Annons:
Etikettallmänt
Läst 629 ggr
Djurälskaren87
11/28/16, 3:35 PM

Ryggont graviditet

Jag får alltid ryggont innan mens och även då och då. Nu när jag är gravid i vecka 5 så känner jag mer intensiv ryggont i ryggslutet. Inte dagligen utan kommer och går. Läst att de är vanligt vid graviditet och att de beror på hormonerna i kroppen. Vissa dagar känner jag inte mycket symtom medan jag vissa dagar känner mer. Jag kissar även mer än normalt,tröttare samt ömma bröst. Livrädd för missfall då jag hört att de är vanligt speciellt första graviditeten men försöker tänka att de inte behöver drabba migheller. Inget man kan påverka hur gärna man vill. Hur känner ni som är i vecka 5?

Annons:
Fien
11/28/16, 4:04 PM
#1

Risken är inte större att få missfall bara för att det är första graviditeten….missfall beror oftast på något genetiskt fel och sannolikheten för det har ingenting att göra med om du är gravid första eller femte gången… så slappna av, och njut av din graviditet istället. Symptom kommer och går, ofta är de tolv första veckorna rätt tuffa, med illamående, kräkningar, trötthet, osv. sen brukar det lugna ner sig med symptomen några veckor… sen kommer ju magen och viktuppgången blir mer påtaglig… (märks kanske att jag inte direkt gillar att vara gravid….:) men vet ju vad jag får och jag försöker också att njuta av det….) självklart olika för alla, en del kräks ju i 40 veckor, andra har foglossning från vecka 7….

Fien
11/28/16, 4:06 PM
#2

Risken för missfall minskar dock för varje vecka som går :).

Djurälskaren87
11/28/16, 4:52 PM
#3

Tack. Blir bara orolig men försöker tänka att de är min kropp som får bestämma vad som sker💓Ja jag förstår. Har inte fått illamående ännu men de kommer väll antar jag. En annan fråga för er kunniga. Gjorde ni tidig UL? Jag har bokat in vecka 9. Då är jag 8 +4 dagar gågna. Vill helst göra en vecka innan för att stilla oro men inte säkert det syns då ens :(

Crunchy123
11/28/16, 6:26 PM
#4

Jag väntar mitt första barn är i vecka 6 (5+5) och är också väldigt rädd för missfall. Men jag försöker tänka att händer det så händer det och man får ta det då och försöka njuta av graviditeten som är just nu. För jag mår ändå bra, de enda tydliga symtomen jag har är stora bröst och lite trötthet ^^ Missfall är ju tyvärr inte så ovanligt så jag är nästan inställd på att det tyvärr kommer hända mig någon gång livet. Jag funderar fundera på att boka ett tidigt ultraljud i veckalla 9, men inte tidigare än så. Det kommer säkert att gå jätte bra för dig, försök att inte oroa dig för mycket <3

Djurälskaren87
11/28/16, 10:52 PM
#5

4# Ja man får försöka njuta. Går inte att påverka. Missfall innebär ju att något inte stämmer isåfall. Hållee tummarna för båda oss💓 Idag har jag känt mkt i ryggen å molnade i magen. Alltid orolig att man får mens tycker jag för de känns som mens är på gång men helt vanligt och normalt. Svårt när man är gravid första gången och veta allt :)

Upp till toppen
Annons: