Annons:
Etikettallmänt
Läst 1284 ggr
Djurälskaren87
1/24/17, 12:17 PM

Dopplern?

Vad har ni för åsikter om dopplern för att eventuellt höra barns hjärtljud:)

Annons:
[Smulan_88]
1/24/17, 12:24 PM
#1

Jag hörde av min barnmorska att om man har hög volym så kan det stressa barnet, detta märktes främst när jag väntade nummer två då hans puls mäskbart ökade när hon körde med dopplern. jag tycker inte att det gör något att man använder det hos BM men ser inre riktigt vitsen med att ha det hemma. Så fort man känner sparkarna så har man ju det som bekräftelse. Innan dess kan det ju vara svårt att hitta hjärtljuden så då stressar och oroar det ju mamma/pappa i onödan. Men det är bara min åsikt, vi tycker alla olika. Men just då andra barnet märkbart blev stressat så hade jag själv inte investerat i någon egen doppler främst för barnets skull

Djurälskaren87
1/24/17, 12:30 PM
#2

Ja jag hade oroat mig OM man inte skulle känna hjärtljud. Beror på hur barnet ligger osv med.

[Thiah]
1/24/17, 1:11 PM
#3

Min rådgivningstant(som man går till i Finland) hade svårt att hitta hjärtljuden i V.16. Hon fick be om hjälp för Joel hade lagt sig så knasigt till. Det gjorde mig så orolig att jag fick tillbaka i v.17 för att få höra igen, då låg han bättre. Så jag skulle inte våga ha en egen hemma just för att det kan vara så svårt att höra hjärtljuden. Men jag vet dom som haft hemma och det har gått bra.

Djurälskaren87
1/24/17, 1:14 PM
#4

Min vän har en hemma och hörde idag i v 16. En annan vän till mig sa att jag kan låna hennes men jag vet inte och är osäker hur jag ska göra. Hon testade med sin dock senare i graviditeten.

Surpan
1/24/17, 1:27 PM
#5

Känns bara som ytterligare en pryl som stressar mammor mer än det lugnar. Om man är väldigt orolig så bör man söka sig till vården ändå. Bra att det finns som utrustning hos barnmorska dock.

/Surpan

PerhapsimAnna
1/24/17, 4:37 PM
#6

Kan orsaka mer oro än lugn! (från en som var nojig första graviditeten och köpte en doppler)

Annons:
Alexzandra630
1/24/17, 5:56 PM
#7

#5 och #6 Håller helt med! Jag tror en doppler stressar både mamma och bäbis.

LillaFrun81
1/24/17, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en, köpte en från wish som visar hjärtljuden. Ser likadan ut som de bm har. Hade en annan förut men den fungerade bara ibland, så jag köpte en ny. Fick lyssna på hjärtljuden 10+4 hos bm & har lyssnat då & då hemma, aldrig varit problem att hitta bebis.

Djurälskaren87
1/24/17, 8:52 PM
#9

8# hur mycket betalade du?:)

MinnaJosefin
1/24/17, 9:23 PM
#10

Tycker också det är ytterliggare en sak som oroar mer än lugnar. Det är inte meningen att vi ska kunna lyssna på hjärtljuden så, hur mysigt det än är (och det är det ju). Jag tycker man ska hålla det så naurligt som möjligt under en graviditet. Plus att min bästa vän hade en sån och hon blev tillslut manisk och var tvungen att lyssna hela tiden för hon tänkte "men nu kanske det har hänt något, så måste lyssna ifall jag hör hjärtat!" Hon satte den på magen ca 20 ggr om dagen och det påverkade hennes vardag. Nu säger jag inte att alla är så, men det är lätt att tankarna går överstyr.

Elsa
1/24/17, 9:29 PM
#11

Vi har en, är i vecka 14+5 och har lyssnat två ggr hittills med en veckas mellanrum. Har hört båda gångerna :)


LillaFrun81
1/24/17, 10:05 PM
#12

390kr med frakten

Intehärutandär
1/30/17, 3:47 PM
#13

Helt normalt efter en förlust. Används flitigt då man väntar sin regnbåge, precis som larmet man sätter i blöjan efter födsel.

Annons:
Roxie
1/30/17, 3:51 PM
#14

Tänk också på att en doppler fungerar med hjälp av ultraljud. Onödigt att utsätta bebis för ultraljud mer än nödvändigt.

// Sofia

Upp till toppen
Annons: