Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1915 ggr
Surpan
2017-01-05 08:31

Föräldraledighet där pappan är hemma mer

Vi har börjat försöka skissa lite på en plan där hemma gällande vår ledighet och behöver bolla lite idéer med er om detta.

Vi väntar vårt första barn i mars. Vi arbetar bägge heltid idag med liknande löner. Pengar är inte ett stort problem även om vi inte är ekonomiskt oberoende. Vi har stabilt jobb, större buffert, bra sparande och inga onödiga utgifter. Vi har dock ett relativt dyrt boende och bil. Vi räknar med att kunna klara oss bra på en heltidslön och föräldrapenning på ca 3 - 4 dagar per vecka.

Vi har pratat lite löst om en väldigt enkel lösning där vi tar ca 9 månader var och låter barnet börja i förskola till hösten 2018 vid ca 1½ års ålder. Men nu börjar vi bli mer och mer inne på en lösning där jag är hemma kanske 9-12 månader och min sambo sedan är hemma längre tid, kanske till barnet är 2½ år istället.

Vi vill heller inte låta barnet vara på förskolan väldigt långa dagar om det går att undvika, så frågan är om det istället är bättre att ta kortare heltidsledighet för att spara dagar till att min sambo istället är hemma deltid efter förskolestart. Och hur mycket föräldrapenning är egentligen bra att spara till barnet börjar i förskoleklass?

Vi har som sagt råd att vara hemma utan att ta ut föräldrapenning full tid, men nu har jag fått lära mig att efter ett år så måste man ta ut 5 dagar per vecka för att behålla sitt SGI, och efter barnet är 18 månader så måste man ta ut 5 dagar i veckan för att ens ha rätt att vara ledig från arbetsgivaren? Hur funkar detta? Kan man ta ut tjänstledighet resten om man får då?

Finns det någon här i heterosexuellt par där mannen tagit/planerar att ta ut större delen av ledigheten eller vart den som gått ner i tid? Hur fungerade detta för er? Några tråkiga reaktioner från arbetsgivare/bekanta?

/Surpan

Annons:
KimE
2017-01-05 08:46
#1

Ja jag tappade i status hos min dåvarande arbetsgivare ,en man kan inte räkna med att få samma stöd av arbetsgivaren i en sån situation.

Sarah
2017-01-05 08:58
#2

Min kille har tagit mer än mig och nu när dottern går på förskolan så jobbar han 75%. Hon går 4 dagar i veckan 6.5 timmar. Vi tänkte först också vänta tills hon var 2, men hon är så social och enkel med andra. Hon började dessutom bli lite uttråkad hemma med killen :p Hon började när hon var 17 månader. Går hur bra som helst och hon trivs jättebra. Killen tar 1 dag fp i veckan nu och kommer göra det hela året. 5 dagar sysselsättning är det som gäller, inte 5 dagar fp.

Fien
2017-01-05 09:01
#3

Det är jättesvårt med planeringen tycker jag. Vi har en tjej som är två nu och jag var hemma i nio månader på heltid, sen stod jag på allvar inte ut med att gå hemma och bara göra hushållssysslor… jag har ett jobb som kräver en del tankearbete som jag verkligen trivs med så jag började jobba halvtid efter nio månader. Då jag hade tänkt vara hemma längre så snålade jag med dagarna och nu har vi så mycket dagar så vi istället har problem med att göra av med dem… vår lilla tjej har för övrigt varit väldigt social ändå sedan hon föddes och eftersom min sambo inte heller trivdes med att gå hemma fick hon börja på förskola redan vid ett års ålder, dock kortare dagar så vi har turats om att jobba deltid det här året. Men utgå ifrån att ni ska vara hemma längre så ni sparar på dagarna under första året, sen måste man ju ta 5 dagar per vecka för att skydda sin sgi efter att barnet fyllt ett år. Tänk också på att fl är semestergrundande så man får fler semesterdagar som arbetsgivaren ofta kräver att man tar ut en del i alla fall. Skulle det visa sig att ni ångrar er så är det ju bara att börja plocka ut fler dagar, man kan ta ut 90 dagar bakåt i tiden. En annan sak att tänka på är att om man blir gravid inom ett år och nio månader så är ens sgi också skyddad så man behöver inte ta ut fl dagar då heller.

Sarah
2017-01-05 09:02
#4

Vi har inte haft några problem med arbetsgivaren. Killen har fått bra stöd av arbetsgivaren, hans chef har fixat jättebra.

Surpan
2017-01-05 09:06
#5

#1 Tråkigt att du hade den upplevelsen på din arbetsplats.. :/

#2 Tack för svaret! Jag lär mig mer och mer hela tiden (det är en djungel det här..). Tar din man ut FP för resterande 25% också eller har han gått ner i tid? Hur mycket har detta påverkat hans SGI? Låter som att ni har/hade en väldigt liknande plan som vi hade tänkt oss. Kul att det fungerar för er! HUr länge var du hemma förresten?

/Surpan

Fien
2017-01-05 09:26
#6

#5 din sgi påverkas inte så lönge som du ser till att ha full sysselsättning. Dvs om du jobbar 100% vanligtvis men vill gå ner till 80% så måste du ta ut en dags föräldraledighet i veckan för att din sgi ska vara skyddad. Det gäller från att Berner blir ett år. Tänker du vara hemma på heltid efter ett år så måste du ta ut 5 föräldradagar i veckan för att skydda din sgi.

Annons:
Fien
2017-01-05 09:27
#7

Berner ska ju såklart vara barnet… haha

Surpan
2017-01-05 09:34
#8

#6 Haha Berner! 😃 Ja jag tror jag hänger med nu, saken är ju att vi behöver inte ta ut 5 dagar i veckan.. Så det känns så onödigt att vi måste göra det. :/

/Surpan

Fien
2017-01-05 09:41
#9

Nej första året behöver ni inte ta ut en enda dag ju. Men sen är reglerna så att man måste ta ut dagar om man vill skydda sin sgi efter att barnet fyllt ett år. Men bryr man sig inte om sgi behöver man ju inte ta ut dagar då heller. Vissa bryr sig inte om sin sgi…. Värt att tänka på är också att man bara får spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4 år, och det är ju synd att låta dagarna brinna inne då det är pengar ni har rätt till.

Fien
2017-01-05 09:50
#10

En annan sak som man bör ha koll på är att man faktiskt bara har rätt att vara hemma på heltid fram till att barnet är 1,5 år. Sen är ju många arbetsgivare sjyssta så många kan vara hemma längre om de vill. Men det är ju värt att ta upp med sin arbetsgivare om man tänker sig att vara hemma på heltid i 2-2.5 år så det inte blir något oväntat strul där. Men rent krasst så kan de ju faktiskt neka en att vara hemma på heltid efter 18 månader…

Sarah
2017-01-05 10:39
#11

#5 Han tar några extra timmar ibland och kommer upp i 100% med fp. Jag var hemma i 5 månader, sen var han hemma 12 månader. Dock jobbade han en del kvällar och helger för att spara dagar. Jag kommer att ta mer fp i sommar men har ändå gett honom en del av mina dagar. Vi har fortfarande typ 150 dagar kvar att ta ut. Vi har inte tänkt på vem som tjänar mest osv. Jag tjänar mycket mer än killen och jag får även 10% av min arbetsgivare om jag är föräldraledig, så ekonomiskt går det lite på ett ut vem som jobbar. Att han har varit hemma handlar mest om att jag är mer rastlös och älskar mitt jobb, medan han föredrar att slippa jobba :p Jag har dock jobbat hemma en del och även jobbat ikapp på helgerna och tror att jag spenderat lika mycket tid, eller mer med henne som han har gjort.

[Smulan_88]
2017-01-05 10:53
#12

Att skydda din sgi innebär aktivitet 5 dagar i veckan. Dvs att du endera tar ut 5 fp dagar eller blandar med arbetsdagar. Men det ska sammanlagt vara "aktivitet" 5 dagar i veckan. Dessa måste vara heldagar, men kan vara lägstanivå eller sjukpenninggrundande nivå. Det är ju toppen när man kan göra som man "vill" i den mån att båda föräldrar blir nöjda, och toppen att bebis får en bondperiod med sin pappa.

[Smulan_88]
2017-01-05 10:54
#13

(Efter att barnet har fyllt 1 år) får jag inte glömma att tillägga till mitt inlägg ;)

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-05 10:58
#14

#10 men en arbetsgivare får samtidigt aldrig neka föräldrapenning OM man meddelar två månader innan. Så regeln i sig, ifrågasätter sig själv.

[Smulan_88]
2017-01-05 11:02
#15

#3 regeln om 1 år och 9 månader tror jag att Försäkringskassan har tagit bort. Vet att det varit så tidigare, men står inte längre kvar på deras hemsida.

Fien
2017-01-05 11:46
#16

#14 ja så är det ju men eftersom man egentligen inte har rätt til heltid så vet jag faktiskt inte om du per definition har rätt till att vara ledig på heltid. Men som jag skrev så är ju de flesta arbetsgivare sjyssta så det är säkert inget problem. Men jag hade valt att ta upp det i tid men min arbetsgivare för att undvika att de helt plötsligt sätter oväntade käppar i hjulet, alltid bättre med kommunikation. #15 vad gäller skyddad sgi om man blir gravid inom ett år och 9 månader gäller det i alla fall i dagsläget. Vi har nämligen lyckats bli gravida med två veckor tillgodo så har kollat upp både med försäkringkassan och min bm. Men försäkringkassan ändrar ofta saker så det gäller att följa med i alla svängar. Att följa deras facebooksida är rätt bra, där lägger de ut när saker är på gång att ändras….

Surpan
2017-01-05 11:47
#17

#15 Jo det verkar stå fortfarande. 🙂 "Samma sak gäller om du eller din partner väntar barn på nytt innan syskonet fyllt ett år och nio månader. Då får du också föräldrapenning beräknad på samma SGI som innan den sänktes."

/Surpan

Surpan
2017-01-05 12:11
#18

#11 Vi har liknande tankar som ni som sagt. 🙂 Pappan vill gärna vara hemma så länge som möjligt, jag känner att jag jobbar nog gärna efter den första tiden, jag är en usel hemmafru och har ett stort behov av att träffa andra vuxna människor, han älskar att vara hemma. Jag har också ett flexiblet jobb och kan jobba hemifrån ibland vilket är skönt. 🙂

Men vi funderar vidare! Som sagt så är det inte just pengarna det handlar om för oss, utan det handlar mer om att man vill maxa det man kan få, plus då att vi vill vara hemma "lagom" länge så att vi kan få en fungerande vardag med lite ledighet även under förskoleperioden.

Hur ser detta exempel ut för er:
Barnet föds i Mars 2017.
Jag är ledig i 9 månader, och tar ut 3,5 dagar FP på sjukpenningnivå.
Pappan är hemma i 3 månader, och tar ut 3,5 dagar FP på sjukpenningnivå.
Nu fyller alltså barnet 1 år och vi har tagit ut ca 182 (3,5d*52v) dagar på sjukpenningnivå och kan börja ta ut dagar på lägstanivå.
Pappan är hemma ytterliggare 6 månader och tar ut 3 dagar på sjukpenningnivå och 2 dagar på lägstanivå för att få behålla samma FP.
Nu har vi alltså tagit ut 260 dagar på sjukpenningnivå och 52 på lägstanivå om han är hemma till barnet är 1½ år.
Efter detta börjar barnet på förskola och pappan tar ut den föräldraledighet som passar vardagen bäst, kanske 25% eller en heldag i veckan eller så. Skulle vi känna att det inte är dags ännu för förskola så kör pappan på samma upplägg ett par månader till.

Tankar om detta?

/Surpan

bohan85
2017-01-05 12:21
#19

Har inte läst alla inlägg men jag skulle hellre låta barnet börja förskola runt 1,5 år och kunna gå ner i tid än att låta barnet vara hemma till 2,5 år och sedan gå full tid. Men det beror nog även mycket på hur barnet är.

Min son började vid 16 månader men har gått 2-3 dagar i veckan och minst 1 dag har varit rejält kort, bara några timmar.

Sonen har utvecklats mycket sedan han började förskola men är också rejält trött när han gått långa dagar. Jag jobbar 80% och en del helger så därför kan vi hålla nere antalet dagar på förskolan. Annars hade vi använt f-ledighet till att korta hans dagar. Efter barnet är fyra år får man bara spara 96 dagar kan vara bra ett veta. Vi har kvar ca 220 dagar då vi snålade mycket under första året för att vi bodde billigt och inga lån kvar på bostaden samt hyfsat billig bil.  Nu kommer ett syskon när som helst och då kommer vi nyttja lite dagar till att kunna vara hemma båda två lite mer i början.

Fien
2017-01-05 12:26
#20

Vi hade en liknande plan, vilket resulterade i att vi idag har väldigt många dagar över då vår tjej fick börja förskola vid ett års ålder. Vi tog inte heller med i beräkningen att man måste ta ut semester också, vilket gjorde att vi använde färre fl dagar än vi tänkt. Det ser ut som att ni också missat det. :) Även om man jobbar typ 75% sen så behöver man ju bara ta 1.25 dag i veckan, vilket blir typ 65 dagar på ett år…. så beroende på vad som händer och hur ni gör så kan ni hamna i en liknande situation som vi är i nu med en massa dagar. Då är det bra att veta att man får ta ut på helgen (även om man är arbetsfri) om man tar ledigt i samma utsträckning på antingen fredag eller mån. Dvs tar du en heldag på sjukpenningnivå på fredag får du ta ut en heldag på lör och en på sön. Men det är svårt att planera och man vet inte hur man kommer uppleva det att gå hemma… tycker ändå planen ser bra ut och det är ju väldigt enkelt att ändra i planeringen i takt med att man växer in i det :).

Annons:
Surpan
2017-01-05 12:41
#21

#19 Jag är lite inne på det också faktiskt, att det ger mer att köra deltid senare än att maxa all ledighet de första åren.

#20 Vi hade tänkt att låta den andra vara FL medan vi plockar ut semesterdagar och således vara hemma samtidigt. Så det blir samma uttag av FP, bara på den andra personen.

Tack för att ni är med och bollar 👍

/Surpan

[Devya]
2017-01-05 17:15
#22

Oj, man har nog det bra i norden. Här där jag bor får jag vara hemma med barnet max 8 månader och då måste jag jobba deltid under hela den tiden. Det här är dock ovanligt att man gör.  Alternativt, vilket är det vanligaste här, så får man vara hemma 9-14 veckor och sen ska barnet till en dagmamma.

Pappan får endast 10  dagars  pappaledighet och då inom de första fyra månaderna som barnet är född.

Jag kan ju säga att jag ser inte riktigt fram emot att skaffa barn i det här landet.

Surpan
2017-01-05 17:52
#23

#22 Vi har bland det bästa stödet för föräldrar i världen här och det är jag glad för. :)

/Surpan

[Devya]
2017-01-05 18:37
#24

#23 Absolut! Det inser jag mer och mer nu. :)

[Thiah]
2017-01-06 08:53
#25

Ja Sverige har verkligen ett superstöd åt föräldrar! Hör i Finland fick jag vara hemma ungefär 10 månader sen tog maken över. Han var hemma i ungefär 6 månader sen började Joel på dagis. Och det har varit så otroligt viktigt för dem båda att vara hemma tillsammans. (Min pappa var den första på "sin" LM Ericsson som tog ut ledighet med mig och det var inte populärt). Dom har fått en helt annan kontakt. Tycker synd om de barn som aldrig får ens en liten stund med sina fäder. OM man har möjlighet så skulle jag rekommendera att inte sätta ett barn under 3 på dagis. Man kan utveckla dem hemma lika väl och de slipper stressen. :)

Sarah
2017-01-06 09:05
#26

Man hör mycket negativt om förskolan. Men, jag hör mest negativt från de som jobbar där. Föräldrar hör jag väldigt lite negativt från. Tycker att det är konstigt. Elva trivs hur bra som helst. Tycker inte att hon började för tidigt. Min egen uppfattning efter att hon börjat är att hellre börja vid 1.5 och inte gå full tid, än att börja senare och hoppa in på heltid direkt. Hon går 4 dagar i veckan 6.5 timmar per dag och vi hämtar tidigare om vi har möjlighet. Väldigt nöjd med det upplägget.

Fien
2017-01-06 09:55
#27

Tycker också det är synd att förskolan har så dåligt rykte i Sverige. Vår tjej trivs jättebra och har utvecklats massor! Men som sagt så har vi kört kortare dagar mellan1-2 års ålder, vilket har märkts att det behövts då hon varit tröttare på em, framförallt i slutet av veckan. Nu kommer vi öka tiden honär där under ett halvår innan vi får nästa bebis. Tror det kommer gå hur bra som helst då hon knappt vill följa med hem nu :). Så hon känns redo för lite längre dagar.

Annons:
mollyt
2017-01-07 21:59
#28

#18 nu har jag inte läst alla svar efteråt, men som jag har förstått det så kan de här lägstanivådagarna vara bra att spara (för de kan man spara länge?) när man t.ex. behöver vara ledig för att gå på föräldramöten och så när barnet går i skolan. Som tips bara - 🙂 Det här är verkligen en djungel!

Surpan
2017-01-09 13:50
#29

#28 så kanske det är.. herrejösses det är så mycket att tänka på!

/Surpan

Fien
2017-01-09 14:15
#30

Spelar ingen roll vilka dagar man sparar. Ännu ett exempel på att de ändrar regler hela tiden och förvirrar oss föräldrar. När barnet blir 4 år får man ha 96 dagar sparade. Dessa kan tas ut till barnet är 12 år.

JossanH
2017-01-09 14:51
#31

Pappan här har inte tagit ut många dagar alls men är hemma med oss varannan vecks ändå då han jobbar vecka/vecka så det blir mycket kvalitetstid för honom med barnen ändå. Det man bör tänka på, om man som mamma räknar med att börja arbeta tidigare än vid 1 år amningen om det är så att man ammar. Första barnet ammade jag i 7 mån men hon åt bara mat under dagen från ca 6mån. Med andra ammade jag henne mer eller mindre helt fram till ca 9 mån, då började hon intressera sig för lat och kunde byta ut vissa mål- men ammade ändå mycket under dagtid vid den åldern. Så jag hade nog tidigast kunnat börja jobba vid 1 års ålder. Våra barn är fortfarande hemma (4,5 och 2,5 år gamla).

Sajtvärd på Iller.ifokus

mollyt
2017-01-13 21:25
#32

#31 Bra poäng! Jag ammar fortfarande vår dotter på 9,5 månad mycket, hon erbjuds mat på dagtid men intresset är ganska ljummet. Hon petar gärna och smakar på maten men äter långt ifrån portioner, hehe. Men ingen stress för vår del, hon får bestämma takten. Hon erbjuds mat och har fri tillgång till amning vid sidan av.

Upp till toppen
Annons: