Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 4606 ggr
Alexzandra630
11/17/16, 3:20 PM

BF Maj 2017

Hej! Är ny här på iFokus och har kikat runt lite. Hittade ingen tråd för oss som har BF i maj. Tyckte tråden för BF 2017 var så rörig. Jag väntar mitt första barn och är gravid i v 14. Vilka fler väntar barn i maj?

Annons:
[Smulan_88]
11/20/16, 10:09 AM
#1

Hej! Här är en till, gick in i v.15+0 idag så bf 14/5 Detta är mitt tredje barn, men varit nervösare än någonsin så känns som det skulle kunna vara mitt första :)

Alexzandra630
11/20/16, 11:21 AM
#2

Spännande och grattis:-) Varför är du så nervös denna gången då? :-)

[Smulan_88]
11/20/16, 4:54 PM
#3

Grattis själv!! 😄 Jag vet inte… men hade en mini blödning en av de första dagarna denna gång, det har jag inte haft tidigare. Så jag ställde in mig på att det kunde bli ett missfall (dum som man är) Men sen kan det nog även bero lite på att jag har två friska barn, en pojk och en flicka, så jag är mer medveten om riskerna och även vad mycket det skulle påverka om det skulle vara något… Eller också lider jag av sjukdommen "hönsmamma"… hehe. Hur mår du då? Börjat att känna något än? Vilket datum har du BF? :)

Alexzandra630
11/20/16, 8:23 PM
#4

Förstår din oro. Jag har haft 2 blödningar. Eller ja de kan väl knappt kallas det men oron fanns där. Jag tycker det är bättre nu men det tror jag beror på att jag redan fått mage. Allt känns lite verkligare då. Men förstår om det är värre när man har 2 barn sen tidigare också. Mitt mående just nu är rätt kasst. Är sjukskriven pga illamående och foglossning. Men hoppas på att jag kan komma tillbaka till jobbet snart. Hur mår du själv?

Emmaali
11/25/16, 8:22 PM
#5

Hej jag hoppat in här… är beräknad t 30/4 o passar inte in någonstans 😊. Jag är sjukskriven sedan v 7 pga kräkningar o illamående o har nu även yrsel pga lågt blodtryck 80/65 samt foglossning. Annars är det ok. Min lilla har boxningsmatch i magen just nu o min 6 åring kallar honom för Festis av oklar anledning 😊

JossanH
11/25/16, 11:38 PM
#6

Är i v17 med 3e barnet. BF 9 maj. Har också varit orolig denna graviditet och känt så totalt annorlunda mot tidigare graviditeter. Jag har mått alldeles "för bra". Fick förhöjd risk för down syndrom under KUBtestet så fick vänta på svar från blodprov i 2 veckor och som tur var visade de inga kromosomavvikelser på de 5 vanligaste avvikelserna de testade för. Rena tortyren att vänta dessa 2 veckor på svar. Fick logga in själv på en databas för att se provsvaren och längst med på sidan fanns en knapp "visa kön", men har faktiskt inte kolla. Dock känns det väldigt mycket som att det ska bli en pojke denna gång. Har 2 små tjejer innan på 2 och 4 år. Det här är första gången det känns "naturligt" om det skulle bli en pojk. Med första fick jag en känsla mitt i natten som sa att det inte kunde vara annat än en tjej, med andra var jag inte lika övertygad men kändes mest som det skulle bli en tjej då också och denna gång känns det som att det är en pojk så Får se om det stämmer. Spelar ju egentligen absolut ingen roll :) Nu har jag börjat känna lite "bubbel" längst ned i livmodern så tror minsann lille parveln är en vild en :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Smulan_88]
11/28/16, 8:28 PM
#7

Hej! Hur mår ni i vinterkylan? Nu har jag äntligen börjat känna lite mer sparkar från den lill*, inte jätte mycket men någon gång varje dag under kvällarna. Längtar så tills vi får se den lilla individen igen!! När har ni tid för RUL? Vi har 19/12. Har ni sett era små än? KUB med bebis som simmar bröstsim (bägge händer vid ansiktet)

[Smulan_88]
11/28/16, 8:29 PM
#8

Hej! Hur mår ni i vinterkylan? Nu har jag äntligen börjat känna lite mer sparkar från den lill*, inte jätte mycket men någon gång varje dag under kvällarna. Längtar så tills vi får se den lilla individen igen!! När har ni tid för RUL? Vi har 19/12. Har ni sett era små än? KUB med bebis som simmar bröstsim (bägge händer vid ansiktet)

[Smulan_88]
11/28/16, 8:29 PM
#9
[Smulan_88]
11/28/16, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bilden verkar inte vilja följa med 🙈😂

oh-la
11/28/16, 10:13 PM
#11
Emmaali
11/30/16, 8:42 AM
#12

Vi har RUL 5/12, m gjorde ett privat förra v för könsbestämning 😊 Var på vattengympa igår o har sån foglossning idag.

[Smulan_88]
11/30/16, 9:36 AM
#13

Lyllos #då är det inte länge kvar då. Såg fon vad det var eller va "den" blyg? Vi överväger också att ta reda på vad det kan vara som gömmer sig där inne… har gjort det me de med mina andra barn också, det enda som gör att jag skulle kunna låta bli är nog att jag har en av varje och har tagit reda på tidigare med bägge.. men får se. Har ju lite tid kvar att fundera 😋

Annons:
Emmaali
11/30/16, 1:31 PM
#14

Vi såg vad som gömmer sig 😊

[Smulan_88]
11/30/16, 1:42 PM
#15

Roligt!! :) Längtar så tills vi får se den lille igen + att jag längtar så enormt tills man känner lite riktiga "utanpå magen" sparkar.

Horrorpops
12/2/16, 5:41 PM
#16

Hej!
jag hoppar också in här, bf 6 maj.
Vi fick göra ett tidigt VUL i vecka 5+4 pga tidigare missfall, och fick se en liten guldklimp med pickande hjärta.
Sen har vi bara hört hjärtat en gång i vecka 13.
Tid bokad för RUL den 12e, så vi läääängtar! :D

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
12/2/16, 7:14 PM
#17

Va trevligt att dett börjar hända lite här ^^ Är i v 15 nu. Blev bakflyttad 9 dagar på ul förra veckan. Är väldigt häftigt att få se mini skutta runt inne i magen.

Roxie
12/17/16, 12:45 PM
#18

Hoppar in här också! BF 5 maj :)

// Sofia

[Smulan_88]
12/19/16, 3:38 PM
#19

Idag fick vi se våran lilla igen (19+1) så 14/5 eller tidigare så får vi en liten tjej :)

[Smulan_88]
12/19/16, 3:38 PM
#20

Välkommen Roxie! :)

Annons:
Horrorpops
12/19/16, 4:04 PM
#21

Vi var på RUL förra måndagen och fick se en Frisk liten pojke! Han har också börjat föra ett himla liv där inne nu, så jag känner honom flera gånger om dagen :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Smulan_88]
12/19/16, 4:06 PM
#22

#21 vad skönt!! Här sitter moderkakan i framväggen… såg riktigt "tjock o fin" ut. Så känner tyvärr inte mycket alls.

Alexzandra630
12/19/16, 5:48 PM
#23

Jag känner också bäbis så gott som varje dag nu. Tror det är en rätt livlig krabat. Får vänta med RUL tills efter nyår och kommer vara i v 21 då men det gör ingenting.

Horrorpops
12/19/16, 6:10 PM
#24

#22 jag har också i framvägg, så mannen känner inget än, men jag känner hur han rör runt där inne. :) är i vecka 20+2 idag, och har känt nästan dagligen i snart 2 veckor.  Andra barnet :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Smulan_88]
12/19/16, 6:38 PM
#25

#24 här är det tredje barnet… kände ju lika tidigt de första rörelserna som med resterande, typ v.14 men har generellt varit mycket lugnare med denna, absolut inte varje dag.. men det kommer väll. Moderkakan såg kraftigt tjock ut så kan iaf förstå att det är dämpat. Med tidigare har den varit i bakvägen så helt klart stor skillnad mot dem. Sen hade de rörelsemönster som skiljde dem åt, flickan (1:a) va kickboxare, pojken (2:a) hade mer svepande rörelser, som en ballerina… nu på utsidan är det helt tvärt om… hon är "lugn och flickig" och han röjer järnet dagarna i ända, en liten hulligan.. Hur har det varit med dina tidigare?

Alexzandra630
12/19/16, 7:09 PM
#26

Hahaha min är en kickboxare också ;-)

[Smulan_88]
12/19/16, 8:50 PM
#27

#26 mysigt!!! Ska ni ta reda på vad som gömmer sig? Jag har ju varit lite nojjig denna graviditet, men känner mig betydligt lugnare efter dagens ultraljud.. så nu har jag börjar fundera på namn.. har ni börjat fundera än? Jag har flera favoriter efter kvällens letande men känner att jag vill ha lite alternativa sen när bäbis tittat ut. Med tidigare bar vi typ bestämt oss innan då vi hade favoriter klara.. men så vill jag nog inte göra denna gång, skulle kännas bra att "suga på karamellen" och bestämma sig efter om det passar bebis, dennes utseende och "personlighet".

Annons:
Alexzandra630
12/19/16, 9:53 PM
#28

Nej vi vill inte veta kön. Känns ganska skönt faktiskt att ta det som det kommer. Namn har jag precis börjat fundera på men har ett pratat med sambon än. Tror han har funderat mer om jag känner honom rätt. Men det är ju absolut ingen brådska med det. Va skönt att du känner dig lugnare nu efter RUL. Då vet man ju att halva tiden har gått bra typ;-)

[Smulan_88]
12/19/16, 10:00 PM
#29

#28 jo men precis, förstår precis vad du menar. Har en syster som orkar hålla sig borta från att ta reda på hon med (väntar också barn 3 nu) och jag är imponerad! Och alldeles för nyfiken för att inte ta red på ;) hehe. Har ju två barn sen tidigare, och massor av saker planerat fram till bebis kommer.. så känns skönt att börja i tid :*D

JossanH
12/19/16, 10:06 PM
#30

Här om dagen så fick sambon känna första sparken :) klart och tydligt. Går in i v.21 om 2 dagar. Helt galet vad fort det går. Men är så glad att jag fortfarande kan träna lite. Idag har det box igen som gällde. Konditionen är jag sämst på så där tar jag det lugnt, slagen kan jag fortfarande mata. Med första barnet kunde jag knappt gå vissa dagar vid den här tiden pga foglossning så varje vecka utan det känns som ett plus :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Horrorpops
12/19/16, 11:03 PM
#31

#25 Med förra hade jag också i framvägg och kände knappt något förrens dom "riktiga" sparkarna kom. Denna känns mer som att han bara flyttar sig lite eller tar spjärn med ryggen ut mot min mage.

Namn har vi redan bestämt, det blir en liten Björn Harold.

Min enda träning består i promenader, minsta ansträngning så får jag en massa sammandragningar :/

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
12/20/16, 10:19 AM
#32

#29 Förstår att det krävs lite mer planering när det är tredje barnet. Jag har ju all tid i världen speciellt nu när jag dessutom är halvtidssjukskriven. #31 Har du provat vattengympa? Det är underbart för min kropp och enda träningen jag fixar förutom promenader.

[Smulan_88]
12/20/16, 10:49 AM
#33

#32 ja du ska se, dygnets alla timmar går så mycket fortare när man fått barn… ibland tycker man inte att det är annat än kväll-morgon-kväll-morgon-helg och vips så har det gått en vecka/månad eller till och med ett år. :*D

JossanH
12/20/16, 12:56 PM
#34

#32 körde någon form av vattengympa när jag väntade första. Åkte hem till mina föräldrar som har en utomhuspool och där gick/joggade jag runt, runt, runt. Var underbart när jag hade foglossning! Men nu är jag mer sugen på tempo och försöka bibehålla iaf lite muskler på armar/ben/överkropp 😁

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Alexzandra630
12/20/16, 3:05 PM
#35

#33 Är fullt medveten om det så jag njuter av all min tid ;-) Även om jag verkligen längtar tills mini kommer ut. #34 Önskar att jag kunde göra det också men kör lite med gummibandet hemma. Får så ont i mina fogar bara av vardagen.

Horrorpops
12/20/16, 8:01 PM
#36

#32 hade gärna testat, men det finns ingen simhall/pool i vår lilla by, och jag har ingen bil :(
Bussar finns inte heller här.
Finns mycket positivt att säga om USA, men deras bussförbindelser till småbyarna är obefintlig :P

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

JossanH
12/20/16, 10:56 PM
#37

#36 vad tråkigt. Har man ont är vatten underbart att röra sig i!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
12/20/16, 11:14 PM
#38

Märkte idag att bäbisen låg mer till höger än till vänster. Skitfränt och sen när jag la mig på rygg så rullade bäbis till mitten av magen. Man liksom såg en lite kula röra sig där inne 😍

[Smulan_88]
1/1/17, 12:41 PM
#39

Gott nytt år alla maj mammor!! Hur mår ni då? Själv börjar graviditeten i sig att ge sig till känna ordentligt. Öm i magen, dåligt flås, sammandragningar, foglossning och ligamentsmärtor kommer smygande mer och mer. Börjar äntligen känna av bebis lite mer där inne i magen (moderkaka i framväggen) och idag kände tillochmed dottern av lite sparkar :) ❤

Alexzandra630
1/1/17, 2:33 PM
#40

Gott nytt år själv! Jag mår ganska hyfsat förutom min foglossning. Är sjukskriven 75 % och får bli helt sjukskriven när jag vill. Men i övrigt är det bra. Min energi börjar komma tillbaka och magen växer. Bara några dagar kvar till halvtid dessutom så det är ett skönt mål. Väntar otåligt på att sambon ska få känna sparkarna men så fort han försöker känna så blir det knäpptyst i magen 😂

[Smulan_88]
1/1/17, 8:03 PM
#41

Känner igen det där med sparkarna. Det är som om de blir stilla av värmen händerna avger. Har själv försökt att känna om det känns på utsidan, och det va först igår när det va "highlife" i magen som jag lyckades. Jobbigt med foglossning!! Känner också av men, än är det inte värre än lite svårt vid promenader, och ibland hämnd det som om ena höften låser sig och är på väg att hoppa ur led. * men ska absolut inte klaga. Jag såg att du har väldiga bekymmer (i en annan tråd) och det är ju inte roligt när kroppen säger stop och klagar på rörelser! Får hoppas att det blir bättre… men finns väll viss risk att det inte blir det tyvärr.

Annons:
[Smulan_88]
1/1/17, 8:03 PM
#42

Hämnd*känns

Alexzandra630
1/1/17, 9:08 PM
#43

Det mest frustrerande är att när jag håller händerna på magen så känner jag men när han kommer blir det tyst. Men det är väl bara en tidsfråga innan vi lyckas. Vill dela med mig av den härliga känslan jag får flera gånger per dag. Jo min foglossning är riktigt illa. Jobbar endast för att jag ska må lite bättre psykiskt. Men nu klarar jag iaf av jobb och hemmet hyfsat. Min sambo är helt fantastiskt och hjälper till massor trots att han jobbar mer än heltid. Vilken vecka är du i nu smulan?

[Smulan_88]
1/2/17, 12:01 AM
#44

Idag söndag är jag i v.21+0. Sista veckan har jag känt bebis varje dag, (främst på kvällen) och det känns som om hon tar upp större delen av "nedre magen". Hon är som mitt första barn en kickboxare. Så det känns att någon lever rövare där inne. Sonen hade rörelser som en "ballerina" :*D hans sparkar kunde man knappt se på utsidan, han liksom hade smidiga klappande/smekande rörelser.. han är lite samma om han vaknar på natten nu med (han blir 2 sista januari) han ska va så go så han får svårt att sova :*D han ligger och klappar en på armen… Så lite kul om denna är som första, för det va så mysigt när man började komma upp i veckorna och man kunde sitta på kvällen och följa lilla hälen som vandrade runt under huden på magen. Hehe.. Det är skön t när man finner balansen mellan hem och jobb. Själv pluggar jag hemma på distans just nu (har tjänstledigt från jobbet) och har lite svårt med disciplinen när barna och mannen är hemma under dagarna nu under jul, till att sätta mig och plugga… Börjar bli SÅ nyfiken på vad för filur som gömmer sig där inne… överväger 3D ultraljud. Min syster gjorde det och det va SÅ häftigt!!

[Smulan_88]
1/2/17, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45
[Smulan_88]
1/2/17, 12:04 AM
#46
[Smulan_88]
1/2/17, 12:05 AM
#47
[Smulan_88]
1/2/17, 12:06 AM
#48

Alla bilder verkar inte vilja följa med… hur som. Hon ska få nu i januari, så blir lite spännande.. :)

Annons:
JossanH
1/2/17, 9:05 AM
#49

går in i v 23 om 2 dagar. Full rulle varje kväll. Massa röresler och faktiskt lyckades sambon känna en rejäl spark i v 20. Börjar också känna av här och där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
1/2/17, 9:46 AM
#50

#44. Spännande att det kan kännas så olika med barnen. Min morbror gjorde 3D-ultraljud när dom skulle ha barn. Det var häftiga bilder. Men jag väntar nog hellre tills de är ute. Men förstår att du vill göra det. Tror det är en riktigt häftig upplevelse. #49 Jag går in i v 20 i morgon så hoppas på att vi får till det i veckan. Han skulle nog kunna känna nu för det är fullt ös i magen just nu men nä han sover efter natt jobb. Hur lång tid tog det för er att göra RUL? Har tid på måndag och funderar på om jag behöver ta ledigt från jobbet.

[Smulan_88]
1/2/17, 9:53 AM
#51

Detta RUL tog nog runt 1 h, men då hade ultraljusdsköterskan med sig en elev. Så det va nog därför det tog så lång tid. (De va extremt noggranna) och hon förklarade in i detalj för henne alla delar och hur hon lättast skulle se med doplern. Sen låg bebis väldigt långt ner och hade kurrat ihop, så kanske det bidrog med. Med tidigare barn, runt 30 min.

Alexzandra630
1/2/17, 3:39 PM
#52

Ok men då behöver jag inte ta ledigt iaf. Första ultraljudet tog väl typ 10 min men läste att detta tog längre tid.

Alexzandra630
1/5/17, 9:56 PM
#53

Har haft en väldigt aktiv mini inne i magen de två senaste dagarna. Är fränt att känna av det så mycket, tyvärr känns det inte utanpå magen än men får väl ge det ett tag till. Börjar bli nervös inför RUL och insåg igår att man gör det ju för att upptäcka fel i tid. Så kommer nog bli en jobbig helg.

[Smulan_88]
1/5/17, 10:23 PM
#54

#53 du har inte gjort något ultraljud alls än eller? Spännande att se bebis, du ska se att det säkert kommer att gå jätte bra! :)

Alexzandra630
1/6/17, 5:11 AM
#55

Jo gjorde ett i v 13 men vet ju inte riktigt hur mycket de ser då. Det ul tog typ 5 min. De daterade egentligen bara graviditeten.

Annons:
Alexzandra630
1/6/17, 5:11 AM
#56

Jo gjorde ett i v 13 men vet ju inte riktigt hur mycket de ser då. Det ul tog typ 5 min. De daterade egentligen bara graviditeten.

Alexzandra630
1/9/17, 12:18 PM
#57

Idag var vi på RUL. Allt såg finemang ut så nu kan jag slappna av igen. Känns väldigt skönt!

[Smulan_88]
1/9/17, 1:40 PM
#58

Vad skönt att allt såg bra ut Alexzandra!! Själv blev jag moster igår för tredje gången, min syster fick en liten flicka på 3660 gr. Och Gud, vad man längtar efter sin egen lilla bebis nu då!! Sitter annars och funderar på namn, och är "helt loost". Tycker inget namn känns helt 100%, döden blir det inte lättare för att killen "inte bryr" sig om att kolla heller. Jag letar och kommer med förslag och han hissar eller dissar. Så detta kan nog ta sitt lilla tag till kommande lilla bebis…. Köpte också några första kläder härom dagen, för att det skulle kännas lite mer verkligt med. Hur gör ni och hur har ni gjort? Var i planerarstadierna befinner ni er. Än är det ju iof lugnt, men har mycket med skolan och praktik framför mig. Så räknar med att våren kommer att rusa förbi :)

[Smulan_88]
1/9/17, 1:41 PM
#59

Och det * döden. Sa**ns telefon med rättstavningen :*D

[Smulan_88]
1/9/17, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Den blå "pojkdressen" va jag bara tvungen att köpa :) den va ju så söt!! Annars är det rea varor det mesta.. men lite kul att shoppa är det allt :)

JossanH
1/9/17, 2:43 PM
#61

#60 jag är helt tvärt om och tänker att jag redan har allt och inte behöver köpa något alls ;) kläder är kul de gånger jag är ute efter något speciellt men till nästa nu blir det nog bara ärvt första tiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
1/9/17, 8:30 PM
#62

Vi har bestämt vilken barnvagn vi ska köpa men annars har vi inte kommit så långt med planeringen ännu. Har funderingar på att åka till Gekås och göra ett storinköp på allt men jag vet inte om det är bra det heller. Har börjat kika på kläder och sånt men eftersom det är vårt första så är det ju betydligt mer runtomkring som också behövs. Jättesöta kläder smulan och grattis till din syster!

Annons:
[Smulan_88]
1/16/17, 5:30 PM
#63

Hej! Hur går det med alla majmammor och magar? Här är det bara bra, äntligen syns det på utsidan när hon sparkar, så det blir lite verkligare. Har ni varit på era efter RUL besök hos barnmorskan än? Jag fick tid till veckan 25/1, tyckte att det kändes som så lång kvar till, då är jag i v. 24+3… börjar fundera mycket på förlossningen och känner att jag vill veta mina alternativ, typ igår :*D Har ni börjat fundera något på förlossningen? Smärtlindring och lite så? Alternativt "färdsätt", om det är aktuellt med snitt. Själv så är jag osäker men hoppas att de har stenkoll vid slutet så att inte bebis blir "för stor" och det slutar med att snitt är enda alternativet :(. Har nämligen fått ganska stora barn tidigare det första slutade med snitt men andra barnet gick vaginalt, dock med hjälp av sugklocka…

Alexzandra630
1/16/17, 5:39 PM
#64

Jag har besök hos BM 17/2 kommer vara i v 26 då. Vet inte men tycker också det är långt efter ultraljudet. Iom att jag har en riskgraviditet (överviktig) så har de sagt att jag ska få tätare kontroller men det är inget jag märkt av ännu. Har funderingar på att byta BM då jag känner att jag inte har någon kontakt med henne när hon bara jobbar en dag i veckan (är på förlossningen annars). Annars så är det bra med mig. Foglossningen har inte blivit sämre på någon vecka, så det är väldigt skönt. Förlossningen har jag knappt börjat tänka på än men förstår om du har mycket funderingar angående det smulan.

Emmaali
1/16/17, 5:54 PM
#65

Har haft så ont i revbenen sista veckorna, främst på höger sida. O nu märker jag att det blir mycket värre just när jag ätit. (Till höger under bröstet). Får ont o blir liksom matt i kroppen, hittar ingen bra ställning att sitta lr ligga pga tryckkänslan. Ngn som förstår vad jag menar?

Alexzandra630
1/16/17, 7:26 PM
#66

Jag upplever samma sak när jag ätit. Har inte ont annars men det kommer väl ;-) För mig hjälper det att lägga mig i sängen en liten stund efter maten så jag verkligen sträcker ut mage och rygg.

JossanH
1/17/17, 10:20 PM
#67

Här är allt bra. Går in i v25 i morgon och har hos bm idag. Har hittills gått upp 10kg vilket är ganska normalt för mig då jag gått upp 30 och 25 kg tidigare gånger. Och det trots att jag både äter annorlunda och rör betydligt mer på mig denna gång jämfört med tex första graviditeten. Kör fortfarande box och tränar en del styrka men igår var första gången jag började känna av fogarna på träningen så nu får jag lugna mig lite.. Förlossningen är jag väldigt spänd inför. Skräckblandad förtjusning 😅 Hoppas att kunna hålla min förlossning så naturlig och läkemedelsfri dom möjligt. Första gången blev det EDA, lustgas, värkstimulerande, livmodersammadragande och jag förlorade ca 2liter blod.. Andra gången blev det lustgas och akupunktur, resten fick ta den tid det tog och sen avnavling och då förlorade jag ca 3 dl blod allt som allt och det kändes så mycket bättre. Har haft relativt lätta förlossningar så hoppas på det även denna gång :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Smulan_88]
1/17/17, 10:43 PM
#68

# 65 det är inte Gallan då? Min man fick under nyårshelgen ont under höger revbenskant, efter lite om och men visade det sig att det var gallan som producerat stenar. Detta är jätte vanligt att få problem med under graviditeten, och tänker om det blir värre i samband med att du äter. #64 och tänker då du är förstagångsföderska att du borde få komma iaf tidigare än v.26… jag har ju iaf gjort "detta" två gånger tidigare, om än helt olika erfarenheter från de båda gångerna. #67 skönt med lite planer! :) Om jag får välja vill jag helst i allra bästa mån undvika värkstimulerande, för förlossningen blir så jäkla intensiv utan pauser när de stimulerar. Sen vill jag helst undvika Eda:n detta då det allt som oftast gör att värkarbetet blir försvagat. Dock så fick jag spinalbedövning, denna håller ca 45 minuter/dos iof också detta i ryggen, men väldigt skönt när det börjar närma sig. Man får liksom en helt annan kontroll på värkarna och hinner samla sig själv tills det är dags att "trycka" på. Durschen va min bästa vän sist i många timmar innan värkarna blev för ohanterbara, så kommer testa det igen. (Passade inte alls under första förlossningen, men var en dröm under andra förlossningen). Lustgasen tycker iaf jag om, vet många som ogillar den. Men tillvaron blir lite lättare och om inte roligare med lite lustgas i kroppen. (Låter kanske hemskt) men den har lockar fram många skratt under mina förlossningar och jag upplever den positiv under förlossningen så för mig funkar den prima ballerina. Och så vill jag ha bäckenbottenbedövning, väldigt positivt så gör det inte så SATANS ont när huvudet kommer ut. Inte helt naturligt, men varför inte använda dom hjälpmedel som finns när jag vet att det funkar för mig ;) superhjälte kan jag leka någon annan gång, ser det absolut inte som ett nederlag. Vi är olika och har olika smärttröskel och söker olika erfarenheter, sen har inte jag förlorat några mängder blod att prata på, så kanske därför jag inte tar hänsyn till det.. Men en sak är säkert spännande och häftigt är det!! Så hoppas så innerligt att det är en lite mindre bebis denna gång så det startar så naturligt som möjligt, och vill helst inte ha snitt. Man blir så snuvad på belöningen då, om man ställer in sig på vaginal förlossning

Alexzandra630
1/18/17, 9:29 AM
#69

Bäckenbottenbedövning lät väldigt intressant hur sätts den? Va är det för skillnad på eda och spinalbedöving? Kommer det diskuteras smärtlindring hos BM? Jag tycker det är skitsvårt att veta vad man vill ha och inte. Jag är dessutom spruträdd vilket inte underlättar…

Annons:
[Smulan_88]
1/18/17, 10:09 AM
#70

Spinalbedövningen är sprutan de brukar ge innan man får epidural. Denna varar ca 45 min sa de till mig när jag fick nummer 2, det gjorde att de starkaste värkarna kändes ungefär som i början (alltså mycket mildare). Edan brukar de sätta en "tråd" in i ryggmärgen som får sitta under hela värkarbetet, i regel sänker de dosen vid utdrivningsskedet för att man lättare ska kunna jobba med värkarna. Det enda som för mig talar emot just Eda är att det är väldigt vanligt att det egna värkarbetet avtar och de då gärna ger värkstimmulerande, detta stressar upp kroppen och tar på krafterna väldigt mycket både hos mamma och bebis, eftersom det blir mucket mer intensivt och tätare mellan värkarna sen har jag en väninna som fick problem med känselbortfall i sina ben upp till ett år efter att ha använt Eda, så det avskräcker mig. Här kan du läsa mer om bäckenbotten bedövning---> http://vårdomsorg.se/liknande/backenbottenbedovning-vid-forlossning-3773 Det är tydligen inte så ofta längre som den används, men efterfrågas den så borde de väll iaf överväga att ge. Den sätts nere i bäckenet/vaginan och bedövar väldigt bra, men tar inte bort några värkar. Sen finns det ju dem som vill ha sterila kvaddlar (detta vågar inte jag prova), akupunktur och även teens. Som många upplever som positivt, så det finns väldigt många alternativ. Googlar man så finns det väll både bu och bä om det mesta, lättast är att nämna i förlossningsbrevet att man vill ha vägledning och alternativ från barnmorskans sida beroende på hur hon uppfattar situationen. Skriver man att man absolut inte under några som helst omständigheter vill ha något, så blir man inte erbjuden om de läst förlossningsbrevet, vet man inte vad som väntar så tycker jag att man ska prova sig fram. Vissa behöver ingenting undertiden som andra behöver lite mer. Tror att de flesta under sin första förlossning kan känna sig lite hjälplösa och inte va beredda på smärtan, och då kan det vara skönt med lite bedövning för att slappna av och låta kroppen sköta sitt under mer hanterbara förhållanden. Det bästa är att fråga runt och läsa på, väldigt bra hjälp tycker jag. Alla är vi olika och hanterat olika och i dagens samhälle finns det bedövning så varför inte använda det om man känner att behovet finns?

[Smulan_88]
1/18/17, 10:14 AM
#71

#69 man blir så inne i förlossningen och värkarna så man märker knappt av när de ger en sprutor. Min största rädsla innan barn nummer 1 va just kanylen de sätter i handen, ett tu tre hade jag visst tydligen två. En i varje hand, märkte inte av någonting annat än att alla sladdar var i vägen. Vet att endel är rädda för en förlossning och saker runt omkring men jag lovar att det är den häftigaste upplevelse man kan göra! Det jag är så fascinerad över är att man när bebisen ska ut kan ha så fruktansvärt ont, för att minuterna senare när bebisen tittat ut inte känna någon typ av smärta. Sen är det ju så häftigt första gången man får se sin lilla bebis ❤ Sorry för novellerna ;)

JossanH
1/18/17, 10:29 AM
#72

#68 har även en vän som fick extrem huvudvärk av edan så de fick ligga kvar inne ett psr dagar för att hon inte kunde röra huvudet mer eller mindre. Jag tror att jag alltid fått för låg dos lustgas för har bara känt ett lätt illamående och sedan inget speciellt. Har aldrig upplevt "fyllan" som de flesta verkar få. Har mest haft den för att de har velat att jag skulle ha den och för att få något att koncentrera mig på under de sista värkarna. Jag är över lag väldigt restriktiv med läkemedel så hoppas att denna förlossning ska få bli ungefär som förra gången. Hann ju bara vara på förlossningen en dryg timme så var hon ute så även om jag till sist "gav upp" och sa "ge mig edan!" Så var det i nästa värk dags att krysta så hann inte få något- vilket var det jag hoppades skulle hända för då har man inget val ;P Och ja, förlossningen är det coolaste jag gjort. Är så glad att det är jag som ska föda och inte min sambo 😝

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
1/18/17, 10:56 AM
#73

Tack för jättebra svar båda två :-) Får ta tag i och börja googla lite om smärtlindring. Jag vill egentligen inte bestämma en massa innan utan att ta det som det kommer. Men jag har ändå ett kontrollbehov av att veta saker innan jag tackar ja eller nej. Är dessutom lite arbetsskadad då jag jobbar innom vården själv ;-)

[Smulan_88]
1/18/17, 11:09 AM
#74

Oj, ja då förstår jag #72! Det är ju så olika som sagt, min första förlossning varade under 36 h. De sista 5 h var jag fullt öppen och sen beslutades det om snitt. (Hon var för stor för att komma ner ordentligt i bäckenet) Andra gick ju i mina ögon så mycket fortare ;) hehe.. men likväl så tog det ju 12 h. Så då hinner man ju känna av och dessutom bli erbjuden både det ena och det andra. På 1 h hinner man ju knappt med sig själv och alla intryck och allt runt i kring, så förstår om man inte hinner med någon bedövning av något slag. Det låter dock som om de gav dig väldigt låg dos lustgas, kanske de visste/ansåg att det skulle gå fort och gav dig lite "för att det snart skulle vara över". Hehe, min första förlossning som iof slutade med snitt, tror jag att de drog på lustgasen lite mycket. Jag och min man hade så roligt åt detta där och då, för man blir som på "pickalurren" men jag hade noll koll på när barnmorskan var i rummet resp när hon hade gått… hehe, så fick flera gånger viska och fråga min man om hon var kvar. :*D Hahaha… sen bytte dom skift där mitt i allt ihopa när det var som jobbigast och den nya barnmorskan försökte få mig att byta ställning titt som tätt för att underlätta att få ner den bestämda bebisen som inte ville ut, så minns att jag fejkade att det var en värk på G bara för att hon skulle låta mig va… heheh. Lite kul, samtidigt som man är mitt uppe i allvaret. Som sagt helt individuellt. Hur känner du denna gång JossanH? Tänkte om det gick fort sist, har ni nära till sjukhuset och så? Eller tar ni det som ni kommer eller planeras det in en igångsättning? Hade en bekant med samma typ av "bekymmer", hennes första kom de in princip in så var ert dags att krysta. Med hennes andra hade hon haft förvärkar/mycket sammandragningar de sista veckorna så hon hade inte förstått att det dragit igång, vilket resulterade i en baksätes E18 bebis. Kan då tillägga att det är en timmes resväg till närmsta förlossning.

JossanH
1/18/17, 5:37 PM
#75

#74 hela värlarbetet tog några timmar men det var inte förrän på slutet som jag kände att nu gör det så pass ont att vi åker in och det var väl tur om man vill föda på sjukhus ;) Jag är inte minsta orolig för att föda hemma så jag tar det med ro. Tar väl kanske 45 min in till förlossningen från där vi bor men min sambo är snarare orolig för att jag inte ska säga hur nära det är och att jag kommer föda hemma, för han är ganska rädd för det :P jag känner mig som sagt ganska lugn i det. Har dessutom bara krystat i 10 och 15 min med barnen så är det väl dags så har det gått undan :D då är det bara att tuta och köra hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Smulan_88]
1/18/17, 5:58 PM
#76

#75 men det är ju skönt då att du är så lugn och känner dig trygg även om det skulle råka bli hemma. Kan ju förstå om din sambo inte känner exakt samma, dom är ju rätt "hjälplösa" när det väl gäller ;) vilket barn i ordningen blir det för dig? 2:a eller 3:e?

Annons:
JossanH
1/18/17, 6:53 PM
#77

#76 det blir 3e för mig också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
1/18/17, 7:19 PM
#78

Vi har 15 min med bil till förlossningen och jag är orolig att jag inte ska åka in i tid hahaha. Mamma skrämmer upp mig med sina förlossningar. Både jag och syrran var ute inom en timme efter att hon kommit till BB.

[Smulan_88]
1/26/17, 10:46 PM
#79

Herregud, besöket hos barnmorskan igår gick toppen! Har haft samma under alla mina tre graviditeter och är SÅ nöjd att ha henne!! Min dotter va med igår (5 år) och vi va där i 1 timma och 30 minuter… herre Gud!! :*D min bm är väldigt pedagogisk och vi va sista tiden på dagen (kl.13:00) så dottern fick följa med och hämta beställningspapper som var till labb, testa. Strimmelmaskinen för hon hade råkat beställt att provsvaren skulle till henne och inte läkaren. Dottern fick prova att höja och sänka britsen+ en åktur öpp och ner.. och till råga på allt fick dottern höra dina egna hjärtljud. Vi hann dessutom med att prata om allt mellan himmel och jord vad gäller graviditet. Och vi har även kommit överens om att jag ska få prata med en läkare för att kunna göra upp en förlossningsplan, beroende på div olika omständigheter. Jag önskar att alla hade en sådan relation till sin BM, hon lyssnar och bryr sig. Känns nästan som om detta hade kunnat varit en barndomsvän. Har även skrattat åt när jag ringt in för att "anmäla" graviditet två och tre "-hej det är jag Julia" har jag sagt bägge gångerna som om hon skulle komma ihåg mig med så många års mellanrum… Men hon sa att vissa kommer man ihåg (jag va tydligen en av dem, om det är bra eller dåligt tåls väll att fundera på ;)) Men hon har även hört liknande och inte ens när människan suttit rakt framför känt igen dem. :*D heheh. Så det va lite nöje i tillvaron, hjärtljuden låg på 142-146 SF-måttet va tydligen "normalt".. så det kändes ju bra :)

Alexzandra630
1/26/17, 11:20 PM
#80

Åh va härligt det låter Smulan! Det är ju precis en sån barnmorska man vill ha! Skönt att bäbis mådde bra också! Jag kommer byta BM efter besöket den 17, är inte alls nöjd med min. Hon verkar inte ha koll på någonting och senast jag pratade med henne så berättade jag hur foglossningen verkligen tär på mig. Svaret jag fick var jaha. Dessutom så misstänker min sjukgymnast att jag har EDS och hon skickade ett brev till min BM om att det kanske var lämpligt att kolla det innan förlossningen. Då ringer BM upp mig och undrar vad det är. Hon kunde inte ens googla det själv innan hon ringde mig… Förlåt för gnäll. Men är väldigt glad för din skull smulan!

[Smulan_88]
1/27/17, 10:17 AM
#81

Men Gud, Tycker absolut att du ska byta! förtroende för sin bm är A och O. Tänker eftersom du går till SpecMV, då ska de ju ha lite extrakoll och då är det skönt med någon som lyssnar på en ❤ Du kan ju ringa direkt dit så behöver du aldrig gå till henne igen, utan påtala över telefon att du vill byta. Så brukar de kolla tider och byta direkt

Alexzandra630
1/27/17, 10:54 AM
#82

Har bara läkarkontakt med speciallistmödravården annars går jag på den vanliga mödrahälsovården. Nästa tid jag bokar gör jag hos någon annan men vill inte riskera att den blir ännu senare än 17 februari så det är därför jag väntar. Vill även förklara för nuvarande BM varför jag byter. Pratade med en superbra BM idag när jag ringde. Har haft samandragningar och ont i magen och huvudet plus lite febrig sen igår och läste på 1177 i natt att man skulle ringa in då. Den BM var jätte pedagogisk och superbra och kunde lugna mig så tänkte be om henne nästa gång. Var orolig för havandeskapsförgiftning men BM trodde inte det. Tog dessutom blodtrycket på mig själv och det låg fortfarande lågt så jag kan vara lugn, det är nog bara en vanlig förkylning.

[Smulan_88]
1/27/17, 11:01 AM
#83

Men vad skönt att du förhoppningsvis hittat "din" barnmorska som ska följa dig vägen ut ❤

Annons:
Alexzandra630
1/27/17, 7:55 PM
#84

#83 jag hoppas på det men vi får se. Jag tror det är en uvi jag åkt på. Det svider när jag kissar. Woho lagom till helgen.

Emmaali
1/27/17, 9:10 PM
#85

#68 Jag kollade gallan m ultraljud för 1,5år sedan o det var inget då trots att jag blir jättedålig när jag äter fett tex grädde pomme osv. Eftersom dem uteslutit hjärtinfarkt o proppar så har dem slutat leta ef svar. Oavsett vem jag pratar m nu blir jag avfärdad som gravid. Rådet blir bara ät o drick mindre😔 Min första förlossning -95 varade i 3dygn pga av epidrual. Var ett helvete dör dem misslyckades sticka mig 3gg. Biverkningen var krampade ben o skakade ben i 2dygn o det gjorde djävulskt ont. Kvar har jag ischias som nu hållit sig i 21år 😔 Jag var då 15-år gammal o dem mer lr mindre tvingade på mig Eda Satt på föräldrautbildningen härom kvällen o hörde 2bm lovorda o rek Eda i 15 min Tydligen har det blivit bättre sedan 80 o 90-talet m jag tänker inte testa igen. 2010 föddes min son ef värkar i 16h 😊 Testade lustgas o det var super så det tänker jag köra på den här gg oxå. Är i v27 nu o har börjat gråta mer. Kan även vara arg som ett bi, har inte varit så här tidigare

[Smulan_88]
1/27/17, 10:53 PM
#86

Urs vad jobbigt och vilken traumatisk händelse du var med om Emmaali! Har du fått stöd och hjälp under denna graviditeten? Möjligtvis gjort upp en "förlossningsplan" för att känna dig trygg i tillvaron? Vad gäller magen då vart har du ont? Vi har ärftliga gallstensoroblem i min släkt och fick som "typiska gallstensanfall" när jag var yngre, men proverna visade på annat. Magsäcken hade fått rubbad bakterieflora så hade för stor mängd med helicobacter bakterier, vilket gör djävulskt ont. Visste där och då inte vart jag skulle ta vägen. Kanske något i stil med det som drabbat dig?

Alexzandra630
1/27/17, 11:41 PM
#87

Jag bar börjat få mer och mer ont i magen när jag äter framför allt under revbenen. Innan gjorde det bara ont nu är det riktigt obehagligt. Vet inte om det är för att magen växer så snabbt

[Smulan_88]
1/28/17, 10:58 AM
#88

Så kan det ju vara #87 Hua vilken natt, eller vecka snarare!! I måndags bröt min man tummen, och under veckan så har dottern fått svinkoppor (från basiluskhärden dagis)… jag har dragit på mig världens förkylning och till råga på allt fick sonen krupp, började smyga sig på under eftermiddagen igår för att senare under natten åka in till akuten. Från klockan 00-04 va vi på akuten, två inhaleringar och en alvedonsupp senare så började det släppa. Kan väll bara anta att de missade sovtimmarna gör sig påminda i eftermiddag ;) hej hop! Nu vänder det väll ändå?

Alexzandra630
1/28/17, 7:32 PM
#89

Ja nu kan ni faktiskt inte ha mer otur. Tyvärr kommer ju sällan en olycka ensam men det var lite väl extremt. Jag är själv hemma ikväll och det är så skönt. Dock funderar jag redan på att gå och lägga mig haha

Alexzandra630
1/28/17, 7:33 PM
#90

Insåg att jag blivit ännu större om magen när jag lagade mat idag haha

Annons:
Alexzandra630
1/28/17, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91
[Smulan_88]
1/30/17, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#91 vacker ❤ Själv upplever jag inte magen som jättetydlig, MEN hela jag har blivit större. Framförallt rumpan, på bredden :*D

Alexzandra630
1/30/17, 10:40 AM
#93

Det är en jättetydlig mage tycker jag (och jättefin med för den delen) :-) Jag har konstigt nog blivit smalare över höfterna och över rumpan med. Tycker det är jätteskumt! Märker det på mina byxor och framförallt på foglossningsbältet det är snart för stort! Idag var det knökafullt på bussen när jag skulle hem från jobbet så fick stå en bit. Var sådär lagom kul när folk skulle av eller förbi och jag bara jag blir inte mindre än såhär! Innan har man ju liksom kunnat dra in magen. Det finns inte en chans nu haha

[Smulan_88]
2/2/17, 6:44 PM
#94

Är det bara jag som "inte riktigt förstår" att jag är gravid och det faktiskt ligger en bebis inne i magen? Jag kommer på mig själv, är inne och "smygläser" i de andra gravidtrådarna och kan känna "om det ändå vore jag"…?!? Men vad tusan, jag är ju längre gången än dom i dem trådarna.. helknäppt! Mitt psyke verkar inte riktigt fatta denna gången att jag är gravid, känner själv hur lustigt det känns och låter. Bebisen känner jag ju av lite då och då, men inte jättemycket. Så hade jag haft pcos utan mens och inte testat positivt så ja. Jag är helt säker på att jag hade varit en av dem som åkt in till akuten pga magsmärtor och åkt hem hel chockad med en bebis.. detta känns SÅ konstigt!!

JossanH
2/2/17, 6:48 PM
#95

#94 jag har en riktig sprattelgubbe i min mage så jag påminns ständigt om det och det känns så mysigt när det puttar, sprattlar och bonkar. På tal om det så sparkar hen just i detta nu 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
2/2/17, 7:04 PM
#96

Jag träffade min bästa väns bäbis idag. Och jag tänkte hela tiden hur mysigt det skulle vara med en bäbis. Fattar inte riktigt att det kommer komma en i maj. Haha

[Smulan_88]
2/2/17, 7:06 PM
#97

#95 jag känner ju att det rör sig.. men det är ju såpass dämpat att det är lite svårt att förstå. Sen har det ju tagit ganska lång tid att få till mina första två barn (nr.1 tog 13 månader, och nr.2 tog 2,5 år) denna gång gick det av någon "konstig" anledning på andra försöket… om mentalt va jag ju lite inställd på att det skulle ta längre tid… så kanske det?

Annons:
JossanH
2/2/17, 7:17 PM
#98

#97 ja så kan det ju vara. Här har det tagit sig på första försöket med alla 3 så här får man inte slarva 😳 Jag får ganska rejäla sprakar redan nu och flera har kunnat känna från utsidan. Bebis ligger dock extremt långt ned den här gången. Som att hela mitt underrede har sjunkit ihop en dm eller 2.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
2/2/17, 7:27 PM
#99

Min är också kickboxare och idag har det varit fullt ös hela dagen men har ändå svårt att fatta att det är min bäbis ;-)

JossanH
2/2/17, 10:10 PM
#100

Och jag har fått en del ganska onda sammandragningar på kvällen. Vet att sammandragningarna efter andra barnet, under amning, var så extremt mycket starkare än med första. Så antar att jag kan vänta mig ganska mycket sånt efter också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Smulan_88]
2/2/17, 11:06 PM
#101

#98 fast vad skönt för dig, då har du ju kunnat planera när du vill ha dina barn ; ) men som sagt, värre med preventivmedel, just då det är aningen "för enkelt" att få till en bebis :*D Min första va en kickboxare, underbar känsla att kunna få respons när man kände på magen. Nummer 2 va en ballerina, han hade långsamma svepande rörelser som inte syndes speciellt på utsidan, för han hade klappande och dragande rörelser. Inga direkt kroppsdelar som man kunde urskilja. Med första minns jag hur man kunde sitta på kvällen och följa hur hälen vandrade runt under huden på magen…. Denna är också extremt långt ner, masers blåsan måste vara det bästa som finns :*D några få gånger går det att känna på utsidan, men känner själv ungefär som jag gjort med mina andra barn runt v.17-18. Detta blir nog bättre när bebis är större… Vad gäller sammandragningar har det Skillt väldigt mellan de olika graviditeterna. Första och sista har jag märkt av dem relativt lätt och väl, om jag går fort till ex eller i trappor. Med sonen (2:an) kom de först mot slutet.

Emmaali
2/4/17, 3:49 PM
#102

Smulan_88 har inte gjort ngn förlossningsplan eftersom jag även födde 2010 m lustgas o allt gick bra, så jag har inget behov av det m i mitt förlossningsbrev kommer det stå att jag inte vill höra talas om Eda. Mitt illamående har blivit värre senaste veckorna m jag har slutat ta primperan o lergigan o lergigan comp eftersom det blir så jobbigt m RLS så benen skakar obehagligt o ont i flera timmar per dygn. Men livet är lättare när jag inte behöver ligga i timmar för att kunna somna pga benen. Dock vet jag ej hur jag ska tackla spyor o illamående förutom att jag läste att man ska undvika mjölkprodukter o gluten. Gluten tål jag inte m yoghurt är ganska jobbigt att ta bort eftersom jag ätit det någon gg per dygn.. nu har jag 11-12v kvar o jag längtar efter min super sparkis! Ibland känner jag hur han slår kullerbyttor inuti mig. Kul att ha en livlig bebis som sparkar hela tiden så jag inte behöver känna oro. Hur sparkar era barn??

Alexzandra630
2/4/17, 4:04 PM
#103

#102 Usch låter jobbigt med illamåendet! Jag kunde inte äta lergigan heller. Fick nästan ångest när jag tog dom, det hjälpte inte mot illamåendet heller. Som tur var är det värsta illamåendet borta. Min bäbis är en riktig gymnast. Sparkar i princip hela dagarna. Brukar vakna till vid 9 -tiden sen är det fullt ös fram till lunch. Sen brukar h*n sova 2-3 h och sen fullt ös fram till kvällen. Haha.

Alexzandra630
2/6/17, 2:27 PM
#104

Är det någons partner som kunnat höra hjärtljuden i magen ännu? Min sambo lyckades i helgen. Han vart helt rörd, tror det var starkare än att känna första sparken.

Annons:
[Smulan_88]
2/11/17, 11:23 PM
#105

Går in i v.28 imorgon, känner att veckorna bara springer iväg! Är inte det minsta mentalt förberedd på att det närmar sig dagen med stort D, är även ute på praktik just nu så hinner knappt känna av att jag är gravid :*D

Alexzandra630
2/13/17, 8:58 AM
#106

#105 jag håller med dig om att tiden springer iväg. Jag går in i v 26 i morgon och snart är det tvåsiffrigt.

Roxie
2/13/17, 12:23 PM
#107

#104 Ja min sambo hör hjärtat om han lägger örat mor magen. Jag hör med stetoskop :) Har gjort ett tag nu, är i vecka 29.

// Sofia

Alexzandra630
2/13/17, 1:29 PM
#108

#107 jag har funderat på att köpa ett. Lånade pappas igår och lyssnade. Det var verkligen skithäftigt!

Alexzandra630
2/13/17, 1:31 PM
#109

Var och hälsade på min bästa kompis i lördags en sväng. Fick med mig en hel kasse med kläder i stl 50-62. Va så mysigt att gå igenom och kolla lite. Hennes son är snart 3 månader. Längtar verkligen tills vår lilla mini tittar ut.

Alexzandra630
2/13/17, 7:42 PM
#110

Jaha då har man börjat läcka mjölk! V 26 i morgon ^^

[Smulan_88]
2/18/17, 2:43 PM
#111

#109,#110 skönt att få massa kläder! Det är helt klart guld värt! Denna gången har jag än så länge inte läckt något men gjorde det förra gången. Sundhetstecken, men lite töligt om det är såpass mängd att man behöver "tuttlappar" redan under graviditeten. Själv har jag lyckats få svamp, hatar sköra slemhinnor och känsligt underliv. Är ju tyvärr otroligt lätt att rucka den jäk*a pH-balansen!! Mindre roligt* Lite roligare är att jag går in i tredje trimestern imorgon, woop woop inte "jätte långt kvar" ;-)

Annons:
Alexzandra630
2/18/17, 5:47 PM
#112

#111 än så länge klarar jag mig med bhn. Och det har lugnat sig de senaste dagarna. Tror det var kompisens bäbis som drog igång det ;-) Åh va träligt med svamp! Jag köpte intimolja när jag hade det senast. Lindrande lite iaf. 100 dagar kvar idag. Tycker tiden går så snabbt!

JossanH
2/18/17, 9:55 PM
#113

Ja denna jäkla svamp. Just nu sitter jag i en ond cirkel då jag "matar" svampen med ett extremt sötsug och därför blir jag aldrig av med det. Bara bättre och sämre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Smulan_88]
2/18/17, 10:27 PM
#114

#133 mm kan inte annat än hålla med, denna gången va det dock sex som utlöste det.. inte kul! Hur mår ni andra för övrigt? Själv mår jag (förutom svampen) oförskämt bra! Dock har jag så jäkla mycket i omgivningen just nu som ska hinnas med så känns nästan lite som om jag glömmer bort att prioritera mig själv. Sen har barnen varit mycket sjuka på sistone (och mannen i huset) för den delen. Så har inte varken tid eller ork att känna efter själv :*D Började ju med att mannen fick gallsten på nyår, sen bröt han tummen, barnen har varit febriga, ena har haft svinkoppor, magsjuka ena barnet två gånger och det andra barnet en gång inom loppet av januari- nu. Sen får den yngsta tänder vilket resulterat i gnäll, feber och dålig mage…. så jag tycker faktiskt att det kan bli mars NU, så vi går ur "vabruari"! I år har det verkligen stämt in på oss. +tentor och praktik på det… känns lite mastigt just nu i tillvaron! Dessutom hade vi behövt att sätta upp en vägg i huset för att dela av ett rum till två, och vant våran tvååring att dova i stor säng innan bebis kommer. MEN känner att tiden rinner iväg, är ju "bara tre månader kvar"… så överväger att vi ändå kanske borde börja gå i tankar att köpa en till spjälsäng…. Phu… får se ;) ni då?

JossanH
2/18/17, 10:39 PM
#115

Jag känner mig slutkörd mer eller mindre. Sambon är ju borta varannan vecka och just nu tär det på krafterna att bo på landet med höns, vaktlar, får, kaniner och illrar som behöver skötas varje dag, plus att elda varje dag för varmvatten och värme och så jobba 30% och resterande tid vara hemmaförälder åt en 4,5 åring och en 2,5 åring. Jag är sååååå trött. Och känner mig som sämsta föräldern som inte orkar något och med bristande tålamod. Minsta har haft några få febertoppar och lite snorig sedan årsskiftet annars har vi klarat oss bra från sjukdomar över lag. Vi borde också uppdatera sängarna här hemma. Sover ju alla i samma säng (2,5m bred) men har planer att göra om vårt sovrum så barnen får var sin säng på ben som står mot var sin vägg och emellan kan man då trycka in 2 madrasser som blir som en dubbelsäng åt oss och bebisen. Har ett ganska litet sovrum men vi sover bra där allihop :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
2/18/17, 11:18 PM
#116

Jag har det rätt tufft med smärtan av foglossningen. Det har varit riktigt tungt några dagar nu. Och sen har jag inte riktigt ro att vila heller så det blir en ond cirkel. Men i morgon ska jag inte göra någonting förutom att åka och fika hos svärmor så hoppas att smärtan kan minska lite iaf. Annars får det nog bli lite medicin till kvällen.

Emmaali
2/19/17, 1:56 PM
#117

Går in i v 31 imorgon så nu äntligen börjar det närma sig. Illamåendet är fortfarande jättejobbigt o jag funderar på om det finns ngn ställning som minskar det? Försöker sitta, ligga, gå osv m inget hjälper Ngn som har några tips???

[Smulan_88]
2/19/17, 2:49 PM
#118

#117 jobbigt med illamående!! Får själv i perioder, och vissa saker triggar igång det. Men numer är det mer sällan än ofta iaf. V.31! Lyx ;) då är du beräknad runt 1:a maj eller i april va?

Annons:
Emmaali
2/19/17, 2:59 PM
#119

Sista april men mina barn brukar födas ef bf o i aprilgruppen är alla typ i början. Står hela tiden mitt i mellan

Emmaali
2/19/17, 3:00 PM
#120

#118 vad triggar igång ditt illamående ?

Alexzandra630
2/19/17, 3:20 PM
#121

#117 Började må illa igen i fredags och det har suttit i sen dess. Kvittar vadet jag gör. Innan hjälpte det att äta lite och ofta (typ varannan timme) men nu är det hemskt. Det enda som stannar kvar är brago-kex.

[Smulan_88]
2/19/17, 6:52 PM
#122

#120 ibland tanken på saker man "kan äta", om jag blir hostig så retar det igång kväljteflexen. Vissa dagar är det svårt att borsta tänderna, vissa lukter typ starkt och fränt. Gubbsvett får näsan att trilla av, och magen att vända sig ut och in. :-P

Alexzandra630
2/20/17, 1:28 PM
#123

#122 Odörer från andra människor över lag har jag väldigt svårt med som gravid. Att åka kollektivt är en plåga haha.

[Smulan_88]
2/20/17, 2:17 PM
#124

#123 håller helt med!! Har åkt på magsjuka… hua, har noll krafter i kroppen!!

Alexzandra630
2/20/17, 2:31 PM
#125

#124 Åh lider med dig! Hoppas din familj klarar sig utan att bli smittade!

Annons:
[Smulan_88]
2/20/17, 3:38 PM
#126

#124 tack för omtanken ❤ Enda fördelen är att det verkar ha "ruskat liv i" bebisen i magen, hon är helvild. Har ju tidigare känt oro för jag har upplevt att hon är slö. Så känner mig lite lugnare nu!! Känner ni av hur era bebisar ligger i magen? Tror min ligger i tvärläge just nu, för ligger jag på sidan så trycker det neråt mot madrassen och sparkar helvildt mot motsatt sida.. Börjar även bli lite nervös, för dagarna springer iväg, har 82 dagar kvar och känner att ett tu tre så kan hon ju komma på att dyka upp!! Tidigare två har ju varit punktliga och kommit dagen efter och 2 dagar efter beräknad födelse… men dom brukar ju prata om luriga trean. Och börjat inse att bebis kan ju komma tidigare trotts när tidigare barn kommit..

[Smulan_88]
2/20/17, 3:39 PM
#127

Jag känner mig inte helt redo mentalt än för en förlossning!! Om tre månader är hon ju liksom här :)

Alexzandra630
2/20/17, 4:44 PM
#128

Min bäbis är väldigt livlig. Så för det är jag inte så orolig. Men däremot har jag väldigt svårt att känna hur h*n ligger. Det bokas runt väldigt ibland och jag tror att huvudet är nedåt ff men är inte alls säker. Det här med förlossningen har jag börjat fundera på. Men jag ska ju även hinna få en utredning för eds. Så lite beroende på vad den visar kan jag fundera på smärtlindring osv.

Horrorpops
2/20/17, 6:20 PM
#129

75 dagar kvar här och jag och sonen har råkat bli förkylda.. Lagom kul, men det hinner ju gå över, hoppas jag  :)

Igår fick vi en trevlig överraskning när grannen kom och frågade om vi ville byta lägenhet med honom, han har en 4a, och vi en 3a, så det blir ju perfekt med ett eget rum till lillebror!
Går undan dock för vi byter lägenhet redan den 1e mars.
Men det är ju lägenheten brevid så det ska gå lätt och sen kan jag börja pyssla med barnrummet! <3

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Smulan_88]
2/20/17, 6:33 PM
#130

#129 vad skönt med större lägenhet! Sådant är ju guld värt när grannarna kommer och spontan byter, och att de då haft just er i omtanke ❤ Som sagt detta februari har ju verkligen stämt i år! Vi har aldrig varit så sjuka dom i år! Och än är det inte slut på februari :-P

Horrorpops
2/20/17, 6:46 PM
#131

#130 Ja verkligen! Speciellt som vi har gått och spanat på den lägenheten sen i julas när dom inte var hemma på över en månad, så vi trodde dom flyttat :P
Nu har vi ju i och för sig bestämt att vi ska köpa hus inom dom närmsta 2-3 åren, så det var väl inte superakut med större, men alltid roligare att lille Björn får eget rum :)

Jag gick för bara någon vecka sen och sa att jag var förvånad att jag och sonen hållt oss förvånansvärt friska sen vi flytta till USA förra året, men tji fick jag.
Lagom kul att vi ska på föräldragrupp ikväll också.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/20/17, 7:36 PM
#132

#129 Kul med ny lägenhet! Perfekt byte ju :-) Läser om föräldrapenning och sliter mitt hår. Vill ju att vi ska kunna vara hemma så mycket som möjligt. Man borde få går kurs i det med och inte bara föräldragruppen.

Annons:
[Smulan_88]
2/21/17, 9:57 AM
#133

Är lite sugen på en syskonvagn… hur har ni med barn sedan tidigare gjort? Våran "lillkille" är nyss fyllda 2 år och han Dover ju fortfarande middag i vagnen.. Tanken va ju att jag skulle fortsätta plugga med liten hemma och han skulle gå på dagis några dagar under veckan.. men efter lite om och med så krockar nästa praktik med att bebis är för liten så, studieuppehåll är ett faktum.. så nu börjar det kännas lite mer nödvändigt, då han kommer att vara hemma med mig och bebisen.. Lite sugen på en sådan här---> https://lekmer.se/barn-och-baby/barnvagnar/syskon-o-tvillingvagnar/carena-gotland-syskonvagn-liggdel-2017-dark-grey-melange Någon med erfarenhet?

[Smulan_88]
2/21/17, 2:41 PM
#134

Hua.. och fy farao, hur ska man hinna med allt. Håret poppar gråa hårstrån som micron poppar popcorn… vet inte hur jag ska räcka till!! Så många grejer man måste göra/ska hinna med innan bebis kommer, och ärligt får jag panik av att kroppen sätter begränsningar. det är mycket med allt just nu, fullt upp i skolan både med tentor och praktik, och obligatoriska måsten. Huset ser minst sagt förjäv**gt ut, och helst skulle vi (jag, annars händer inget) behöva röja ur ett rum för att slå upp en vägg. Denna kommer säkert jag att få slå upp i slutändan om det ska bli gjort… sen är varenda liten ledig tid planerad.. varenda helg i mars är inbokad och även 1-2 helger i april… hur ska jag hinna med?? Sen är det alla andra nödvändiga måsten som inte blir gjort om inte jag gör det.. tvätt, städ och matlagning. Klart att gubben kan hjälpa till, men han hjälper typ till med matlagningen och då är det vattenkokt pasta med tillbehör, eller något liknande på samma nivå med noll näring… och OM han städar så tycker han att han gjort något extraordinärt och förtjänar beröm. Fast när jag gör det så tas det mer eller mindre för givet…. Fy f*n… idag är en down dag, sorry att jag gnäller, men känner mig ledsen och så grymt frustrerad hur får man tiden att räcka till??

Alexzandra630
2/21/17, 5:22 PM
#135

Jag lider verkligen med dig smulan! Tror du får försöka förklara för din sambo att han faktiskt får ta lite större ansvar nu när du är igång och producerar en ny människa. Orken räcker inte till allt. Finns det ingen annan som kan hjälpa till någon dag så du iaf får huset städat. Det brukar iaf kännas lite bättre då.

Alexzandra630
2/22/17, 12:02 PM
#136

Var nere och handlade och gick i på jysk en sväng. En promenad på kanske 20 min och nu har jag fruktansvärt ont i fogarna. Det är så tråkigt att ha ont hela tiden. Men bara typ 3 månader kvar.

[Smulan_88]
2/23/17, 6:17 PM
#137

#135 tack :) ❤ Va nog en Depp och hormondag.. nu är det snart sportlov på skolan där min praktik är, så ska "piska" på mannen att ta tag i hushållet lite mer.. Jobbigt med ont!! Peppar peppar, jag har denna graviditet mer eller mindre från början sovit med en kudde som stöd "mellan benen" och har legat lite även som stöd in under magen, och den avlastningen för höften har varit guld värd. Mina fogar börjar klaga så fort jag legat på sidan "med benen ihop". Då känns det rejält både i höfter och bäcken, men som sagt kudden gör underverk!! :)

Alexzandra630
2/23/17, 8:39 PM
#138

#137 Man måste få ha sånna dagar också. Ibland är det så. Kuddar hjälper massor men sover ändå inte längre än max 3 h i stöten oftast vaknar jag varje timme. Men jag är sjukskriven så jag sover typ när jag kan. Oavsett tid på dygnet.

[Smulan_88]
2/23/17, 9:53 PM
#139

#138 vaknar också av och till under natten, känner mig klarvaken men ändå somnar man om :*D Sen det där med sömnen har ju även mycket med det här med omställning inför bebisnätter också att göra har jag fått för mig… så har iaf jag upplevt det. Har ju sonen på två, sovandes i spjälsäng bredvid mig, och jag kan vakna någon gång under natten, eller två och har gjort mer eller mindre sedan han föddes, bara för att lyssna så han andas. Tror det är något undermedvetet, och lite inprogrammerad oro. Första barnet gjorde 4-5 andningsuppehåll på natten vid olika tillfällen. Och peppar peppar så vaknade jag, så fick ""ruska" igång henne så hon började andas igen. En gång va det nog riktigt nära att det höll på att gå illa, för det tog en stund innan man fick reaktion i henne. sonen gjorde aldrig några uppehåll, men en släkting till mannen hade också en dotter som gjorde så, så denna gång ska vi köpa andningslarm.

Annons:
Horrorpops
2/23/17, 10:25 PM
#140

Jag börjar känna mig lagom stressad.
Vi flyttar till grannlägenheten imorgon, och mannen tycker inte att jag ska packa eller något eftersom jag är gravid.
Ungefär som att jag skulle gå sönder av att packa ner alla smågrejjerna..
Bättre då att vi gör det tillsammans ikväll när han kommer hem, o har jobbat hela dagen.
Suck, karlar!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/24/17, 7:54 AM
#141

#139 Jag tror absolut att kroppen förbereder sig på vakennätter men det är smärtan jag vaknar av nu. Usch va läskigt! Det är nog också en instinkt att vakna om barnet slutar andas. Men andningslarm låter som en väldigt bra investering. #140 Du får göra som jag och göra saker när sambon inte är hemma ;-)

Alexzandra630
2/24/17, 7:54 AM
#142

Beställde barnvagnen i dag ^^

Horrorpops
2/24/17, 2:55 PM
#143

#141 oj va sur han skulle bli då :P
Han vill inte att jag ska anstränga mig det minsta utan bara vara gravid typ. Gulligt men blir lite frustrerande ibland :D

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/24/17, 5:49 PM
#144

#143 Min blir också arg. Men jag blir knäpp om jag inte får göra något. Idag har min framfog bråkat. Kunde knappt ta mig hem från BM. Och nu känns det som fiffi är påväg att klyvas… Blodtrycket låg fortfarande högt men urinen är ua. Har däremot fått en hemsk klåda. Ska ringa mvc direkt om den blir värre. Suck… Känns som eländet aldrig tar slut.

Horrorpops
2/24/17, 5:53 PM
#145

#144 åh jag kan alltid sticka o hålla på med handarbete så jag klagar inte allt för mycket :)
Jag hade otroligt ont i fogarna för någon vecka sedan, nu är det "bara" framfogen som bråkar, känns som att jag fått en ordentlig smäll på den ungefär.
Jag har blivit så andfådd dom senaste dagarna, igår när jag stod och lagade mat så kändes det som att jag sprungit maraton typ, stod och flåsade och kände som att jag skulle tuppa av.
Men bara 10 veckor kvar lite drygt så det är bara att hålla ut :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/27/17, 11:37 AM
#146

Det där med anfåddheten känner jag igen. Det är hopplöst. Blir anfådd av minsta lilla. Hur går det med flytten?

Annons:
Horrorpops
2/28/17, 4:10 PM
#147

#146

Flytten gick bra!
Ont som F*N på kvällen, men det gick ändå snabbt med tanke på att vi bytte lägenhet med grannen, så två bohag som skulle flyttas om vartannat.
Barnkammaren ser dock väldigt tom ut än så länge, bara en kombinerad spjälsäng/skötbord som står där inne.
Maken vill måla om rummet, men vi får se om vi hinner det innan Björn tittar ut.

Igår var vi på föräldrakurs och fick lära oss mer om vad för medicinska smärtstillande/procedures som finns att tillgå här i USA.
Får hoppas jag klarar att föda utan smärtlindring, för alternativen som dom radade upp verkar inte alls lockande :(

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/28/17, 5:16 PM
#148

Skönt att det ändå funkade hyfsat men förstår att du fick ont i kroppen. Mysigt att måla om. Jag kollade på tapeter igår till barnrummet men känns lite onödigt att lägga pengar på det när vi bor i hyreslägenhet. ;-) Vilken smärtlindring finns i USA? Jag kollade på de svenska alternativen och det är typ bara lustgas som känns helt ok.

Horrorpops
2/28/17, 5:56 PM
#149

Lustgas finns inte här (men dom pratar om att börja använda det)
Annars är det Epidural och något narkotiskt preparat som varar i ett par timmar. Vet inte vad det heter på svenska. Det tar bort udden av smärtan, men är som sagt narkotiskt, och det vill man ju inte ge bäbisen.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Smulan_88]
2/28/17, 6:16 PM
#150

#148 vi har massor med bra alternativ som funkar prima ballerina ;) Även vi har ju Epidural, men även spinalbedövning som sätts och verkar under ca en timme. Den är guld värd då den tar bort den värsta smärtan men man känner ändå av att man har värkar. Lustgasen, älskar jag själv men egentligen tar den ju inte bort någon smärta i dig utan gör ju att man blir lite snurrig(billig fylla) som tar fokus från det onda. Att ha bra andning dvs profylax underlättar enormt då det blir lättare att hantera smärtan. Akupunktur sägs vara bra, även tens = små elektriska stötar som får kroppen att slappa av. Jag minns själv att jag upplevde duschen som extremt avslappnande och gjorde att jag hanterade värkarna lättare, finns det bad på förlossningen och vattnet inte har gått kan även detta vara att rekomendera. Endel tycker om sterila kvaddlar (något jag själv inte vågar testa) Bäckenbottenbedövning men den får man endast vid utdrivningsskedet. Sen är det ju så olika vad man känner där och då, och vilken typ av förlossning man har. Vissa har ju en otroligt snabb förlossning och då hinns ju kanske inte ens några alternativ med, undertiden som endel har långdragna förlossningar på ett dygn eller två… men att va påläst är ju det bästa, och har man möjlighet och god vägledning av barnmorskan så får man prova sig fram. Skönt att ha flytten gjord Horrorpops!!

Horrorpops
2/28/17, 6:28 PM
#151

Med första så blev jag blev bara illamående av lustgasen, men märkte att det funkade med ren syre eftersom jag då hade något att fokusera på. Lite placebo effekt :P Och så hade jag akupunktur.

Vi fick lära oss en hel drös med olika rörelser och massager man kan använda under förlossningen, samt att dom har både dusch och jaccuzzi i varje rum.

Hoppas som sagt på en "naturlig" förlossning med denna, men  är beredd att ändra mig om det krävs.
Så länge jag slipper kejsarsnitt!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
2/28/17, 6:51 PM
#152

Är ingen av de metoderna förutom typ dusch och bad jag känner att jag vill prova. Men ska läsa på mer om det. Är dessutom väldigt svår att smärtlindra men har hög tröskel.

[Smulan_88]
2/28/17, 9:27 PM
#153

#152 nej men precis. :) men det finns iaf ;) Jag älskar lustgasen, och hade det inte blivit några "komplikationer" sist så hade den säkert räckt.. Men fick spinalbedövning för att slappna av, och bäckenbotten bedövning för att de beslutade att ta sugklocka.. sen kan man ju uppleva förlossningar från gång till gång olika, med första så klev kag in i duschen och jag visste inte vart jag skulle ta vägen, det kändes inte alls rätt. Med nummer två hade jag nog russin på både fingrar och tårnefter att ha stått där LÄNGE, då va det super skönt att spruta med varm hård stråle mot magen vid värkarna. Så ska bli lite spännande denna gången att se, hur det blir och när det blir. Mina första två har varit punktliga och kommit mer eller mindre på BF, så skulle vara lite kul om man kunde få uppleva den där oväntade känslan om att liten vill ut iaf en vecka tidigare… sista två veckorna är man rätt trött på att vara gravid, så dom kan man lätt byta bort mot bebis snoze :)

Annons:
Alexzandra630
2/28/17, 9:50 PM
#154

Du har så rätt! Vi får se lite vad min eds-utredning säger sen också för har jag det kommer jag definitivt skippa eda och spinalbedöving (det är visst vanligt att de inte "funkar" på folk med eds). Annars är det väl de två jag funderar mest på. Tens var underbart när jag hade en nerv i kläm i ryggen men tycker inte det hjälper alls mot foglossningssmärtan så det kan jag tänka mig att prova. Sterila kvaddar är uteslutet eftersom jag är öm i huden och nålrädd. Tror det bara skulle öka den rädslan. Bäckenbottenbedövning låter skönt. Vi får se vad de säger om den. Haha jag är ganska trött på att vara gravid. Det enda som tröstar mig nu är att det bara är 12 v kvar. Men mycket beror nog på foglossningen. Det är tufft att knappt kunna röra sig.

[Smulan_88]
2/28/17, 10:15 PM
#155

Bara 12, bebisen kan ju komma tidigare ;) Jobbigt med foglossning! Och du har ju haft ordentligt ont redan tidigt i graviditeten, så förstår om det är jobbigt!! ett tu tre, är våra bebisar här, och då är det glömt :)

Alexzandra630
2/28/17, 11:37 PM
#156

Det är pga bäbis jag kämpar på. Jag vet ju varför jag har så ont. Men idag var jag inte ens smärtfri på vattengympan och då är det tufft. Det har varit lite av en räddning att få vara smärtfri och kunna röra sig 45 min i veckan. Jag hoppas att bäbis kommer på mitt datum (15 maj istället för 29 som jag är beräknad till) men h*n får gärna stanna i magen tills dess så jag hinner färdigt med allt ;-) Hur går det för er med alla sjukdomar smulan? Är ni piggare ännu? Hoppas det för man är ju lagom mör bara av att baka bäbis.

[Smulan_88]
3/1/17, 12:41 PM
#157

#156 mannen va magsjuk under helgen.. så nu är det gjort, hela familjen har haft skiten. Så nu hoppas jag det håller sig borta MINST ett år!! ;) Själv är jag helt klart piggare och har helt plötsligt fått lite halvt oanad energi i kroppen.. snart är dotterns rum tömt på grejer så vi kan få upp en mellanvägg. Börjar inse att dagarna ökat takten ytterligare.. vi har ju alla helger mars ut planerade och kom till insikt om att vi redan är där idag… hallå liksom vart tog den tiden vägen?!? :-D Vet inte riktigt varför men börjar verkligen sjunka in att det inte är länge kvar… hehe blev lite "stött" i helgen för för första gången någonsin så sa min man åt mig att jag inte fick göra något. (Tungt lyft) bara för att jag skulle tänka på bebisen och mig… lite chockad. Nu när energin är åter, passar jag på när han inte är hemma. Älskar att överraska positivt och få saker gjort på egen hand. (Tycker inte om att be om hjälp, men tar gärna emot den om den kommer "spontant") vilket inte händer så ofta för mannen ;) men ibland kan han förvåna ❤ Idag har jag "bara" 73 dagar kvar… och det känns inte som speciellt lång tid…

Alexzandra630
3/1/17, 2:58 PM
#158

Tycker ni förtjänar att vara friska minst ett år allihopa nu faktiskt ;-) Va skönt med lite färsk energi. Tycker du kan dela med dig av den ;-) Visst är det underbart att fixa och dona med hemmet? Jag har också börjat boa ganska rejält och till och med sambon går och pysslar hemma betydligt mer än vanligt. Han frågade till och med om vi behövde tvätta snart igår (kors i taket). Änsålänge har jag inte fattat att det är så kort tid kvar men dagarna försvinner i rasande fart. 89 dagar kvar för mig idag.

[Smulan_88]
3/1/17, 4:49 PM
#159

Ett skepp kommer lastat med lite energi.. hehe :) Underbart, så skönt varje grej man får gjord. Och veta att det är ett steg närmare bebis ❤ Från 100 dagar kvar har det rullat på i hiskelig fart!! Sitter och smygläser mars och april trådarna för att se om någon där får bebis snart, känns på något vis som det snart blir våran tur då :)

Horrorpops
3/1/17, 7:44 PM
#160

Tiden går verkligen fort nu!
Precis hemkommen från sonens skola (kindergarten klass) där vi var inbjudna att komma och lyssna på när våra barn läste för oss. Svårt att ta in att min "lille" pojke redan är 6 år!
Flytten gick som sagt smidigt, men lägenheten var helt ostädad, och han som bodde här innan var rätt grisig, så jag går och skrubbar väggarna med lysol överallt. Värst var toaletterna, så jag dränkte in väggar, tak, golv, hyllor och allt jag såg i lysol och skrubbade.
Mannen vill måla om i  barnkammaren, men frågan e om vi hinner det innan han tittar ut. Fortfarande mycket som ska packas in på rätt plats, och få upp grejjer på väggarna etc.
Som tur är så hjälper foglossningsbältet som jag fick på sjukhuset rätt bra så jag kan få lite gjort när inte Steve är hemma.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Annons:
Alexzandra630
3/2/17, 8:18 AM
#161

#159 I ett annat forum jag är medlem i har marsbäbisarna börjat ploppa ut. En är ute och det är 2-3 st som verkar vara på G ordentligt. Tack för energin ^^ #160 Blir helt matt bara av att tänka på att flyttstäda lägenhet! Det är starkt gjort att dra igång en flytt så!

[Smulan_88]
3/2/17, 10:24 AM
#162

#161 spännande!! Innan man vet ordet av är man där. Det "värsta" är att dagarna går ännu fortare sen när bebisen har kommit, man kan nästan se hur dom växer :*D Förr va det måndag-fredag hela tiden, nu har det övergått till morgon-kväll sova och veckorna springer förbi!! Mars lär gå superfort för vi har fullbokat schema… Ska bli lite kul, för min man har äntligen insett att vi inte hinner göra iordning och vänja 2 åringen att sova i egen säng. Så på söndag blir det Ikea och inköp av ny spjälsäng till lillbebis ❤ :)

Alexzandra630
3/2/17, 1:36 PM
#163

Min sambo är också en sånn som gärna gör allt i sista stund. Är ganska glad att han faktiskt inte är så när det kommer till bäbis. Men kul med en tripp till Ikea. Jag var där igår, tror det var det snabbaste besöket någonsin. Tog inte ens 5 min.

[Smulan_88]
3/2/17, 2:06 PM
#164

#163 vad skönt! Kommer ihåg när vi skulle åka in till förlossningen, med första barnet. Mannen (23 år) har väll aldrig varit så långsam som han var då!! Men med facit i hand så gjorde det ju inte så mycket då förlossningen va MYCKET långdragen. Första gången när jag sa till honom att nu är det nog strax dags att åka in, frågade han om han fick gå och lägga sig och sova lite först… jaha, men ja såklart fick han det. 2-3 h senare sa jag till honom, nu har jag ringt in till förlossningen och vi är välkomna. (Jag tyckte där och då att jag inte stod ut längre och vågade inte stanna hemma längre då vi har en timmes resväg). Till svar; - "är det okej om jag hoppar in i duschen?" Gillade läget men stod och flåsade i badrummet :*D Som om inre det va pricken över i tog han en låg dusch och passade även på att "fixa håret". Innan vi åkte.. Han va inge nervös han ;) heheh, tur att det tog tid, för han hade lätt fått höra om bebisen kommit ut under bilfärd på E18. :*D Samma när det kommer till planering, helst ska jag påbörja sakerna sedan kommer han på att "hjälpa till med det sista", för att då ha varit delaktig. :*)

Horrorpops
3/2/17, 4:01 PM
#165

#164 men va skönt ändå med en så avslappnad karl :D
Jag kan knappt hicka här hemma utan att maken blir orolig och frågar om allt är ok och om vi måste åka in…
Vill inte ens tänka på hur det kommer vara närmre BF!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
3/2/17, 4:28 PM
#166

#164 Tänk om min sambo kunde vara så cool också. Nu räcker det med att jag gnyr lite så är han som en hök på mig… Han är så arg på att jag inte kan få mer hjälp med min foglossning.

[Smulan_88]
3/12/17, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

#165, #166 finns för och nackdelar med allt ;) Idag gick jag in i v.32, "bara" 62 dagar kvar… herre jises, dagarna fortsätter att rusa. Har nu även fått tid till spec.mödravården 28/3 lite skräckblandad förtjusning.. ska bli spännande att se vad dom säger, men håller tummarna att det inte är någon som är vrång och sätter sig på tvären..

Annons:
Alexzandra630
3/13/17, 7:17 AM
#168

#167 Ja nu börjar det närma sig med stormsteg. Och du är otroligt fin med din mage. Jag ska till specialistmödravården 31/3 så hoppas att det går bra för oss båda!

[Smulan_88]
3/13/17, 8:57 PM
#169

#168 spännande och ja, håller tummarna för dig med ❤ Är det för extrakontroller eller är det diskussion om förlossning för dig, som gäller också eller?

Alexzandra630
3/13/17, 9:57 PM
#170

#168 Det är planering för extrakontroller och diskussion inför förlossningen. De vill ju göra ett TUL (varför vet jag ej). Sen så ska jag få diskutera smärtlindring osv med en narkosläkare samt att jag ska få träffa en förlossningsläkare för att få diskutera förlossningen. De är ju rätt säkra på att jag har EDS och då kollar de väl lite extra innan som jag förstått det. Ska du diskutera snitt eller inte? Eller varför ska du dit?

Horrorpops
3/13/17, 10:40 PM
#171

54 dagar kvar här!
Idag var vi hos läkaren för vanlig kontroll, och fick utskrivet en elektrisk bröstpump. (Här i usa kan man få en via försäkringen om man får recept av läkaren)
Barnkammaren är färdigmålad, spjälsäng och skötbord monterat. Barnvagn och dagbädd ordnad. Så nu börjar det kännas att det närmar sig.
Ska tvätta bäbisens kläder nu i veckan och börja packa bb väskan också :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
3/14/17, 6:27 AM
#172

#171 Spännande!!!!

[Smulan_88]
3/14/17, 7:55 AM
#173

#170 vi ska lägga upp en plan. Typ vad som kommer gälla i div olika senarion. Jag vill nämligen inte ens pröva att föda en bebis över 4 kg, just för att första slutade med snitt och andra med sugklocka. Är livrädd att en bebis över 4 kg skulle kunna fastna. Så då vill jag ha ett extra TUL i v.37. Väger bebis över 4 kg då så vill jag att de gör ett planerat snitt. Väger bebis nära 4 kilo så vill jag att de sätter igång mig "där och då". Och om bebis är normalviktig utan risk för att ligga över 4 kg vid BF så går jag graviditeten ut. Så kort och gott, vi ska göra upp en förlossningsplan. Sen även att vi ska diskutera risker, när jag födde nummer 2 med sugklocka så sprack det ju. Och denna gången är det sista barnet, så jag känner att jag vill ha alternativet med minst risker. Vill inte riskera inkontinensbesvär. :(

Alexzandra630
3/14/17, 11:38 AM
#174

#173 Låter som en bra plan, hoppas att du får som du vill.

Annons:
[Thiah]
3/14/17, 12:16 PM
#175

#173 Appropå ingenting…  Du har en bra bf dag. Min 34 års dag 😃

[Smulan_88]
3/15/17, 12:30 AM
#176

Hehe. Ja och tidigare två har varit punktliga #175 så mitt BF är nog säkert dagen då bebis verkligen kommer ;)

Alexzandra630
3/15/17, 8:00 AM
#177

Glukosbelastning står på schemat idag. Mår redan sjukt illa pga att jag inte fått äta.

[Smulan_88]
3/15/17, 9:34 AM
#178

#177 stackare!! Hua, gjorde det med nr 2, och urk vad äckligt det är!! Men såklart skönt att utesluta/konstatera om man har graviddiabetes. Håller tummarna att allt ser bra ut!!

[Smulan_88]
3/15/17, 9:35 AM
#179

#177 stackare!! Hua, gjorde det med nr 2, och urk vad äckligt det är!! Men såklart skönt att utesluta/konstatera om man har graviddiabetes. Håller tummarna att allt ser bra ut!!

Alexzandra630
3/15/17, 11:15 AM
#180

Det var fruktansvärt. Tårarna rann när jag drack sockerlösningen pga det var så äcklig. Men jag hade perfekta värden så det är underbart skönt att veta!

[Smulan_88]
3/15/17, 11:42 AM
#181

#180 mm förstår precis vad du menar!! Denna graviditet hade jag inte fixat en glukosbelastning… kväljteflexen är extremt känslig denna gång :*D Men skönt att veta att alla värden är bra!! ❤

Annons:
Alexzandra630
3/16/17, 9:42 PM
#182

#181 Ja det är skönt. Är glad att jag slipper ha alla komplikationer man kan få ;-) Ska till BM i morgon. Ska bli spännande att se hur mycket magen växt. Tycker den blivit gigantisk.

[Smulan_88]
3/19/17, 2:49 PM
#183

Hej! Hoppas att ni alla mammor och magar mår bra! Hur går det för er på namnfronten? Hemma hos oss är det nog (informellt men mer eller mindre) jag som får bestämm namn. Och herregud vilken idétorka!! Har hittat massor med fina namn, men inget som känns helt 100% än. Skulle vilja ha den där känslan av att "det namnet bara måste vi ta, för det är så vackert/fint". Men icke än..

JossanH
3/19/17, 4:33 PM
#184

Namn ja… Har ett schysst tjejnamn men inget om det blir en kille. Måste ju passa med barnens tidigare namn också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
3/19/17, 4:37 PM
#185

Sambon har ett kill-namn och jag har ett tjej-namn men vi har inte bestämt oss helt 100 för dom än. Och det gör vi nog inte förän ungen är ute. Andra och tredje-namn har vi hur många som helst. Haha

Horrorpops
3/20/17, 4:23 PM
#186

Typ dagen efter vi fick veta att det är en pojke kom vi överens om både förnamn och efternamn. :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Horrorpops
3/20/17, 4:24 PM
#187

Förnamn och mellannamn ska det ju såklart stå :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Alexzandra630
3/20/17, 6:57 PM
#188

Har mått så dåligt senaste dagarna. Huvudvärk och illamående om vartannat. Sover knappt heller. Är fullkomligt slutkörd.

Annons:
[Smulan_88]
3/20/17, 9:26 PM
#189

#184 håller med! Själv har vi tvärt om, pojknamn men inga flicknamn… och enligt RUL är det en flicka.. så klurar. Men listan känns allt för lång på "fel" namn och allt för kort på "vill ha" namn. :*D #186 vad skönt att veta så säkert och ha det klart. Så va det med tidigare barn, denna lär vi dock fundera något längre på! #188 urs vad jobbigt, när man inte mår bra!! Inte länge kvar nu ;) snart är vi inne i april :) Är det fler som upplever att bebisen har mycket "space" att röra sig på? Jag känner inte av när bebis vänder sig, men kan lätt uppfatta om fötterna är upp eller ner vilket dem är flera gånger under dagens gång. Så antar att det finns gott om utrymme att "leka" på där inne…

Alexzandra630
3/21/17, 10:06 AM
#190

#189 Min bäbis har gott om plats. Ibland känns det som den krupit ihop på ena sidan av magen och ibland känns det som den är överallt och ingenstans typ. Haha Jag tog mig friheten att skapa en ny tråd för att få lite bättre översikt. http://gravid.ifokus.se/discussions/58d0ec5e8e0e7452d60006c0

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: