Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1526 ggr
Missmagi
12/10/16, 10:10 PM

Tänk på detta!!

Ska de vara såhär bara för att man "börjar komma upp i åldern" jag är 30 och visst många 30 åringar har redan familjer. Men många 30 åringar försöker utan att lyckas få familj. Har man då mage att påstå en veta hur ens liv är och hur de ska vara! denna vecka har varit extra jobbigt då jag nästan varje dag har hört nån kommentera nåt om att vi inte har barn. Kommentarerna kan vara : var glad att du inte har barn dom är ändå så jobbiga. Eller de här: Ska inte ni skaffa barn snart? Eller: Varför har inte ni barn? Om jag då svarar snällt att ja, vi får se när vi får och ler lite grann kan de fortsätta att men ni börjar komma upp i åldern och då ska du veta att det är svårare ju äldre man är. Om du tjatar lite på killen din så ska du se och för de är ju bara att ligga så får man barn. Jo tjena! Jag blev så less här om dan på alla kommentarer som kommit den senaste veckan (inte av samma person ska jag observera) att jag faktiskt sa att vi inte kunde, de e kört för oss! Allt bara för att få känna av "in your face känslan." . Jag kanske gjorde fel för vi kanske till och med kan få och dessutom ska vi få hjälp nu efter flera års försök utan barn. Men jag ville bara ge igen för en gång skull. Det kändes sjukt bra och jag vet att många tänkt lika dant men tigt artigt. När det är nog är det nog. Hoppas att ni där ute som ger dessa kommentarer tänker en extra gång Vissa kan faktiskt inte få barn och vissa har svårt. Var lite mer försiktiga, snälla!

Annons:
Aleya
12/10/16, 10:22 PM
#1

Det var en som frågade om jag inte skulle skaffa barn. Jag kollade bara på människan och sa: Jag har en sjukdom som heter Endometrios och den kan göra så att jag inte får barn. Så kan inte svara på din fråga. Det blev jäkla konstig stämning i det rummet. Men det var skönt att få säga det på jobbet så folk kanske slutar fråga. Jag har slutat bry mig. Men jag frågar inte folk om när dom ska skaffa barn. Anser att det är inte min angelägenhet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lilolizeit
12/10/16, 10:25 PM
#2

Ja, det verkar tyvärr vanligt med liknande kommentarer. :( Jag förstår att de kan såra, och kan inte säga att jag förstår hur folk tänker som ställer så klumpiga/påflugna frågor. Dock tror jag att det är få människor här inne på gravid.ifokus som inte är medveten om vilka svårigheter det kan vara för en del. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Missmagi
12/11/16, 12:53 AM
#3

Ja tyvärr kommer vi aldrig undan dessa kommentarer. Kände dock att nog är nog nu. Önskar att man kunde sluta bry sig men när man är mitt i allt kaos så finns det inte ende tillslut. Jag hoppas att personen i fråga som läxade upp mig att" de e ju bara att ligga så blir de barn" inte kommer läxa upp nån annan samma sak. Jag kanske gjorde fel i att ljuga sådär men jag kände mig ganska bra efteråt ändå. Tyvärr lever vi i en orättvis värld och alla som vill kan inte få egna barn, de e lätt att de glöms bort av dom som kanske har lätt. Så än en gång tänk er för 🌷

JossanH
12/11/16, 8:31 AM
#4

Jag håller förstås med att det är klumpigt av folk att ta för givet att alla kan få barn och att barnskaffande alltid är ett aktivt val. För det är det ju förstås inte alltid. Men jag önskar också att det skulle vara ett ämne som är mindre tabu. Att man skulle kunna prata mer öppet om det. Jag tror att många är omedvetna om hur många det faktiskt är som har problem med att bli gravida och mycket pga att det är en fråga som aldrig diskuteras.

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
12/11/16, 8:59 AM
#5

Är inne på samma spår som #4. (Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu). Vi har aldrig haft problem på det sättet att bli gravida så jag vet att jag kanske inte har nån "rätt" uttala mig egentligen. Och man vet ju aldrig hur man själv skulle ha tänkt och reagerat om man befann sig i situationen. Men jag tycker också att det är tråkigt att det pratas så lite om det här. Att de som har svårt att få barn av olika anledningar lider i det tysta och håller god min. Som Jossan säger, många känner nog inte ens till hur svårt det kan vara och då är det ju inte konstigt att dom frågar. Men får dom veta hur det kan ligga till så lär dom troligen inte ställa frågan igen. Men sen förstår jag om alla inte känner sig helt bekväma med att öppna sig på det sättet. Jag fick ofta frågan i våras om det inte var dags för nr 2 snart. Folk i vår omgivning visste att vi ville ha 2 barn o ganska tätt, så det är ju inte så konstigt att dom frågade. Och jag sa som det var "vi försöker, men det har inte gått lika lätt denna gången" (vi fick 2 missfall). Jag pratade inte om missfallen om ingen frågade, men jag hymlade inte om frågan kom.

[Smulan_88]
12/11/16, 9:45 AM
#6

Våra barn har tagit lång tid att få till och det värsta i mina öron är att kommentarerna slutar inte komma för att man fått ett barn heller. För då kommer -är det inte dags för ett syskon snart? Eller men är du gravid? Typ som om det vore en tävling i att se det först, fast man typ bara är rund om magen för att man har en förkärlek till socker ;) Vet när vi försökte med nummer 2 (han tog 2,5 år av försök för att bli gravid) då va det en som frågade mig (kund då jag jobbar i kassanni butik) som sa -men vad roligt! Är du gravid? Vart så sur så jag sa NEJ jag är bara fet. Den minen och tystnaden var obetalbar… men så onödig kommentar!

Annons:
Ria74
12/11/16, 12:53 PM
#7

Vi hade väldigt svårt att bli gravida med dottern och hon kom inte förrän jag var 39. Nu tjatas det hejvilt om att hon behöver ett syskon inte minst av mannen. Ibland undrar jag om folk tror att jag inte blir gravid igen med flit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
12/11/16, 12:56 PM
#8

#7 men gud så leds jag blir. Tror alla att folk är förgurkor? Tror dom att alla vill ha två ungar? Är det tvång att ha två ungar? Skit o gnällspikarna. Jag känner för dig. Och sen att din man gnäller också? Jag hade skällt ut han ärligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
12/11/16, 1:09 PM
#9

Håller med om att man borde prata om det mer. Innan man försöker och inte lyckas få barn så inser man inte hur svårt det kan vara. På jobbet har folk börjat prata om det och det visar sig snabbt att en majoritet har haft det jobbigt. Om stress påverkar så är det iofs inte konstigt att jag och mina kollegor haft det kämpigt. Jag har aldrig hymlat med att det tog tid, hon heter Elva av en anledning. Hade det tagit sig på första försöket hade det blivit barn i november 2011. Nu kom hon i juli 2015 istället. För mig är det dock uppenbart att vi skulle vänta på rätt unge :) Önskar även att folk orkade prata om missfall också, så att människor förstår att även det är vanligt och att stigmat försvinner.

densomundrar
12/11/16, 6:02 PM
#10

#1 tur i oturen att du sa så, det kanske fick en person att tänka till. Ts, första kommentaren kan ju faktiskt vara välmenande, att dom kanske vill trösta även om jag kan tycka att det är riktigt onödigt. Jag har fått många kommentarer om varför jag inte har barn och det var redan i tidiga 20 års åldern. Hade till och med en kompis som skulle genomföra IVF som tjatade och ifrågasatte varför jag och gubben inte skaffade barn. Fattar inte hur hon tänkte, när hon själv hade problem? Detta var långt innan vi började försöka. Även om det tog nästan 2 år för oss att bli gravida så har jag inte tagit illa upp så att jag blir ledsen när folk ifrågasätter, däremot irriterad för att andra kan bli ledsna. Så sent som på senaste festen jag var på så satt hela gruppen, vi var runt 10 pers, och ifrågasatte en tjej som inte ens fyllt 20 om varför hon sa att hon inte ville ha barn "det är klart du vill ha barn, du kommer ångra dig när du blir äldre ect". Då vart jag faktiskt förbannad och bet ifrån. Är det något folk tycker är viktigt så är det att alla SKA skaffa barn ä, och gärna tidigt, och att alla ska dricka på fest om man inte kör. Fråbgåe man det så är man konstig och där är det omgivningens rättighet att ifrågasätta beslutet. Usch och fy hur folk håller på :-(

Aleya
12/11/16, 6:13 PM
#11

#10 ja jag har bara blivit leds att dom på jobbet frågar. Så jag tänkte då informerar jag öppet så slipper jag sucka varje gång folk frågar. Dom visste sedan innan att jag har Endometrios. Men dom har väl aldrig tänkt på att det påverkar fertilitet. Och nu går jag på en massa hormoner så nu bör jag verkligen inte kunna få barn med dessa behandlingar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

densomundrar
12/11/16, 6:33 PM
#12

#11 förstår det. Skrev mitt inlägg innan jag läst allt, men som många skrivit så är det lite synd att inte fler pratar om det, för att öka medvetenheten och för att de som tar fertilitet som en självklarhet kanske ska få upp ögonen att det är vanligare än man tror att folk har svårt att få barn. Själv har jag bara berättar för familjen att vi gjorde utredning och fick lite hjälp på traven, men hymlar inte om det ifall det är någon som frågar. En av våra bekanta vet, men det var för att dom frågade, varför dom ens kom på att fråga när vi var gravida vet jag ej, men dom kanske hade det på känn, vi har ju varit ett par i snart 10 år.

zakkris
12/13/16, 6:07 AM
#13

#0 Nu är vi yngre än er, men för oss är de likadant. Alla frågar hela tiden har ni barn, varför har ni inte barn, ska ni inte skaffa barn osv. Det är ledsamt speciellt när vi står i kö för IVF då vi inte kan få barn själva. Man vill ju inte direkt berätta för alla att man inte kan få barn heller. Om man är under 30 så ska barn vara en självklarhet vilket de inte alltid är. Det är tråkigt att världen är som den är just nu

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
[Thiah]
12/13/16, 6:18 AM
#14

#8 är ju synd om den ensamma ungen ju! Jag har en problematisk rygg som måste hålla resten av mitt liv. Så att "bara" skaffa en till unge funkar liksom inte med resten av mitt liv. Men det skiter folk i…. Fast maken och jag har sagt till ganska tydligt och mina föräldrar har samma ståndpunkt som vi. Så det är skönt.

soundtrack
12/13/16, 7:38 AM
#15

#13 får man fråga varför ni vill berätta att ni inte kan få barn? Jag är ju inte i den situationen själv men tänker att om vi inte hade kunnat bli gravida på egen hand så hade jag berättat detta för de som frågar, jag har svårt att tänka mig en anledning till att jag inte skulle säga  det var. Men sen vet jag ju å andra sidan inte hur jag skulle ha resonerat om jag verkligen befunnit mig i situationen, så därför är jag uppriktigt nyfiken på vad det är som gör att man väljer att vara tyst om det?

[TanatosNyx]
12/13/16, 9:49 AM
#16

Vi får också kommentarer om syskon. Jag har valt att spackla på min historia bara för att få tyst på folk, så jag säger rätt och slätt att jag nästan strök med under graviditeten, vilket öht inte är sant mer än på ett mentalt plan. Men folk håller käft.

zakkris
12/17/16, 4:27 PM
#17

#15

Dels är det för att alla i krokarna verkar tro att det är en självklarhet att om man är ung så får man barn och vi har vänner som inte behövt kämpa och dessa har vi märkt inte förstår hur påfrestande det är att inte lyckas och då har vi valt att inte säga de till folk för vi är less på att behöva förklara hela biten för varje människa som inte kan förstå.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Candela
12/18/16, 7:22 PM
#18

Jag och min partner började inte försöka förrän för 2 månader sen, men hans ex (!!) har under de senaste åren påpekat flera gånger "Ska inte ni skaffa barn snart? X (deras gemensamma barn) vill ha ett syskon". 

I vårt fall så handlade inte saken om infertilitet (vad vi vet än i alla fall), utan att vi ville vänta några år in i vårt förhållande. Men jag tycker det är väldigt märkligt när folk tror att de har med sånt att göra.. Jag skulle dock inte reagera likadant om en nära vän frågade, men när andra utomstående är nyfikna och ska rota i ens liv blir man irriterad.

Upp till toppen
Annons: