Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1672 ggr
[Nalaa]
2017-01-15 07:57

Bärsjal eller bärsele?

Vilket är bäst? Vilket är smidigast att ta på och av?

Annons:
Lojs
2017-01-15 08:20
#1

Smidigast och ta på och av är väl en sele, men vad man föredrar är olika.
Min son blev asförbannad på mig när jag försökte använda sjal, men älskade selen, så han valde åt mig. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalaa]
2017-01-15 08:28
#2

Vi provade en bärsele i somras och tyckte att den verkade bra, får nog bli till att använda den till barn två med:-)

Lojs
2017-01-15 09:03
#3

Ja, jag kan verkligen rekommendera det! Jag funderar till och med på att inte skaffa vagn den här gången utan bara köra med selen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tlover
2017-01-15 09:06
#4

Bärsjal även om den är lite krångligare att ta på i början.

Men tar man en trikåbärsjal så kan man ju ha sjalen på hela dagen och bara ta ur och i barnet.

Bärsele är obekväm som *censur* i jämförelse, även de bättre jag testat. Men sjalen kan man anpassa knytning efter sig själv och barnet (även efterhand som det växer) så att det alltid passar bra. Även för mig som har ledproblem.

Bärsjal kan man dessutom sy en vävd en själv av ett lakan (jag har två såna) men många rekommenderar en vävd sjal först då barnet är lite större (fast det går även med små men dom måste man knyta av och på).

Jag har fortfarande dottern i sjal då och då och hon blir två nu i dagarna

l'm back

Lilolizeit
2017-01-15 10:06
#5

När barnet är litet tycker jag inte det är någon tvekan om att sjal är bäst. Har testat flera olika selar också men ingen jag gillade lika bra. Tycker man får en helt annan närhet med sjal.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
2017-01-15 14:23
#6

Hur tar man på en bärsjal? Jag vet att det finns hur många sätt som helst att knyta den men enklast smidigast? Kommer nog bli en hel del för bebis två i sele eller sjal eftersom lilla damen här hemma bara kommer vara ett år och fem månader när nästa föds!

Annons:
tlover
2017-01-15 14:28
#7

#6 Jag lärde mig från sjalbarn med trikåsjal knöt jag enligt instruktionen "ta på sjalen" och bar dottern på mage

Med vävd sjal föredrar jag tibetansk ryggsäck (då bär man på ryggen, dvs inte för de minsta barnen om inte man kan det

l'm back

[Nalaa]
2017-01-15 14:32
#8

Hur syr man en sjal själv? Har ju en massa lakan om det är det tyget man bör använda!

tlover
2017-01-15 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Du halverar lakanet så du får två långa bitar, sicksackar sidorna och ev fållar. Syr ihop kortsidorna (så den blir dubbelt så lång som ett vanligt lakan och hälften så brett) sen är det klart.

Såklart så tar du inte ett lakan som är söndernött utan det behöver ju hålla för barnet (ska se om jag hittar bild)

l'm back

NinniH
2017-01-15 15:50
#10

Jag provade både och, men föredrog utan tvekan min bärsele (manduca)! Även sonen gillade selen mycket bättre.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Nalaa]
2017-01-15 17:07
#11

Jag ska absolut prova att sy en:-) Har ett påslakan som är rödrandigt och fint, det blir en perfekt bärsjal. Annars har min syster en bärsele som jag nog kan använda:-)

Fien
2017-01-15 17:48
#12

Jag föredrar sele! Vi har en babybjörn mistral med extra ryggstöd. Vi började med en trikåsjal men vi fick en tjej som var väldigt varm av sig och absolut inte ville ligga i sjalen (född i januari så det var ju kallt ute..). Nu kommer nästa mitt i sommaren och vi har sålt sjalen men behållt selen. :)

tlover
2017-01-15 18:24
#13

#12 Dottern är också född i Januari så till sommaren hade vi bytt till vävd sjal (mindre varm), annars hade vi svettats ihjäl tror jag men bambusjalar ska visst vara svala även på sommaren

l'm back

Annons:
[Nalaa]
2017-01-15 18:30
#14

Hittade en video från TV4 där en visar Tilde och Peter hur man knyter och det ser ju jättelätt ut faktiskt! Dock ser ju det tyget ut att vara så elastiskt och det är ju inte ett lakan. Kan man knyta på samma sätt ändå eller är det olika tekniker?

tlover
2017-01-15 18:38
#15

#14 Det är olika tekniker mellan vävd och trikåsjalar

l'm back

PerhapsimAnna
2017-01-15 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#16

Jag är helt klart en bärare men på senaste har jag inte burit så mycket i sjal men det var väldigt behändigt när min dotter var liten! Nu är jag gravid igen och har väldigt ont i magsäcken så jag föredrar att inte bära då selen trycker på just magen.

Kan tycka att tricotsjalen var en så underbar lösning när hon va liten och hade magont, stoppa in henne där och hon somnade direkt! På bilden med den blåa sjalen var hon ca 2 månader och efter det har jag burit nästan varje dag!

Det bidrar även till att bebisarna inte får en så platt skalle (om man nu är orolig för detta). Ida har alltid haft ett runt o fint huvud och jag tror helt klart bärandet har påverkat detta. Dom får även vara med hela tiden och upptäcka världen!

Jag rekommenderar dock inte babybjörn, välj hellre en något dyrare och mer ergonomisk sele/sjal. Jag har en Tula baby och kommer troligtvis köpa en Tula toddler snart och 3 sjalar här hemma :)

[Nalaa]
2017-01-15 20:12
#17

Jag hade redan klippt sönder det lakanet jag tänkte på, undrar om detta tyget funkar?

[Nalaa]
2017-01-15 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Från Jysk:

[Nalaa]
2017-01-15 20:14
#19

Ser ju jättesmidigt ut! Och med två barn också:-) Ska prova sy en själv men fyller år i vår och då kan jag önska mig en! Vilket tycker ni är bäst då, vävd eller trikå?

Fien
2017-01-15 20:17
#20

Trikå är för nyfödda och mindre (lättare barn). Vävd används när de är mer stabila och tyngre… då klarar inte trikån attt hålla emot tyngden längre.

Annons:
[Nalaa]
2017-01-15 20:25
#21

Okej! Jag har tyg som heter krossad velour, kan det funka som bärsjal? Jag har en niomånaderstjej, vilket passar bäst då? Vävd?

PerhapsimAnna
2017-01-15 20:50
#22

Vävd är helt klart mest avlastande för tyngre barn (din niomånaders)  men tricot är superbra för nyfödda! Tycker inte du ska göra en egen då den inte är säkerhetstestad och kan gå sönder, jag skulle inte våga bära i ett lakan om det inte var akut! Satsa på en riktig bärsjal istället!

[Nalaa]
2017-01-15 20:58
#23

Då får jag nog önska mig en när jag fyller år, tycker att de verkar så dyra… Tänkte att det var ekonomiskt att sy en egen:-)

Lojs
2017-01-15 21:00
#24

Leta på blocket/tradera och liknande, jag köpte 1 oanvänd och 1 nästan oanvänd sjal begagnat. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fien
2017-01-15 21:02
#25

Jag köpte min begagnad (nästan oanvänd) på Tradera, för typ 200. Eftersom jag bara provade den vid ett fåtal tillfällen och min tjej inte gillade den så sålde jag den på loppis för 150 kr några månader senare. Så det går att leta på andra ställen också.

[Nalaa]
2017-01-15 21:13
#26

Det låter ju toppen! Ska kolla med en gång:-)

Lilolizeit
2017-01-15 21:17
#27

Jag köpte en ekologisk trikåsjal från minimumdus, för ca 500kr. Tycker det helt klart var prisvärt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
PerhapsimAnna
2017-01-15 21:23
#28

#26

Gå med i gruppen Bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes på fb eller Bärsjalar! Och min rekommendation är att köpa en begagnad och ingosad som det heter, mycket lättare än att försöka bryta in en själv när man är nybörjare. (jag gjorde misstaget att köpa en ny och den var som en bit kartong när jag fick den men nu är den mjuk som sammet!)

PerhapsimAnna
2017-01-15 21:36
#29

Tips på bra men prisvärda sjalar som är perfekta för nybörjare! https://littlefrog.shop/main-eng.html

Försök satsa på en runt 210-230 GSM

[GråHäxa]
2017-01-15 23:06
#30

Jag slår ett slag för bei dai ( f.d mai tai) det är en blandning mellan sele och sjal. Då får du det bästa av två världar. Smidigheten utav selen men det mjuka och gosiga utav sjalen. Men för första tiden säger jag tricosjal helt klart. Funderar du på en vävd sjal sen så låt dig inte skrämmas av alla meter tyg och olika knyt, man kommer in i det. Du kommer förmodligen kunna sjala upp bebisen nästan lika snabbt som du får upp den i selen efter ett tag 🙂

mollyt
2017-01-22 13:03
#31

Jag har 3 sjalar och har köpt alla begagnade. Prisvärt! Jag älskar att bära i sjal! Dottern älskar att bli buren också för den delen! Nära nära, inte massa tyg emellan så det går att bära direkt hud mot hud när de är små, underbart! Sedan för ergonomin också, jag tror att barn som sjalas sitter bättre än i en sele. Jag som bär mycket, flera timmar, tycker att det är extra viktigt. 

Trikåsjal var lätt, men den vävda sjalen är så mycket skönare för axlarna! Jag provade att sy en av lakansväv innan och den var inte alls bra. Slängde den i återvinningen efter att jag hade köpt min vävda sjal och insåg vilken skillnad det var i avlastning.

Upp till toppen
Annons: