Annons:
Etikettallmänt
Läst 1247 ggr
Djurälskaren87
1/29/17, 1:28 PM

Bra att ha saker!

Kan vi inte ha en tråd här där man listar era bra att ha saker när barnet kommer till världen. Vilka saker kunde ni inte klara er utan?

Annons:
Fien
1/29/17, 1:43 PM
#1

För absolut första tiden: Bilstol Barnvagn Säng/sovplats Kläder Blöjor Amningslinnen/inlägg eller flaskor om man inte tänkt amma Bindor och värktablettter Resten tar man som det kommer när man vet mer vad som behövs.

Djurälskaren87
1/29/17, 1:49 PM
#2

Såg ett bra kit från apoteket med: nagelfil,babyolja,näsfrid, termometer samt intyonol salva

MinnaJosefin
1/29/17, 1:56 PM
#3

Superbra saker som skrivits! Nu när vi väntar andra barnet så har vi köpt ett babynest! Det hade vi aldrig med sonen, och det är bra att ha att lägga bebisen i när den ligger i sängen, spjälsäng, soffan, vagnen (när den är lite såklart och inte kan vända sig). Så slipper man bunkra upp med kuddar och så blir det lite "trängre" och mysigare. Kanske bara är jag men tänker att det kanske känns bättre med lite ombonat och tight runt sig när den är van vid trånga magen:) Bröstpump ifall amningen krånglar och pappan eller någon annan familjemedlem behöver mata någon gång.

Djurälskaren87
1/29/17, 2:04 PM
#4

Även bunkra upp med handdukar har jag läst kan behövas.

[Smulan_88]
1/29/17, 2:18 PM
#5

Gillar helt klart #1 vad som står med där. 2 saker jag upplevt varit guld värda, men man kan så klart klara sig utan är babysitter och bärsele alt sjal. Babysittern är toppen om bebis inte sover och man är ensam hemma och vill hoppa in i durschen. Och bärselen har varit toppen när bebisen är mammig och vill bli bärd, och man känner att man vill ha armarna fria att få något gjort.

oh-la
1/29/17, 2:28 PM
#6

Värktabletter!!! Hade inte överlevt det första utan alvedon och ipren. Mysbyxor, gärna mjuka och lite stora. Netflix eller motsvarande. Jag önskar att jag förstod innan hur mycket närhet en nyfödd vill ha sina första 2-6 veckor (ibland mycket längre) innan. Räknar du med att bli fast i soffan ammande (om du ammar, nyfödda äter i början typ hela tiden för att få igång produktionen) och där emellan bärandes på bebis blir allt bara bonus om du kan lägga ifrån en stund :) soffläge och serier är alltså typ livet det första. Något jag också verkligen uppskattade efter förlossningen var att få duscha med eget schampo och tvål. Helt underbart! Kanske inte helt livsnödvändiga saker, men saker jag verkligen uppskattade, och uppskattar :)

Annons:
Djurälskaren87
1/29/17, 3:55 PM
#7

Superbra tips! Fyll på😊 Får man blöja på förlossningen till bebis?

MinnaJosefin
1/29/17, 3:57 PM
#8

#7 där jag bor (skåne) får man med sig hem ett paket pampers och ett paket libero:)

MinnaJosefin
1/29/17, 3:58 PM
#9

#7 ni får också till bebisen medans ni är där:)

soundtrack
1/29/17, 4:03 PM
#10

#7 Kolla med din BM vad som gäller hos dig. Hos oss fick man typ 10 blöjor på BB, så vi fick info innan om att man bör ha med sig egna också om man blir kvar lite längre.

[Smulan_88]
1/29/17, 4:27 PM
#11

Vad gäller blöjor så har jag tagit med några stycken egna, upplever dem väldigt sparsamma på att dela ut. Men det är säkert olika vart i landet man bor. En sak till som iof inte gäller första tiden hemma, men första tiden.. ta med en toarulle hemifrån. Sjukhuspappret är som sandpapper mot underlivet det första efter en vaginal förlossning ;)

Lilolizeit
1/29/17, 4:56 PM
#12

Mindre handdukar för kräks, om man får en kräkbebis☺ Bärsjal, närhet fast man kunde röra sig. Inlägg till behån för läckande bröst.. det behövdes många! Sen hade det varit toppen om man hade haft lite fördiga matlådor i frysen så man slapp tänka på mat mitt i den sömnlösa-jätteomställningen!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
1/29/17, 7:27 PM
#13

För mig har följande varit ett måste att ha direkt efter förlossningen: - amningsinlägg - amningslinne - babynestet - barnvagnen Hos oss får man blöjor på sjukhuset under hela vistelsen, mamman får även blöja/större binda. Jag har inte upplevt sjukhusetet toalettpapper som smärtsamt men det är individuellt, jag hatar däremot deras dåliga duschmunstycke så de hade jag gärna velat ha mitt egna :'D

Annons:
fluffis
1/29/17, 7:50 PM
#14

Strumpor och mössa till bebis tycker nog jag är det viktigaste. Även nagelfil men det fick vi en när vi låg inne. Det är helt sjukt hur de små naglarna kan växa! Och hur de kan rivas. Ajaj :) TV-serier och en bekväm plats i soffan håller jag med om. Och ett bord bredvid där man kan nå allt, om man nu skulle fastna där några timma :) En amningskudde var guld värd för oss. Det blev betydligt bekvämare och jag fick händerna fria. Att koppla ur ringklockan till ytterdörren är heller inte så dumt. En annan sak som vi gjorde var att skaffa mild belysning i badrummet så att vi inte blev helt ljusskadade när vi skulle upp och byta blöja mitt i natten.

Djurälskaren87
1/29/17, 8:23 PM
#15

Ja jag hade tänkt spendera mesta tiden i soffan / sängen med bebis såklart, sedan har jag hund också som kommer hit efter 14 dagar ca från min mormor så då blir det ut med honom också. Babynest var smart att ha till förlossning. Tänkte jag inte alls på. Tänkte köpa de nödvändigaste sakerna sen får man en hel del med, bärsele och babysitter tänkte jag införskaffa med.

PerhapsimAnna
1/30/17, 12:50 PM
#16

Som många redan skrivit så babynest, bästa uppfinningen! Min dotter sov i den på bordet när jag åt frukost eller bredvid mig när jag vilade i soffan eller i sängen om nätterna. Jag bar med henne i detta hela tiden haha! Sen tycker jag ett måste är om du ska amma att skaffa Purelan att ta med redan på BB, hjälpte mig väldigt mycket när jag fick såriga bröstvårtor och det är ingen fara att bebis ammar på den krämen.

Jag lindade Ida när vi låg på BB samt bar henne i tricotsjalen. Jag hade min förlossning på Mölndals sjukhus och där var dom väldigt generösa med blöjor och bindor! Fick 2 st startpaket från dom!

- Purelan
- Babynest
- Mysiga filtar
- Pysventiler
- Tålamod

[Smulan_88]
1/30/17, 4:45 PM
#17

#16 annars kan man "härda" bröstvårtorna innan man får barn, så får man inga sår. Vet att det blev en het diskussion sist detta nämndes i ett annat forum, då en tjej bestämt menar att detta inte fungerar. Men av egen erfarenhet (eller tur.?) så kan jag intyga att det funkat för mig. Har två barn och har sluppit helt, såriga bröstvårtor. Att man härdar bröstvårtan, gör man genom att gnugga en torr frottéhandduk mot bröstvårtan någon gång dagligen till bebis föds, i den mån man kommer ihåg. Förr rekommenderade alla barnmorskor detta, men då det inte är vetenskapligt bevisat har de slutat att berätta och proppsa på att "härda".

jackiejohn
1/30/17, 5:04 PM
#18

#17 Råder nog delade meningar om det. Jag har hört det men är skeptisk till om det verkligen funkar har vänner/bekanta som härdat bröstvårtorna som attans för att inte få sår och de har fått sår, men har även de som härdat som attans och inte fått sår. Samma åt andra hållet, de som inte härdat alls har inga sår fått medans en del fått det… men klart man kan testa! :) Jag har aldorg härdat mina, första barnet = inga sår Andra barnet = sår på båda brösten sen vart de seg läkt då bebis fick rejäl torsk som smittade mig.. (OBS! Båda barnen har haft korrekt tag om bröstet så det är inte anledning till sår hos mig)

[Smulan_88]
1/30/17, 5:08 PM
#19

#18 Kanske individuellt. MEN själv har jag valt att följa rådet (fick höra det av min mor) och hellre testa än låta bli OM det funkar. som sagt det råder delade meningar därför är det inget barnmorskorna råder till längre. Men gjorde förr

jackiejohn
1/30/17, 5:12 PM
#20

19# Ja absolut kan man testa tycker jag, det måste ju finnas någon anledning till att det rekommenderades förr? Men jag har inte testat själv då jag sett/hört så olika resultat.. -------- En mjukgörande salva är aldrig fel oavsett om man härdar brösten innan eller inte och purelan är riktigt bra, suverän till små babystjärtar också!

Annons:
Djurälskaren87
1/30/17, 5:19 PM
#21

Vart kan man köpa purvelan?

jackiejohn
1/30/17, 5:27 PM
#22

21# Apoteket eller barnaffärer tex Beginners har jag köpt på.

Djurälskaren87
1/30/17, 6:13 PM
#23

Tack! Var en super bra idé ju!

[Smulan_88]
1/30/17, 8:18 PM
#24

Vad gäller "apoteks-prylar", gå in och jämför priserna med apotea.se. Jag har märkt att dom allt som oftast är några kronor billigare. Sen brukar det vara snabb frakt 1-2 dagar som mest och alltid fraktfritt.

Starfall
2/2/17, 4:46 PM
#25

Eftersom man som föräldrar är ganska trötta första tiden efter förlossningen så är det bra att ha lite grejer hemma så man klarar sig ett tag 😊 * Blöjor i storlek 1 * Inotyol-salva * Zinksalva * Babyolja * Badtermometer * Febertermometer * Ett gäng små gästhanddukar, för små bebiskräkor * Amningskupor * Purelan salva för ömmande bröstvårtor Sedan tycker jag att det kan vara bra att ha ett paket modersmjölkersättning hemma, min mamma köpte hem ett sånt paket åt oss innan dottern föddes. Vi tyckte det var onödigt, men hon tyckte vi skulle ha ett utifall att. Det visade sig senare att amningen inte alls fungerade, så gissa om vi var tacksamma över paketet vi fått av mamma! Det är också bra att ha ett par nappflaskor hemma av denna anledning. Vi använde calma-flaskor, vilket vi var mycket nöjda över.

Madde
2/3/17, 10:57 AM
#26

Bärsele är något jag har uppskattat att ha. Vi köpte en Ergobaby adapt och är jättenöjda. Våran son somnar när han sitter där.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lojs
2/3/17, 11:06 AM
#27

Jättebra tråd det här! Jag ska verkligen gå in här och dubbelkolla så jag får köpt allting!

Det jag känner just nu är viktigt att få fixat i god tid så jag hittar precis vad jag vill ha är amningskudde (har inte kvar den underbara jag hade med sonen) och ett babynest (hade inte det med sonen, men det låter ju så himla smidigt så det måste jag bara ha!). Plus då alla småsaker som amningsinlägg till bh:n, salvor mm.

Blöjor kommer jag inte köpa på mig så mycket, dels vet man ju inte exakt vilken storlek man kommer behöva, dels sitter ju olika blöjor bra på olika barn, med sonen var det bara någon sort som satt bra och inte läckte, så med honom hade det varit väldigt onödigt att köpa på sig mycket av någon "fel" sort som inte hade funkat att använda.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Crunchy123
2/3/17, 2:01 PM
#28

Ja verkligen en bra tråd för mig som blir förälder för första gången :) Men jag undrar vad det är som gör att babynest är så bra? Varför kan inte bebisen ligga på en mjuk filt på golvet/sängen/soffan? Är det för risken att "rulla iväg"? Lite dum fråga kanske.

[Smulan_88]
2/3/17, 2:17 PM
#29

#28 jag tror främst att det är kanten i babynestet som gör att de känner att det är lite mer bebisar och tryggt mot en hel platt filt. Man är ju olika och har olika budget och prioriteringar. Och jag lovar att det funkar med en filt med ;) på samma vis som endel föredrar amningskudde, så va en vanlig kudde guld värd som stöd vid amningen för att avlasta armarna på samma sätt. Jag skulle vilja säga att det mesta över lag klarar man dig utan, men det kan vara hjälpmedel som sätter lite guldkant på tillvaron som förenklar mycket i vardagen. Kan även hålla med Lojs, köp inte för många blöjor, man brukar prata om "libero vs Pampersbarn". Nu finns det ju iof en hel uppsjö med olika märken på blöjor men i regel passar inte alla sorter ett barn utan man får prova sig fram. Vi har haft ett av varje ett libero och ett pampersbarn. Det ena barnet läckte alltid blöjorna i rygg och benlinning så hon använde Pampers, den andra kändes kläderna fuktiga av kisset så har blivit ett libero barn. Samma vad gäller storlekar vissa behöver "newborn" under tiden som andra hoppar på 1:or eller till och med 2:or direkt. Så man får testa sig fram.

[Smulan_88]
2/3/17, 2:18 PM
#30

Det ska stå mysigt* inte "men bebisar"… hatar telefonens rättstavning :*D

oh-la
2/3/17, 2:44 PM
#31

bebisar är vana vid att ligga i en trång miljö, sista tiden med huvudet fixerat. ett babynest är lite trångt och mysigt, och det gör många bebisar trygga. man kan fixa det på annat vis också. vi gjorde en korv av en filt på bb och la dottern med huvudet i ett hörn så det va lite fast. vi hade däremot inte babynest på bb. kände inte att vi ville släpa en massa grejer dit.

[Nalaa]
2/3/17, 3:19 PM
#32

Vi hade köpt hem blöjor i storlek 1 men de fick vi ge bort, dottern hade storlek 2 med en gång - så tänk på storlek också, inte bara märke:-) Apropå märke, jag måste rekommendera City Gross bamseblöjor! De passar vår dotter perfekt och så kostar de hälften så mycket jämfört med andra blöjor! Vi har halverat kostnaden per månad vilket är uppskattade slantar:-)

Lojs
2/3/17, 4:18 PM
#33

#28 För min del vill jag främst ha babynest istället för att bädda lite här och var i lägenheten, med sonen på dagtid så hade jag honom ibland på golvet bredvid mig i köket, ibland i sängen och ibland i soffan. Då bäddade jag med kuddar så han skulle ha stöd, men jag tänker att det blir så mycket smidigare att dels inte behöva bädda på olika ställen, dels kunna flytta med mig bebis om jag byter rum utan att jag antingen får vänta tills den vaknar eller riskera att väcka. Plus då att det verkar mysigt för bebis med babynest, men det är ju bara min känsla. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Crunchy123
2/3/17, 4:48 PM
#34

Tack för svaren om babynest! :) så det är alltså mer för mysfaktorn än säkerheten som jag trodde? Får se om jag köper en sån eller inte :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: