Annons:
Etikettallmänt
Läst 1262 ggr
Skogskvinnan
1/13/17, 10:52 AM

Nekad extra ul/tul

Lite gnällig tråd, men just nu känns det bara pest att jag inte kan lugna min oro…

Igår var jag hos min bm och hon tycker det ser ut som om jag har för mycket fostervatten. Hon ringde till sjukhuset för att beställa en tid åt mig till extra ultraljud/tul, men jag får inte lov att komma. Läkaren tyckte inte att det behövdes. 

Alltså, jag tycker att jag i olika forum, dagligen läser om en massa kvinnor som får hur många extra ultraljud som helst. Och jag som dessutom har ångest och vill ha ett tul, får inte lov att komma in och bli undersökt EN extra gång. Finns tyvärr ingen som utför ul privat här, annars hade jag gjort det privat och betalat själv.

Är det någon mer här som inte får mer än ett ul trots att ni hade behövt det? Tycker också att om min bm ringer och ber om det, borde inte sjukhuset ta situationen lite mer på allvar än om jag själva ringer?

Kan tillägga att jag är i v 35 just nu. Ett barn i magen och 80% av alla som träffar mig undrar om jag väntar tvillingar… Har gått upp ca 15 kg i vikt.

Annons:
Alexzandra630
1/13/17, 11:09 AM
#1

Kan inte du ringa direkt till sjukhuset själv då? Ibland hjälper det om man förklarar sin oro. Men jag tycker faktiskt att din BM borde stå på sig om hon tycker att det är något de borde kolla. Hon har ju sett dig inte läkaren. För att kanske lugna dig lite. Folk frågar mig samma sak. Om det verkligen bara är en… Är i v 21 och har bara gått upp 1 kg. Hade normal mängd fostervatten förra veckan vid RUL.

Skogskvinnan
1/13/17, 11:39 AM
#2

#1 Tack! Pratade precis med min syster. Hon sa samma, att jag ska ringa själv och prata med dem. Ska ringa vårt närmsta sjukhus, de har ul-mottagning två dagar/vecka, och se om jag kan få en tid där.

Jag satt där när min bm ringde sjukhuset och hon försökte verkligen stå på sig för att jag skulle få en tid, så jag klandrar inte henne. Tycker dock läkarens attityd var konstig. För mycket fostervatten kan ju faktiskt innebära en del som man skulle vilja veta innan barnet kommer ut. Tex om den har någon kromosomavvikelse…

Ibland funderar jag över om folk undrar om gravida väntar tvillingar för att vara "roliga"/skämta? Att du som gått upp 1 kg får frågan, känns ju bara dumt, hur kan någon tro det???

Velinga1984
1/13/17, 11:55 AM
#3

Man kan inte se utifrån om någon har mycket fostervatten, vad grundade hon det på? TUL är ett ultraljud för att kontrollera tillväxten om något är avvikande. 15 kg i vecka 35 tycker jag personligen inte lät mycket, hur följer du din SFkurva? 

Jag har haft mycket fostervatten med alla mina barn, och det är först på TUL som de har sett det. I två fall har det även varit tunga bebisar vilket också upptäckts på TUL. Men visst, är det mycket fostervatten så kan det finnas risker vilket bör kollas upp. 

Jag har gjort massor TUL med mina barn pga höga sf-mått som ökat. Men med de två yngsta barnen så gick jag upp över 30 kg, och barnen vägde över 5 kg vid födseln som var innan beräknad på dem båda två.

Skogskvinnan
1/13/17, 12:29 PM
#4

#3 Mitt andra barn räknas till att vara stor när han föddes 4600g. Då hade jag gått upp ca 30 kg, men 20 av dessa försvann typ direkt efter förlossningen då det var vätska i kroppen. Just nu ligger sf-kurvan högre än den gjorde på mitt andra barn, jag ligger strax under den övre linjen på kurvan. 

Hade problem när jag skulle föda andra barnet då han inte låg helt rätt och inte roterade ner som han skulle, de sa på förlossningen att det var för att han var så stor. Har haft ångest inför denna förlossningen pga det och vill ha ett tul för att veta att barnet inte är en "gigant".

Min bm sa att hon tyckte att när jag låg ner så såg hon tydligt att det verkar vara mycket fostervatten. Vad hon grundar det på vet jag inte. Erfarenhet kanske?

Ceciliaolucifer
1/13/17, 12:43 PM
#5

För mkt fostervatten kan tyda på att något är fel, att fostret slutat svälja fostervatten vilket är ett allvarligt symtom på att ngt är fel. Känner du bebisen ngt? Jag svullnade enormt på bara några timmar, det var 3.5 cm i skillnad mellan vaderna på 1 timme. Magen var stenhård och jag kände inte rörelser. Vi blev hemskickade vi första kontrollen. Blev tillsagda att åk tillbaka imorgon om det kvarstår. När vi kom in dagen efter så tyckte läkaren att det var solklart att jag hade för mkt vatten och ett ul bekräftade det. Ring in, överdriv om du måste, Polyhydramnios som det då handlar om kan vara direkt livshotande för fostret. Vi blev igångsatta pga av det.

Alexzandra630
1/13/17, 1:07 PM
#6

#2 Hoppas att det löser sig för dig och att du får en tid. Visst att de är restriktiva med ul men samtidigt så borde de ju lyssna på din BM. Min mage putar ut rätt mycket men inte på något sätt extremt. Men ja jag tror nästan som du att folk försöker vara roliga. Det är framförallt på jobbet jag får sånna kommentarer. Jobbklänningen sitter ju ganska tight nu för tiden.

Annons:
Skogskvinnan
1/13/17, 3:11 PM
#7

#5 Jo, jag känner bebisen och den har hicka ibland, så det tyder väl på att den dricker? Min bm har sagt att minsta  lilla jag är orolig och rörelserna inte känns som vanligt, så ska jag kontakta fl.

#6 Tack! Jag ska försöka ringa dem själva under nästa vecka och förklara min oro. vet inte om det gör någon skillnad, men det kan vara värt ett försök.

[Smulan_88]
1/13/17, 6:20 PM
#8

Jag har krävt extra TUL då min fösta var stor och efter 36 timmars förlossning så förlöstes hon med kejsarsnitt. Med barn nummer två fick jag två TUL 1 i v.35 eftersom jag hade min oro, då såg han "normalstor ut", men jag läste runt lite och ett TUL kan soffa mellan 300-500 gr. Så det fanns risk att han skulle hamna på sunt samma vikt som sin syster. Så jag påtalade åter min oro till dem på ultraljudsmottagningen och min BM jag fick ytterligare en remiss, vi va alla överens om att mitt TUL inte var helt tillförlitligt och så fick jag en ny tid 39+6. Kan säga att jag var mycket nervös innan då jag helst hade velat ha en vaginalförlossning. Kort och gott, han beräknades väga 3990gr men det var avvikande för det var i underkant mitt fostervatten. Tappen var inte mogen, men det kändes som om hon "vidgade tappen" med handen för att reta igång så den blev mogen. Under kvällen var jag öm och framemot morgonkvisten bar det av till förlossningen och 12 h senare var han ute. Jag skulle om jag var du trycka på punkten "tidigare barn var stort" och du vill undvika komplikationer och vill då ha ett extra ultraljud FÖRATT du är rädd att det slutar med förlossningsskador eller snitt. Lyckas inte din BM be henne försöka igen, läkaren kanske hade en dålig dag. Ibland får man vara den där tjatiga människan, MEN det brukar löna sig i slutändan. Så stå på dig!!

[Smulan_88]
1/13/17, 6:26 PM
#9

Snitt vill de i allra högsta grad undvika på alla sjukhus då de för statistik och för att ett snitt är mycket dyrare än en vaginal förlossning.

Nordkatt
1/14/17, 1:24 PM
#10

Om du är orolig rekommenderar jag dig verkligen att söka privat vård. Den offentliga vården har konstant svikit mig. När jag väntade mitt första barn krävde jag att få göra mitt obligatoriska 18-veckorsultra privat, och fick det beviljat. Därefter har jag själv betalat för övriga ultraljud (ca 600kr per tillfälle). Ett tips bara. Lycka till 💙

Pontiac57
1/14/17, 9:58 PM
#11

Jag blev nekad TUL av min bm då hon inte tyckte det va nödvändigt. Min mage växte inte någonting efter v 32-33 så därav min oro. När grabben sen förlöstes med akutsnitt på bf vägde han bara 2400 g och va vääldigt svag och läkaren som beslutade om snittet sa att han inte klarat sig många dagar till i magen. Därefter lärde jag mig att oro ska tas på allvar oavsett så propsa på ett TUL igen hos din bm och även till läkaren

[Nalaa]
1/14/17, 10:03 PM
#12

#11, fy vad hemskt! MEN vilken tur att det gjordes i tid! Ja, ta alltid oron på allvar! Bättre att kolla upp saker och ting tusen gånger om om man tror att något är fel! Bara för att minska risken för att något kan hända!

Pontiac57
1/14/17, 11:57 PM
#13

#12 ja det va väldigt traumatiskt! Tyvärr händer det ju att även vårdpersonal gör fel bedömningar och det tycker jag det verkar som i ts fall. Det är helt klart befogat med ett TUL med tidigare historik

Annons:
[Nalaa]
1/15/17, 7:51 AM
#14

Ja, tyvärr är det ju så. Om man misstänker att man blivit felbedömd ska man absolut kräva att få prata med någon annan!

Skogskvinnan
1/15/17, 5:59 PM
#15

#8 Jag ska göra ett försök själv och ringa för att få till ett tul och om det inte lyckas får min bm försöka igen. Jag är absolut inte ute efter att bli snittad, men jag hoppas att de kan sätta igång mig innan barnet blir alltför stort…

#10 Gjorde ett privat ul i Finland i vecka 12 eftersom jag var nojjig att något skulle vara "fel" på barnet. Hon sa då att "detta kommer att bli ett stort barn". Hon kunde tydligen se det eftersom moderkakan var så tjock samt att det är ärftligt (jag var stor när jag föddes och jag har tidigare fött stort barn). Dessvärre har denna privata klinik semesterstängt till den 23/2 och jag har bf 19/2, så det känns lite sent.  Annars hade jag gått på ett privat tul, utan att tveka!

#11 Men oj, vilken traumatisk upplevelse! Tur att din son klarade sig <3 Ibland tycker jag att viss vårdpersonal kan vara lite väl likgiltig inför den oro man kan ha som blivande mamma. Jag ska stå på mig och ringa själv för att få till ett tul.

[Smulan_88]
1/15/17, 6:13 PM
#16

#15 oj.. det där om moderkakan visste jag inte :-o Då kanske min med blir stor, för reagerade själv på vad tjock moderkakan vad… min första vägde 4500 gr+ några gram hit eller dit. Hon kom inte ut då mitt bäcken va trångt eftersom hon var min första, men detta visste vi inte innan, så kämpade på i 36 h med förlossningen som sedan slutade med akut snitt. Ska nog prata med min barnmorska… jag är lite oroad att denna ska bli stor med. Är dock mitt tredje barn.. nummer två vägde "bara" 3910 gr och efter lite om och men kom han ut med sugklocka. Så vi behöver diskutera eftersom det uppenbarligen är "lite svårt" på utvägen. Stå på dig! Det lönar sig i längden! Kram kram

Skogskvinnan
1/15/17, 6:47 PM
#17

#16 Du ska helt klart diskutera med din bm. Det är ju bättre att de sätter igång lite tidigare än att barnet är alltför stort och du behöver akutsnittas. Speciellt om det är lite trångt för barnet att komma ut.  

När är det dags för dig? :)

[Smulan_88]
1/15/17, 10:56 PM
#18

#17 jag är beräknad 14 maj. Så har ett tag kvar. Men behöver verkligen prata med barnmorskan. Nummer 2 kom ju ut men med sugklocka också sprack jag ju lite. Han hade lite svårt att komma förbi bäckenbenet, så lite gränsfall kan det ju vara. Håller tummarna att läkaren bara hade en dålig dag och att barnmorskan när hon ringer igen får en ny tid! Det är inte roligt att inte bli tagen på allvar!!

Upp till toppen
Annons: