Annons:
Etikettalternativt-föräldraskap
Läst 4929 ggr
Candela
10/30/16, 9:00 PM

Skaffa barn som särbos, någon mer?

Jag vet inte om det är rätt ställe att lägga denna tråd, men det känns ändå som att vi är ganska ensamma med den här situationen..

Jag har en lägenhet i stad A där jag bor onsdag-tisdag varannan vecka, tillsammans med mina barn sen ett tidigare förhållande. Min pojkvän bor i stad B fyra mil härifrån och har inte möjlighet att flytta. När mina barn bor hos sin pappa så bor jag tillsammans med min pojkvän och hans barn i staden B.

Vi trivs väldigt bra med upplägget, och det funkar faktiskt förvånansvärt bra att pendla. Ännu bättre sen vi skaffade ytterligare en bil (men annars går det bra med bussar och pendeltåg också).

Nu planerar vi barn, och förväntar oss att får vår boendesituation ifrågasatt av omgivningen.. För vår del tror vi att det kommer fortsätta att gå bra att delvis bo särbo. Den helg då jag har mina barn kan vi alla bo ihop, så jag skulle bli ensam med bebisen som längst två dagar i sträck, vid fyra tillfällen per månad. Och när barnet blir äldre kan det ju lika gärna bli tvärtom, att det bor ensam med pappa några dagar istället.

Är det någon mer som har en liknande boendesituation? Jag är egentligen inte särskilt orolig för egen del, men fasar mest över att ständigt få frågan "Men nu ska ni väl flytta ihop på riktigt i alla fall?".

Annons:
HMC
10/30/16, 10:09 PM
#1

Vad spännande! Är själv inte i den situationen, är gift och bor ihop med min man (och son på 1 år). Vet inte heller om jag hade klarat det. Men om ni båda tycker att det inte bara funkar, utan går bra så är ju det toppen. Sen har ni båda barn sen tidigare, då är ju situationen ganska annorlunda :) Sätter ett litet avtryck här för att följa dig/er i detta inlägg. Hoppas du får svar du letar efter.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Ria74
10/30/16, 11:09 PM
#2

Vi är i en liknande situation :) Har gått hur smidigt som helst. Dottern 3,5 år nu och bor med mig på heltid. Pappa är hemma hos oss fredag till söndag dom flesta veckorna. Vissa helger är vi alla hemma hos honom istället. Visst får man ofta höra av omgivningen att ska ni inte bo ihop på riktigt nu. Men nej detta upplägget funkar super för oss så varför ändra på något som funkar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
10/31/16, 7:23 AM
#3

Alla familjer är ju unika, och det viktigaste är att mamma och pappa är lyckliga tillsammans, inte att de bor under samma tak bara för sakens skull. Erat mående speglar ju hela familjen, något som ofta glöms bort till förmån för "standardnormer". Känns lika förlegat som folks invändningar emot HBTQ familjer och att barnet ju "ska ha" en mamma och en pappa, inte två mammor/pappor.

[silkesnosen]
10/31/16, 9:36 AM
#4

Jag tror att det mesta går. Det som kan bli problematiskt är förskoleplats och senare skola, vilket bör var trygga och beständiga platser för barnet.

Jag har nämligen själv liknande tankar ibland:)

Candela
10/31/16, 9:48 AM
#5

Skönt att höra andras perspektiv!

Det här med förskola/skola tror vi kommer ordna sig. Min kille är arbetslös just nu men söker jobb i staden jag har lägenhet i (för att de allra flesta jobben inom hans bransch finns i den staden), och i så fall kan han ju lämna barnet på dagis/skola på väg till jobbet. Likaså kan jag välja att skaffa jobb i den staden (när jag är klar med mina studier).

Vi har ett par vänner som bor strax utanför stad B (pojkvännens hemstad) som båda jobbar i stad A och även har sitt barn på dagis i stad A, och det tycks funka bra för dem.

#3 Det stämmer så bra det du säger, att det viktigaste är att man är lyckliga. Jag ser hellre att vi har det så här och håller ihop, än att vi går skilda vägar i framtiden för att det blir för komplicerat att bo ihop på heltid - för att jag skulle bli tvungen att "offra" mina andra barn. 

Mina äldre barn är snart tonåringar, och det är inte omöjligt att vi om några år kommer kunna flytta ihop "på riktigt" när de övriga barnen är tillräckligt gamla för att själv pendla eller välja hos vem de vill bo.

Just nu vill jag inte slänga in mina barn i en ny familjekonstellation, eftersom det lätt uppstår konflikter mellan mina barn och min pojkväns tidigare barn. Jag vill inte tvinga dem att bo under samma tak och må dåligt, bara för att jag och min pojkvän vill leva ihop. Som det är nu "tvingas" de att umgås någon helg i månaden, vilket är överkomligt.

Elsa
10/31/16, 6:07 PM
#6

Brukar vara okej att ha barnet på två olika förskolor, så det är ju lugnt så länge barnet går på förskola :) men när barnet kommer upp i skolålder vet jag att man endast får gå på en skola, vet inte hur det gäller med förskoleklass men det bör ju vara som förskolan, eftersom det inte är skolplikt förrän vid årskurs 1 :)


Annons:
[Devya]
11/1/16, 9:19 AM
#7

Intressant! Så länge det fungerar för er och för barnet ser jag inga problem med det.

Jag personligen skulle nog inte vilja skaffa barn om jag var särbo och min kille skulle absolut inte gå med på något sådant. Han skulle vilja vara med hela graviditeten och efteråt så att han inte skulle missa alltför mycket.

JossanH
11/1/16, 6:04 PM
#8

Varför inte liksom!? Är väl lite som att ha en sambo som jobbar borta mycket. Jag är själv med 2 barn (är gravid mer nr3) varannan vecka då han jobbar på annan ort. Han har varit hemma längre än de 10 dagarna i början med båda barnen men sedan har ju jag dragit hela lasset själv och det har funkat bra. Vi har valt bort förskola så jag har mest varit hemmaförälder. Nu arbetar jag 30% vilket går att pussla ihop med de veckor han är hemma och med barnvakt. Allt går ju att lösa. Det viktigaste är ju att man trivs i sin situation :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

dragonstar
1/26/17, 3:00 AM
#9

Kul att höra hur andra har det, och att det fungerar så bra som de gör.  Ska se till att följa denna diskussion.  Så länge alla är nöjda är de ju super =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Candela
1/26/17, 6:05 PM
#10

Är nu gravid i vecka 8, bebis planerad till september. Så snart märks det "på riktigt" hur det funkar.

Min pojkväns yngsta barn har flyttat på heltid till sin mamma (mot vår vilja, men hon vann tvisten i domstolen så det finns inte mycket att göra åt den saken..), vilket gör det möjligt för honom att flytta hit om han vill. Än så länge är det dock bäst för ekonomin att ha det som nu då han bor väldigt billigt, och det är svårt att få tag i större lägenheter där jag bor. 

Hans äldsta börjar på gymnasiet i höst, så hon kommer få pendla oavsett var vi bor.

Candela
2/28/17, 5:16 PM
#11

Är i vecka 13 nu och ska på ultraljud på torsdag :)

Nu har vi berättat för familjerna om graviditeten, och det var faktiskt ingen som ifrågasatte vårt boende :) Min mamma sa bara "Men du tänker väl ha kvar din lägenhet?", så hon verkade snarare oroa sig för motsatsen.

Vi har funderat lite kring boendet i höst och kommit fram till att vi ska ha våra andra barn om lott. Det vill säga, ena veckan/helgen har vi mina barn och den andra veckan/helgen har vi hans barn. Då kan han bo hos mig när han inte har sina barn, och jag hos honom när jag inte har mina. 

Dessutom så blir det i dagsläget en hel del tjafs mellan våra barn, så för husfridens skull tror jag det är bäst att de slipper umgås så mycket (numera brukar vi ju spendera helgerna ihop). Tror det är ganska lagom att de får "bo" ihop på loven och inte till vardags. Då slipper vi dessutom köpa större bil 😂

Upp till toppen
Annons: