Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1425 ggr
Djurälskaren87
2017-01-18 14:23

Mammapenning

Jag blir inte klok med detta med mammapenning. Hör så olika. En vän till mig väntar barn samtidig som mig och enligt en handläggare på fsk så kollar de 12 mån bak från då du sänder in moderskapsintyget. En annan bekant som ska föda i dagarna pratade med en som kollar två år bak? När sänder man in moderskapsintyget?

Annons:
Fien
2017-01-18 14:27
#1

I samband med RUL får du ditt moderskapsintyg. Jag har också hört från vänner och bekanta att de gör lite olika när de kollar inkomst bakåt i tiden. Dock så gör de alltid till det bästa vad jag har hört. Dvs har du varit arbetslös senaste året så kan de gå två år bakåt i tiden och grunda på det.

Djurälskaren87
2017-01-18 15:17
#2

Aha ok förstår. De kan kolla lite historik då. Men när jag får mitt moderskapsintyg ska man sända in de redan i v 18 till försäkringskassan?

Fien
2017-01-18 15:26
#3

Japp! Det är för att om du sen ska ansöka om graviditetspenning så måste de veta hur mycket du ska få. Din sjukpenninggrundande inkomst (sgi) beräknas på din inkomst antingen då ett eller två år bakåt i tiden

Sarah
2017-01-18 16:24
#4

Det är ett år tillbaka, men om du har tillfälliga saker som är säsongsbetonade osv så att de är regelbundna så kollar det eventuellt tillbaka lite längre för att se att det är ngt man kan förvänta sig att det ska komma igen. Typ. 

Har precis haft samtal om att höja min SGI. Nu ligger den i relation till min nya månadslön och om mitt gamla extrajobb fortsätter att hända regelbundet så kommer det läggas till senare.

Alexzandra630
2017-01-18 16:31
#5

Jag fick inget modwrskapsintyg på mitt RUL? Eller får man det av BM?

Djurälskaren87
2017-01-18 17:11
#6

Ah ok så då stämmee inte infon att de kollar först 12 månader bak efter att moderskapsintyget skickats in? Jag är fast anställd sen tre år tillbaka

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-18 18:00
#7

#5 är nog olika i mitt län så får man det av barnmorskan första mötet efter RUL

Elsa
2017-01-18 18:16
#8

Vet någon hur dom gör om man har höjt sig i lön? :) började jobba januari-16 och i juni fick jag löneförhöjning. Tar dom den lägre eller högre då? Är beräknad i juli.


Fien
2017-01-18 19:59
#9

#6 om du är fast anställd sen tre år så bör du inte ha några problem. De räknar ut din sgi, skickar hem ett papper där det står vad de kommit fram till och så har du ett par veckor på dig att överklaga. Arbetsgivaren ska också intyga din lön… så har det varit för mig. #8 de räknar på din inkomst de senaste året så då bör det ju bli ett medelvärde på den tidigare och din nya lön. Sen får man se till att uppdatera när man får löneförhöjning och så på försäkringskassans hemsida.

Alexzandra630
2017-01-18 20:22
#10

Förlåt att jag kapar tråden men hur funkar det om man tex varit sjukskriven? Baseras föräldrapenningen på sjuklönen då? Var deltidssjukskriven en stor del förra året.

soundtrack
2017-01-18 20:24
#11

#8 för min del har man alltid utgått från den lönen jag har just nu

Djurälskaren87
2017-01-18 21:00
#12

Jag har så svårt för papper. Kan man göra allt elektroniskt?:p

hellomissduh
2017-01-18 21:42
#13

Alla ansökningar kan du göra elektroniskt :) Jag har valt bort att få alla papper och beslut hem på posten, får mail om det istället. Så får man gå in och kolla på 'mina sidor' på fks hemsida :)

Annons:
PerhapsimAnna
2017-01-18 22:52
#14

När min sambo skulle få sin föräldrapenning så behövde han ha haft ett jobb sammanhängde i 6 månader och dom gick så långt bak som 3½ år för att fastställa detta. Nu vet jag inte om det är olika på olika platser i landet eller om det skiljer sig mellan mamman och pappan.

Djurälskaren87
2017-01-19 07:16
#15

Jag tror jag börjar få kläm på detta nu. Jag får moderskapsintyget av min BM. Sänder in till försäkringskassan så de vet att jag ska ha barn. Sedan anmäler man sig för att få föräldrapenning när man har fött då eller kan man göra de några månader innan att from det här datumet vill jag ha föräldrarpenning? Läste att man kan ansöka om flera månader i taget så utbetalningagna flyter på. Eftersom jag inte har tungt jobb kommer jag få jobba in i de sista men tänkte ta ut semester sista 4 veckorna tror jag beroende på hur jag mår

Fien
2017-01-19 07:25
#16

Det löser sig med tiden, du har ju ett tag kvar…:). Som blivande mamma får man ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födsel. Men om du har en massa semesterdagar så bör du göra av med några. Föräldraledighet är semstergrundannde vilket innebär att du kommer få ännu mer semesterdagar. Ofta har ju arbetsgivare bestämt hur många semesterdagar man får spara så om du har så ta ut några och passa på att vara ledig i sommar :). Det blir tungt på slutet i och även om man inte har ett fysiskt tungt arbete så är det rätt skönt att få vila upp sig lite inför både förlossning och tiden efter.

Fien
2017-01-19 07:31
#17

Glömde några frågor, i och med att ditt moderskapsintyg skickas in och godkänns så är du ju berättigad föräldrapenning (dock tidigast 60 dagar innan beräknad födsel). Du kan anmäla och ansöka direkt från det datumet men jag förstår inte riktigt varför du skulle göra det. Dels om du tänker ta semester en månad innan bf, dels vet du inte hur du mår, du kanske är sjukskriven, får graviditetspenning på hel- eller deltid…. man kan ku tyvärr inte heller styra när barnet kommer, det kan ju komma två veckor innan eller två veckor efter bf utan att det är det minsta konstigt. Det kan ju även komma ännu tidigare än så…. man kan ansöka om föräldrapenning från försäkringkassan 90 dagar bakåt i tiden. Och ja, du kan lägga in flera månader i förväg (tror inte det finns någon begränsing men jag har gjort det på halvårsbasis den tiden jag var helt hemma).

Djurälskaren87
2017-01-19 07:45
#18

Tack för svar. Jag är en person som vill ha saker klart för mig så jag kan släppa drt och gå vidare till nästa steg. Anledningen till att jag undrar när man kan söka är om handläggningstiden är lång dvs om jag sänder in tre månaders betalning när barnet är fött eller strsx innan de kan vara dags så kanske man inte får pengar på månader? Min tanke är att jag ska jobba så mkt jag orkar och ta ut semesterdagar någon månad innan beräknad födsel så jag inte rör mammapenningen

Fien
2017-01-19 07:51
#19

De har enligt sig själva 30 dagar handläggningstid. Enda gången de utnyttjat den tiden för mig är nu när jag bytt jobb och har fått en ny lön. Annars har jag oftast fått mina ansökningar godkända en eller två dagar efter jag lagt in dem. (Jag har haft samma jobb under hela förra graviditeten och föräldraledighet) Så lägg inte in en massa ett halvår innan du vet hur det blir. Om du tex blir sjukskriven så måste du ju in och ändra för du får du ju sjukpenning istället. Du har ju långt kvar och jag lovar du hinner!

Upp till toppen
Annons: