Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1740 ggr
Missmagi
11/27/16, 5:57 PM

ÄL test hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar i vanliga fall känna min ÄL varje mån, men tar stickor iaf för att vara riktigt 100. Idag har jag haft otroligt starka ÄL känningar. Ökande flytningar etc. Tog ett test men jag e osäker om de e positivt eller negativt? Vet att strecken ska vara lika men när jag börjat känna dessa liknande ÄL känningar gör detta resultat mig osäker. Kan någon hjälpa mig!

Annons:
Glow487
11/27/16, 6:09 PM
#1

Ägglossningstestet är inte positivt om nu bilden stämmer bra överens med verkliheten. Men du har definitivt en LH-ökning!

Missmagi
11/27/16, 6:16 PM
#2

Ja bilden stämmer rätt bra med verkligheten. Svårt de där med ÄL tester ibland faktiskt. Tar nog ett till imorn för att se om de blir skarpare.

Fien
11/27/16, 6:20 PM
#3

Skulle inte heller säga att det är positivt men du har ju ökning. ÄL test är ju bäst att ta på dagen/kvällen då lh hormonet hunnit bildas under dagen… men vill du bli gravid är det bara att ligga, spermier kan ju leva i några dagar i dig…

Elsa
11/27/16, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär såg mina ÄL test ut i oktober, jag blev befruktad den 27 enligt min temp app :) men testen var ju väldigt svaga.


Missmagi
11/28/16, 5:44 AM
#5

Testerna brukar ge rätt bra utslag föregående månader. Fortfarande rijäl ÄL känning men ännu inget positivt ÄL test. Dock lite starkare än igår. Kanske är på gång. Brukar ni känna att er ÄL är på gång dagarna innan?

soundtrack
11/28/16, 6:16 AM
#6

Jag brukar ha tydliga ÄL-känningar i närmre 1 veckas tid. Har aldrig använt ÄL-testar så vet inte exakt när ÄL infaller under den veckan dock.

Annons:
Elsa
11/28/16, 8:19 PM
#7

Jag brukar inte känna av det så mycket, då jag blev gravid så var det på sekretet vi förstod att jag hade ägglossning. 

Fick en bra förklaring för mig då jag hade problem med att mina ÄL test var svaga och sådär, ska se om jag hittar det! :)


Elsa
11/28/16, 8:21 PM
#8

Skrivet av: Tjeja här på iFokus.

Hade lite funderingar kring varför min tempkurva var otydlig och sådär. Kunde inte tolka den riktigt. Men fick ett bra svar!

"Fast din tempkurva är otydlig så är den inte helt off med äl testerna ändå. För ältesterna mäter ju egentligen inte äl utan hormonstegring. 
Hormonstegringen sker precis innan ägget lossnar. Det är hormonerna som ju triggar igång själva förloppet så att säga. När stegringen är över sjunker hormonnivåerna snabbt igen. Då är ägget redo att lossna. Därefter höjer kroppen temperaturen för att puscha ut ägget ur blåsan till äggledarna som fångar upp det. 
Testerna kan alltså faktiskt stiga även utan att ägget faktiskt lossnar. Så är det ofta för dem som har tex pcos.

I alla fall, det är när hormonstegringen är som högst har man störst chans att bli gravid med samlag. För då är det lagom tid för ägg och spermier att hinna mötas upp på halva vägen i äggledaren. Det kan ju ta ett par dygn tills ägg o spermier hunnit så långt att de möts nämligen. 
Därför borde äl-testerna egentligen enbart benämnas fertilitetstest och inte äl-test.

Du har alltså hormonstegring några dagar innan din kropp höjer tempen och mätaren påstår att du har äl. :-)"


Missmagi
11/28/16, 8:59 PM
#9

Tack #Elsa för de inlägget. Nu fick jag en helt annan syn på stickorna. Har nog aldrig uppfattat de så :)

Elsa
11/28/16, 9:29 PM
#10

Det var så lite så :) näe inte jag heller faktiskt, fick en helt annan förståelse efter den där kommentaren. :) det borde stå när man köper dom, kanske det gör iofs.. men det tror jag inte haha!


Missmagi
11/29/16, 5:35 AM
#11

Haha! Har oxå bara sett texten "ägglossning test" Tog ett "hormonetest" i morse, ingen ökning sen igår o nu är ÄL känningarna lugnare än vad de varit tidigare dagarna. Undrar om de e över nu o ÄL lossningen redan vart?

Fien
11/29/16, 8:52 AM
#12

Alltså de där testerna är luriga… det spelar också stor roll när på dygnet när man tar dem… vissa månader fick jag aldrig två lika starka streck, trots att jag kände av min äl… men ser du en stegring så kan du ju iaf anta att ÄL är på gång… då är det ju bara att ha sex…. helst innan, under och efter äl… spermierna har ju ca 12-24h på dig att befrukta ägget och spermierna kan leva i upp till fem dagar i dig….

Elsa
11/29/16, 7:28 PM
#13

Jaa då har kanske ägget släppts då. Som du ser på mina test så försvann ju strecket vid den 24e typ. 25 var ju väldigt svagt. Men jag tror jag blev befruktad den 27e :) ska göra vul nästa tisdag så då får jag veta.

Vi hade sex den 22, 24, 25 om jag inte minns fel. :)


Annons:
Upp till toppen
Annons: