Annons:
Etikettallmänt
Läst 1978 ggr
Ceciliaolucifer
10/20/16, 7:36 AM

Konstiga kommentarer du fått?

Tänkte att vi kunde samla lite kommentarer i denna tråd som man har fått under tiden man var/är gravid. Det kan vara allt från komplimanger till opassande grodor från vänner/familj/obekanta mm. Kanske kan vara skönt att få skriva av sig? :)

Annons:
Ceciliaolucifer
10/20/16, 7:39 AM
#1

Själv har jag fått höra att jag har en söt liten anorektiskt gravidmage av en kollega. Var då i v 32. Blivit ombedd av en familjemedlem att visa magen för hon ville se alla mina bristningar. Från v24-35. Har inga bristningar än så länge!

JossanH
10/20/16, 7:46 AM
#2

När jag var i kanske v 32 tänkte jag iaf köpa en body i stl 50 ifall bebis ville ut tidigare. Varpå hon i kassan säger "är det bara en där inne?" Och pekar på min mage. "Jaaa". "Okej, min syster såg ut sådär men då var det tvillingar!" "Tror du verkligen bebisen kommer kunna ha den här?" Håller upp bodyn. "Man vet ju aldrig om den kommer tidigare…" "Ja du kan ju komma in och byta den" Tyckte det var riktigt oförskämt fsktiskt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[LarssonA]
10/20/16, 8:23 AM
#3

Efter tio år av ofrivillig barnlöshet lyckades jag bli gravid. Jag var just då arbetslös och berättade för min handläggare på AF att jag var gravid. Han fick ett uttryck i ansiktet som sa "dumma jävla ko" och lutar sig bakåt, lägger armarna i kors och säger "Hur fan tänker du när du är så jävla dum och blir gravid när du är arbetslös, man måste planera lite".

Jag reste mig och gick ut till receptionen, bad om att få prata med den högste chef som fanns närvarande.

Det slutade med att han ombads säga upp sig då det i samband med detta visade sig att han delat ut kängor och korkade kommentarer till höger och vänster under lång tid.

Men jag har sällan eller aldrig blivit så upprörd som då…

[TanatosNyx]
10/20/16, 8:59 AM
#4

"Men den där lille magen kan väl ändå inte vara så besvärlig"… Inget illa menat bakom de orden men oj de svider ännu med tanke på hur sjuk/dålig jag var… Riktig plump groda bara.

Marvel-lous
10/20/16, 9:18 AM
#5

Min familj som tycker de är så sjukt roliga när de säger "vilket j-kla arsle du får!" 
Har bitit mig själv i tungan för att inte svara något som: jag är gravid, vad är din ursäkt? Släkten är värst…

FamKryger92
10/20/16, 9:42 AM
#6

Jag har mest fått kommentarer som "är du fet eller gravid?😉" vet att de inte skulle mena illa, men de får svaret "jag har iaf ett barn i magen så mitt är acceptabelt. Lite värre med fettklump till mage" också nickar jag mot deras magar.

Annons:
FamKryger92
10/20/16, 9:45 AM
#7

Har iofs också fått "du kan inte vara säker på att den kommer leva förrän den är ute..Sen är det PSD. Det är jättevanligt." precis som att de nästan hoppas på att den lilla ska sluta leva där inne.

oh-la
10/20/16, 10:24 AM
#8

Har en kompis som bara älskade att klämma ur sig skrämselpropaganda under i princip hela min graviditet. Kunde vara allt från att gnugga in att jag kommer skita på mig inför min man, hur fruktansvärt ont en förlossning gör. Hur jag kommer spricka från ena änden till andra, hur mitt och min mans samliv kommer stendö. Tyvärr, för hennes del, hände inget av det. Tyckte förlossningen var urhäftig trots komplikationer, fick några mindre bristningar och jag och min man är tightare än någonsin! Fult dock eftersom jag varit otroligt förlossningsrädd, och det vet hon om… Det enda jobbiga är att bebis har hemska magproblem och är jättekänslig, vilket håller oss vakna med bebis som kan skrika i timmar utan stopp. Fruktansvärt och knäckande, men när jag berättade för henne sa hon bara skadeglatt "jag trodde du hade fått en snäll bebis" lite hånfullt. Inget man vill höra när man gått natt efter natt och bara gråtit för att man känner sig så värdelös…

Ceciliaolucifer
10/20/16, 11:40 AM
#9

#5 Familjen är värst! Har fått mkt tjockis-kommentarer från hela familjen som gottar sig i min viktuppgång. Allt ifrån "äntligen har du lite former och ser ut som en kvinna" till "jävlar vad fet du har blivit". Igår var jag "usch" och "äcklig" enligt min bror för att magen var stor! Sa till på skarpen för några veckor sedan att jag blir sårad men fick tillbaka kastat att det får man tåla som gravid!

Lilolizeit
10/20/16, 12:48 PM
#10

Jag fick ofta höra "men oj du är ju så stor, är du säker på att den inte ska komma tidigare än slutet på augusti" och "men så stor magen är, är du säker på att det bara är en där inne" Det kändes som att dom helt enkelt utgick från att jag var helt dum i huvudet och möjligen glömt både när det var dags att föda men också att jag kunde ha glömt att det var tvillingar..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

flocken
10/20/16, 3:27 PM
#11

Fick höra att skaffa inte barn, hela ditt liv är förstört. Sagt utav en mamma. Vi förlorade vårt första barn en timme efter förlossningen. Samma mamma som sa det över kläckte då ur sig " Ja när ni får ett första barn mår ni bra igen " Är inte längre vän med denna person. Efter vårt första barn föddes o lämnade oss var jag ett psykiskt vrak. Orkade inte gå ner till vc för att ta bort stygnen efter snittet. En sköterska kommer hem.o kliver in hos mig. Min man var på jobbet. Sköterskan tittade sig runt " Var är barnet?" Stammade fram ett va? " Ja du är väl snittad" Läsa journalen innan man åker ut till en patient?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

densomundrar
10/20/16, 6:19 PM
#12

Jag har inte fått så många konstiga kommentarer, men den är inte jag den som tar åt mig av allt dom sägs. Det jag kan komma på på rak arm är däremot saker svärmor säger, för hon är nog jordens osmidigaste människa! För det första, när vi berättade att vi vänta barn så kläckte hon ur sig ganska snabbt "nu lägger ni inte upp det på fb", jag höll med för husfridens skull men hade lust att säga att det har hon inte ett skit med att göra. För att inte tala om diskussionen om foglossningen jag har "det är konstigt att alla har det nu förtiden, sådant fanns inte på min tid" och tyckte därmed att det var ett rackarns påhitt. Jag har haft en väldigt lätt graviditet och det är jag glad för men de sista månaderna har nu varit kämpiga,hon fråga mig hur det gick och jag svarade ärligt; det börjar bli jobbigt nu. Får till svar" du ska inte klaga, du som haft det så lätt" nej, så vara för att jag haft det lätt innebär det ju inte att jag har det längre! När jag sitter och berättar att bm har sagt att jag bör dra ner på tempot och inte jobba så mycket som jag gör säger hon "det är bra att du jobbar, jobba så länge du kan för då får du en bra förlossning". Vad i bms råd var det som var svårt att förstå? Ska hon säga som satt och skröt innan om att hon de sista två månaderna typ inte fick röra sig, varför vet jag inte, men för att hon var så stor påstod hon. Oj, kom på mer än jag trodde när jag började skriva.

Dexterr
10/20/16, 7:08 PM
#13

Har fått höra mycket av en person om min vikt. Hon tjata jämt om hur mycket jag gått upp o tyckte jag skulle väga mig vaarje dag. När jag sen berättade hur mycket jag gått upp i v23 så fick ja en hel del skit för de. Hade bara gått upp 3kg då o hon tyckte väll att jag borde legat på 10+kg.. Så fick en utskällning om att jag måste äta mer så barnet ska växa o blabla.. Äter precis som vanligt + mycket mer. Så tog åt mig en hel del o de va jobbigt att höra.. Jag själv har aldrig tänkt på vikten då jag inte bryr mig om den. Så därför har jag bara vägt mig hos bm. Numera berättar jag inte vad jag gått upp för det är inte det viktiga. Får även höra en del kommentarer om min mage men inget ja tar negativt. Har väldigt liten mage o kan fortfarande dölja den :) Fick höra av flera personer att jag skulle bli jättestor tidigt, men som sagt först nu i v27 så har kläderna börjat bli lite små men kan iprincip använda alla tröjor osv :)

Annons:
Lilolizeit
10/20/16, 8:19 PM
#14

Glömde att skriva att jag ofta fick höra att "graviditet är ingen sjukdom" som om jag hade ont å mådde dåligt för skojs skull..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Dexterr
10/21/16, 11:22 PM
#15

Har även fått höra att jag inte får köpa vissa saker för dom sakerna ska dom ha sen i framtiden när dom ska ha barn…

AmandaChristina
10/22/16, 9:08 AM
#16

Har fått som #1, ombedd att visa magen utan t-shirt för att få se bristningar… Av sambons pappa till råga på allt.. Sa prompt nej och att vill han se min mage får han kolla på bilderna jag tar varje vecka och att jag inte har några bristningar, och även om jag hade haft de så är de inget man vill gå runt och visa!

Aristarcos
10/22/16, 9:51 AM
#17

#15 helt otroligt ?? vad har saker att göra med att få barn :P

16# galet det med, man springer ju inte runt utan kläder :P

Aleya
10/22/16, 5:49 PM
#18

Att vara ogravid och få frågan: Grattis, vilken vecka är du i? Jo tack, vet att min sjukdom ger mig en mage som får mig att se gravid ut. Och går som en gravid med. Men jag tycker folk kan börja hålla trut. Som Hedda (en drag queen) burkar säga: ser du nått så håll truten om dig om det inte är din ensak.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MinnaJosefin
10/22/16, 6:54 PM
#19

"Åh, vilka gulliga dubbelhakor du fått!" När jag var höggravid…. "Grattis, gud så roligt att ni ska ha barn, men du! du vet att det gör ont att föda barn va?" …..

LillaFrun81
10/22/16, 7:49 PM
#20

Avslöjade att vi förhoppningsvis blir en till i sommar för svärmors man & fick kommentaren "jaha då blir du hemma ett tag till då & slipper jobba" :-( Inte så att jag "bara" varit hemma, jag pluggar samtidigt m.m. Med första via magen fick jag höra hela tiden " oj vilken mage är du säker på att det bara är en" Handlade babykläder i en butik & fick frågan om det verkligen var rätt stl 50/56…ja sa jag det blir säkert bra. Kassörskan "jaha du ska inte ha snart då för då blir ju de här kläderna för små!?" Det var maj jag var i v 17 & skulle ha i slutet av oktober…Gissa om kassörskan blev paff

Annons:
Aristarcos
10/22/16, 9:02 PM
#21

Min mamma frågade mig idag, om jag var säker att det bara var en :P 

Har typ gjort 4-5 VUL och RUL sammanlagt, det hade dom nog inte missat :D

hellomissduh
10/22/16, 11:20 PM
#22

Familjen har fått för sig att det är okej att kalla mig tjockis. Jag är glad att de på jobbet iaf tycker att jag har en liten mage.

Surpan
1/31/17, 8:10 AM
#23

Återupplivar denna tråd med lite kommentarer jag har fått under dessa 34 veckor.

"Har man inte ont under förlossningen så kommer man inte älska sitt barn på samma sätt."
"Nej det där namnet blir det inte alls."
"Joho, vi har rätt att komma till BB om vi vill, det här är stort för oss också!"
"Fyfan när du blir så där stor och utspänd sen…"
"Vänta du bara..!"
"Men alltså.. Ingen gillar ju förlossningen, det är väl bara att göra det?"
"Vad kul att ni ska ha barn! När mitt barn föddes så hände *skräckscenario*"

Folk är inte alltid snälla mot gravida.. 😕

/Surpan

Alexzandra630
1/31/17, 8:55 AM
#24

Standardfrågan på jobbet "Är du SÄKER på att det bara är en?" Eller "Hur mycket har du gått upp?" Med ett elakt flin i ansiktet. Fast den värsta är "den som väntar på något gott" *blink blink*. Mahh blir fullständigt galen på den när man haltar omkring.

[Nalaa]
1/31/17, 10:42 AM
#25

#23, åh, jag blir så arg på de som säger "Vi har också rätt att…". Neeeeeej! Det är vårt barn, min graviditet, min mage! Back the f*ck off för h*****e!!!

Surpan
1/31/17, 11:24 AM
#26

#24 Jag fick denna:
"Hur mycket har du gått upp?"
"..Typ 15kg"
"Är inte det vad man ska gå upp på hela graviditeten?"

😕

#25 Word.

/Surpan

lkmf
2/12/17, 10:22 PM
#27

När min sambos släkting fick veta att värkaran satt igång fick jag frågan om det gjorde ont? Hade nästan lust att svara Nej det känns som att sväva på små rosa moln..

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Upp till toppen
Annons: