Annons:
Etiketthälsa
Läst 1634 ggr
Surpan
2016-12-05 07:16

Hur får ni sova?

Jag behöver era bästa tips för hur man får sova på nätterna!

Som det är nu så vaknar jag flera gånger per natt, oftast på grund av att jag behöver kissa. Sista gången jag vaknar brukar vara runt 04:00 och klockan ringer klockan 05:00. 😴 Jag blir helt knäckt när klockan ringer och det är dags att stiga upp…

/Surpan

Annons:
Fien
2016-12-05 08:06
#1

Samma här! Dumma gravidhormoner! Jag brukar aldrig kissa på natten om jag inte är gravid, men nu är det bara upp med en gång och få det avklarat! Sen tillbaka och försöka att inte tänka på någonting, låter jag tankarna börja snurra har jag svårt att somna om….jättesvårt men försöker i alla fall! Försöker tänka att klockan är typ 23 och jag ska sova i många timmar till :).

Marvel-lous
2016-12-05 12:37
#2

Har tyvärr inga bra tips att dela med mig av. Sover nästan inget på nätterna längre, inte ens gravidkudden hjälper så för mig är det mer svårigheterna att andas eller ligga bekvämt kombinerat med halsbränna. 🙈

Surpan
2016-12-05 12:40
#3

Kom på mig själv förra veckan med att tänka "Vad skönt det ska bli i mars när jag får sova på nätterna igen", sen kom jag på att då kommer jag ha en liten bebis som håller mig vaken i stället.. Så sömn får väl bli om ett par år igen. 😐

/Surpan

soundtrack
2016-12-05 12:42
#4

#3 Det är så du får se på det; din kropp börjar förbereda sig för det som komma skall ;)

Marvel-lous
2016-12-05 12:46
#5

#4 Hahahaha det är så jag brukar säga.

Alexzandra630
2016-12-05 14:35
#6

Jag sover max en timme i stöten och har varit så sen var 10. Är i v 15 nu så det kommer bli en lång graviditet ;-)

Annons:
Roxie
2016-12-05 15:19
#7

Testa öronproppar! Jag har märkt att jag är mer lättväckt än tidigare, sover mycket bättre sen jag började använda öronproppar.

// Sofia

Elsa
2016-12-06 21:21
#8

Jag vaknar aldrig för att kissa, men vaknar ändå två gånger per natt! Jättefrustrerande då det inte är någon anledning.. mer än att kroppen förbereder sig kanske :/


JossanH
2016-12-06 21:51
#9

Går in i v 19 i morgon och sover egentligen riktigt bra. Behöver gå upp på toa ibland men inte varje natt. Sover ju emellan 2 barn i sängen så mycket beror på hur dom sover. Sover dom gott så gör jag oftast det också 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

hellomissduh
2016-12-06 22:02
#10

Jag är i v 33 nu, och har fått sova hela nätterna i princip hela graviditeten ^^ fråga mig inte hur jag lyckas, dricker ändå ett stort glas med vatten innan jag lägger mig till o med :P

soundtrack
2016-12-06 22:09
#11

Jag sover än så länge bra (v 24 snart), det som väcker mig på nätterna är dottern… jag verkar vara en av få gravida som inte får en överaktiv blåsa, behöver inte gå på toa på nätterna o behövde inte det förra graviditeten heller. Då sov sov jag dåligt på slutet (sista veckorna), mest pga av halsbränna och att det var så varmt (sommaren 2014, den var varm…)

HMC
2016-12-07 01:47
#12

Min sömn är ordentligt lidande just nu. Inte nog med att jag ska upp och kissa hela tiden, jag drömmer även massor - oftast mardrömmar - och sonen på drygt ett år har börjar vakna om nätterna igen. Runt 2-5 gånger per natt. Är bara i v.12 och är redan helt slut haha

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Surpan
2016-12-07 06:39
#13

Oj vilken tur ni har ni som får sova! Jag har inte sovit alls sen… Ja sedan i vecka 13 tror jag. Inte en enda natt har jag fått sova igenom.

/Surpan

Annons:
AmandaChristina
2016-12-07 12:33
#14

Jag har sjukt olika, men vaknar minst 2 gånger per natt för att kissa… Har dock nätter då jag kan vakna 4-5 gånger och sen upp och jobba på det, kräks på det rent ut sagt! Hoppas att bebis är lik mig som jag var när jag var liten, då hinner jag kanske sova ikapp lite när han väl kommer 😛

Surpan
2017-01-26 08:58
#15

Går inte alls upp lika mycket för att kissa längre, max en gång per natt. 🥳 Bebis har vänt sig med huvudet nedåt så antagligen därför. Äntligen slippa sparkar på blåsan!

Dock har jag de senaste nätterna fått mycket sammandragningar på nätterna.. Till detta så får jag tryck över bröstet och svårt att andas. Även en del molvärk och värk i ländryggen. Väldigt obehagligt! Det känns klaustrofobiskt i min egen kropp.

/Surpan

Alexzandra630
2017-01-27 06:10
#16

#15 Lider med dig. Jag sover fortfarande lika kasst, är typ en gång i veckan jag har en bra natt.

Djurälskaren87
2017-01-27 06:46
#17

Går upp varje natt och kissar här med sen har jag svårt att somna om

Surpan
2017-01-27 06:50
#18

Pratade med min BM om att jag snart inte orkar mer men hon menar att eftersom jag inte har barn sedan innan så behöver jag inte orka någonting mer än att jobba. Så hon sa att jag bara får jobba och sova helt enkelt sista tiden… Jag förstår vad hon menar men känns ju väldigt tråkigt såklart.

/Surpan

[Nalaa]
2017-01-27 07:33
#19

Åh, härlig tråd när man har varit vaken med dottern sedan 01.20! I ett halvår har hon vaknat fem-sex gånger i timmen hela nätterna (ungefär från 21-22 på kvällen till 05 när vi vanligtvis ger upp och stiger upp). Don't get me started om sömn alltså:-p Eftersom pojkvännen jobbar så tar jag nätterna, på helgerna brukar vi säga att vi ska ta en natt var men eftersom han inge vaknar av att dottern skriker så blir det upp till mig ändå:-p Just inatt har varit så jobbigt… Vi var på BVC igår och fick tips som vi försökte med igår kväll och inatt, antar att det var därför det var så kämpigt… Jag tyckte jag sov dåligt när jag var gravid, nu sover jag inte alls typ:-p

PerhapsimAnna
2017-01-27 08:04
#20

Jag kissar kanske 3-4 gånger per natt beroende på hur mycket min dotter väcker mig haha! Vissa nätter får jag sova upp mot 6 timmar i stöten! Tips är att inte dricka så mycket på kvällen :)

Annons:
soundtrack
2017-01-27 08:24
#21

Sedan jag skrev i tråden sist så har jag också börjat sova dåligt. Har pågått i några veckor nu, så det startade tidigare denna gången än förra. Jag har svårt att somna, svårt att ligga bekvämt och vaknar ofta. Inga toabesök dock. Men när dottern vaknar på nätterna är det jag som får hämta henne för hon tvärvägrar att pappan gör det just nu. Är rätt slut just nu.. men jag jobbar bara 1 v till, sen hár jag 2 mån på mig att sova ikapp dagtid.

Ceciliaolucifer
2017-01-28 20:53
#22

När jag var gravid kissade jag 4-6ggr/natt. Nu med en liten är jag uppe minst 10-25ggr/natt och servar/tar hand om Lillgrodan. :D

JossanH
2017-01-29 11:56
#23

V 26 nu och sover fortfarande jättebra emellan 2 ungar och en som sprattlar i magen. Går väldigt sällan upp och kissar. Ibalnd är jag kissnödig men oftast hinner jag somna om innan jag hunnit gå upp 😅 Med första barnet gick jag upp kanske 3ggr per natt och ammade och bytte blöja. Med andra gick jag sällan upp alls. Bara ammade i sömnen mer eller mindre. Har alltid sovit som en stock mer eller mindre ;) Värre med foglossning. Då har jag sovit illa men den är bättre så det är ju positivt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

hellomissduh
2017-01-29 14:05
#24

uppdatering från mitt inlägg #10

eller uppdatering å uppdatering, det är typ samma :p känns inte som om att min kropp har förberett mig nått alls :p

Surpan
2017-01-29 17:02
#25

*Avundsjuk* :(

/Surpan

Upp till toppen
Annons: