Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1684 ggr
Limelight
11/10/16, 11:29 AM

Gravid, behålla eller inte?

Hej, jag är en 21 årig tjej som för snart en vecka sedan gjorde ett clearblue test och var gravid i andra veckan. (Alltså tredje veckan nu). Jag vart såklart ledsen och orolig och tänkte att jag inte ska behålla de först. Men nu efter tiden går så kånner jag annorlunda. Jag börjar tveka hur jag egentligen vill. Jag vet vem pappan är och Det är mitt ex och han vet om det, men han har varken sagt bu eller bä.(han är lite svår på de viset.) Egentligen känner jag att det kanske är fel tidpunkt i livet men ändå känner jag att jag samtidigt vill. Hur ska jag göra? Har ni setat i samma sits?? :( (Ska tillägga att jag gjirt en abort tidigare när jag var 16 år å var då i 7e veckan)

Annons:
AmandaChristina
11/10/16, 11:39 AM
#1

Det är bara du som kan säga hur du vill göra, ingen annan. De är ditt val och se till att tänka igenom det ordentligt. Är inte livsförhållandet bra nog för att sätta ett barn till världen kanske de är bäst att avsluta denna graviditet, men om du tror att ni kommer få de otroligt bra och du verkligen vill ha barnet är de väl lika bra att behålla det? 🙂

Aleya
11/10/16, 12:03 PM
#2

Jag hade gjort abort. Jag vet inte hur ditt liv ser ut med jobb och sådant. Men jag hade nog inte så ung lyckas uppfostra ett barn själv. Men det måste ju du avgöra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fien
11/10/16, 1:03 PM
#3

Det kan bara du (och pappan) bestämma, men i slutändan bara du (det är din kropp)! Det finns professionell hjälp att få om man vill prata med kurator tex. Ring din mottagning så hjälper de dig säkert att hitta rätt! Det är ett stort beslut och mycket att fundera på så att prata med någon kan verkligen hjälpa.

Melliaa
11/10/16, 2:40 PM
#4

Jag var med om något liknande när jag var 20-21, slutade dock i abort då trots att jag var tillsammans med killen (och fortfarande är), var det svåraste beslutet jag/vi någonsin tagit men kände helt enkelt att jag åtminstone ville ha bott ihop med killen innan jag "binder" mig till att ha ett barn med honom för all framtid… Nu några få år senare så väntar vi vårt första barn och jag är helt hundra att jag vill ha barn med min sambo. I ditt fall är det ju annorlunda eftersom ni inte är ihop längre så det är i slutändan bara du som kan bedöma om du känner att du kommer klara av att få ett barn nu. Man får ju ta hänsyn till om man har en stöttande familj/kontaktnät, hur ser möjligheten för att kunna försörja er ut eller kan du få hjälp även där, boende och jobb/studier och även hur du vill att kontakten med ditt ex ska se ut för barnets skull. Jag är av intrycket på mina unga kompisar som valt att behålla och är själva att på något sätt så löser det sig alltid, men det kan också vara otroligt tufft och hårt vilket man får vara beredd på. Kan inte säga att du ska välja det ena eller det andra, prata mycket med nära och kära, ditt ex, kanske ungdomsmottagningen/kurator eller liknande för att se vilka möjligheter/svårigheter som ligger framför dig oavsett vad du väljer! I slutänden är det självklart ditt val oavsett vad alla runt omkring dig tycker, lycka till!

HMC
11/10/16, 8:29 PM
#5

Har inte varit i samma sits själv, men en av mina bästa vänner var där. Hon valde att behålla barnet, fick en härlig liten son för inte så längesen och det har gått hur bra som helst för dom båda. Hon har vänner och familj som stöttar (även barnets farmor, trots att pappan inte är med i bilden). Om du känner att du egentligen vill behålla det - men du väljer att göra abort - så är risken att du att du mår dåligt över det efteråt. Och det kan sitta kvar länge. Jag kan bara råda dig att följa ditt hjärta, det är oftast då det blir rätt och man mår som bäst, vilket beslut det än blir ❤️

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Callisto
11/11/16, 3:05 PM
#6

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med din abortmottagning. Där finns kompetensen, de har lång erfarenhet av sånt här. Där finns det kuratorer, erfarna barnmorskor och undersköterskor som du kan prata med. Att ta kontakt med abortmottagningen behöver inte betyda att du gör en abort men det är ett bra sätt att få kontakt med någon som du kan prata med.

Jag har aldrig varit i din situation och jag vet ärligt inte hur jag själv skulle göra om jag vore det men att prata med någon utomstående kan vara bra. Nära och kära kan vara hur stöttande och bra som helst men sanningen är att de alltid kommer ha ett egenintresse - hur skulle det här påverka dem och hur känner de inför tanken på att du kanske blir mamma och det är ju inte frågan här. Frågan är vad DU vill och hur DU känner.

Annons:
Intehärutandär
11/11/16, 6:15 PM
#7

Jag var 20 år då min son kom, nästan 21 år. Var ensam och arbetslös och har jobbat mig upp efter det. Han gav mig en anledning att kämpa. 

Tycker Du ska prata med kurator för att väga fram och tillbaka. 

(V 3 = v 5 i graviditetsveckor så man räknar från sista mens)

hhejlollo
11/12/16, 8:43 AM
#8

Du gör det som känns rätt för dig! Jag är 22 år och fick nyligen mina första barn, enäggstvillingar. Jag är ensamstående och klarar det galant! Jag älskar mammalivet och ärligt talat trodde jag det skulle vara jobbigare än vad det är!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Jaguar_
11/14/16, 5:05 PM
#9

Tycker man kan fråga den andre parten med i det hela och inte ta beslutet själv. Så försök att prata med pappan till barnet och få ur han vad han känner och vill. Samt vad du själv känner och vill. En jag känner var i samma situation och var inte alls redo för detta medan tjejen bestämde själv att hon skulle ha barnet utan att bry sig och han mådde sådär. Tycker det är taskig stil att köra över någon. Det är ett stort steg och jag tycker man är två om detta viktiga beslut.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[freeatlast]
11/14/16, 6:37 PM
#10

Samtidigt ska ingen tvingas till abort mot sin vilja… tycker jag i alla fall.

Jaguar_
11/14/16, 9:26 PM
#11

Sant, men samtidigt kan du inte tvinga någon att bli förälder heller som också är mot någons vilja. Så därav ska man prata sig fram till ett beslut gemensamt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Sarah
11/14/16, 9:41 PM
#12

Du ska göra som känns bäst för dig. Tror inte att du kommer ångra dig om du behåller, men kanske är du inte i den bästa situationen. Exet kan välja hur mycket han är involverad, att vara förälder går inte att tvinga honom till, om han ska vara biologisk "donator" kan du bestämma, om han ska vara en riktig pappa är upp till honom.

Upp till toppen
Annons: