Annons:
Etikettallmänt
Läst 808 ggr
[freeatlast]
2016-11-14 09:53

vilket p-medel använder ni som ammar?

Ja, som rubriken lyder; Vilket preventivmedel använder ni som ammar? Fördelar/nackdelar?

(Jag funderar i förebyggande syfte inför när det blir dags för mig att amma)

Annons:
Anonym
Anonym
2016-11-14 12:07
#1

Avhållsamhet 🤪 Usch och fy.. jag blir rent ut sagt asexuell efter en förlossning… Dottern är snart 8 månader och fortfarande känner jag absolut inget som helst behov eller sug efter sex..

teezan
2016-11-14 13:33
#2

Kondom har vi men är inte så mycket action ändå, energin går till annar just nu. Fördelen med kondom är för mig att det inte innehåller hormoner, och för att vi inte har sex mer än i snitt 1-2 gånger i månaden sedan dottern kom för snart 14 månader sedan. Då känns det ännu mer ovärt att äta hormoner. Jag tänkte kopparspiral men blev avskräckt då även det kan ha vissa biverkningar. Sedan vill jag låta min kropp vila och bete sig naturligt. Fick diagnosen pcos 2013, samma år jag slutade med P-piller efter 7 års användande, & vill ge kroppen chansen att komma igång ordentligt då jag knappt har någon mens. Just därför har jag avstått tex natural cycle som jag också varit inne på lite. Hormonfria har varit mitt personliga krav. Nackdel med kondom är väl egentligen bara känslan, men har testat olika sorter sedan 2013 och hittat några vi gillar bättre än andra. Är inte så farligt ändå :)

mollyt
2016-11-18 18:57
#3

Vi hade inte vaginala samlag de första månaderna då jag forfarande hade rätt ont där nere efter förlossningen, sedan så har vi kört med väldigt begränsade vaginala samlag under en tid efter det, efter ett halvår ungefär så började jag använda min p-dator igen. När dottern var 7 månader kom mensen tillbaka så jag har precis haft min andra omgång med mens nu (längre cykel än tidigare!) och fortsätter med p-datorn. Men innan jag är bekväm med i att ha hittat tillbaka i min manscykel så har vi nästan aldrig vaginal utlösning. Kondom kompletterade vi med förut (åren med p-dator) vid ägglossning, och kommer återgå till det nu när menscykeln kommer igång igen. Jag är väldigt nöjd med min p-dator, även om det blir lite tidiga mätningar nu (på nätterna) då dottern vaknar för amning på nätterna.

Fien
2016-11-18 19:16
#4

Jag hade hormonspiral mellan mina graviditeter, supernöjd! Låg halt hormoner och ingenting att komma ihåg, mindre mens osv. Och lika säkert som att sterilisera sig. Gjorde inte ont att sätta in eller ta ut heller!

[Smulan_88]
2016-11-18 21:34
#5

Efter 1:an minipiller och efter 2:an P-piller när jag ammat. Föredrog vanliga p-piller då det kändes Som om de höll kroppen och hormonerna på en jämnare nivå. Nu efter nummer 3 vet jag inte, detta är sista bebisen för oss (om det inte blir någon "sista chansen" sladdis när om 10 år när man är 39 och inser att då passerar "bäst-före-datumet") 🙈😂 men ska höra mig för… hört många skräckisar om både koppar och hormonspiralen så aldrig ett alternativ för mig, men kanske något annat…?.?. Vi har dessutom ganska mycket sex så skydd är "ett måste" 😂😂

NinniH
2016-11-24 10:44
#6

Jag hade hormonspiral (eller jag har fortfarande), men tyvärr har jag fått besvär med cystor pga den. Så nästa gång väljer jag något annat!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Upp till toppen
Annons: