Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 1700 ggr
Thorn
1/28/17, 12:46 AM

Orolig mamma och råd

Hej, har två frågor! Min son är nu 3 veckor och han vill hänga i mina armar hela tiden, så idag när jag gick runt med honom i en bärsele på magen så skulle jag fixa frukost och Öppnade en ny youghurt och skulle skaka den, upptäckte efter någon sekund att han skakades också lite grann. Han satt ju stabilt med nacken eftersom han satt i en bärsele så huvudet åkte ju inte fram och tillbaka men borde jag vara orolig ändå? Jag är förstföderska och blir orolig för minsta lilla så tacksam för svar. Fråga nummer 2, har ni några tips på hur man kan göra för att han inte ska vara i min famn hela tiden? Så fort han går till pappa så gråter han, vagnen lika så och baby sitten. Börjar bli lite påfrestande att han ska ligga och snutta på tutten 24/7..

Annons:
Pontiac57
1/28/17, 12:54 AM
#1

Jag tror inte du behöver vara orolig pga skakandet, det är ju inte mycket man skakar en yoghurt så bebis blev nog inte påverkad. Närhetssökandet ger sig så småningom men lägg ner korta stunder när bebis är mätt och har ren blöja och prova lägga exempelvis en av dina tröjor intill så han kan känna din lukt. Det kan tyvärr bli påfrestande första tiden ändå saknar man den så inibomben när dom blir äldre :)

OlgaMaria
1/28/17, 5:40 AM
#2

När man får sitt första barn är det lite svårt med perspektiven. Allt är så nytt och man lever verkligen i nuet hela tiden. Det kan kännas som att saker kommer vara som det är nu väldigt väldigt länge, och man vill ha sitt liv och sina rutiner och inte bara vara med bebis 24/7. Men, saker förändras, och du kommer längta tillbaka till den här tiden. Just nu handlar allt om att vara nära, nära och mitt råd är att försöka släppa annat och försöka bara hänga på och njuta så mycket du kan. När det är jobbigt - påminn dig själv om att det kommer förändras. Du behöver inte öva bebis att vara ifrån dig - det kommer komma naturligt. Att du accepterar närhetsbehovet gör inte att det kommer ta längre tid för bebis att vänja sig vid annat än bara dig. När jag fick mitt andra barn försökte jag mer att släppa allt annat som jag ville göra och hänga med mer i bebisens rytm och jag påminde mig hela tiden att tiden som de bara vill vara nära kommer ta slut, och att jag sen skulle längta tillbaka till den närheten när de bara ligger still och myser. Men skönt att du kan använda bärsele!! Och det där med yoghurten tror jag inte du behöver oroa dig för.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fien
1/28/17, 6:56 AM
#3

Håller med de andra. Även om du tycker det är jobbigt just nu så passa på att njut, tiden går så fort och snart springer barnet ifrån dig och du kommer sakna bebismyset. Tänk också på att babyn legat i din varma mage i 9 månader och bara varit ute i stora kalla världen i tre veckor, det är klart att bebis vill gosa med dig, den känner igen din lukt och dina rörelser och dina hjärtljud. Men låt även pappa hålla så lär den sig snart att pappa också är trygghet.

Upp till toppen
Annons: