Annons:
Etikettallmänt
Läst 13140 ggr
[freeatlast]
2017-01-04 10:22

Gravid v 37+2 och magsjuk

Inatt vaknade jag, yr i huvudet och kände att jag behövde kräkas. När jag försökte ta mig till toaletten svimmade jag men vaknade snabbt igen och min sambo hjälpte mig dit. Kräktes fyra gånger inatt och hade massor av sammandragningar. Bebis levde vilde i magen och det kändes som den pressade sig neråt. Natten var hemsk, länge sen jag mådde så dåligt.. Känns lite bättre nu, men svettas massor och har ont i rygg och bröstkorg när jag andas. Är lite orolig för har inte känt bebis alls sen jag vaknade.. Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägg.. men undrar mest om det är farligt att bli magsjuk (om det nu är magsjuka) när man är höggravid? Kan sånt sätta igång en förlossning? Om nån har erfarenhet av detta eller så, så får ni gärna dela med er. Kram!

Annons:
Agafia
2017-01-04 10:29
#1

Men herregud …. Ring din barnmorska !

Surpan
2017-01-04 10:32
#2

Stackare! Ring förlossningen och rådfråga eftersom du inte kännt barnet. Gällande magsjuka och förlossning så har jag hört om folk som tyvärr har fått föda barn mitt under pågående magsjuka… Jag hoppas du slipper det. :/ Krya!

/Surpan

fluffis
2017-01-04 11:03
#3

Stackare! Magsjuka är ju hemskt i vanliga fall utan att man är gravid… Jag hade magsjuka för några veckor sedan men var bara halvvägs i graviditeten som tur är. Hoppas du återhämtar dig snabbt men räkna med att ha ont överallt i typ två dagar. Inte konstigt om bebisen blivit trött av pärsen och behöver sova extra. Hoppas det är bra med bebis och att den stannar inne lite till. Krya på dig!

Aristarcos
2017-01-04 11:24
#4

Ring till förlossningen för samtal om situationen ! Tror som ovanför att det finns dem som fått barn med magsjuka dvs att det tom satt igång det hela. 

Lycka till hoppas allt går bra!

Fien
2017-01-04 13:27
#5

Åå din stackare! Jag hoppas du har ringt förlossningen nu i allafall och hoppas att bebis stannar i magen lite till så du hinner bli frisk. Jag fick föda med en dunderförkylning och jag lovar kroppen fixar det!!! Även om det inte är optimalt för en själv såklart så är det fascinerande vad kroppen klarar!

MinnaJosefin
2017-01-04 13:37
#6

Min kompis förlossning startade ungefär så! Hon svimmade dock inte av, men hon mådde väldigt illa och kräktes flera gånger. Men det är ju mycket möjligt att ditt är magsjuka, men ring förlossningen och hör! Hoppas du mår bättre snart.

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-04 16:05
#7

Det behöver inte vara magsjuka… när man öppnar sig runt 2-4 cm så är det ganska vanligt att man "blir magsjuk". Det är därför många ogillar lustgasen, för att debatt för givet att det är av gasen de mår illa fast det egentligen handlar om öppningsskedet. Vissa spyr till bebis är ute, tror att det är en nerv i bäckenet som påverkar detta. Men upplever du minskade fosterrörelser RING förlossningen och åk in.

[freeatlast]
2017-01-04 16:19
#8

Tack för alla svar <3 Bebisen har kommit igång och lever rövare nu igen, precis som h*n gjorde inatt. Så det är ingen fara med den :-) Men bebis brukar inte vara så vild riktigt :-O Jag har mått sämre under dagen igen, kräkts 3 gånger och haft feber. Har lyckats behålla lite vätska men ingen mat. Nu hjälpte de två alvedon jag tog så är äntligen lite piggare. Däremot har jag en jäkla mensvärk nu och sammandragningarna har satt igång igen. Vi får väl se vad som händer… Intressant det du skrev om öppningsskedet #7, det visste jag inte innan!

MinnaJosefin
2017-01-04 17:12
#9

Det låter ju onekligen som att det kan vara något på gång:) och skulle det inte vara det så hoppas du kryar på dig och att du ändå får se din lille snart!

Sparven88
2017-01-06 17:41
#10

Hur går det för dig TS? :)

[freeatlast]
2017-01-07 10:43
#11

Hej! Tänkte ge en liten uppdatering. (Men bered er på långt inlägg xD ) "Magsjukan" eller vad det var, höll i sig hela dagen efteråt men efter nästa natts sömn var den borta och jag kände mig mycket piggare. Men den kvällen (i förrgår) fick jag ett par ordentliga, ganska smärtsamma förvärkar men inget mer sen. Igår på dagen var det ganska lugnt, fick en del sammandragningar - inte smärtsamma, men obehagliga, och en mensvärk började smyga sig på. I mitt stilla sinne funderade jag på om latensfasen var på väg… Framåt 18-tiden igår så satte förvärkarna igång att komma oftare, vissa mer smärtsamma och andra mindre. De kom med allt från 5-15 minuters mellanrum och varade kanske 30-50sek. Samtidigt hade jag mensvärk som även kändes i ryggen. När vi gick och la oss att sova höll det fortfarande på, men med 8-20 minuter emellan. Några gånger vaknade jag inatt och kände av det men det känns som det avtog nån gång under natten och nu på morgonen har jag känt av en del men inte alls så mycket som igår. Har dock nästan konstant mensvärk. Men blir ju ganska konfunderad, igår kväll var jag relativt säker på att nu befann jag mig i latensfasen, men idag är jag osäker.. Vad tror ni? Kan latensfasen bete sig såhär? Alltså avta och sen komma tillbaks igen?

oh-la
2017-01-07 11:49
#12

Min gjorde det. Åkte in första gången på kvällen med ganska regelbundna men korta värkar och trodde verkligen det va på g. Fick veta att jag bara var öppen knappt 1 cm och fick åka hem. Fortsatte på natten med regelbundna, smärtsamma men korta värkar till typ 5 på morgonen. Då stannade allt bara av och jag hade bara molande mensvärk och lite tryck nedåt med jämna mellanrum. Kunde dock inte sova riktigt för det molade. Kl 18 bestämde vi oss för att åka in igen och bara kolla. Då hade jag haft enstaka väldigt lätta förvärkar med typ 20 min mellanrum. Kom in och bm sa att vi nog skulle få åka hem igen för mina värkar var hemskt oregelbundna och milda, men hon skulle ändå undersöka mig. Vet att hon spärrade upp ögonen, klappade mig på knäet och sa "kära vän vad duktig du varit! Du är öppen 7 cm med buktande fosterhinnor!" det hade alltså hänt mängder, och jag hade klarat hela latensfasen och lite till med knappt värkar alls, bara molvärk.

klass_13
2017-01-07 11:58
#13

Min latensfas höll på i en vecka med avtagande värkar som kom tillbaka. Dagen innan förlossningen så var det lugnt fram till kl 16 och sen gick det aldrig över. 2 på natten fick jag nog och vi åkte in för tredje ggn den veckan, den ggn fick vi stanna kvar.

Annons:
Niini
2017-01-07 12:09
#14

Minns när jag ringde o rådfrågade BB så sa det att värkar som håller i sig under 1 min inte gör nån effekt (oberoende hur tätt de kommer). Vi åkte in sent på kvällen efter att jag under ca 1-2h haft just såna 30-50 sek värkar med ca 10 mins mellanrum (hade haft liknande morgonen före men de avtog efter en att jag tagit paracetamol). Var 3 cm öppen så hmm… jag tror nog de hade effekt ändå ;)
Nå.. hur som helst. Det du beskriver i #11 påminner om hur det började för mig med andra barnet.

oh-la
2017-01-07 14:12
#15

#14, ja jag hade ju bara korta värkar på mellan 45-60 sekunder och va ju öppen 7 cm så på mig tog det ju ändå :) sedan är det säkert generellt inte så effektivt. Jag höll ju på länge med dessa värkar tills jag fick värkstimulerande och det kom igång ordentligt. Vet inte hur länge jag fått gå annars med dessa värkar.

Aristarcos
2017-01-11 16:15
#16

Appropå att kräkas vid förslossning- så har jag vid alla 4 gravidieterna kräkts när barnen har kommit ner till spinae och därefter så har värkarna ganska så omgående gått över till krystvärkar ;) sa det nu när jag fick min bebis 8 i november, nu tror jag han är vid spinae, nu går de fort , de trodde mig inte XD han var ute inom 5 minuter därefter ungefär ;)

Upp till toppen
Annons: