Annons:
Etikettertipsråd
Läst 904 ggr
Mia95
11/27/16, 10:26 AM

Hur mycket kläder behöver man?

Jag vet inte riktigt om det hör in här, men jag tänkte att jag iallafall kunde fråga :) Jag är gravid i v.25 och har redan köpt massa bebis kläder. Hur mycket ungefär kan vara bra att ha, vill ju lixom att det inte ska bli allt för mycket kläder så hon inte kommer hinna ha allt ;) Vet att det kanske är svårt att säga men ungefär hur mycket är "lagom"?

Annons:
fluffis
11/27/16, 10:47 AM
#1

Svårt att säga. Själv köpte jag klädpaket med begagnade kläder billigt på Tradera. På så sätt behövde jag inte ha dåligt samvete om några kläder inte blev använda eller förstörda. Jag behövde aldrig oroa mig att kläderna inte skulle räcka vilket kändes skönt för mig.

Fien
11/27/16, 11:02 AM
#2

I början växer de så fort! Tror vi använde 50 i ca 1,5 vecka … 56 i två veckor… sen beror det på om man har egen tvättmaskin eller inte….

jackiejohn
11/27/16, 11:44 AM
#3

Svårt att säga hur många plagg men jag tänker lite som så att har man en bas med säg 10 body, 10byxor/strumpbyxor, 2 pyjamaser och socker så kan man komplettera i efterhand. Vi fick väldigt mycket kläder till dottern när hon föddes, dels var hon första barnbarnet på båda sidor och som pricken över i:et första tösen på makens sida så svärmor gick loss totalt på alla söta bebiskläder ;) Sen föddes våran dotter akut i v 31+1 så vi använde stl 44,50 och 56 väldigt länge hon var nog 3-4 månader nör vi så smått började använd stl 62 och sen har hon växt på som "vanliga barn" men sånt kan man aldrig veta i förväg. Vi har hus och därav egen tvättmaskin och tumlare men dottern var en riktig kräkbebis så det var inte 1 ombyte om dagen precis…! Så mitt råd efter denna roman är att försök tänk ut en bas beroende på hur ni har tillgång till tvättmaskin och starta hellre för smått och utöka hellre garderoben när bebis är född :)

Madde
11/27/16, 1:17 PM
#4

Vi köpte det mesta begagnat och tur var väl det för det vi köpt i storlek 50 kunde han inte ha då han var 54 cm lång och vägde 4320g. Det beror ju mycket på om man har tvättmaskin eller inte om du behöver mer eller mindre kläder.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Smulan_88]
11/27/16, 6:38 PM
#5

Köp en bas med kläder och ha som reserv att skicka ut gubben för att köpa mer. Med första barnet hade jag på tik för mycket, hon va stor när hon föddes + att hon på dag 4 fick en vonrosenskena så hon kunde inprincip bara ha Pyamas första 8 veckorna när skenan satt på. Baby två va en spy bebis så upplevde att jag hade för lite så han knappt tvätta mellan varven (bytte kläder typ 7 ggr om dagen) det första och han var mindre.

Ceciliaolucifer
11/28/16, 3:11 AM
#6

Lagom mängd kläder tycker jag har att göra med vad du har råd att lägga ut och vad du har för intresse i barnkläder. Alla kommer att göra misstaget att köpa i en för liten eller för stor strl. För mig var det en del av processen att bli förälder att få shoppa, drömma och boa. Vår kille vägde 3540g och var 52 cm lång. Vi köpte lite roliga plagg efter KUB för att fira att vi skulle bli föräldrar. Vad råkade vi göra? Köpa prematurkläder som han var för stor för på en gång :) dessa kläder skänkte vi till sjukhuset som blev jätte glada!

Annons:
JazzBass
11/28/16, 9:39 AM
#7

Vår dotter var ganska liten vid födseln, 2870g/49cm och har dessutom inte vuxit riktigt lika snabbt som storebror, så vi använde storlekarna 50 och 56 ganska länge. Nu är hon prick 4 mån och vissa plagg i storlek 62 börjar kännas lite trånga. Till skillnad från storebror spyr hon heller nästan ingenting, så samma plagg duger ofta flera dagar i rad. 

Det är jättesvårt att veta hur mycket man behöver, men jag skulle råda er att inte köpa på er för mycket i alla fall, speciellt inte nya, dyra kläder. Det finns alltid mer i butiken och på loppisar (både fysiska och på nätet) om man skulle behöva. Vi hade ganska mycket kläder till dottern när hon föddes, och en del hann vi bara använda nån enstaka gång innan de blev för små. Förutom att vi hade gamla sparade kläder från storebror köpte vi förstås en del nytt och begagnat, och så fick vi en del både nya och begagnade kläder av släkt och vänner när dottern föddes.

De första storlekarna växer de ur jättesnabbt, men tempot lugnar ner sig vid storlek 68 och speciellt 74. Byxor går ofta att ha ganska länge, likaså strumpor, vantar och vissa mössor, men bodyn och pyjamasar är det mer kritiskt med så de vill man absolut ha i rätt storlek. Observera att det kan kan vara rätt så rejäla skillnader i storlek mellan plagg av en viss storlek, så jämför gärna plaggen med varandra och sortera dem i storleksordning, så ni inte börjar använda nåt plagg i större storlek för sent (been there done that).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

densomundrar
11/28/16, 1:53 PM
#8

Jag skulle börja med några bodys och några byxor i storlek 50 och 56 som bas och sedan komplettera när bebis är ute och man vet hur stor den är, så gjorde vi iallafall. Sedan tror jag inte att man behöver så mycket mer än 10 bodys och typ 5 byxor i storleken som bebis kommer ut i, om man har egen tvättmaskin. Vårat barn spyr dock sällan och blöjan har inte läkt hittills. Men börja med några plagg, man får oftast kläder och jag har fått så mycket att det inte ens är kul att titta på bebiskläder i affärer, för vi har nog så att det räcker… Glöm inte några strumpor! Pyjamas har vi men använder inte.

Upp till toppen
Annons: