Annons:
Etikettallmänt
Läst 3043 ggr
klotterplank
2016-11-13 16:58

Gravid av försatsen? *rädd!

Hej! För två veckor sedan slutade jag med mina p-piller efter ca 2.5 års användande. idag skulle vi ha sex och han låg på mig och av någon anledning smekte han mitt kön med penisen utan kondom och tryckte in den lite någon sekund innan vi satte på kondomen. Det var väldigt dumt gjort av oss och jag förstår inte varför jag inte stoppade honom. Inte nog med det så sen när han skulle rulla på kondomen råkade den bli fel väg först och han vände på den sen och kom in i mig, fast toppen av kondomen hade varit på hans kuk. Det var dumt av oss att vara så oansvariga och det kommer aldrig hända igen, men jag undrar om jag borde ta ett dagen efter piller eller har min kropp ännu p-piller hormoner i sig? Enligt min period tracker börjar min "fertile Window" imorgon och störst chans att bli gravid är om 5-6 dagar, men den är å andra sidan lagd efter mina p-pillers cykel så jag har ingen aning om när jag kommer få min nästa mens eftersom det ibland kan vara oregelbunden i början. Så jag kan liksom få mens om 2 månader, 4 veckor eller två veckor. Vad tror ni? är det stor risk att jag kan bli gravid eller kan vi vara lugna?

Annons:
Aleya
2016-11-13 17:03
#1

Ja risken finns att du kan ha blivit gravid. Så jag skulle undvika sex på ett bra tag tills din mens kommit igång som den ska så du kan använda dig av den metoden du har nu. Hur stor risken är är svårt att säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Michiis
2016-11-13 17:19
#2

Jag tror du kan vara lugn! Har han inte kommit i dig , alltså fått utlösning så kan du ju inte bli gravid, behövs ju sperma till det..
Försatsen är ju inte sperma? utan mer som ett sorts "glidmedel" vad jag fått lära mig iaf. Den ska hjälpa till så slidan får en bättre miljö för spermierna när han väl sen får utlösning. :)

// Michis

Aleya
2016-11-13 17:28
#3

#2 försats kan innehålla spermier. Så det finns absolut risk att bli gravid på det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fien
2016-11-13 17:36
#4

Ja det finns en risk, jag hade tagit ett dagen efter piller om jag inte velat bli gravid. Det kostar väl ca 150 kronor och besparar dig en massa onödig oro och den psykiska åverkan en oönskad graviditet och eventuell abort kan orsaka. Så lätt värt det! Var försiktigare i fortsättningen och det finns ju andra preventivmedel än piller och kondom om det inte funkar för er.

emeliiiiieee
2016-11-13 18:11
#5

#2 jag blev gravid på försatsen så omöjligt är det inte

Michiis
2016-11-13 18:56
#6

Det finns väl alltid en risk men risken är nog väldigt liten, men det behövs ju bara en sperma så, så det går väl :) men vill man inte bli gravid så håller man sig skyddad, så slipper man oroa sig.

// Michis

Annons:
Aleya
2016-11-13 19:18
#7

#6 det kan nog komma ut fler än en i en försats. Så det är ju onödigt att skriva att chansen inte finn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Michiis
2016-11-13 19:42
#8

#7 jag skrev inte att det bara kan komma ut en , utan att det behövs bara en sperma.. 
Sen har jag inte hört tidigare att man kan bli gravid av försats. Så jag tycker inte det är onödigt av mig att skriva så? Om jag inte hört/vetat det tidigare. Skrev bara #2 vad jag visste. Men tydligen kan man det då.  Jag tror ändå risken är väldigt liten.

// Michis

Fien
2016-11-13 19:48
#9

Jag tror också att risken är liten men eftersom ts inte riktigt har koll på sin ÄL och det är fyllt möjligt att bli gravid av försatsen så är det lika bra att ta ett dagen efter piller om hon inte önskar bli gravid. Löser en massa eventuella problem, för en väldigt liten kostnad. Inget att fundera på ens enligt mig om man inte önskar bli gravid, spelar ingen roll hur liten risken är!

Aleya
2016-11-13 19:59
#10

#8 jag fick då lära mig detta i skolan redan. Men det kanske inte är alla som lär ut samma info

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

klotterplank
2016-11-13 21:21
#11

tack för era svar! jag kommer nog oavsett ta ett dagen efter imorgon när det gått ca 24h hur liten eller stor chans det än är att bli gravid. nog har vi också fått lära oss att man kan bli gravid så fort man inte använder kondom och det här var en väldigt dum engångsföreteelse, men det är alltid skönt att höra andras tankar och kommentarer, åtminstone om de är snälla som era varit!

[Smulan_88]
2016-11-13 22:24
#12

Bra beslut #11 Vill man inte ha barn så ska man inte chansa. Ett dagenefterpiller är en relativt billig historia i förhållande till alternativet. Människor har blivit gravida för mindre, så även om chansen/risken är liten så ska man inte sticka under stolen att den finns.

Solskensstumpan
2016-11-14 09:17
#13

Lite samma sak hände mig som 14 åring, tog dagen efter piller. Men, du kan ändå bli gravid av försats .. är levande bevis på det.. haha! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: