Annons:
Etikettertipsråd
Läst 4974 ggr
[Nalaa]
1/10/17, 9:13 PM

Pseudotvillingar

Hej! Tänkte se om det är fler som har eller som kommer få barn tätt (upp till ett och ett halvt år emellan). Jag har googlat och hittar så himla mycket negativt, vad sägs som en tråd där vi peppar varandra och delar tips, råd och tankar? Jag är gravid i vecka 5+6 och dottern är nio månader gammal, hon kommer alltså att vara ett år och fem månader när lilla fröet i magen tittar ut:-)

Annons:
PerhapsimAnna
1/10/17, 9:52 PM
#1

Heja oss! Dock har jag lite längre mellan mina, det kommer var 1 år och 7 månader men klassar ändå det som tätt!

Jag har bara hört positivt från personer jag pratat med men söker man på familjeliv så är det bara negativt! Man är redan inne i den där blöjbytar, snortorkar, uppmuntrar och bära-runt-på-mig-helatiden-fasen :P Det är bara att kämpa på och passa på att bebisgosa järnet när nästa kommer!

[Nalaa]
1/11/17, 6:53 AM
#2

Precis så tänker jag med! Och när man blir av med blöjor och sådant så blir man ju verkligen av med det - det är ju typ DÅ andra börjar med det igen:-p Vi ser jättemycket fram emot att vår lilla guldklimp ska få ett syskon och att de kommer vara så pass jämngamla ändå! På bloggar där man FAKTISKT får reda på hur folk har det i vardagen har jag läst positiva saker, så som att barnen håller ihop på ett annat sätt än syskon men större åldersskillnad!

MonicaLagerquist
1/11/17, 8:07 AM
#3

Jag har både tvillingar och två som är födda tätt.

Många som visste att jag hade tvillingar trodde att det var de som var födda ed elva månaders mellanrum var tvillingparet.

Jag har ju alla min barn tätt och ser bara fördelar med det.

Stolt ägare till fem La permer

hhejlollo
1/11/17, 8:27 AM
#4

15 minuter mellan mina ;) Skämt å sido, jag tror barn som har tätt emellan sig får väldig nytta av varann, så något negativt tror jag inte det är :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Nalaa]
1/11/17, 9:55 AM
#5

Nej, jag håller med! Jag ser inget negativt alls med det:-) Hur tycker ni att era barn har varit mot varandra om ni tänker hur de har konkurrerat mot varandra? Läst mycket om att det blivit mycket konkurrens eftersom de måste "tävla" om föräldrarnas uppmärksamhet. Det tycker jag låter fruktansvärt dumt! Det gäller väl alla syskon i så fall, inte bara pseudotvillingar?

Juvela
1/11/17, 12:29 PM
#6

Min yngsta är nu 2 månader (den äldsta blir 6 år i april) och vi vill ha en tredje. Har funderat jättemycket på hur pass jobbigt och tufft det kommer bli med en till så pass tätt att det blir pseudotvillingar. Och hur det kommer bli i förhållandet dem emellan och sedan med vår äldsta. 
Vill inte egentligen inte vänta hur länge som helst med nästa heller, men vi ska mäkta med och det ska inte bli att någon av dem kommer i kläm.

Annons:
[Smulan_88]
1/11/17, 4:12 PM
#7

Har en bekant som fick barn i januari -15 samma år (november -15) kom lillasyster. Det har funkat toppen för henne, om än slitigt i perioder, men det är det ju mer eller mindre för alla med fler än ett barn. Hon tycker om det och hennes barn kommer jättebra än så länge överens med varandra.

SuperLimm
1/12/17, 1:45 PM
#8

Mellan mig och min lillasyster är det 1 år och 4 månader emellan. Jag tycker bara det har varit positivt. Vi har varit bästa vänner sen vi var riktigt små och har haft stor nytta av varandra.

Jag har tre kusiner där det är ett år och en dag mellan första och andra. Sen är det ett år och 3 månader mellan den andra och tredje. Min faster ville ha dom tätt och det har funkat superbra. Kan inte se varför det skulle ha varit dåligt alls faktiskt.

Jag upplever att man har mer glädje av sina syskon om man är jämngamla eller om det är typ 10 år emellan.

Mvh Linn

[Nalaa]
1/12/17, 3:39 PM
#9

Men precis! Jag håller helt med:-)

fluffis
1/12/17, 8:07 PM
#10

Visst kan det bli jättebra men jag känner att det är mycket upp till föräldrarna vad de kan, vill och orkar. Det är kanske inte alltid så lätt att säga de rätta sakerna när man som förälder sovit dåligt för miljonte natten i rad, och barnen bara bråkar och bråkar. Det är kanske inte så lätt heller att gå omkring och bära på en liten pytting som inte vill sova samtidigt som man måste lägga den större som har kommit in i en period där det tar mer än en timme att natta.

Sammanfattningsvis: självklart kan det bli jättebra men det finns inga garantier för att det ska fungera eller för att syskonen ska bli vänner överhuvudtaget.  Men med lite pedagogik, ett stort tålamod och förstås mycket engagemang så tror jag det finns bra förutsättningar.

Själv är jag lite nervös eftersom det bara kommer att bli ett år och sju månader mellan mina barn, och med första hade vi det tufft med både sömnproblem och förlossningsdepression, vilket tärde enormt på oss föräldrar.

Och det är ju just den där orken och tålamodet som behövs för att kunna vara en bra förälder tycker jag.

tjoopa
1/12/17, 9:21 PM
#11

Jag har rätt tätt mellan mina grabbar dock inte så tätt att dem blir psuedotvillingar. Äldsta sonen är 1år och 8månader och den yngre blev 2 veckor idag 🙂 Än så länge går det över förväntan, sömnbrist får man ju vilket som med ett spädbarn men det enda jag upplever som jobbigt är att äldsta får vänta mycket. Och så hinner man ju inte riktigt vara på två ställen samtidigt även om man försöker 😉 Så lite bus och påhitt hinner han ju hitta på men han vill ju oftast hjälpa till och vara "duktig" så ofta hjälper han mig hellre än busar.

Så i vårat fall känns det än så länge som det bästa beslutet 🙂 Vi får väl se vad jag tycker när dem kommer i "trotsåldern" 😛


jackiejohn
1/12/17, 10:28 PM
#12

Vi ville ha ca 2 år emellan barnen nu blev det ganska exakt 2 år och 1 månad emellan. Stora tösen är väldigt självständig (alltid varit) och leker mycket och bra själv här hemma, pysslar och målar och allt hon kan tänkas vilja göra finns strategiskt placerat här hemma så hon kan ta för sig utan att tvunget behöva hjälp från oss föräldrar av anledningen att man kanske "sitter fast" för att lillasyster ammas.. funkar utmärkt här hemma! Visst att storasyster hittar på bus ibland men det gör alla barn..sömnbrist med ett spädbarn får man oavsett, stora tjejen sover hela natten och vaknar tidigast ca 7.30 :) Nu är inte mina födda så tätt att de blir psuedtvillingar men ändå ganska tätt :) Jag hoppas de ska få gott av varandra och bli bästa vänner men sen är det inte givet de kan lika gärna avsky varandra..Men jag är optimist ;)

Skogskvinnan
1/13/17, 10:37 AM
#13

Jag har 1 år och 5 mån mellan barn 1 och 2. Alla tror de är tvillingar då den äldre är liten för sin ålder och den yngre är stor för sin ålder.  När de var yngre var det stundtals väldigt jobbigt. Nu när barnen är 4 och 5 år (snart 6) så är de bästa vänner och har så mycket glädje av varandra. Underbart att se hur bra de leker tillsammans <3 Kan tillägga att vi bor i en liten by utan andra barn, vilket också var en av anledningarna till att vi ville ha barnen tätt.

Annons:
Sindri
1/13/17, 1:49 PM
#14

Vi har fyra barn och det är 8 år mellan äldsta och yngsta, men alla älskar varandra och bryr sig, bor nära varandra, umgås och hjälper varandra. Helt underbart och väldigt rörande! Mellan 1:an o 2:an är det 21 månader, samma kön, och de har alltid varit bästa kompisar.

Har aldrig märkt en antydan till svartsjuka, alla är oerhört lojala och generösa mot varandra.

[Nalaa]
1/13/17, 5:06 PM
#15

Det måste ju bero mycket på uppfostran och stämningen i familjen med, ni har tydligen lyckats bra och det känns skönt att höra att det inte varit rivalitet utan kärlek mellan syskonen:-)

Candela
4/8/17, 2:23 PM
#16

Jag har 1 år och 8 månader mellan mina två äldsta, och det finns både för- och nackdelar. Väntar trean nu när syskonen är 11 och 13 år gamla, och vet i alla fall att jag inte vill ha en till tätt efter denna. Upplevde att man missade mycket av det äldre barnets utveckling när man så tidigt fick en till.

MikaelaS_
4/8/17, 3:41 PM
#17

Jag har 16 månader mellan mina killar och det enda negativa jag på rak arm kan komma på är att det äldre barnet får växa upp lite snabbare än i andra situationer kanske. Det är lätt att man jämför och då verkar den äldre såå stor fast han faktiskt inte är det. Så det är något jag fått jobba på, att inte kräva för mycket av storebror. Annars är det jättebra att ha tätt tycker jag. De bråkar ju ibland men ju äldre de blir desto mer sammansvetsade blir de :) Angående tröttheten så är man ju redan rätt härdad och det hela blir liksom som en enda lång bebisperiod. Man hinner inte vänja sig vid bra sömn mellan barnen så det flyter bara på :p

Sindri
4/8/17, 5:19 PM
#18

Jag har 21 månader mellan mina två äldsta, alltid bästisar och haft så mycket kul ihop. Mellanrum på fyra år, sedan två till med 26 månader emellan. Har också lekt ihop jättebra trots olika kön.

Alla fyra är jättebra kompisar, omtänksamma och ställer upp för varandra i vått och torrt.
Jag tycker aldrig jag missat något i något barns utveckling för att de haft ett yngre syskon. Nu har du dessutom två riktigt stora som kan leka med de små och avlasta dig. Låt inte den yngsta bli en ständigt "för liten".

Upp till toppen
Annons: