Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2493 ggr
Madde
8/10/16, 8:58 PM

Bärsele vs bärsjal.

Vad är bäst att satsa på? Alla tips mottages.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
jackiejohn
8/10/16, 9:03 PM
#1

Har en ergonomi sele från babybjörn som jag använde till dotter och gillar men klarar inte bära länge i den då jag har problem med ryggen så till denna bebisen ska jag investera i en bärsjal i bambu då jag hört gott om dessa :)

mjioo
8/10/16, 9:24 PM
#2

Jag använder bärsjal. En i trikå som är smidig nu är början när jag plockar i och ur bebis ofta och en vävd som avlastar bättre och kommer användas mer sen. BabyBjörn kan vara obekväm i längden (många som får ont i ryggen) och barnet hänger lite i de jämfört med andra ergonomiska selar. Ergobaby och tula tillverkar väldigt bra selar. Tänk lite på vad du är ute efter, sjalar tar lite längre tid att få upp barnet i men är mysigare enligt mig. Trikåsjal är supermysigt i början tills att barnet väger 6-7 kg. Sele är ju smidigare att få ner barnet i och lära sig att använda. Jag rekommenderar inte de trikåsjalar som är färdigknutna som man bara trär på sig eftersom de är svåra att få rätt storlek på. Om du bor i närheten av Stockholm så finns det en butik i aspudden som heter knytan där man kan känna och klämma på selar och sjalar, supertrevlig och hjälpsam personal. Personligen så föredrar jag sjal och väljer alltid det före vagn, Vår knodd somnar som en stock och jag kommer fram överallt med två händer fria.

Lilolizeit
8/10/16, 10:10 PM
#3

Jag föredrar sjal. Använder en trikåsjal från minimundus. Tycker att barnet sitter skönare mot mig och att den är lätt och smidig att ta på och av och att få alnen på plats och att justera hans sittställning. Har använd den sen han föddes och använder den än, idag är han snart 14 månader å över 10kg men de funkar ännu bra. Min man däremot gillar inte alls sjalen då han tycker de är för mycket tyg och att de blir varmt. Han har en sjal av märket Beco som han är väldigt nöjd med :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[GråHäxa]
8/10/16, 10:48 PM
#4

Vi har stor användning av både sjal och sele. Började med en sval trikåsjal i bambu. Väldigt mysigt att bära på det viset då det känns som man kramas :) Lätt att lära sig knyta med. Sedan skaffade vi även en ergobaby 360 och den är super bra. Går hyfsat lätt att amma i med. I skrivande stund använder jag den för att natta henne. Har haft väldigt smidiga nattningar sedan vi skaffade ergobabyn. 

Eftersom att jag tycker sjal är mysigare så beställde jag hem en vävd sjal som kom för några dagar sedan. Tar lite längre tid att sjalaupp bebisen i den och hon hinner bli rejält sur mellan varven. Men de gångerna hon har lite mer tålamod med mitt knytande så föredrar jag helt klart att bära i sjalen. Bra avlastning, mysigt att bära i och dessutom finns det SÅ många vackra sjalar att välja mellan :)

Av de 3 bärdonen jag nämnt så är dock ergobabyn den jag inte skulle vilja vara utan, eftersom att det gör nattningen så smidig. Hon somnar visserligen i sjal med men där kan jag inte få ur henne utan att väcka henne eller lämna henne sovande i en hög av sjal vilket ju inte är så säkert. 

Mai Tai finns ju också, som är en blandning av sele och sjal. Skulle gärna vilja ha en mai tai eller en tula men kan inte riktigt rättfärdiga fler bärdon 😃

Juvela
8/23/16, 8:27 PM
#5

Jag har både ock. Har en trikåsjälv till den första tiden, sen en vävd sjal (har för mig att de var stl 4 på den) och sen  har jag även manduca. 

Till dottern hade jag en (annan)trikåsjal och sedan sydde jag en mei tai.

[Thiah]
8/23/16, 9:00 PM
#6

För min extremt dåliga rygg var vår bambusjal bäst. Varken manducan(bäst utomhus) eller babybjörnen(gammal modell, dålig hela tiden) var lila bra som sjalen. MEN sen har både jag och min bästa vän(vältränad moder) haft barn som svettats floder trots sval bambusjal, trots nakna, trots kalla mödrar så sjalen har blivit en hemsk bastu för dom. Så får sonen ett syskon så hoppas jag att det barnet svalare så jag kan bära lite mera i sjal.

Annons:
tlover
8/24/16, 9:30 AM
#7

Jag använder fortfarande bärsjal och vår dotter är 19 mån nu. I början hade vi trikåsjal och nu har vi en som jag sytt av ett lakan. Vi köpte också en babybjörn som vi använt max en handfull gånger, den gör ont direkt och är obekväm, sjalen är bekväm, kan användas på olika sätt och den nuvarande var ju gratis (men jag började med en trikåsjal vilket man inte kan sy själv vad jag vet, men det är värt pengarna).

Nu när hon är större har vi också en bärstol men faktum är att vi använder sjalen mycket oftare fortfarande.

Selen är ju enklare för tex barnvakter/farmor/morfar/moster el liknande men de i vår släkt har ändå oftast valt att lära sig sjalen

l'm back

Lojs
8/24/16, 12:24 PM
#8

Min son blev vansinnig av sjalen, men trivdes bra i ergo-selen och den använde vi mycket och tills han var ganska stor. Jag tror att så länge barnet får rätt sittställning (sitter som en groda, inte benen rakt ner) så kan man prova sig fram till vad som funkar till både barn och sig själv, det är ju olika för olika individer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mollyt
8/31/16, 9:11 PM
#9

Jag har två bärsjalar - tycker att det är underbart att bebisen kommer så nära direkt på! Kan även bära hud-mot-hud utan en massa tyg emellan. Perfekt när dottern var nyfödd! Kommer fortsätta sjala! Har nu även köpt en bärstol som ser ut mer som en vandringsryggsäck att ha när hon blir större - dessa går att lyfta av och ha kvar stående på marken med barnet kvar i.

Madde
8/31/16, 9:55 PM
#10

Har någon tips på en bra bärsjal? Får man räkna med att de kostar skjortan eller finns det någon som inte är allt för dyr men fortfarande av bra kvalitet?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

mjioo
8/31/16, 10:58 PM
#11

När det gäller trikåsjal så verkar aldoria vara mest populär just nu eftersom den är sval jämfört med andra trikåsjalar. De brukar ligga på runt 400 begagnade. Själv har jag en boba som jag köpte för 300, den är mycket tjockare men jag gillar det eftersom den är mer stabil och jag är inte så varm av mig. Vävda sjalar varierar mycket i pris beroende på material, märke, hur många upplagor det finns och om de tex är handvävda. Min första vävda köpte jag bara som tillfällig, den var tjock och helt i bomull, betalade 200kr för den. Fick sedan en handvävd i bomull och lin som är tunnare och mycket trevligare att knyta så det var helt klart skillnad, dock gör linet i den att den blir ganska greppig. Tror didymos och yaro har något billigare sjalar (strax under tusenlappen) som är bra nybörjarsjalar. Jag rekommenderar verkligen att köpa begagnade bärsjalar eftersom de då oftare är inbrutna och därav mjukare och lättare att använda. Tror bära barn-sjalar säljs ännu billigare begagnade (runt 500kr). På Facebook finns det en grupp som heter bärsjalar, i den gruppen kan man få många tips och det finns flera filer med en massa info om vad man kan köpa var. Finns även tips och råd på vilken längd man bör skaffa. Sen finns det en köp och sälj grupp också, tror den heter nåt med bärsjalar och bärselar köp och sälj eller nåt sånt. Andrahandsvärdet på sjalar och selar är ganska högt eftersom sjalar oftare blir bättre efter mycket användning men ibland kan man fynda. Det finns även lokala bärsjalsgrupper där det skapas event för bärträffar så man kan träffa andra som kan guida en till rätt sjal och lära en grunderna. Dessa grupper har även en massa info och bärselar :)

Madde
8/31/16, 11:04 PM
#12

#11: Tack för tipsen. =) Ska se om jag hittar några sajter på facebook.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

fluffis
9/1/16, 7:26 AM
#13

Kolla även Tradera. Där fick jag tag i en tricotslen jättebilligt.

Annons:
tlover
9/1/16, 7:27 AM
#14

Tänk bara på att "resåren" kan vara förstörd på en begagnad trikå. Jag fick en ny och jag använde den så mycket att jag hann förstöra "resåren " på den. Ett billigt sätt att få en vävd sjal är förresten att sy en av ett gammalt lakan. Det gjorde jag, den var tänkt bara tills jag skulle hinna köpa men jag använder fortfarande den ca ett år efter (dottern är 19 mån)

l'm back

mollyt
9/1/16, 8:22 AM
#15

Jag har köpt två trikåsjalar begagnat av en bekant som jag vet tagit hand om dem (häng-torkat och inte torktumlat). Men visst är det en chansning att köpa begagnat… Men jag tycker att det kan vara bra för något man vill prova första gången. Jag har inlett projektet nu att sy egen vävd sjal av ett gammalt lakan.

Madde
9/23/16, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Är den här något att ha? Har fått en fråga om jag vill köpa den begagnad för 400 kr. Använd till ett barn.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tlover
9/23/16, 4:40 PM
#17

#16 vi har en liknande men en äldre modell (gissar jag) och den vi har är inte värd att köpa ens för en krona. Den gör ont direkt. Men en nyare är ju antagligen bättre, själv skulle jag inte köpa en däremot

l'm back

[Thiah]
9/23/16, 4:42 PM
#18

#17 har samma erfarenhet som du.

Madde
9/23/16, 5:13 PM
#19

Hon som säljer den har tyckt är den har varit bra och skön och det är en person jag känner. Tänkte det är lika bra att höra mig för med andra då jag inte vet hur andra upplever den.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lojs
9/23/16, 5:14 PM
#20

#16 Nej, barnet får fel ställning med benen, de ska sitta som en "groda" för att det ska vara bäst för höften (nedre delen måste vara bredare så att barnet inte sitter och hänger med benen rätt ner).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Madde
9/23/16, 5:17 PM
#21

#20: Vet ju om just det du skriver om grodställningen. Att det är viktigt. Då låter jag den vara. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[TanatosNyx]
9/23/16, 5:50 PM
#22

nej som redan nämnts är den inget att ha. Dåligt för både bärare och barn.

FamKryger92
9/23/16, 6:31 PM
#23

Jag köpte en bärstjal på Jollyroom för lite mer än 500-lappen. Då var den nedsatt. Jag trodde att materialet skulle vara mjukare, men då kanske bebis "glider" ut? Sen var den av pet-flaskor så det känns iaf bra. Bättre för miljön att återanvända :)

Sarah
9/24/16, 11:56 AM
#24

Vi köpte en BB one som har spädbarnsinlägg. Det enda jag kanske inte är helt nöjd med är den lite hårdare ryggen för barnet. Nu när hon sitter framåtvänd är det dock inget problem. Har också problem med ryggen och trots att 11 väger ca 12 kilo har jag inga problem att använda den mycket. Blir det fler barn ska jag dock öva på lite mer på det här med sjal. Har en men fick aldrig till det.

liljegren
9/24/16, 2:07 PM
#25

Jag har båda delar men använder nästan jämt ergobaby selen.. går så mycket snabbare än sjalen då min lilla helle ofta vill i och ur.

JossanH
9/24/16, 2:44 PM
#26

Saken med en baby Björn är att den aldrig blir helt ergonomisk. Inte ens den "ergonomiska". Med en vanlig baby Björn så läggs all tyngd på dina axlar och du får lätt ont i ryggen. Med den ergonomiska Baby Björn får du som bärare mer ergonomiskt bärande men i båda selarna är det brister gällande barnets ergonomi. Ryggen är som nämnts ovan, hård, vilket gör att bebisen inte får en C-kurva i ryggen som de ska ha. I en gammal BB sitter dessutom bebisen på skrevet och inte på rumpan vilket gör att den är oergonomisk även där. Knäna ska vara i en höjd över rumpan. På den ergonomiska BB är sätet som barnet sitter på lite bredare men det är fortfarande för litet för att bebisens knän ska hamna i rätt position. Men mycket är en smaksak. Trivs båda med oergonomisk sele- ja då kan man ju förstås använda det :) I en sjal med rätt stöd och rätt knyt får du lättare till ett ergonomiskt bärande och en sjal avlastar alla gånger bättre än en sele (förutsatt att man knutit den rätt). Du kan ha en 10kg unge fördelat på hela överkroppen med en bra sjal. Men sele är smidigare nu när jag har en 2åring som ibland är skittrött och ska sova på ryggen i selen när vi tex handlar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
10/2/16, 6:13 PM
#27

Tänk att det ska vara så svårt med bärsele vs bärsjal. Min sambo vill inte ha någon sjal, han vill att det ska vara lätt att ta på. Men frågan är då, vad är bäst? Vill ju hitta en som har grodställningen!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
tlover
10/2/16, 6:16 PM
#28

#27 Ni behöver ju inte använda samma, hemma är det mest jag som gått med sjal även om min man använt det då och då

l'm back

Madde
10/2/16, 6:20 PM
#29

Vad tror ni om Ergobaby adapt?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[GråHäxa]
10/2/16, 9:53 PM
#30

Ergobaby adapt har jag hört mycket bra om! Ångrar lite att jag köpte ergobaby 360 precis innan adapten kom ut eftersom att den verkar vara bättre. Midjebältet på adapten skall vara smidigare eftersom det inte är något kardborreband som väsnas när man skall ta av den. Den skall vara lätt att justera för att kunna amma tack vare midjebältet. Stor fördel att slippa spädbarnsinlägg med! Vad det gäller ergonomin så är det svårt att slå en sjal men ergoselarna är ändå väldigt bra alternativ tycker jag.

NinniH
10/4/16, 8:26 AM
#31

Jag köpte faktiskt både och, för att kunna prova. Bärsjalen var jag inte alls överens med. Dels tyckte jag inte han satt bra, för att jag inte fick till knytningen, dels gav den inte mig tillräckligt med stöd (har problem med både rygg och höft). Bärselen däremot var guld värd! Köpte en Manduca och den älskade både jag och sonen. Han satt jättebra och ergonomiskt, samt gav bra med stöd/avlastning för mig.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

mollyt
10/7/16, 9:16 PM
#32

Jag har inte testat men det finns något som heter Mei Tai som är lite som ett mellanting, det är en väldigt förenklad sjal så att det nästan skulle kunna liknas med att knyta på sig en sele. Men här kan bebisen ändå sitta i grodposition som jag ändå tycker är den stora fördelen med sjal! Läs mer förslagsvis: http://knyt-an.se/barsjalar/mei-tai/ 

Visst tar det tid att lära sig sjala - men det är så skönt för ryggen! Jag har nyligen köpt min första vävda sjal (haft 2 trikå innan) och OJ vilken stor skillnad det är! Nu väger dottern snart 9 kilo och när jag nu bär henne i den vävda sjalen så känns det typ inte ens i axlarna! 🤪 Så skönt! Men visst, det är många meter tyg som ska snurras när man står ute i blåsten och hon tröttnat på vagnen! Hehe!

Upp till toppen
Annons: