlem här har jag förundrats över hur graviditetstest tolkas på denna sida. Så jag skulle vilja se bilder på graviditetstest som är negativa. Det ändras kontrast och färg på bilderna för att kunna tolka dom. Jag tycker väl att ser man inte strecket med blotta ögat så är det negativt. Eller? Det handlar inte om påhopp på någon person utan är genuint nyfiken.

Annons:
Roxie
2017-02-01 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är ett negativt som jag tagit.

// Sofia

Roxie
2017-02-01 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bifogar en bild på samma sorts test fast positivt. Också jag som tagit, ej redigerat.

// Sofia

VeronicaKahlbäck
2017-02-01 15:15
#3

Kan inte kopiera URL men om du söker på den här tråden "Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester", finns på familjeliv. Jag tycker själv att det är så jäkla kul att gissa på sånt här och har gjort sen första barnet i bekantskapskretsen kom, ser det väl lite som en sport. Däremot skulle jag aldrig lägga upp själv, har aldrig heller tagit tidiga tester så har inte var relevant. Jag tror tyvärr att många mår dåligt av "testhysteri" men ändå tycker jag mej se att det hetsas fram hur tidigt som det ens är möjligt med vilka tester osv. Har kanske blivit för enkelt och billigt. Har själv nästan alltid haft tester hemma och använt dom är mens varit försenad men det för att jag varit så attans rädd för att bli gravid.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Surpan
2017-02-01 15:29
#4

Jag tror det inte är så vanligt att man lägger ut bild och frågar om man inte ser absolut någonting i verkligheten. Utan det brukar snarare vara att man ser två streck men så svagt att man tror att man inbillar sig. Själv så ser jag ofta tydligt streck på de bilderna som läggs upp i trådar om jag tittar i min mobil, men kanske inte alls när jag kikar på datorn. Så folk som undrar över alla negativa test kanske har andra inställningar på sina telefoner/datorer.

/Surpan

Alexzandra630
2017-02-01 15:33
#5

#1 Jag ser absolut ingen skillnad mellan dina test och hade tolkat båda som negativa. Vad gör skillnaden? #3 Jag håller med dig om hysterin. Jag har också varit orolig för att bli gravid. Men har jag inte sett ett plus/två streck med blotta ögat har jag antagit att det var negativt. Ska in och kika i den tråden. Tack!

soundtrack
2017-02-01 16:56
#6

Jag tror det är lite som #4 säger, oftast tycker man sig kunna skymta ett streck men känner sig osäker och därför lägger man ut det här. Så då är det ju inte
så konstigt att vissa faktiskt ser någonting ;) sen är det svårt att tyda tester via en skärm, precis som redan nämnts beror det ju en del på inställningar på skärmen osv.

Sen skulle jag säga att det handlar lite om "träning" också. Jag har hängt här i över 3 år nu, sett min beskärda del av svårtolkade tester. Fram till nyligen tillhörde jag dom som oftast inte såg ett dugg på testerna, när andra bestämt hävdade att de var positiva. Men ju fler tester jag stirrat mig blind på, desto fler positiva tester har jag lyckats identifiera.

Jag hoppas och tror att folk är ärliga och inte drar till med "jodå, jag ser allt nått" när dom inte ser nånting. Och jag vet inte om jag kan komma på en enda gång när någon lagt upp ett test här som verkligen varit negativt och att folk trots det hävdat att dom sett något. Sen har det  hänt att folk lagt upp tidiga tester som varit positiva men att de sedan fått ett tidigt missfall och därför i efterhand trott att testet nog var negativt/att det var spökstreck. Men det är ju en annan sak.

Annons:
Alexzandra630
2017-02-01 17:11
#7

Alltså helt ärligt med tanke på vissa inlägg här så tror jag absolut att många "inbillar" sig. Speciellt när många av symptomen folk har många gånger kan bero på stress/mens. Det som jag tycker är märkligt är att de tidiga "positiva" testen som slutar med missfall ofta inträffar den dagen de brukar få mens. Jag kan inte riktigt förstå varför man vill heller vill ha missfall än mens? Flera av testerna jag kikat på här som jag inte ser något streck på har jag även kollat på flera skärmar men ändå inte sett något. Jag säger inte att jag har rätt. Jag bara ifrågasätter eftersom jag ändå har tagit endel graviditetstest och bara 3 har visat positivt (enligt mig) och dessa har även varit konstaterade graviditeter.

Sarah
2017-02-01 17:27
#8

Tycker också att det är lite hysteriskt och det tar ibland nästan över sidan (trots att det finns en samlingstråd). Just trixandet med ljuset osv. Jag känner alltid, men vänta tre dagar istället. Folk tar ju fler test ändå. Ok att npgon haft medicinska skäl att testa tidigt just för att hinna få mediciner tidigt, men resten. Finns lixom inget tålamod :) man måste inte veta 6 dagar innan mens.

soundtrack
2017-02-01 17:42
#9

Jag håller med att om att vissa verkar drabbade av nån testhysteri. Jag har själv aldrig testat före BIM och förstår inte vitsen med det heller. Det anser jag dock är en annan fråga. Nu handlade det ju om huruvida testresultat misstolkas här eller inte och det anser jag är sällan det sker.

jackiejohn
2017-02-01 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Detta är tagit BIM -3, resultatet är nu 5 veckor gammal. Jag förstår alla som längtar och längtar men det "aldrig händer nåt" har själv vart i dom skorna, men det blir inte bättre av att testa som en galning. Många bilder som kommer upp här på forumet ser jag inte ett skvatt på, har slutat kommentera i alla gravtest trådar så länge jag inte ser ett solklart +….

jackiejohn
2017-02-01 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Samma graviditet som föregående inlägg…dock är detta taget på bim+2 ;)

Djurälskaren87
2017-02-01 19:00
#12

11 hur kan de vara negativt ?? Ser ju positivt ut

Alexzandra630
2017-02-01 19:08
#13

#8 och #9 Om man bara kunde ha lite tålamod att vänta med testerna tror jag att andelen svårtolkade test skulle minska avsevärt. #10 På första testet ser jag bara att färgen är lite utsmetat. Hade nog gjort ett nytt test om mitt såg ut så men det andra är ju solklart och bara 3 dagar efter utebliven mens. Jag anser ju att man kan testa negativt trots att man är gravid. Testet avgör ju bara om det finns en tillräckligt hög nivå hormon. Och det tar en viss tid innan man kommer upp i den nivån. Jag tycker inte om det extrema kontrollbehovet samhället har nu. Man kräver att få veta allt.

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-01 21:21
#14

#7 😃 Man blir inte mer gravid för att många tror sig se streck på pinnen 😉 Håller med flera ovan, man borde lugna sig och se tiden an.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Roxie
2017-02-01 22:53
#15

#5 Skillnaden är att jag var/är gravid efter det testet som var positivt :P Testerna är alltså från två olika menscykler. Tog ett digitalt test direkt efter det testet som var positivt ovan och det visade "gravid 1-2v", idag är jag i vecka 27. Jag antar att folk inte lägger upp bilder på svagt svagt positiva/alternativt positiva om man verkligen inte ser något. Att man däremot redigerar och ändrar konstrats osv har jag inte fattat grejen med.

// Sofia

jackiejohn
2017-02-02 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

13# Taget samma dag som testet i 10# dock på eftermiddagen..då jag liksom du tyckte det första var lite osäkert. Alltså är denna bild också bim-3, meningen med bilderna jag postat var att visa positiva test som är svaga och kanske svårtydda för att sedan visa ett tydligt och således komma fram till att jag håller med om att dessa redigerade bilder fattar jag inte grejen med, är det positivt behövs inga redigeringar göras på bilden. Men jag kan ändå förstå de som lägger upp och vill ha hjälp att tyda, man kan tycka sig se något och vilja ha bekräftelse eller så hoppas man bara väldigt gärna att nåt ska vara där trots att det ser negativt ut.. Jag har själv stått i diket på andra sidan och kämpat mig blå för att få till första barnet, nummer två bara blev till så jag kan relatera till båda sidor. Jag har själv inga problem med att det läggs upp test som någon vill ha hjälp att tyda, däremot tycker jag dessa redigerade testbilder är att ta i måste man redigera en bild för att kanske få fram ett + är det högst troligt inte något + där. Summa summarum, jag dömer ingen som lägger upp bilder på svaga/negativa test för jag vet sällan bakgrunden. Men jag råder alla som frågar att invänta BIM minst. Dessa redigerade bilder har jag svårt för, ser inte riktigt vitsen med dom? Känner att jag svamlar iväg nu..dags att krama kudden innan nästa amning Zzz Zzz

[Thiah]
2017-02-02 06:57
#17

#15 Håller med dig om redigerandet och ljusändringen.  Ibland blir det nästan som om man ritat dit strecket för all redigering. 

Jag kan på ett sätt förstå att man testar tidigt men samtidigt…

Och jag skulle gärna se att den samlingstråden som Tanatosnyx sattes igång användes för det blir väldigt många inlägg om tester och då försvinner de andra sortens inlägg i smeten.

Surpan
2017-02-02 07:39
#18

Tråden ändrade lite riktning här. Huruvida det är bra/dåligt att testa tidigt är ju en sak. Jag kan hålla med flera här inne om att det bara är att vänta till BIM samtidigt som jag vet att det kan finnas omständigheter då man verkligen vill/"måste" veta. Själv har jag ingen BIM till exempel, vilket kan vara frustrerande. Men jag har aldrig behövt att tyda testerna heller. Men trådstarten handlade mer om dessa tester och om de faktiskt var positiva. Och ja, om flera andra personer ser ett streck så är det väldigt sällan ett negativt test i min erfarenhet. TS om du ändrar inställningen på din skärm kanske du ser det med. För som sagt så ser jag det tydligt i till exempel #2.

/Surpan

soundtrack
2017-02-02 07:42
#19

(OT: #17 Går det att lägga tolkningstråden på förstasidan, så man ser den direkt när man kommer in? Och om folk ändå gör nya inlägg, kan man inte låsa dom med hänvisning till den tråden?)

Alexzandra630
2017-02-02 08:28
#20

#18 Har som sagt kollat på flera skärmar på likande bilder och inte sett något. Att folk testar tidigt är ju ett problem. Jag tog 2 negativa test inom samma cykel innan jag testade positivt. Efter att ha fått graviditeten daterad förstår jag varför jag testade negativt först. Fostret var bara någon dag gammalt. Min ägglossning var drygt 9 dagar sen den månaden. Om man inte har någon BIM så är det ju svårt men de flesta har väl ändå det här inne? Jag har haft väldigt oregelbunden mens de senaste åren men jag hetsar inte för det.

Annons:
[Thiah]
2017-02-02 08:32
#21

#19 Jo jag är lite inne på samma idé. Ska försöka lösa det under dagen

Surpan
2017-02-02 08:35
#22

#20 Ja då vet jag inte varför du inte ser. Men alla kanske inte har den skärpan eller så. Jag vet inte. De är ju uppenbarligen andra som kan se. Men ja, det finns många 'problem' med att testa tidigt.

/Surpan

Alexzandra630
2017-02-02 21:17
#23

#22 Fast hur ska jag då kunna tolka gravtest jag tar i framtiden? Om jag inte vill bli gravid.

Sarafiaklara
2017-02-02 22:41
#24

Jag tror att det är en blandning mellan att vissa gärna vill se ett plus för att det är roligt (även när det inte gäller en själv) och att vi ser mönster och färger olika. Tänk bara på tjafset om vilken färg den där klänningen hade som var för nåt år sen :) #23 Det är väl bara att ta ett test när mensen inte dykt upp på några dagar för då är du väl i princip garanterad att få ett pålitligt resultat som är lätt att tyda. Anledningen till att många av de här testen är otydliga är väl för att de är tagna tidigt. Om man inte planerar att bli gravid, skyddar sig och det inte händer en olycka är det väl ingen som testar sig förrens mensen uteblivit misstänksamt länge och då är ju ofta resultaten mer klockrena.

Surpan
2017-02-03 06:41
#25

#23 Man tar ett till test senare om mensen inte dyker upp. Jag gjorde så att jag tog ett gravtest varje söndag fram till mensen dök upp om jag hade haft oskyddat sex. :)

/Surpan

Alexzandra630
2017-02-03 07:45
#26

#24 och 25 Jag hade ju inte skärpan för att tyda ett test. ;-)

Surpan
2017-02-03 07:59
#27

#26 Jag trodde det var uppenbart att jag menade väldigt otydliga tidiga test när jag skrev #22. Jag ska vara tydligare nästa gång så att du förstår. Jag tvivlar inte på din förmåga att se ett starkt plus i och med att du sagt att du sett kontrollstrecken, varpå jag menar att i så fall får man vänta tills man får ett tillräckligt starkt plus för att man ska se det.

/Surpan

Annons:
[Nalaa]
2017-02-03 08:42
#28

#15/#17, anledningen till att jag har ökat kontrasten på bilden i en annan tråd var för att visa att jag verkligen såg ett streck, naturligtvis ritar man inte dit ett, det hade varit fruktansvärt dålig stil. Jag ville bara visa det jag såg och att öka kontrasten är ju så lätt för att göra bildens färger starkare mot varandra, svårare än då är det inte:-) Jag jobbar med bildredigering så jag gör det med nästan alla bilder för att göra bilden bättre helt enkelt (och i detta fall lättare att avläsa).

AnnaFagerell
2017-02-03 09:16
#29

#23 vill man inte bli gravid skyddar man sig, inte tar en massa tester 😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Alexzandra630
2017-02-03 09:36
#30

#29 Har blivit gravid 2 gånger trots preventivmedel. Ena gången spiral och andra kondom. Ena gången slutade i missfall och andra abort. Vill inte genomgå en till abort.

Alexzandra630
2017-02-03 09:37
#31

#28 men om du såg ett sträck så bordentligt ju de med synen kunnat deta också.

[Nalaa]
2017-02-03 09:57
#32

Uppenbarligen inte, vi har ju redan kommit fram till att vi inte ser lika.

VeronicaKahlbäck
2017-02-03 10:39
#33

#29 Berätta snälla hur också. Jag som då också har en förmåga att bli gravid trots preventivmedel vill gärna höra hur jag ska slippa "sätta" mej i en taskig sits.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Nalaa]
2017-02-03 10:47
#34

Borde vi inte avsluta den här diskussionen? Den är som gjord för gräl… Jag tycker att det är tråkigt, stämningen på iFokus har förändrats så. Tidigare var det en så vänskaplig ton och pepp överallt men nu känns det som att det bara är en massa onödiga diskussioner och otrevliga kommentarer. Jag har också skrivit otrevligt, jag blir lite upprörd på vissa personer och känner att jag vill försvara mig eller andra. Jag försökte hålla tyst men till slut var jag bärbara tvungen. Jag hoppas att det ändras, det är tråkigt att det har blivit såhär!

Annons:
Alexzandra630
2017-02-03 10:55
#35

Jag startade denna diskussionen på grund av att jag inte riktigt förstod vart alla såg dessa plus som jag inte såg. Det vi väl egentligen har kommit överens om är att om man väntar tillräckligt länge så får man ett tydligt plus. Och att det finns en viss hets av att testa tidigt. Och att vissa ser saker andra inte ser. Jag tycker inte att man är osams bara för att man tycker olika. Jag tycker det är jätteintressant att diskutera och lära sig nya saker.

AnnaFagerell
2017-02-03 11:14
#36

Tycker ni som blir gravida på diverse preventivmedel ska ta upp frågan med barnmorska/gynekolog, om ni inte gjort detta förstås. Måste finnas bättre metoder än att behöva gå och oroa sig för graviditet. Alla metoder passar inte alla människor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaKahlbäck
2017-02-03 11:23
#37

#36 Det har nog dom allra flesta gjort som har det problemet. Om du läser på lite om preventivmedel själv så förstår du kanske att alternativen är begränsade, för mej ska tilläggas att jag inte får använda spiral. Jag har fått genomgå oönskade aborter pga just det här. Jag tar väldigt illa vid mej av kommentarer liknande din. Om du är nyfiken så kan jag berätta att jag har fullt normal ägglossning av p-piller, kontrollerat med blodprov och ultraljud. Något jag krävde då även sjukvården förminskade det.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Alexzandra630
2017-02-03 11:49
#38

#36 När jag blev gravid trots kondom valde vården att inte tro på mig. Men där vet man ju inte om det var något tillverkarfel eller likande. Med spiralen fick jag 0 respons från vården. De sa bara att det är inte 100% säkert. Jag tar likt #37 illa vid mig när man får sånna kommentarer. Det är ju inte som att jag vill göra abort bara för att jag inte orkar skydda mig. Tyvärr har jag bara ett alternativ när det gäller preventivmedel.

RoxannaS
2017-02-03 12:10
#39

Hörni tjejer! Nu har tråden tappat spåret helt här känner jag. Håll er till ämnet. Vill ni diskutera det där med preventivmedel och att man kan bli gravid i alla fall så gör en ny tråd om just detta i så fall. Vi har en tråd för just tolkning av gravtest. Och jag kan även tycka att om man inte ser något själv med blotta ögat så är det ju negativt. Man lägger oftast inte upp bilder på såna test av den anledningen att det inte finns något att se. Men ibland kan man vara osäker. Och självklart ska man då få fråga. Men man ska inte behöva redigera bilderna heller för syns det inte som det är så finns där troligtvis ingenting. Alla har sina åsikter och alla har rätt att ha sina åsikter. Ingen tvivel om saken. Men det finns ingen vits att börja argumentera om saken. Jag kan ibland skymta sträck på test som andra inte ser. De beror dels på vad för skärm man har att kolla via och dels hur bra ögon man har för att verkligen se såna test. Jag har kämpat länge med att lära mig se svaga sträck.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
AnnaFagerell
2017-02-03 12:18
#40

Det var inte min mening trampa någon på tårna. Tycker bara det känns väldigt tråkigt att någon ska behöva oroa sig över graviditet och abort. Finns ju mer än kondom, spiral och p piller. Bara det jag menade. 😊 Flåt kapning av tråden. Tycker det är konstigt att en del säger att de inte vill bli gravida men de vill också gärna se det där extra strecket på pinnen. Mkt märkligt enligt mig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Alexzandra630
2017-02-03 12:27
#41

#40. Mellan 16-27 villle jag inte bli gravid. Blev ändå gravid 2 gånger. Sen slutade jag med preventivmedel och blev gravid med vilje. Så det är inte konstigt alls att man inte vill bli gravid för att sedan vilja bli det. Förstår inte alls vad du ville med den kommentaren.

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-03 14:27
#42

#41 syftade inte på dig utan på att en del är nästan lite maniska med att strecket på pinnen ska vara där för de blir besvikna när man säger att det inte finns nåt streck, men gravid vill de ändå inte vara 😳 Så tolkar jag det, ibland.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

RoxannaS
2017-02-03 14:33
#43

Ibland förstår man inte saker. Och ibland är det bättre att inte fråga. :) tänk på att detta är ett öppet forum som vem som helst kan komma åt. Många vill gärna vara anonyma med hjälp av ett användarnamn. Ibland tas saker upp som är känsligt att prata om. Och då är det bättre att inte säga mer än nödvändigt för att det inte ska behöva bli onödiga diskussioner. Det är vanligt att folk blir gravida trots preventivmedel. Och jag tycker det är bra att man då kan göra abort om det är fel tid i livet kanske. Jag har själv gjort en och vet vad psyskiskt påfrestande det är. Och jag önskar ingen att behöva gå igenom en sån sak i onödan. Så jag förstår att de finns dem som oroar sig för att bli gravida trots P-medel. Men nu var det inte vad den här tråden handlade om. :) Så kan vi försöka hålla oss till ämnet nu? :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2017-02-03 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Det här är för mig ett negativt gravtest. Visserligen klart sämsta bilden då jag inte fick fokusen där jag ville ha den. Men de finns inte ens en antydan till sträck på den. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
2017-02-03 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44, där ser jag heller inget streck! Här är två gamla tester, vad säger ni om dem?

[Nalaa]
2017-02-03 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Och nästa…

Surpan
2017-02-03 15:30
#47

Jag ser ingenting på #45 men ett tydligt streck på #46. Var det positivt? :)

/Surpan

Alexzandra630
2017-02-03 15:47
#48

#46 jag ser en antydan till streck så det testet är väl knappast negativt. Eller är det ett negativt test menar du?

Annons:
[Nalaa]
2017-02-03 20:59
#49

De var positiva, båda två. Det första skymtade jag ett streck på men var inte hundra säker så tog ett test till sen dagen efter:-)

[Fialisa94]
2017-02-03 22:41
#50

Jag skymtar ett svagt streck på #45 om jag drar upp ljusstyrkan på mobilen till max. Men på lägsta ser jag ingenting. Så ja, det handlar mycket om vad man sitter på för skärminställningar osv.

Glow487
2017-02-04 00:28
#51

Jag tror att jag talar för många när jag säger att jag är övertygad om att det är ett stort antal kvinnor, mer än jag själv, som lider av såkallad "testhysteri". Mycket negativ klang, men låt gå. När man försökt bli gravid länge, kanske när man har fått ett eller flera missfall, eller drabbats av andra fertilitetsrelaterade missöden, så kan det kännas skönt att känna att man har en viss kontroll att fråga sin kropp "är du gravid?" genom att fråga kroppen med ett graviditetstest. Det är möjligt att ett (eller flera) tester kan lugna den som mår dåligt av det man ser som, eller det som har dokumenterats som ett fertilitetsproblem. Jag tar, som tidigare känt av många, graviditetstester tidigt för att veta om jag får fler mycket tidiga missfall, för att försöka kartlägga när det går fel, innan jag söker fertilitetshjälp. För det är ju faktiskt inte något man MÅSTE göra DIREKT när man misstänker att något är fel. Vissa blir stressade av att veta att test överhuvudtaget går att köpa på apoteket. Det är synd om dem som upplever den stressen. Men man får inte glömma att det finns ett stort antal kvinnor som också mår bra av att handla hem graviditetstester i mängder, för att det är så hon hanterar sin kanske tappade kontroll, förväntan, eller rädsla bäst. (Känslorna är många.) Det finns ingen kvinna som har barnlängtan som hellre får ett missfall än sin faktiska menstruationsblödning. Ingen. Oavsett vilken dag i cykeln missfallet visar sig. MEN! Det finns dem som uppskattar att få veta att dem drabbats av ett missfall, istället för att gå och tro att det bara var en vanlig menstruationsblödning. Den informationen stressar inte alla kvinnor. Det kan tvärtom stilla en oro, och göra att man känner att man har koll på sin kropp, när man inte har kontroll över vad som exakt händer med den. Vänligt men bestämt markerat. Alla är olika, och hanterar därför saker olika. Jag tänker fortsätta testa tidigt. Det påverkar mig positivt.

[Fialisa94]
2017-02-04 07:43
#52

#51 Bra skrivet!

Alexzandra630
2017-02-04 10:07
#53

#51 Men om du inte vet helt hundra om testet är negativt eller positivt hur hjälper det dig då? Jag skulle snarare se det som så att det orsakar ytterligare stress. Jag håller med om att vi är olika. Jag bara funderar över fenomenet hur tester kan vara positiva utan att det syns med blotta ögat. Men det har vi ju redan fått svar på att det ser jag inte.

RoxannaS
2017-02-04 11:58
#54

#51 Riktigt bra skrivet ! Jag testar också tidigt och säkerligen onödigt ofta. Av den anledningen att jag vill veta så tidigt som möjligt om jag är gravid så jag kan anpassa mig mer efter graviditeten med tanke på att jag och killen lever på ett sätt nu som inte riktigt är lämpligt för en gravid kvinna. Vi lever som vanligt tills vi ser att jag blivit gravid. Och jag är livrädd för att få ett MA igen. Jag har haft 2 missfall tätt inpå varandra, som tätt följt av det gav mig en son, och sen var de uppehåll i verkstaden tills förra året. (Sonen född 2014). Och då blev jag gravid i somras varav den graviditeten var konstig från början vilket jag kände på mig. Så jag sökte akutvård av oron och fick till slut konstaterat att jag enligt min senaste ÄL (hade hormonspiral i innan och hann aldrig få igång mensen innan jag blev gravid) skulle ha gått i 10 veckor drygt. Fostret stannade i vecka 7 (6+2). Och då skulle jag egentligen varit i vecka 10 (9+ någonting) enligt både mig och min bms uträkningar. Plus att jag ser mig ha anledning att ha stöd av speciellast mödravården om jag blir gravid igen. Därav stressen att få veta så tidigt som möjligt för min del.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Alexzandra630
2017-02-04 12:27
#55

Jag missunnar inte er som testa tidigt att göra det. Det är mer gravtesten jag funderar över eftersom de mäter hormonnivåerna. Om man är väldigt orolig eller är osäker på sin fertilitet borde man ju istället då kanske bli erbjuden blodprov tidigt? Sen förstår jag inte riktigt hur de tidiga testen hjälper er men jag har inte heller den oron. Jag levde inte heller som en gravid kvinna bör göra innan jag testade positivt men det har gått bra för min bäbis iaf.

Annons:
RoxannaS
2017-02-04 12:48
#56

#55 Ju tidigare jag vet ju tidigare kan jag ändra min livsstil och ju tidigare kan jag kontakta speciellast mvc för extra stöd. Med tanke på flera missfall i bagaget vill jag ju inte göra något som kan orsaka missfall.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Glow487
2017-02-04 15:46
#57

#55 Jag vet inte om jag tolkat dig fel. Du säger att du inte förstår hur de tidiga testen hjälper oss som vill testa tidigt… Så jag måste fråga. Har inte ett ganska bra exempel på hur det hjälper t.ex. Mig framgått i romanen (min förgående post i tråden) som jag skrev? RoxannaS nämner också ganska konkreta och logiska skäl till hur tidiga test hjälper henne. #53 Vem säger att jag inte kan tolka mina graviditetstest? Givetvis postar jag mina otydliga tester i forumet om jag skulle vilja be om ett extra öga. Men jag skulle även kunna posta ett otydligt test för att det är mitt sätt att hantera min förväntan och glädje på. Det är ju jättekul att t.ex. planera för barn eller finna gemenskap som redan gravid bland andra gravida i månadstrådarna med olika BF. Det är verkligen en fantastisk gemenskap blandad med tårar av glädje och sorg, varvat med förväntan, fakta, frågor och oro. Vad jag försöker säga är att; mycket sitter i psyket. Allt handlar inte om stickan och dess tydliga eller otydliga resultat. Det är skönt att få dela med sig, prata och spekulera. Att våga tro och drömma påverkar dem flesta positivt! Jag tycker att det är rätt att ta vara på hoppet.

[Fialisa94]
2017-02-04 16:22
#58

Varför bry sig om testa tidigt är stressigt för andra? För min del så visst kan man stressa och oroa sig samt bli besviken av negativa resultat, men samtidigt skulle testet vara positivt så är ju besvikelsen ingenting i förhållande till den enorma glädjen. Vill man inte testa tidigt så gör man inte det, stör man sig på att folk gör det så behöver man ju inte heller läsa den sortens trådar. Ibland inbildar man sig streck och då är det skönt med en andra åsikt. Visst är det jättebra att det finns forum för dem som vill testa och dela med sig! :)

Alexzandra630
2017-02-04 18:22
#59

Det jag upplever på många gravidforum är en stor rädsla och stress. Jag tycker det är tragiskt att det ska vara så. Även jag själv märker av det på olika vis. Nej jag förstår inte behovet av att testa tidigt men jag förstår att vissa kanske behöver det för att bli lugnare. Vet inte hur jag ska förklara tydligare. Väntar man 2-3 dagar till får man ju oftare ett tydligt svar. Jag förstår att vissa kanske tar illa upp av mina inlägg men jag vill försöka förstå och det är inte min mening att skapa upprörda känslor. Kontentan av min frågeställning är väl att tidiga tester ger ibland otydliga svar.

RoxannaS
2017-02-04 18:36
#60

#59 Jag förstår precis du tänker. Jag tar inte illa upp men jag kan bara tala för mig själv. Det är ett väldigt känsligt ämne för många. Alla har sina svaga punkter. Så är det. Och ja tidiga test är ibland svåra. Och otydliga. Men det är så olika från person till person. En person kanske får jätte starkt plus direkt medan en annan får vänta 2 veckor till innan. Men det är svårt att veta vem som funkar hur. Alla graviditeter är också olika. Så bara för att man fått plus tidigt en gång betyder inte det att de funkar lika nästa gång. Många längtar efter det där plusset. Det är jobbigt att se andra plussa och få barn när man inte vill något hellre själv än att komma dit. Jag vet själv hur det är. Jag har många vänner på Facebook bland annat som väntar barn nu. Som jag också skulle ha gjort om inte fostret dött och det är jätte jobbigt att följa dem. Men jag är glad för deras skull. För jag var själv en av dem som blev gravid i en grupp där vi var ett gäng tjejer som ville ha barn. De rör många djupt att se en annan lyckas. Men det är så det funkar. :/ Det är jobbigt. Många lever nog på hoppet. Jag gör det bland annat. Men fortfarande. Jag kan inte döma någon annan för att vilja testa tidigt oavsett anledning eller inte. Jag kan bara stå för mina egna skäl.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
2017-02-05 07:50
#61

Vad fint ni skriver! Alla kan bara se till sig själva och göra det som känns bäst för dem. Man ska inte bry sig om vad andra tänker, vill man testa så gör det - vill man vänta så gör det. Jag blir glad av att läsa så fint om hur det påverkar er, det har varit samma sak för mig. Jag har testat många gånger efter mitt missfall och hoppats på ett negativt resultat för att få försöka igen. Många test var positiva följt av många negativa test när man inbillat sig och hoppats så på en graviditet. Jag blev verkligen glad och peppad av att läsa era inlägg, framförallt #51, #57 och #58. Den andan har forumet haft tidigare och jag hoppas att den kommer igen! Låt oss heja och peppa varandra istället:-)

Upp till toppen
Annons: