Annons:
Etikettallmänt
Läst 1913 ggr
Dexterr
2016-12-13 19:57

TUL

Tul idag visade (34+1) en bebis som låg på -29% o viktskattades till ca 1700g.  Sist låg hon på -25% 1500g. Så lite har hon gått upp. Men blir kontroller på näl 2 ggr/veckan nu framöver för flödesmätning och ctg, och ny viktskattning ska göras om 2v.

Men blir så orolig då hon är så liten.. Går hon upp för sakta i vikt? Någon som gjort liknande o haft liten bebis o hur gick de för er? Dom verkade inte helt nöjda med hennes vikt men ändå nöjda för att hon gått upp. 

Ska man köpa några kläder i strl 44? Eller är de helt onödigt kanske?

Annons:
[TanatosNyx]
2016-12-13 20:19
#1

Ojdå jo hon går nog upp för sakta i vikt. Visst var det du som har högt blodtryck också? Det kan vara så att hon behöver ut snart. Inte alls säkert dock, men så det inte kommer som en chock om det blir så.

Köpta kläder i 44 kan vara väldigt stora, jag hade handlat av något prematurmärke med en så liten bebis. T.ex. NameIt. Annars går det att vika upp ärmar och ben också, men det kan kännas som om bebisen får tälta i några veckor 😃

Jag födde i v 35+4 en bebis på 2800g, det skiljer mer än ett kilo på en vecka. Förvisso en pojke, men en vink om att det är en liten bebis du väntar.

En sak som jag tycker du ska diskutera med spec. MVC är kortison för bebisens lungmognad, inte för att det kanske behövs för den lillas andning, utan för att kortison ibland sätter fart på ett hämmat flöde så bebis växer till sig. Det skulle kunna vara avgörande för att du kan gå tiden ut. Bara en tanke, inte alls säkert att läkare nappar på den. Men jag hade frågat iallafall, inga frågor är för dumma.

Lilolizeit
2016-12-13 21:42
#2

Det låter som det är en liten en ja, min son kom i v.30+6, 1757gram och låg då mitt på kurvan för sin ålder..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Dexterr
2016-12-13 22:11
#3

#1 Ja det stämmer, har högt blodtryck :) har dock gått ner efter medicinering! Fortfarande högt men ändå okej. Idag låg de på 137/78 :) Jag är eller vi är förberedda på att hon kan behövas ta ut. Men de är något vi läst lite på utav andras erfarenheter, läkarna har inte sagt något o vi har inte fått nån info alls egentligen, utan bara när nästa besök är.. Ska dit på fredag för ctg så får nog skriva ner alla frågor jag har så ja inte glömmer. Är så mycket jag vill veta men fick inte fram det idag, blev så orolig direkt :/. Är så rädd att något ska vara fel då hon är så liten.. Ska kika lite mer på datorn på nameit men kunde inte hitta några strl under 50 på deras hemsida? Kollade via mobilen snabbt bara. Ska fråga om kortisonet på fredag :)! #2 Oj! Har sett fler som fått barn tidigare ca v34+5 o deras barn har legat på ca 2,7kg när de kommit.. Så hon är ju väldigt liten :(

Intehärutandär
2016-12-14 00:10
#4

Min beräknades väga 2,9 kg vid födsel. 2 hg från storebror. Fast hon vägde 2,5 - nästan 2,6 kg. Gjorde dock bara en mätning vid vändning v 37. Den andra skulle blivit gjord på hennes beräknade födelsedag - och då föddes hon.

Pontiac57
2016-12-14 01:52
#5

Jag fick aldrig veta under grav att min kille va liten men han vägde 2400 g när han föddes på bf vilket dom ca ska väga i v 33? Han föddes med akutsnitt och fick cpap ett par timmar och sondmatning 1,5 dygn. Idag är han fullt frisk och stark som hans jämngamla, han har nu vid 11 månaders ålder kommit ikapp sina jämnåriga kompisar. Så oroa dig inte i förväg för bebis är troligtvis frisk och stark iaf :)

[TanatosNyx]
2016-12-14 11:57
#6

För att stilla din oro lite så är det troligen inget fel på bebis, utan det är något som gör att den inte får tillräckligt med näring i magen. Men eftersom den vuxit lite finns ett visst flöde.

Du ska hålla stenkoll på fosterrörelserna, det är viktigare än nånsin när man har en tillväxthämmad bebis. Blir bebis slö i magen ska du inte tveka en sekund utan då är det in bums. Annars är det som bekant bäst för den att stanna i magen lite till. Hade det varit större fara hade du fått tätare kontroller (eller ja blivit inlagd med dagliga kontroller).

En så liten bebis kan behöva snitt, då den redan är medtagen antagligen.

Annons:
Dexterr
2016-12-14 20:30
#7

#6 usch nu blir jag orolig ang fosterrörelserna.. Tycker inte hon vart lika aktiv som innan, fast hon rör sig o jag har känt henne flera gånger men inte lika mycket bara.. Men jag vet oxå att hon har såna dagar o alltid vart så, att vissa dagar är hon super aktiv o andra dagar lugnare. Hon har även svarat tillbaka när jag petat på magen :) men tror min oro gör att jag tror att jag inte känt henne tillräckligt :/. Är även så ledsen över att folk verkar tro att jag måste äta massor o tjatar jämt på mig att jag måste äta mycket eftersom bebisen är så liten.. Känns som att dom skyller på mig att bebis är liten för att de tror jag äter dåligt (o de gör jag absolut inte!). O de är alltså personer som vet att jag faktiskt äter mycket… Tar illa vid då jag redan tycker att de är mitt "fel" att bebis växer dåligt, men jag vet oxå att jag inte kan göra så mycket :(. Bara så trött o få höra från folk "Ät,ät,ät!!"… :(

Sparven88
2016-12-14 23:24
#8

#7 Jag är ingen expert på något utav detta som diskuteras, men försök släppa känslan av att det är "ditt fel". Det är det absolut inte! När jag var gravid så kräkte jag som en tok, jag vet att jag då ringde min BM och frågade om det på något sätt kunde skada bebis, att jag inte fick behålla maten. Men då sa hon att bebis tar det den behöver oavsett om du äter 1 gång om dagen eller 10. Du kan inte påverka det genom att äta mer. Du gör ett kanonjobb! Glöm inte det! *styrkekram*

[TanatosNyx]
2016-12-14 23:32
#9

det är deras okunskap, inte din :) du kan inte äta åt din bebis när den har dåligt flöde ifrån ett organ (moderkakan) :)

Berätta för dem att du tycker bebis känns slö, och fortsätt håll koll noga noga. Kanske de ska överväga att ha dig inne ändå om bebis känns slö. Jag personligen hade nog propsat på bättre övervakning av bebis.

RoxannaS
2016-12-15 15:37
#10

Gå på magkänslan. Blir du orolig. Åk in! Tveka aldrig. Ber till gudarna också att de inte är något fel utan att allt är under kontroll. Tror min pojke var också liten. Han låg väl på 1500 gram tror jag i vecka 35-36? Han kom ut som en liten fin bebis på 3194 gram. Men han var ganska kort också. 49 cm. Vi andra i släkten är födda runt 52 och uppåt. Minsta vikt var jag på 3700 gram. Så förhoppningsvis får du bara en allmänt liten bebis men som är lika frisk som alla andra. Håller tummarna för dig. <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Dexterr
2016-12-15 16:24
#11

#8 tack! Är svårt o inte skylla på sig själv :( 

#9, Dom sa att flödet var bra, men kan de ändå vara så att flödet är bra men inte tillräckligt eller vad man nu ska säga? Ska fråga mer om det imorgon när vi ska dit för ctg. 
Bebisen höll mig vaken nästan hela natten istället :P säkert bara för att jag nyligen sa att bebis sover hela nätterna o låter mig sova. Men inte inatt haha. Och har vart precis som vanligt under dagen :) Försökt knuffa bort ena hunden som la huvudet på magen. 

#10 Min magkänsla säger alltid att allt är bra, det är bara de att jag alltid ska övertänka allt tillslut o googlar massor som gör en osäker.. (så dumt!!) Jag kan liksom gå en hel dag o tänka nej men allt är bra. Sen får jag för mig o googla o läser något om någon som vart med om en sak o då ändras allt. Men vi har vart inne på både förlossning oså rätt ofta bara för att se så allt är bra :)
Men oj! Då växte han massor i slutet där :) Jag hoppas hon är större än vad dom tror att hon är :)

Dexterr
2016-12-15 16:28
#12

En fråga bara istället för att göra ny tråd så fortsätter jag här.

Har en hel del sammandragningar o haft de i lite mer än en vecka kanske? Kan få 1 var 10:e minut o så håller de på så i flera timmar, sen kan de bli tätare för att sen gå flera timmar mellan dom. I måndags va vi inne på förlossningen pga min bm tyckte jag hade väldigt många o kraftiga sammandragningar. Efter bm besöket så började dom även göra ont. Men när vi kom fram till förlossningen så hade dom avtagit helt nästan. På ctg visades inte en enda sammandragning fast att jag hade kanske 2 stycken under tiden som jag då var uppkopplad , hur kommer det sig? :/ såg mer ut som att siffrorna gick ner istället för upp när sammandragningen kom haha.
Tappen var på 3cm o det var bra sa dom.

Intehärutandär
2016-12-15 20:02
#13

#12 Att de avtog på förlossningen kan helt enkelt bero på att Du kände Dig trygg och lugn där. Man är på rätt plats. 

Ang fosterrörelser tipsar jag om denna länk som beskriver vad som är normalt, och vad som inte är. Där finns massor av inlägg ang detta. 

http://jadeblom.se/minskade-fosterrorelser/

Min dotter var som sagt liten, så hennes flöde var okej med vid mätningar. Läkaren tyckte att hon var lite tunn, men det är inget som jag ser på foton och inget de höjde ögonbrynen om. Litet barn = liten moderkaka sa de också.

Jag var själv liten (och är) - 2,6 kg och 47 cm på övertid. Brorsan 2,7 och 49 cm (han är 190 cm idag och 100 + kg, medans jag är halva honom :D )

Hur ser generna ut tänker jag? Hur stor var Du och pappan? Era syskon? Era föräldrar?

Annons:
FamKryger92
2016-12-16 11:37
#14

Jag är också i tankarna på om jag ska köpa 44. Eller om jag ska vänta till efter förlossningen och isåfall köpa.. Nu har jag inte extremt stort % skillnad. Sist låg hon på -14% och hade gått ner 2% på 2v tid. Beräknas ligga på runt 3000g kring födsel om hon inte går ner mer fram till 9e jan när vi ska in på vårt 3e TUL. Har läst om de som fått barn på närmre 4kg och där har barnet fått ha stl 44. Så om vår kommer ligga på 3kg, hur små kläder har inte hon då? 

Och det är absolut inte ditt fel att barnet är litet! Den tar ju den näringen den får/kan ta. Resterande får du. Min svägerska hade ingen näring i sin moderkaka till deras sistfödda dotter. Man kan ju inte göra något i det läget. Det är tyvärr som det är och äter du mer, så blir det ju tyvärr bara du som går upp i vikt, inte bebisen. Vid v32 vägde dottern 1400g och de bestämde att hon mådde bättre av att få komma ut och få näring via sond istället. Hoppas att de kommer fram till något bra och att du får slippa ditt höga blodtryck!

[TanatosNyx]
2016-12-16 11:50
#15

Sitter dosan fel på magen syns sammandragningarna inte. Been there så att säga. Dom är helt värdelösa dom där grejorna.

Upp till toppen
Annons: