Annons:
Etikettallmänt
Läst 3766 ggr
Dexterr
2016-08-10 22:15

Berätta på intervju?

Ska på arbetsintervju imorgon o undrar, ska man berätta att man är gravid? Går in i v18 på fredag. Syns även på magen nu. Är bara rädd att de ska säga att de väljer någon annan pga jag är gravid.

Annons:
hellomissduh
2016-08-10 22:26
#1

Man måste inte berätta, det hade inte jag gjort iaf :) det har ju inte med saken att göra känner jag :)

mjioo
2016-08-10 23:14
#2

Bra att veta är att man inte får diskriminera pga graviditet, dvs de får inte neka en arbete pga graviditeten om jag inte minns helt fel :)

[TanatosNyx]
2016-08-10 23:28
#3

#2 Sant, men det är ganska lätt för dem att kringgå, särskilt på en arbetsintervju. Det vore naivt att tro att det inte har en negativ inverkan tyvärr.

Marvel-lous
2016-08-11 07:42
#4

Jag berättade, trots att det inte syntes och fick jobbet ändå och har vänner som också fått jobb som gravida. Självklart är det upp till dig, jag personligen tyckte det kändes rätt att vara ärlig mot arbetsgivaren. :)

Dexterr
2016-08-11 08:29
#5

Tror nog jag skippar att berätta. O ringer dom o säger att dom är intresserade så berättar jag självklart :)

fluffis
2016-08-11 08:55
#6

Jag tycker att du ska försöka känna av hur intervjuaren är. Kanske inte alltid så lätt men generellt så tror jag att om den som intervjuar själv har barn så är den mer positivt inställd än en som inte har barn och kanske inte förstår sig på livet med barn. Jag var på en intervju när jag var gravid och redan i telefonen när det pratades om tider för intervju så fick jag frågan lite sådär i förbigående om att jag kanske behövde hämta och lämna på dagis. Hon hade själv småbarn och vid intervjun kände jag att hon var öppen, så jag berättade att jag var gravid. Hon blev glad och grattade mig. Jag fick inte jobbet pga att mina tekniska kunskaper inte verkade räcka till, men sånt vet man ju aldrig.

Annons:
[postmortum91]
2016-08-11 15:03
#7

Berätta INTE förrän du skrivit kontrakt. Har en vän som blev nobbade jobb för att hon var mamma och jag blev av med mitt jobb för jag var gravid (hade ingen fast anställning). De går runt så jävla lätt

[Devya]
2016-08-11 16:50
#8

Alltid en klurig fråga! Du får väl gå på magkänsla.

Jag skulle inte kunna ljuga för jag skulle ju behöva berätta det förr eller senare ändå och då skulle det kännas lite väl pinsamt att jag hade hållt tyst om en så pass stor grej.

Madde
2016-08-11 17:03
#9

Jag jobbar fackligt och har läst om såna här fall som har kommit upp i AD-domstolen. Så det finns ju arbetsgivare som har begått fel. 

Risken finns alltid att man inte får ett jobb pga att man är gravid. 

Det är diskriminerande att neka någon jobbet för att man är gravid, men de kan ju välja att säga att det är en annan orsak även om så är fallet. 

Skulle det under intervjun komma upp att man inte får jobbet för att man är gravid ska man kontakta diskrimineringsombudsmannen. 

Lycka till på intervjun och att du kommer fram till vad som känns bäst för dig när det kommer till att berätta eller att avstå.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Surpan
2016-08-11 17:59
#10

#7 spelar inte så stor roll om man skrivit kontrakt, då man fortfarande har provanställning och kan sägas upp för ingenting. Jag tror det bästa är att säga det innan man skriver på, men efter intervjun. Alltså när de erbjuder en jobbet. Då har man inte gömt undan det aktivt, och de kan lättare acceptera det eftersom de redan vill ha en.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: