Annons:
Etikettallmänt
Läst 1177 ggr
Alexzandra630
1/19/17, 9:58 PM

Vi med foglossning

Är det någon mer här inne som lider av foglossning? Jag känner att jag skulle behöva lite pepp och stöttning. Och givetvis kunna ge det tillbaka också. Är gravid i v 22 och har haft foglossning sen v 8. Är nu 75% sjukskriven och försöker kämpa så länge jag kan för att kunna jobba.

Annons:
OlgaMaria
1/19/17, 10:05 PM
#1

Usch vad jobbigt! Nu har jag inte foglossning tack och lov men hade under mina graviditeter. Att göra squats är bra träning för att stärka upp vid foglossning. Man behöver inte göra så djupt utan tänk att du ska sätta dig på en stol, ner och upp långsamt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alexzandra630
1/19/17, 10:22 PM
#2

#1 Tack för tipset men tror inte att jag klarar den övningen nu. Har stora problem med att sätta mig eller resa mig upp. Har fått ett program från sjukgymnasten som jag gör dagligen och går på vattengympa en gång i veckan (med specialanpassade rörelser just för foglossning). Använder bälte så fort jag ska någonstans och undviker trappor och ojämna underlag. Allt enligt skolboken. Har även fått citodon utskrivet för de riktigt jäkliga dagarna. Idag är en sånn dag men vill helst inte ta medicinen och då är det skönt att höra från fler i likande sits :-)

Ceciliaolucifer
1/20/17, 5:04 AM
#3

Har du fri tillgång till bassängen så är mitt råd att åka dit och träna fler gånger i veckan. Det avlastar och är skönt! Köp en pilatesboll och be att få hemövningar :) Ge inte upp, foglossning kan försvinna :)

Alexzandra630
1/20/17, 7:58 AM
#4

#3 Tyvärr har jag inte det. Och i badhuset tycker jag det är för kallt. Har redan testat. Pilatesboll tränar jag med nu. Försvann din foglossning? När i så fall?

Lojs
1/20/17, 8:12 AM
#5

Jag hade fruktansvärd foglossning med sonen, hoppas på att slippa det värsta denna graviditeten. Har börjat känna av lite (är nånstans runt v 13 nu), förra graviditeten startade det runt v 8 för mig med och blev bara värre. 
Det bästa var när jag fött sonen, den värsta smärtan var puts väck första gången jag reste mig efter förlossningen, så underbar känsla, även om det inte är så stor tröst för någon mitt i en graviditet kanske.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alexzandra630
1/20/17, 8:53 AM
#6

#5 Jo det är en stor tröst att veta att den största smärtan var borta direkt efter födseln. Tog citodon igår och jisses va skönt det var att få sova. Sov nog 7 h i sträck. Men tycker inte om att behöva ta så stark medicin.

Annons:
OlgaMaria
1/20/17, 8:57 AM
#7

#2 Du behöver inte gå ner djupt alls, bara en liten liten bit går bra, så mycket som känns bekvämt. Fokusera på musklerna i ländryggen, inte bara benen. Fick aldrig höra om denna övning från min sjukgymnast utan mest bara vad jag skulle undvika, men hittade detta tips på annat håll och detta gjorde verkligen skillnad för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ceciliaolucifer
1/20/17, 3:56 PM
#8

TS, det försvann runt vecka 25 för mig och var som värst mellan 17-24. Men sen kommer givetvis andra krämpor :)

Ceciliaolucifer
1/20/17, 3:56 PM
#9

TS, det försvann runt vecka 25 för mig och var som värst mellan 17-24. Men sen kommer givetvis andra krämpor :)

JossanH
1/20/17, 5:45 PM
#10

Med första hade jag från ca v10, som blev bättre framåt v20 men hade ändå ont. Med andra minns jag inte mycket av foglossning alls. Lite ont på slutet förstås. Nu med tredje är jag i v25 och det kom som ett brev på posten för bara ett par dagar sedan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
1/20/17, 7:19 PM
#11

#9 Hoppas att det händer mig!

Elsa
1/20/17, 11:55 PM
#12

Följer så jag kan få lite tips från denna tråd :) glömde fråga barnmorskan sist jag var dit.. min foglossning började redan i vecka 6 och är nu i vecka 15. Det gör ont men jag kämpar på!


Fien
1/21/17, 6:14 AM
#13

Jag trodde jag börjat få foglossning förra helgen men det var nog överansträngning. I alls fall började jag leta lite på vad man kan göra och det finns olika typer av yogaövningar som fokuseras på just på foglossning. Söktepå youtube "gravidyoga foglossning" och har testat ett par program. Kan vara värt att testa kanske?

Annons:
Alexzandra630
1/21/17, 8:31 AM
#14

#12 Försök hitta en vettig sjukgymnast som kan hjälpa dig. Övningarna man får av dom hjälper faktiskt om man gör dom regelbundet. #13 Jag gjorde gravidyoga till v 15 sen gjorde det för ont. Men skitbra för dom som kan.

NinniH
1/21/17, 9:47 AM
#15

Jag hade foglossning när jag väntade sonen. Den började någon gång i vecka 13 och när den var som värst (runt vecka 16-20) tog jag mig knappt ur sängen pga smärtan. Provade bälte och fick även prova akupunktur, men det var bara TENS som lyckades ta udden av smärtan. Blev helt sjukskriven från mina studier (skulle ut på praktik). Tack och lov försvann allt innan vecka 30. Räknar tyvärr med att det kommer bli lika illa nästa gång, men då blir det TENS redan när smärtan börjar!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Alexzandra630
1/21/17, 3:55 PM
#16

#15 Va skönt att tens hjälpte dig! Jag fick snart mer ont av det :-(

Lojs
2/11/17, 5:40 PM
#17

Hur går det för er drabbade i tråden? För mig blir det bara jobbigare, kvällarna efter en aktiv dag är riktigt slitsamma, även om jag är duktig och haft på mig foglossningsbältet. Det känns som att det är dags för mig att kontakta vården och se om jag kan få hjälp. Hur har ni gjort där? Har ni bokat tid hos läkare på vårdcentralen eller har ni börjat med att kontakta sjukgymnast direkt? Med min förra graviditet var det så illa när jag väl kontaktade vården att det blev full sjukskrivning direkt, men så långt tänkte jag väl inte låta det gå den här gången. Än så länge går det ok att jobba (är personlig assistent och jobbar bara dygn), men jag måste vila dagen innan jobb.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alexzandra630
2/12/17, 5:43 PM
#18

Jag är helt sjukskriven nu och har ont konstant… Jag började med att boka tid hos sjukgymnast. Läkare kan i princip bara skriva ut medicin.

Alexzandra630
4/11/17, 10:26 PM
#19

I morgon ska jag till en privat sjukgymnastik-klinink. Det ska bli spännande att se om de har någon annan hjälp jag kan få. Det är främst akupunktur jag är intresserad av men de utförde även mjuk-kiropraktik. Nu går jag större delen av dygnet med kryckor och citodonen hjälper ej längre mot smärtorna. Tar det mest för att "däcka" när jag inte sovit på 5-6 nätter.

Upp till toppen
Annons: