Annons:
Etikettallmänt
Läst 5811 ggr
Djurälskaren87
1/29/17, 10:34 AM

Munsår

Jag har fått munsår varannan vecka under graviditeten. Började i v 12. Lider av munherpes annars. Jag köpte Zovirax på apoteket och använt några gånger. Nu när jag är inne och läser ska man rådfråga läkare innan användning av Zovirax kräm. Inget jag tänkte på alls när jag tog lite kräm på läpparna. Någon som haft munsår och använt sig av av krämer?

Annons:
Alexzandra630
1/29/17, 11:35 AM
#1

Antagligen så finns det ingen forskning av användning hos gravida med den krämen. Men ring läkemedelsupplysningen om du är osäker så kan de säkert hjälpa dig. Jag vet att man ska undvika kortionkrämer, voltaren och likande när man är gravid så vissa saker ska ju undvikas. Jag använder bara mjukgörande på mina munsår men jag har inte munherpes.

soundtrack
1/29/17, 11:59 AM
#2

Det är ok att använda krämer med aciklovir (den verksamma substansen i zovirax o de flesta andra munssårskrämer). Ofta står det i fass o bruksanvisningar att man ska rådfråga läkare. Det kan, som #1 säger, bero på att tillverkaren anser att det inte gjorts tillräckligt mycket studier på effekterna för att dom ska våga säga att det är fritt fram (dom vill helt enkelt friskriva sig så från så mycket ansvar som möjligt om nu något skulle hända). Janusinfo.se är sida som sjukvårdspersonal rekommenderas att använda vid förskrivning/administrering av läkemedel till gravida o ammande kvinnor. Informationen är kommersiellt obunden o baseras på forskning samt registrering av förekomst av fosterskador i svenska födelseregistret i kombinationen med läkemedel. Här har du länken till rekommendationen om aciklovir http://janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=3238

Djurälskaren87
1/29/17, 12:05 PM
#3

Tack för info! Jag brukar stå ut utan salva men nu är de återkommande och gör förbaskat ont.

[Smulan_88]
1/29/17, 12:42 PM
#4

Det är JÄTTE noga sen när bebisen är nyfödd att du inte pussar på bebisen, om ditt immunförsvar går ner och munsåren dvs herpesen kommer i samband med födseln. En bekant har misst två barn pga just herpesblåsor. En nyfödd bebis har inget immunförsvar mot detta virus det första, så det blossar upp i hela kroppen OM man har otur. Så då brukar man hamna på IVA direkt efter förlossningen istället för BB. Då det kan få mycket allvarliga konsekvenser

[Smulan_88]
1/29/17, 12:49 PM
#5

det är inte farligt om man vet om det då det kan behandlas. Då du haft det tidigare så kan barnet ha lite antikroppar de första månaderna men om bebisen ändå skulle bli smittad kan det vara bra att känna till symptom så att man söker för det OM bebisen blir smittad. http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/neonatalherpessimplexencefalit Väldigt bra sida med info. Kan självklart gå bra och du inte smittar, men det kan vara bra att vara påläst

Djurälskaren87
1/29/17, 1:27 PM
#6

5# ja jag läste om det också. Pussar inte ens sambon när jag har herpes så jag kommer inte pussa bebis om jag får munsår i samband med förlossningen eller efteråt. Ska även vara nog att tvätta händerna.

Annons:
Djurälskaren87
1/29/17, 1:45 PM
#7

Dock har jag fakriskt herpes på rumpan också. Kommer kanske tre ggr per år. När det är var runt är det smittsamt och då har jag plåster på rumpan. Får kolla med BM hur jag göe om jag får de när bebis kommer.

[Smulan_88]
1/29/17, 2:15 PM
#8

#7 det är ju jätte vanligt som sagt, men är man inte medveten om att det kan få konsekvenser, så är det ju lätt att missa och man utsätter bebis för en stor risk. som sagt det går ju att behandla både mamma och bebis OM man skulle bli sjuk. Bara man känner till risker och symptom så att det görs i tidigt stadie.

Djurälskaren87
1/29/17, 3:52 PM
#9

8# gällande de jag har på rumpan går de inte att behandla. Har tabletter i förebyggande syfte men då ska man ta tre om dagen när de börjar klias men oftast bryter de ut ändå. Nu när jag är gravid kan jag inte ta dessa. Jag har fått sätta plåster på och stå ut. Det jag har på rumpan är tyvärr något jag blivit smittad av pga sex för några år sen

[Smulan_88]
1/29/17, 4:57 PM
#10

Jag menade behandling till bebisen för att bebisen inte ska få hjärnhinneinflammation.

Djurälskaren87
1/29/17, 5:22 PM
#11

Aha ok :)

PerhapsimAnna
1/30/17, 12:54 PM
#12

Jag har också munherpes och under denna och förra graviditeten använde/r jag mig av munsårsplåster och det har fungerat 100x bättre än kräm då plåstret gör så att blåsorna inte ens hinner blomma ut innan munsåret är läkt (min erfarenhet). Tycker att alla dessa krämer bara gör att munherpesen blommar ut till ett monster för att sen bli skorpor som sedan gör ont i en vecka efter!

Djurälskaren87
2/2/17, 10:45 AM
#13

Var hos BM nu och hon rekommenderade att inte ta något alls på munsår utan låta de självläkande..

Annons:
Upp till toppen
Annons: