Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2536 ggr
Anonym
Anonym
2016-08-26 18:39

Är jag en dålig förälder?

Hej,

Min bebis är lite över 12 veckor gammal och jag har upptäckt att hen verkar gilla att titta på Babblarna och dockteater på kanalen Babyloonz på Youtube (som jag tror är bra för lärande och kul för bebisar), så vi har låtit hen sitta en del i sin gungstol och titta på detta när jag och min man inte har orkat vara med hen eller när vi måste göra annat som laga mat eller äta.

Är vi dåliga föräldrar som gör detta? Känns så på något sätt när hen sitter och tittar på detta medans vi sitter och glor på våra datorer eller telefoner och tar det lugnt. Hen gråter inte utan tittar på det och verkar väldigt inne i det och så fort hen inte längre är nöjd plockar vi såklart upp hen.

Annons:
Hoseok
2016-08-26 18:44
#1

Nu är ju barnet väldigt liten, jag ser inte riktigt hur det skulle vara ett stort problem faktiskt. Jag tycker inte alls du är en dålig förälder, men tänk på att i framtiden när barnet blir större kanske inte göra det till en vana att sitta vid tv:n för mycket.

Anonym
Anonym
2016-08-26 18:46
#2

#1 Nej, då tänker jag att det blir lättare att hitta på aktiviteter med barnet :) Nu är det lite enformigt och jobbigt att bara sitta och skaka en leksak framför hen hela tiden 😛

Urhasten
2016-08-26 18:55
#3

Jag tycker inte att du är en dålig förälder, men jag personligen ogillar att lärande och kuligheter ska vara så relaterat till just det digitala - när det finns ett stort utbud av intellektuella leksaker/situationer som även mycket små barn kan växa upp med. Det finns stimulerande i mycket annat också, som borde göra barnet nöjd och tillfredsställd. Ex, befinna sig i naturen på något vis. Titta på djur på en gård där även ni som föräldrar kan koppla av och fokusera på varandra eller bara gå ut i en park och ta med egna spännande saker där barnet får inspektera själv och ni sysslar med ert. Barn kan och bör vara självständiga oavsett ålder, tycker jag. Det digitala har jag själv fått se gör barn så otroligt beroende av just 'att ha underhållning' och allting är redan färdigt då ex. Youtube är svår att toppa. Medan jag gillar dem saker som faktiskt plockar fram fantasin och stimulerar kreativiteten hos individer.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[TanatosNyx]
2016-08-26 19:28
#4

Nej, VI är många som löser vardagen med både barnprogram och diverse sysselsättningar åt de små när vi behöver komma loss lite.

Vårat barn är väldigt självständig och leker jättebra själv, likväl som han lär sig att leka med andra ibland också. Han är väldigt snäll än så länge iallafall (har ej börjat dagis och lärt sig diverse dåliga beteenden!). Han måste absolut inte ha underhållning, det kan jag direkt avfärda.

Sonen var nog också runt en 12 veckor när vi började med babblarna, och senare disney jr. Han är nu 1,5 år och folk kommenterar hela tiden vad han är snäll och modig/självständig och tolerant.

Anonym
Anonym
2016-08-27 10:51
#5

#3 Jag förstår vad du menar, men att undvika den digitala världen helt och hållet. När jag är ute och går med hen i barnvagnen så sover hen och OM hen skulle vara vaken så måste jag dra ner hela "taket" för att hen ska kunna se något, typ himlen eller grenar för hen ligger ju ner i sin vagn. Jag har tyvärr inte vågat göra detta eller bära på hen utomhus nu under sommaren då jag hört att små bebisar under 1 år inte ska ha någon kontakt med sol över huvud taget. Så jag blir nojig så fort sol nuddar hen typ :P

Jag brukar hålla upp olika leksaker med olika ljud, texturer, färger och former framför hen och hen blir intresserad och håller i dem och smakar på dem, och tyvärr så tycker jag väl inte att det är riktigt lika intressant att sitta och titta på hen när hon gör detta i ett flertal minuter och jag får ont  i halsen när jag hela tiden sitter och piper "Jaaaaa :D", "Åh titta :D", "Ja, det låter :D" osv. Så ibland tycker jag faktiskt att det är skönt att låta hen sitta och titta på Babblarna (tydligen framtaget för att bebisar ska tycka om det) och dockteater (jag tycker att hen lika gärna kan kolla på dockteater på en skärm som i verkligheten bara det att det samtidigt erbjuder musik och färger och former).

Men samtidigt som jag är så osäker på att låta hen sitta framför en datorskärm (för att det låter dåligt, man tycker ju att barn ska vara ute och leka och inte sitta inne framför datorn/tv, men nu är hen ju så liten) så tänker jag ändå att hen har tillgång till att se på färger, former och höra olika ljud även när vi föräldrar inte alltid orkar leka med hen. För annars hade hen tyvärr bara suttit i sin gungstol och tittat på oss.

Lilolizeit
2016-08-27 21:21
#6

Jag börjar med att säga att jag inte heller tycker att du är en dålig förälder.! Att du ifrågasätter vad du gör, visar att du bryr dig om ditt barns bästa. Personligen så undvek jag att ha min son vid en skärm (tv/dator/telefon) tills han blev över året. Ännu väldigt väldigt sparsamt dock. Jag gjorde så för att jag "har fått lära mig" att det inte är bra för de små med alla dessa bilder som fladdrar fram och tillbaka, att det blir för jobbig för hjärnan med alla intryck som uppstår.. Jag vill påpeka att jag inte säger det här i ett på något sätt i ett dömande syfte. Det verkar vara många som låter sina barn titta på tv då och då som väldigt små utan problem. :) Min son var inte så förtjust i att bara ligga på en filt heller, men att sitta i babysittern med sitt Babygym framför/över trivdes han med

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[Devya]
2016-08-28 15:09
#7

Vi alla måste hitta på något som gör så att vi klarar oss att ta oss igenom vardagen. Det gör inte dig till en sämre förälder.

Jag själv vill förstås undvika tv och dylikt så mycket som möjligt och försöka stimulera barnen med musik, berättelser, böcker, trevlig baby gymnastik och dylikt sen då det blir dags. Men sen hur det blir i praktiken kan jag ju inte förutspå! Sen igen tror jag inte att det är särskilt farligt att underhålla barnet med tv i så pass ung ålder (så länge man inte har barnen att se på tv:n i flera timmar) utan det blir nog viktigare sen då barnet blir äldre. Då kanske man borde undvika att ha tv:n som barnvakt. 

Ta det lugnt och gör det som passar er tills ni hittar ännu bättre lösningar? Men som sagt inget farligt med det ni gör skulle jag säga åtminstone.

Anonym
Anonym
2016-08-29 17:18
#8

Jag har undvikit att låta hen titta på bebisprogrammen de senaste dagarna nu men jag vet inte hur jag ska underhålla hen på andra sätt.

Hen är som sagt lite över 3 månader gammal och jag vet inte hur jag ska underhålla hen mer än att hålla hens gosedjur framför hen och det enda hen gör är att ta leksaken och stoppa den i munnen, haha :P

Vad gör ni för att underhålla era barn som bara är någon månad gammal? :)

Anonym
Anonym
2016-08-29 17:25
#9

Hur ofta bör man underhålla sin bebis? Är liksom rädd att hen ska bli uttråkad om jag inte underhåller hen hela tiden. Får dåligt samvete när hen bara sitter i sin babysitter och glor medans jag sitter vid t.ex. datorn eller läser en bok.

Hur gör ni?

Lilolizeit
2016-08-29 17:29
#10

Har du testat något baby gym till hen? När min var så liten så var det mycket sitta i babysittern- den hade som en båge framför som de hängde något gosedjur i, men jag satt upp lite annat färgglatt också, sakerna gungade med i babysittern och han hade fullt upp med att titta på det. Jg sjöng mycket för honom också, det gillade han, då räckte det ibland som underhållning. Ibland sjöng jag inte ens låtar, bara hade en melodi och sjöng vad jag gjorde. Haha.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2016-08-29 17:56
#11

Tro mig när jag säger att dom visar med all önskvärd tydlighet om dom inte är nöjda med att fiffilura på egen hand :)

[Thiah]
2016-08-29 18:41
#12

Att bli utttåkad ibland är bara nyttigt. Joel låg i sin babysitter och pillade på några leksaker medan jag spelade på datorn. Han ville ibland bli gungad, ibland somnade han och ibland bara vägrade han… som.Tanatos säger, dom brukar säga till när dom inte trivs. Sätt hen på golvet med en tjock filt wller liknande under. Ha några mjukisar/leksaker inom griphåll så hen kan roa sig själv. Sen ska man inte vara rädd för att spela annan musik än barnmusik. Vi spelade oftare vår egen musik än barnmusik.

[Devya]
2016-08-30 17:46
#13

#9 Alltså sådana små barn behöver inte jättemycket stimulans faktiskt. Ha på lite musik i bakgrunden, sätt upp något som barnet kan titta på osv. 

Man ska inte bli rädd för att barnet blir uttråkad, de säger nog till isåfall, tro mig. Bebisar har fullt upp med att vara bebisar ändå. :)

Jag har faktiskt aldrig någonsin haft det här problemet - att oroa mig över om barnet blir uttråkad. Det här är så nytt för mig. Bebisar är typ de lättaste att underhålla ju. :D

Annons:
villavägen
2016-08-30 17:57
#14

Jag har aldrig underhållit någon av mina barn. Tvillingarna var bara fullt upp med att sköta… Haha. Bära i bärsele, babygym, Babysitter med lekbåge. Filt på golvet med leksaker. Senare gåstol. Jag har sällan suttit på golvet och lekt eller underhållit någon av mina tre barn. De upptäcker världen allt eftersom. Tror inte man behöver oroa sig för att bebisar blir uttråkade. De säger till när nått annat behov pockar på.

mollyt
2016-08-31 20:57
#15

Jag skulle inte säga att du är en dålig förälder - det är hårda ord. Men jag undviker all "skärm-tid" för vår dotter som nu är 5 månader. Jag tror starkt att tv-tittande är överstimulerade för små bebishjärnor. Så om vi ser på tv (t.ex. nyhetsmorgon) så ser jag till att hon ligger/sitter vänd mot oss istället för tv:n. Sedan ja, blir det lite tv här och där så tror jag inte att det är skadligt, men jag tror inte att exponering för allt detta ljus, ljud och rörelse är nyttigt för små barn. Barn är fascinerade över allt de ser - de behöver inte den överbelastningen.

Kan du inte lägga ert barn på golvet så att bebisen kan titta på er? Eller fungerar ett babygym eller något "lagom" stimulerande? Jag själv upplever att vår dotter är nöjd så länge hon får ögonkontakt. Så jag brukar ha henne liggandes på golvet när jag sminkar mig och hon är för det mesta nöjd med det. Så mycket underhållning krävs inte upplever jag, men en sång eller två är aldrig fel här hemma.

Aristarcos
2016-09-01 07:13
#16

Jag kommer inte att visa saker på elektronik för vår bebis, tror som #15 att man inte bör introducera sådant allt för tidigt, de behöver sin tid att utveckla sig.  

Men ett babygym fungerar ju alldeles utmärkt att lägga dem under. Så stimuleras de att använda sin kropp att utforska materialen i det. Det kommer ändå  senare när de ser vad syskonen pysslar med.

Upp till toppen
Annons: