Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 3364 ggr
Surpan
2017-01-13 06:31

Öm/ont i magen

Har gått in i vecka 32 nu och börjar bli SÅ less.

Jag har fått väldigt ont i magen, jag är öm och har svårt att röra mig på grund av detta. Det gör mest ont som ett band fråm revbenen och halvvägs ner till magen ungefär, om man trycker lite lätt på så är det väldigt ömt, som ett djupt blåmärke eller träningsvärk. Det gör ont efter jag ätit, om jag drar stora andetag och om jag hostar. Även vid vissa rörelser.

Jag har problem att göra saker där jag måste spänna bålen, som att ta mig ur soffan eller böja mig ner. Att ligga på sidan går inte alls för det känns som att magen ska gå av. Det skär och ömmar. Eftersom jag inte kan sova på rygg för att jag blir för anfådd då så får jag nu sova sittades..

Kan det vara muskelbristningar i magen? Jag har haft såhär tidigare och då gick det över ett tag men nu är det tillbaka i full kraft. Kan man göra någonting?

Ska det vara såhär i 8 veckor till?! 😭

/Surpan

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-13 07:28
#1

Sitter det onda på bägge sidorna i magen eller bara den ena? Att det stramar och är ömt är ju inte ovanligt jag tänker att du säger att det kommer efter att du ätit… det är ju inte så ovanligt med gallstensanfall när man är gravid, och smärtan i sig verkar vara väldigt olika. Alternativt är det "bara" muskler och ligament som töjs, men det borde ju inte vara någon jätte skillnad efter att du har ätit.

Surpan
2017-01-13 08:21
#2

Det är på bägge sidor tycker jag.. Eller ja, mest i mitten. Det känns som att det blir för trångt när jag ätit och att det gör mer ont då. :/

/Surpan

Skogskvinnan
2017-01-13 10:41
#3

Låter som om det är musklerna i magen som håller på att töjas ut. 

Ett tips är att försöka ligga mesta tiden på din vänstra sida när du sover. Då är flödet till dig och barnet som bäst, ingen risk att magen trycker på något större blodkärl på dig så du blir yr.  Plus att barnet lättare lägger sig rätt i magen om du ligger mest på din vänstra sida (enligt min bm).

Madde
2017-01-13 23:08
#4

#0: Det låter precis som att du har samma problem som jag hade. Jag hade ont de sista 10 veckor och det allra sista veckorna var fruktansvärda. För min del gav det sig inte. Jag lider med dig och hoppas att det ger sig för dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Surpan
2017-01-13 23:13
#5

#3 Sover i princip endast på vänster sida annars, har svårt att röra mig i sängen. Men nu blir det halvsittandes… #4 Åh stackars :/ fick du reda på vad det var för någonting? Jag hittar ingenting alls som kan stämma när jag googlar…

/Surpan

Niini
2017-01-13 23:23
#6

Ha du testat att ha en kudde som stöder upp magen när du ligger på sidan? Det hjälpte mig massor :)

Annons:
Madde
2017-01-14 10:03
#7

#5: Det kunde inte säga vad det var. Så fick leva med att vara ovetandes. Men troligtvis var det hur han låg i magen och tryckte sig utåt eller något sånt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Surpan
2017-01-16 08:29
#8

#6 Ja jag har ett I hoprullad täcke som jag använder som stöd när jag sover på sidan. :) Men när de här smärtorna är som värst hjälper det inte alls tyvärr. #7 Okej attans… Jag ska prata med min barnmorska på onsdag och se vad hon säger. Nu är det bättre, fortfarande väldigt ömt vid tryck men den skarpa smärtan har lagt sig. Väldigt orolig att det kommer tillbaka dock, förra veckan kunde jag inte ens jobba. :/

/Surpan

Emmaali
2017-01-16 18:26
#9

Sjukt. Frågade precis i en annan grupp om ngn känner likadant. Jag har sedan några veckor tillbaka tryck o ont i revbenen o främst på högersidan. Kommer när jag ätit m även andra stunder. Spelar ingen roll om jag äter 1portion lr 1vindruva. Läkarna trodde att jag fått proppar i lungorna för ngn v sedan m det var det inte. Är i v 26 nu

Emmaali
2017-01-16 18:27
#10

Glömde! Det släpper lite när jag badat så ni förstår att det blir några om dagen 😂

Surpan
2017-01-16 18:34
#11

Hm jag hat inte alls ont i revbenen, utan jag är som mest öm mellan revbenen och livmodern. Skulle tippa på att det är kanske 10 cm kvar där emellan. Sen de skärande smärtorna jag får när jag gör rörelser eller ligger på sidan är längs hela sidorna av buken.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: