Annons:
Etikettallmänt
Läst 1356 ggr
[freeatlast]
2016-11-10 09:16

lågt järnvärde

Mitt järnvärde är lågt och jag var tvungen att börja äta järntabletter redan i vecka 7 eller 8. Nu är jag i vecka 29+3. För ca en månad sen höjde de dosen till två järntabletter om dagen då värdet blivit ännu sämre. Så häromdagen när jag tog prover hoppades jag att det skulle ha blivit en förbättring eftersom jag tar större dos nu. Men nej, det låg kvar på samma nivå.. Och nu börjar jag oroa mig för att inte komma upp till en bra nivå innan förlossningen. Förstår inte varför värdet inte blivit bättre… Vart tar det järnet jag tillsätter vägen liksom..? Det är jobbigt, som säkert många av er vet, att ha lågt järnvärde.. Trötthet, yrsel m.m… Jag blir yr och det svartnar för ögonen och jag är på väg att svimma en eller flera gånger varje dag. Det är mycket obehagligt och har även hänt ett par gånger då jag kört bil - vilket gjort att jag inte vågar köra längre. Nån som varit med om liknande? Hur har ni fått upp (om ni lyckats få upp) järnvärdet? Vad händer om järnnivån inte kommit upp i vad den behöver ligga på vid förlossningen? Är nervös..

Annons:
Fien
2016-11-10 09:37
#1

Vilka tabletter tar du? Finns det alternativ? Man kan även se till att äta en c vitamin rik frukt i samband med att man tar tabletten, det ökar upptaget. Undvik att dricka kaffe eller te när du tar tabletten, järn komplexbinder med ämnen i dryckerna och det blir svårare för kroppen att ta upp. Mjölk och järn är inte heller en bra kombination. En vän till mig drack någon c vitaminrik dryck som hon köpte på typ life när hon var gravid, jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Äter du kött så finns det ju en del alternativ i kosten också att komplettera med, blodpudding, leverpastej, rött kött (alltså inte fisk och kyckling utan tillagat från gris, ko). Även vissa grönsaker som broccoli och spenat innehåller mycket järn. Jag hade låga depåer och fick också börja med järntabletter tidigt. Jag äter inte kött så låg lite på gränsen i depåerna hela grav men hade bra värden i blodet. Det som händer är väl att det inte är så bra om du av någon anledning skulle förlora mycket blod under förlossningen. Det är ju ingenting som nödvändigtvis kommer hända. Sen blir du ju trött också som du skriver. Järnet transporterar syre i blodet så har man för lite så märks det ju… Hoppas det var till hjälp! Och lycka till!

Kerstinfalk
2016-11-10 09:44
#2

Svarar på frågan, vart tar järnet vägen.
Jo när du är gravid så får du ökad blodmängd. Så då går det åt mera järn än i vanliga fall. Sedan finns det en liten bebis som tar allt järn den behöver och så lite extra förståss. Det är ju bra att ha lite depåer med tanke på att bröstmjölk inte är järnberikat. Det är inget ovanligt med nyfödda som har hb på 180-220.

Aristarcos
2016-11-10 09:46
#3

Det finns väl så man kan få direkt i blodet med kommer inte ihåg vad det heter, jag tar mina tabletter på kvällen innan jag lägger mig, då jag inte äter något annat där för att öka risken att kunna ta upp det :) 

Vid mina graviditeter, så när jag väntade tjejerna så stal de mer järn än vad killen gjorde 😃

Ceciliaolucifer
2016-11-10 10:23
#4

Två tabletter är inte så mkt om du äter niferex eller hemofer plus, man kan äta upp till fyra tabletter/dagen. Man rekommenderas att ta dom till natten så det är det sista man gör så kroppen kan ta upp det. Boosta med grönsaker med järn i. Viktigt med C-vitamin för att ta upp järnet. Vissa graviditetsveckor är kroppen sämre på att ta upp järnet i kroppen och det är helt normalt. Vad hade du för värden?

Sarah
2016-11-10 10:27
#5

Jag tog 300mg om dagen till slut. Då gick det upp igen. Ät tillsammans med c-vitamin, minska mängden mejeriprodukter då kalcium är hämmande och animaliskt protein ökar behovet av kalcium.

Sarah
2016-11-10 10:28
#6

Tog 100 mg var 8e timme

Annons:
Mixxy
2016-11-10 11:04
#7

Min BM säger att järnvärdet brukar vara som lägst runt v 30 så då är det ju inte så konstigt att dina värden inte gått upp :)

hellomissduh
2016-11-10 21:30
#8

#7 Det där förklarar varför jag, i v 29, har fått lägre värde :P det var på bra nivå vid besöket i v 25 :)

Intehärutandär
2016-11-11 16:59
#9

Jag har samma problem, men jag har också IBS så jag kan inte ta upp i tarm. Får krossa i fil.

mollyt
2016-11-18 18:59
#10

Jag körde som #5 men för mig kom den stora vändningen när jag började äta palttunnbröd (järnrike) - då kunde jag även sluta med tabletterna och klara mig på att bara äta tunnbröd utöver varierad kost.

[alladjurärvälkomna]
2016-12-24 22:45
#11

Jag går på både blutsaft och niforex alltid även c-vitaminer, magnesium mm. Mitt järnvärde är alltid lågt likaså vitaminer mm.

Upp till toppen
Annons: