Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1482 ggr
Carronella1
10/31/16, 10:14 AM

Avföring - HJÄLP

Hej! Avföring står det mycket om på nätet, dess färg etc. Men det står inte om olika bruna nyanser… Ljusbrunt? Brunt? Mörkare brunt? Mörkbrunt? Etc… Jag fick idag mörkbrun avföring. Har inte mått dåligt, bara lite lös i magen senaste veckan. Kan poängtera att jag suger på att dricka. T.ex i Lördags glömde jag dricka, inte förens vid 2 drack jag de första klunkarna. Kal det bero på att jag dricker sol en kratta? Eller kan det bara bli mörkbrunt ibland? INTE SVART, jag är nyligen 15 år och vill inte bli skrämd av folk som skriver om blod i tarm/mage etc… Dum som jag är så googlade jag nyss precis detta efter mitt toabesök. MAN ska inte göra de. Där står de bara CANCER, BLÖDNINGAR, FARLIGT etc… Kan ni berätta om ni fått det någon gång etc o lugna ner mig?

Djurälskaren Hjärta

Annons:
Niini
10/31/16, 10:35 AM
#1

Brunt e brunt o helt normalt!

OlgaMaria
10/31/16, 11:07 AM
#2

Ja olika nyanser av brunt handlar om hur mycket vätska det finns i och hur snabbt avföringen passerat tarmkanalen. Mörkare färg betyder torrt och långsammare medan ljust betyder blötare och snabbare. Endast en jämn mörkbrun färg är inte tecken på blödning.

Jag är ofta förstoppad så mörkbrun färg är inte det minsta ovanligt för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
10/31/16, 11:41 AM
#3

Som andra säger så är brunt helt ofarligt. När det är en gammal blödning eller längre upp i tarmen blir det oftast svart och rött vid en blödning vid ändtarmsöppningen eller långt ner i tarmen.

Du behöver inte alls oroa dig för mörkbrunt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Carronella1
10/31/16, 11:51 AM
#4

Tack för svar, ni e bäst!

Djurälskaren Hjärta

[TanatosNyx]
10/31/16, 12:53 PM
#5

från en som är van vid blödningar i mag/tarmkanalen - det är ingen fara om man inte blodar ner hela toan som världens jättemens, eller spyr blod eller koagulerat blod (ser ut som kaffesump).

Passerar avföringen långsamt i tarmarna blir den mörkare, då det blir mer koncentrerat pigment. Undantaget om man är dålig i magen, då kan det också bli mörkt och gröntonat i stället. (Helt ofarligt).

Det ska VÄLDIGT mycket till innan något är tokigt med magen.

[Devya]
10/31/16, 4:26 PM
#6

#5 Tja, har man hemorrojder kan man nog bloda ner hela toan som om man hade enormt mycke tmens. :D Det är sen inte farligt heller att ha hemorrojder som spricker. Bara sådär lite ot. :)

Annons:
[TanatosNyx]
10/31/16, 4:55 PM
#7

Nej oftast är det ingen fara även om toan är helt röd :P kan bli så av inflammation i tarmarna också, tillfälligt eller kroniskt. Ofta kan det bli så av ulcerös kolit t.ex.

Färskt blod indikerar att det är just tarmarna, och det brukar vara ofarligt, men ack så jävla obehagligt det kan se ut.

Ceciliaolucifer
10/31/16, 7:46 PM
#8

Det är inte ofarligt med blod i avföringen, det ska alltid kollas upp. Långvariga sår och inflammationer kan ge cancer.

Upp till toppen
Annons: