Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 829 ggr
JonnaB
1/17/17, 5:10 PM

Folsyra

Hallå! Var idag på Apoteket och frågade vad jag behöver äta nu när jag väntar mitt första barn! Både jag och sambon är lost när det gäller "mediciner" Hon gav mig kosttillskott för gravida lika så omega tre sedan en burk med folsyra! Men läste sen när jag kom hem att Livsmedelsverket rekommenderar typ 400-500 men ska jag äta enligt anvisningarna jag fick från Apoteket så får jag i mig 1400! Är det farligt? Hon på Apoteket sa att jag inte får för mycket! Vad säger ni?

Annons:
Alexzandra630
1/17/17, 5:23 PM
#1

Är du verkligen säker på att det innehåller 1400 mikrogram folsyra? Man ska inte äta mer än 800 mikrogram per dag men är osäker på om det är farligt att äta mer.

Alexzandra630
1/17/17, 5:27 PM
#2

Googlade lite och eftersom folsyra är vattenlösligt så är det ingen fara med överskott. Du kissar ut det. Men det finns ju ingen anledning till att äta vitaminer för att bara kissa ut dom.

[Smulan_88]
1/17/17, 5:27 PM
#3

Är inte burken "gravid" tillräckligt? Tänker folsyremängden. Sen omega 3/fiskleverolja är inte heller "nörvändigt", om man äter allsidig kost (med fisk inräknat någon gång ibland då så klart) då har jag hört att det är viktigare med D-vitamin, men det innehåller "gravid burken" säkert redan.

JonnaB
1/17/17, 5:29 PM
#4

Ja jag är säker 2 av burkarna innehåller 500 var och omega innehåller 400! Först sa hon att omega o folsyra var dem jag skulle ha sen tog Jonna fram "gravid" burken med!

Alexzandra630
1/17/17, 5:33 PM
#5

Känns ju bra onödigt. Du hade gott klarat dig med en av burkarna. (Men så är det när man privatiserar apoteken och de måste vara vinstdrivande.) Jag äter folsyra, magnesium och d-vitamin. Fick så ont i lederna när jag åt gravid-vitaminerna. Enligt min läkare på speciallistmödravården så räcker det gott och väl om man äter en varierad kost.

JonnaB
1/17/17, 5:47 PM
#6

Jag ska ringa bm imorgon och fråga vad dem säger! Känns onödigt och äta så många tabletter om det räcker med en!

Annons:
Lojs
1/17/17, 5:52 PM
#7

Jag äter bara "kvinna" tabletter från apoteket och har ätit det sedan vi började försöka, enligt min bm är det helt tillräckligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MinnaJosefin
1/17/17, 6:06 PM
#8

Jag äter bara niferex sen vecka 16 kanske.. inte ätit något annat.

JonnaB
1/19/17, 8:23 AM
#9

Min Bm sa igår att jag ABSOLUT inte ska äta alla tabletter jag fick på apoteket.
MAX 500

Fien
1/19/17, 9:00 AM
#10

Om jag var du så hade jag faktiskt gått tillbaka rill Apoteket och ifrågasatt varför de lurade på så mycket när de inte behövs. De som jobbar där är utbildade och borde definitivt ha koll på hur mycket folsyra en gravid ska äta. Det är ju också viktigt att det blir rätt för framtida kunder.

Alexzandra630
1/19/17, 10:50 AM
#11

#9 Jag håller med #10, det är riktigt dåligt av dom att lura på dig massa annan medicin.

Upp till toppen
Annons: