Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 6306 ggr
Elsa
12/6/16, 9:02 PM

Vul i vecka 7+5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag gjort mitt efterlängtade VUL! Har varit så nervös för att något skulle vara fel, att embryot fäst någon annanstans osv.. men det låg precis där det skulle.

Dock så sa läkaren att det syntes dåligt, och vad suddigt.. så han kunde inte mäta hur långt gången jag är, men han sa att det är ju bara 1 cm långt och att det därför är svårt att se.. Men han försökte inte heller mäta. Var dock liiite kissnödig, blir irriterad på mig själv om det är det som förstörde :(

Men iallafall.. 1 cm långt är ju ca 7+2 (jag är 7+5 enligt uträkningar) så det KAN ju absolut vara att det blivit befruktat senare än jag trott.

Min sista mens första dag är 13 oktober, jag fick positivt ägglossningstest den 24-25 oktober. Efter den 27 oktober fick jag "ägglossning" på Natural cycles, som mäter tempen.

Fick en ny tid den 12 januari (jag bad om den själv, läkaren verkade inte speciellt orolig för det)

Någon som har erfarenhet av detta? Är nervös att det är fostret som för litet för vad det ska vara :( tyckte iaf det såg fint ut på VULet, vi såg hjärtat fladdra och att det rörde sig. Bifogar en bild så kan ni se, häftigt iallafall att man redan nu kan urskilja huvud och kroppen.


Annons:
Fien
12/6/16, 9:13 PM
#1

Att du var kissnödig stör inte ul… när man gör RUL så vill de ju tom att man är litekissnödig så att man liksom "låser" livmodern med en halvfull urinblåsa. Urinblåsan sitter också längre ner än livmodern… Om du är i vecka 7+2 eller 7+5 är ju bara tre dagars skillnad och inget jag hade brytt mig det minsta om på ett tidigt vul…. det är svårt att se när det är så tidigt. Men kul att du fått se din lilla räka!

Elsa
12/6/16, 9:18 PM
#2

Jag gjorde vul, och jag hade mailat innan och hon sa att jag inte skulle vara kissnödig. Kissade strax innan men var nervös så därför fick jag nog inte ut allt.. Men hoppas att det inte var jag som störde det ändå.

Jaa det är ju väldigt lite egentligen, är en nojig person så jag kan nog inte riktigt släppa det. Tänker nog räkna 7+5 iallafall, eftersom han hade så svårt att se. Det var jättehäftigt att få se! :)


[Thiah]
12/7/16, 5:56 AM
#3

#1 alla mina vul har jag fått order om att vara nykissad. Så det där verkar skilja sig åt. Såg du hjärtat är du väl i V.8? Eller blandar jag helt ihop allt nu? Var så länge sen jag sprang på alla vul med Joel (han var visst ett missfall enligt första läkaren) så jag minns inte alla detaljer. Jag skulle hursom inte stressa om jag sett hjärtat vara igångm(inte mer än man annars gör). De där liven är så små och rör sig så mycket att det är svårt att mäta hursom.

RoxannaS
12/7/16, 7:38 AM
#4

#3 Hon är ju i vecka 8 ;) (7+5 =8) jag har för mig att man kan se hjärtat redan vid typ 6+5 eller något sånt där. Och det är nog olika även det. Beroende på hur bra ultraljud dem har. Jag vill inte vara en sån men jag fick lära mig en sak angående det med hjärtat. De var att de inte är någon garanti alls på att man ser hjärtat slå/flimra. De kunde lika gärna betyda att de precis börjat slå om det flimrar som att de kunde betyda att de är på väg att sluta. Jag gjorde ultraljud i vecka 6+1 och då sa läkaren att hon såg flimmer. Gjorde ett igen för att försöka datera mer specifikt 10 dagar senare och då var fostret dött sen 6+2… Så det är inga som helst garantier. Nu behöver det ju inte vara så för dig. Jag vill inte vara elak och skrämmas osv. Jag vill bara att folk ska vara medvetna om det. Men jag håller tummar och tår för dig att allt går bra. Sen på tal om dagar. Det är inget konstigt att dem flyttar dagar osv för de är så svårt att mäta en sån liten rörlig "blobb". Så de kan lätt missa en millimeter eller så och då kan de ändra datum fram och tillbaka. Fortsätt räkna på din senaste mens första dag och gå på rutinultelaudets datering sen. :) Jag följde veckorna ordentligt första graviditeten tills rutinultraljudet då fick jag ändrat bf från 13 november till 25:e. Och det är inget konstigt alls. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
12/7/16, 5:28 PM
#5

#4 nä, för mig är hon då i V.7. jag räknar som vården gör för så har jag blivit van. ;) Och inget är ju självklart men för mig har det varit lugnande att se hjärtat slå. Men har ändå varit nervös varje vul innan jag började känna honom varje dag. Sprang som sagt mycket med Joel i början.

RoxannaS
12/7/16, 6:12 PM
#6

#5 Hehe jaha okej :P


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Elsa
12/7/16, 10:00 PM
#7

#3 Jaa, försöker att inte oroa mig :) att hjärtat tickade är ju iaf en positiv sak, jag var ju jätterädd att jag skulle ha drabbats av utomkveds eller att det hade stannat av (mina sympton är väldigt få och milda..)

#4 Absolut är det ingen garanti på att det kommer fortsätta bra. Därför har jag bokat in ett till ul, världens nojigaste tjej här.. haha! :)

Ja det har du rätt i.. blev bara så rädd då han sa att den var liten, lät typ som att den var FÖR liten.. men det menade han säkert inte ens :) och det kan ju vara olika, jag kan inte vara så himla mycket mindre gången, kan absolut vara någon dag men inte mer än så tror jag.. :) längtar till nästa gång då det förhoppningsvis syns bättre och man kan få ett mer exakt datum.

#5 Jag håller med dig, att hjärtat slog är lugnande för stunden åtminstone. Känns mycket bättre nu och nu klarar jag mig några veckor till nästa gång! :) känns så galet att jag har något i magen, trodde det skulle vara tomt typ. (trodde inte jag kunde bli med barn)

Tack för era svar iallafall :)


RoxannaS
12/7/16, 10:30 PM
#8

Jag fick panik för jag kände direkt när jag pulsade att något var fel. Och när dem gjorde ultraljud första gången skulle jag ha varit i vecka 6+ något och dem såg inte ens ett foster. Så de dem räknade till var att jag inte ens skulle ha haft ägglossning ens innan jag plussade. Där spårade ju mitt vett ut. Så de ser ljust ut för dig tycker jag. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Smulan_88]
12/7/16, 11:04 PM
#9

Jag tror inte att ett ultraljud är lösningen på ett "oros" problem. Man kan överanalysera allt till tusen… man får vara glad för det man faktiskt ser, allt enligt bilden tyder ju på att det ser positivt ut. Man går inte runt och har ett kommande missfall i magen, man får försöka att inse att man är gravid och se det positiva. Annars kan det bli väldigt jobbigt! Sen det klumpigt av barnmorskan/ultraljudssköterskan att säga att det va "litet", gör man ett tidigt ultraljud så kan ju bara sköterskan räkna med att det beror på att man är orolig. Så det var klumpigt gjort! Försöka att se det positiva, om det va dålig bild så kan man väll bara anta att det var svårare med en korrekt mätning. OCH varför skulle alla foster vara exakt lika? Jag tänker rent storleksmässigt sett, det finns de som föds små och perfekta på ca 2800 gr under tiden som det föds perfekta barn på 4500 gr eller till och med mer. Så varför skulle inte foster kunna skilja i storlek? Det handlar ju dessutom om små marginaler när det är så tidigt. Håller tummarna att allt kommer att gå bra och att du kan njuta av din graviditet!!!

[Thiah]
12/8/16, 6:16 AM
#10

#7 vet känslan. Joel var som sagt först ett missfall, sen för liten enligt mensen, sen var äggsäcken konstig… Fick springa på vul varannan vecka tills v12.

[TanatosNyx]
12/8/16, 9:45 AM
#11

det är helt normalt att det diffar upp till 2 veckor när de mäster såhär tidigt. Alltså en milimeter kan göra flera dagars skillnad när man räknar. Och som du sa, det har börjat på att röra sig där inne ;)

Du har en alldeles frisk jättefin graviditet där.

Surpan
12/8/16, 12:19 PM
#12

Jag gjorde också ett VUL i vecka 8 hos en läkare och blev då flyttad 7 dagar. När jag sedan var på RUL (jag skippade KUB) så läste den barnmorskan igenom min journal och frågade sedan "har du fått ett datum för BF?" varpå jag svarade att det hade jag, jag hade blivit flyttad en vecka. Då beklagade hon sig och berättade att de inte datumbestämmer så pass exakt innan vecka 12 för att det kan skilja så mycket. Hon sa att de hade sagt till denna specifika läkaren att sluta ge ut BF datum så tidigt men att han fortsatte ändå, mot rutinerna.

Jag vet inte hur det är i andra län eller så, men här verkar det helt enkelt vara så att de inte ger en specifik vecka+dag innan vecka 12, antagligen på grund av det som Tanatos säger - att det diffar mycket så tidigt. Det gör bara mammor nervösa.

/Surpan

[TanatosNyx]
12/10/16, 12:40 AM
#13

Japp, det handlar om milimeterprecision och de små grynen kan sträcka på sig, krulla ihop sig, läkaren kan klicka liiiite snett, och mamman kan bli fruktansvärt orolig som konsekvens.

Annons:
Elsa
12/10/16, 7:55 AM
#14

#8 Oj, så knepig kroppen kan vara ändå!

#9 För mig så lugnar det mig. Jag är en nojig person men jag försöker verkligen att tänka positivt just vid detta, för att inte stressa upp mig själv. Det om något är ju inte bra för lilla livet i magen.. men förstår vad du menar och håller med dig, onödigt att tänka att något ska vara dåligt innan det ens gått dåligt :)

Ja, hur dom sa det är ju det som gjorde mig nojig, men försöker tänka som du sa att alla bebisar är ju olika, även om det finns en "mall" så kan ju min bara vara lite liten just nu. Det återstår att se den 12 januari, då bör jag enligt mina uträkningar vara i 13+0 och då ska det ju synas bra iallafall :) Tack så mycket!

#11 Åh okej :) önskar han hade sagt det till mig.. men han verkade ju inte direkt orolig heller, jag som tolkar saker fel säkert! Tack :)

#12 Ahaa! Jo jag tror att dom fortsätter ge datum, är medlem i en bf grupp för Juli månad på facebook och alla som gjort vul/ul har fått ett datum, utom jag ;) haha. Men min läkare kan ju säkert känna att om han inte vet till 100% så vill han inte säga något, för han sa ingnenting alls om det. Mer än att vi räknade ut bf med hjälp av mensen, men det datumet visste jag ju redan, och då sa han att jag bör ju kanske vara inne på vecka 8 då (var 7+5 då). Men sa ingenting m det stämde överens med vad han sett. Vi får se om en månad! :D


Upp till toppen
Annons: