Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2270 ggr
klass_13
2016-08-28 23:29

Bästa och sämsta inköpen

Har köpt de mest väsentliga sakerna inför bebis ankomst och nu funderar jag på vad som mer behövs. Då ni andra har lite koll så undrar jag: vad var de bästa och sämsta inköpen ni gjorde inför bebis ankomst?

Annons:
Aristarcos
2016-08-28 23:49
#1

Amningskudde är nog något som jag aldrig har ångrat- har använt den som höggravid i sängen att sova med och amma med ;)

Vi köpte Hoppgunga men det är ju till äldre bebisar men det var helt onödigt :P

[TanatosNyx]
2016-08-28 23:52
#2

amningskudde var inget att ha för min del (för stora/"långa" bröst så bebis fick ligga i knäet för att inte kvävas av bröstet hehe), och spjälsängen var helt bortkastade pengar. Annars aktade vi oss för att köpa mycket i förväg som vi var osäkra på skulle komma till användning, det visade sig vara ett bra beslut.

Bästa köpet vette tusan, allt man använder är ju bra att ha :P

Juvela
2016-08-29 07:11
#3

Denna gången har vi köpt en Babygunga (sån med ljud, snurrande mobil o som gungar åt olika håll), hittade en billigt på blocket. En sån ska tydligen vara guld värd, får se om det stämmer för oss också. Amningskudden har använts flitigt här hemma med dottern, och inte bara till amning. Vi köpte en portabel babystol i tyg (okej har till och med för mig att vi köpte två olika). Tror de användes 2-3 gånger, helt onödig för oss. Blöjhinken vi fick tag i var helt värdelös, minns inte vad den hette.

Stina BF 2017
2016-08-29 07:34
#4

Väntar nu 2a barnet:) 3 bästa: Babynästet(!) Ergobaby bärsele Amningskudde (redan som gravid används den) 3 sämsta: Fint skrymmande skötbord (uppblåsbar fr. IKEA funkar fint å är mobil) Nappar (mitt barn blev inget nappbarn) Bröstpump

Lilolizeit
2016-08-29 09:56
#5

Mitt bästa köp var bärsjalen. Vet inte om jag har någon sämsta köp, sonen kom 9 veckor för tidigt å hade då bara köpt ett par Vans till honom, haha, så vi fick köpa vad vi behövde efter hand, då blir de inte så mycket onödigt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[postmortum91]
2016-08-29 10:06
#6

3 bästa: •Skötbord •Bärsjal/bärsele •babysitter sämsta: •badbalja utan luthjälp (köp en där du inte behöver hålla upp bebisen helt själv) •hoppgunga

Annons:
Niini
2016-08-29 10:10
#7

Med storebror
Bästa: Vagnen
Sämsta: Amingskudde - såldes inför lillebrors ankomst..

Med lillebror
Bästa: Babybjörnsittern! - enda stället han somnade på dagtid de första 3 månaderna.
Sämsta: Hmm.. hade rätt på klart efter storebror vad vi behövde och inte.. så kanske mängden kläder var lite onödigt mycket 😂
Manducan/Ergobabyn har också varit jättebra med lillebror fast de köpte vi redan åt storebror ;)

MikaelaS_
2016-08-29 11:27
#8

Bästa: Vagnen, vår bedinbed och babysittern.

Sämsta: Bärselen helt klart, båda ungarna blev bara förbannade. 

Sen var bumbostolen en sån där grej som faktiskt var bra men inte användes jättemycket. Våra var rätt tidiga med att sitta själva så användningstiden var rätt kort.

Zelmabus
2016-08-29 17:06
#9

Sämsta vart nog den dyra babygungan från 4moms följt av ikeas uppblåsbara skötbädd. Bäst säger jag nog babynestet även om vi började använda det först vid 4 månader

mjioo
2016-08-29 17:21
#10

Bästa är nog bärsjalen, plastad frotté och mängder med små handdukar ifrån Ikea. Sämsta är BabyBjörnselen, så mycket pengar trots att vi fick den billigare, så mycket sämre än sjalen för oss. Och små söta tigertofflor som får sitta kvar på fötterna i ca 2 sekunder.. Men de var ju så söta :P

Lilolizeit
2016-08-29 17:36
#11

Det är så mycket man inte kan veta innan.. jag letade som en tok efter en plastad frotté som skulle hålla fukt ute men släppa igenom luft, då jag tycker dom riktigt plastiga varit lite läskiga, sagt å gjort så hittade och köpte jag tillslut ett, å det har inte skett en enda olycka i sängen på 14 månader. De ni ;P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2016-08-29 18:22
#12

#11 :o

hanna-jo85
2016-08-29 20:39
#13

Bästa: bärselen och amningskudden. Trots amningen inte fungerade så används den varje dag vid matning/mys. Sambon använder den även som kudde så den får jag aldrig sälja säger han :) Sämsta: onödigt mycket kläder :P men visste inte då att vi skulle skaffa tvättmaskin :P och vagnen tyvärr, då hon vägrar ligga i den :( men hoppas det kommer ändras, åtminstone när jag sen ska byta till sittdelen.

Annons:
klass_13
2016-08-29 22:46
#14

Kul att några nämner babynest som bästa, det är den största funderingen jag har just nu. Känns som rätt så mycket pengar om den bara skulle bli liggandes i något hörn. Hur har alla gjort med andningslarm, babyvakt och dyl?

Lilolizeit
2016-08-29 22:58
#15

Vi har inte haft något andningslarm eller babyvakt. Vi köpte en vagga som vi hade i vardagsrummet/där vi var, när han sov på dagen. Han sov väldigt sällan i ett annat rum dagtid å. Då hade vi koll. Sovrummet sov han bara i på natten å då var ju vi också där. Ang babynest så är det väldigt enkelt att själv fylla ihop en handduk eller liknande, lägga en mjuk filt över och testa nät bebisen kommit. Gillar man det så kan man ju då avgöra om man vill fortsätta med rullad handduk/liknande eller lägga ut en större slant..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-08-30 07:15
#16

Jag hittade ett babynest på Tradera för 195 kr, nytt. Hade tur :) Det finns en del privatpersoner som syr. Andningslarm och babyvakt har vi inte haft.

[Liinda]
2016-08-30 07:25
#17

Bästa inköp: Ergobaby bärselen, snuza go andningslarm, skötbordet Sämsta inköp: Babybjörn bärsele, blöjhink, Extra notis: Amningskudden använde jag endast till amning den första veckan i princip, men den var kanon att sitta på efter förlossningen och mysig att sova på. Bedside Crib sov bebis i typ 2-3 gånger, men det var skönt som fallskydd och att lägga saker i som man behövde nå på natten (blöjor, handdukar mm)

Velinga1984
2016-08-30 08:46
#18

Bästa inköpen: Sovormen, Emmaljunga City Cross, plastad frotte (vi använder det överallt - även när vi matar i soffan)

Sämsta inköpen: Bärsjalen, den var underbar i början när sonen kunde ligga i vagga-position men sen avskydde han den. Alla kläder, jag är shopoholic när det gäller barnkläder. Men annars är jag en person som känner efter noga om vi verkligen kommer använda saker och ting - förutom kläder då ;)

[GråHäxa]
2016-08-30 09:34
#19

Bästa

*Sele och sjal

*Babynest

*Babysitter

Sämsta

*Vagga (hade vi iof lånat men den har knappt använts alls)

*En massa flaskor i stl 1  (anpassade för ersättning och bröstmjölk) Kan ju vara svårt att veta i förväg om det är något som kommer att användas men man behöver ju inte ha typ 6-7 st i fall att. Helt onödigt.

*Onödigt mycket kläder i stl 50

malinroth
2016-08-30 10:52
#20

Bästa; En bra vagn! Bärsele Varm åkpåse Sämsta Babygymmet var inte populärt så det skulle jag klarat mig utan men köpte begagnat och sålde för samma pris sedan så det var ju inte hela världen. :P Samma med babysittern den var inte heller så populär men den var arvegods så det må ju också vara. Spjälsäng har vi aldrig använt men hade en lånad som jag hade framme några mån men ställde undan den sedan när jag kom fram till att han inte kommer använda den. Förövrigt så är ju bra bilbarnstolar det allra viktigaste tycker jag. Men det är ju en självklarhet om man åker bil så det räknade jag inte med.

Annons:
[Thiah]
2016-08-30 11:07
#21

#14 har du en gammal smarttelefon hemma kan du smidigt skaffa babyvakt mellan den och din vanliga telefon. Himla.smidigt tyckte vi :)

densomundrar
2016-08-30 11:32
#22

Vilken bra tråd! :-) Ni som skriver att ni köpt för mycket kläder, vad anser ni vara för mycket? Som första gångs förälder är det ju svårt att veta vad som går åt. Ville ha ett babynest men börjar nog med att rulla handdukar och ev köper ett sen, om jag inte hittar något billigt eller om någon har ett man kan få.

[GråHäxa]
2016-08-30 13:38
#23

#22 Exakt antal kläder kan jag nog inte säga, det beror ju på tvättmöjligheter och om man får en kräkbebis eller inte också.

Men klänningar, tröjor, jackor, de flesta tossor, koftor och liknande har varit helt onödigt här. Det sitter ändå inte på plats. 

Omlottbodys, mjuka byxor gärna med fot, onepiece kläder är mycket mer praktiskt tycker jag.

[TanatosNyx]
2016-08-30 14:38
#24

här har alla byxor med fot varit totalt hopplöst oanvändbara :P sonen är storfotad!

MikaelaS_
2016-08-30 15:38
#25

Tycker man kommer långt på en handfull onesies/pyjamasar (använde nästan bara det de första månaderna), några bodys och några byxor av varje storlek. 

Till minstingen har byxor och pyjamasar med fot vart kanon, så bekvämt att ha allt i ett enda plagg. Men stora killen är född med jättefötter och kunde inte ha ett enda par med fot. Så just sånna plagg kanske man ska vänta med att köpa :P

Sen instämmer jag i att alla söta tossor, koftor och andra fina plagg bara vart opraktiska. Ordentliga sockar och bodys är många gånger mer användbart.

Lilolizeit
2016-08-30 16:22
#26

Jag hade/har också en storfotad och fick klippa bort fötterna på alla pyjamaser.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MikaelaS_
2016-08-30 22:05
#27

Ot men på tal om stora fötter; häromdagen sålde jag Wilmers gamla vinterkängor, som han då hade när han var ett, till en treåring, hehe.

Annons:
Lilolizeit
2016-08-31 00:05
#28

#27 haha, han hade väl, om ja minns rätt, precis som samson, en pappa med 47or? ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mjioo
2016-08-31 00:54
#29

Babynest är kanon för oss men funkar ju inte för alla. Går att hitta begagnat eller sy ett själv. Vi har ingen Babyvakt eftersom de är så dyra, vi använder en app i telefonen istället. Man lägger den ena mobilen hos barnet och tar med sig den andra. Fick dock tips om Babyvakt från Ikea som tydligen ska vara prisvärd.

Pontiac57
2016-08-31 02:22
#30

Babynest finns billigt på milooo, vi köpte vårat för 350 kr och den är jätte snygg :)

MikaelaS_
2016-08-31 08:34
#31

#28 Japp, alldeles korrekt, så det finns ju att brås på kan man säga. Stackars David verkar ha fått mina fötter istället, men jag hoppas att han som vuxen man får lite större än 37 :-P

hanna-jo85
2016-08-31 09:58
#32

#29 vilken app använder du? :)

mjioo
2016-08-31 16:00
#33

#32 vi använder dormi :) den är gratis ett par timmar, vi gillar den så kommer fortsätta med betalvarianten sen. Vi gillar att man kan ställa in hur känslig den ska vara eftersom vår bebis snarkar högt.

[Thiah]
2016-08-31 16:51
#34

#33 dormi är bra! Vi valde betalversionen tillslut. Mest för att stödja företaget i sig då joel sällan behöver den mer( vi sover sällan borta åå okända platser så han kommer själv till oss när han vaknar)

Annons:
hanna-jo85
2016-09-01 14:13
#35

Tack :) ska testa :)

liljegren
2016-09-01 18:19
#36

Bästa : ergobaby selen och den vävda bärsjalen Sämsta : spjälsängen. Han ville/vill ha väldigt mycket närhet.. jag kan nog räkna på mina fingrar de gånger han sovit i den…

Madde
2016-09-01 19:28
#37

#36: Vad har du för bärsjal?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

liljegren
2016-09-01 21:45
#38

#37 en hoppediz :)

[freeatlast]
2016-09-02 11:30
#39

slänger in en fråga här; vilka "måsten" i klädväg finns det när man får barn på vintern? Både för inomhus och utomhusbruk.. Vi bor ganska dragigt tyvärr.. (kanske formulerade mig konstigt men hoppas ni förstår ^^ )

MikaelaS_
2016-09-02 18:07
#40

#39 Heldräkter i varma material skulle jag vilja säga, gärna ylle. Merinoull värmer bra, kliar inte och är jättesjuk. Raggsockar eller tunnare ullsockar. Små tossor är supersöta men stannar inte kvar på fötterna speciellt länge

[Thiah]
2016-09-02 19:06
#41

#39 mikaela_s menar att merinoull är jätteMJUK inte sjuk…. ;) Ylle, merinoull och varma sockor är mitt tips. Men också att inte köpa för mycletr. Sonen sover i tunn bomullsoverall hos farmor i hennes dragiga hus. Han är så himla varm(vilket tog henne ett halvår att fatta!). Hemma sover han enbart i blöja, utan täcke. Ibland kanske ett lakan över, eller ett linne på

Annons:
MikaelaS_
2016-09-02 20:35
#42

Haha, ja jättemjuk som tur är :p

mjioo
2016-09-02 21:38
#43

Lager på lager är bra också så man lätt kan klä av eller på för att reglera temperaturen. Ull har en tendens att hålla varmt när det är kallt och svalt när det är varm samt leda bort fukt så det är superbra :) om man åker bil så är det tex viktigt att barnet inte har varna tjocka vinterkläder på sig i babyskyddet både för att det blir väldigt varmt och skyddet inte skyddar lika bra så då är det bättre med en bra åkpåse i vagnen.

Upp till toppen
Annons: