Annons:
Etikettallmänt
Läst 1149 ggr
Glow487
2016-12-05 07:27

Kost- och vitaminråd

Insåg precis att jag inte kommer kunna äta mina favoriter på julbordet. Det blir ingen rökt eller gravad lax, ingen ansjovis i Janssons, ingen brieost på kexen, givetvis ingen alkohol som dryck på varken jul eller nyår. Vad är det mer jag ska tänka på både när det gäller julbord och mat överlag? Ej genomstekt kött vet jag ju man ska undvika också såklart. Och vilka vitaminer rekommenderar ni när man är gravid? Jag har en ask med Multi Kvinna från Friggs som jag köpt i mataffären som sägs passa gravida och ammande också. Är den nått å ha? Tycker tabletterna är stora, svårsvalda och dem ger en äcklkg järnsmak i munnen, så tar gärna emot tips på andra tabletter om nån har nått tips. Läste att man skulle vara försiktig med för mycket A-vitamin, och att det är viktigt med folsyra. Vad mer ska jag tänka på?

Annons:
Fien
2016-12-05 08:03
#1

Jag äter mitt val kvinna, hade dem hemma och min bm tyckte de var bra. Antar att friggs är något liknande. Vad gäller kostråd så kolla in Livsmedelsverkets hemsida, de har bra allmänt beskrivet och en lång lista på vilka fiskar man kan äta och vilka man ska äta mer sällan. Ansjovis är på listan som man får äta så Janssons kan du äta :). Man får äta opastöriserad ost om den blivit upphettad till kokning :). Så löste jag det när jag blev för sugen på sådan ost :).

Surpan
2016-12-05 08:11
#2

Jag vet inte vilka kostråd du vill välja att följa men jag gör så att jag följer livsmedesverkets rekomendationer för gravida. Det var dom jag fick från min barnmorska.

Enligt dom kostråden så är ansjovis helt okej och gravad lax är okej om den är nygjord. Vi gravar vår egen lax så att vi är säkra på att den inte vart vakumförpackad för länge.

Salami och lufttorkad skinka ska undvikas också, men du kan frysa in det i tre dygn innan om du vill äta det.

Dricker du öl så finns det god alkoholfri öl. Jag gillar Carlsbergs. 🙂

Gällande vitaminer så tar jag inga (tog folsyra i början), jag försöker dock äta/dricka en hel del mjölkprodukter för D-vitaminet.

/Surpan

[Smulan_88]
2016-12-05 09:03
#3

Kommer att äta varmrökt lax och Jansson som vanligt, så länge laxen är färsk och stått kallt så är det ok att äta. Är man orolig går det att frysa den i 3 dygn. Svårare med brieosten ;) men brukar själv köra på smaksatt Philadelphia på kex för att ha någon typ av substitut. Vad gäller tillskott så kör jag på mittvalkvinna och en sväng åt jag aco:s gravid vitaminer. Sen även d-vitamin men det är för att jag har konstaterad vitaminbrist.

Crunchy123
2016-12-05 11:32
#4

Min barnmorska tipsade om att man kunde köpa vitaminer för gravida som innehöll mer än bara folsyra så jag köpte denna: https://www.apotekhjartat.se/mina-behov/kost--naring/hjartats-multivitamin-gravid/ Lite drygt dock att man måste ta två stycken och att dom är lite svåra att svälja.

Glow487
2016-12-05 11:50
#5

Tack för alla tips! Jag älskar både lax och ansjovis så jag är jätteglad. :) Ska jämföra innehållet mellan de vitaminer ni tipsat om och dem jag tar nu. Tycker de e svårt å hitta små vitamintabletter överlag. Jag är en sån som har svårt för att svälja tabletter. Brukar dock gå bättre att svälja ner med kolsyrad dryck för då tar liksom bubblorna över i munnen. :)

fluffis
2016-12-05 12:36
#6

Aco gravid är nog de minsta och mest lättsvalda tabletterna jag har testat.

Annons:
Glow487
2016-12-05 13:11
#7

Tack för tipset fluffis! :)

Alexzandra630
2016-12-05 14:25
#8

Det enda du ska undvika på julbordet är väl gravad lax (om du inte gjort den själv), kallrökt kött och ost om det inte är hårdost typ. Skinkan kan man ju kolla så den är relativt nykokt. Jag kommer inte äta julbord ute eftersom de oftast står framme på värmning ganska många timmar. Men hemma så kommer jag äta allt utom det jag skrev ovanför. Jag äter folsyra, d-vitamin, magnesium/kalcium och järntabletter. Järn och d-vitamin är på ordination av läkare. Folsyran kunde jag slutat med v 12 men tänker att jag kunde lika gärna äta upp se tabletter som är kvar i burken. Började äta folsyra när vi började försöka bli gravida. Magnesium/kalcium började jag med för att jag var så oerhört sugen på choklad och mjölk. Det suget försvann när jag började med tabletterna.

JossanH
2016-12-06 11:43
#9

Jag har själv kommit på att jag haft stort underskott av magnesium efter båda graviditeterna så det äter jag regelbundet precis som D-vitamin. Äter även b-vitamin och omega 3 lite sporadiskt och nu under graviditeten äter jag folsyra och järn också. Jag tar rekommendationerna lite med en nypa salt. Undviker vissa saker men äter en del andra saker.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: