Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 18311 ggr
Juvela
7/4/16, 10:43 AM

"Mensvärk" v 23

Jag känner av en mensliknande smärta nere i magen. Känner inte av någon sammandragning och det känns inte heller som den smärtan som jag har upplevt vid någon sammandragning. Tidigare har jag känt som sträckningar i sidan av magen, vilket jag tolkat som att det växer där inne. Men detta är mitt fram, lite ovan snittet från förra graviditeten. Någon som upplevt det tidigare? Som vet vad de kan bero på?

Annons:
Juvela
7/4/16, 10:45 AM
#1

Kände nu en rörelse där inne vid ungefär samma ställe. Kan de vara bebisen som tryckt på något konstigt vis så de gjort ont?

[TanatosNyx]
7/4/16, 11:28 PM
#2

Fosterrrelser kan framkalla smärta ja :) framförallt runt naveln senare, och på slutet kan revbenen göra galet ont. Men de små rackarna kan trigga sammandragningar, komma åt nerver och allmät irritera livmodern om den är känslig.

Juvela
7/5/16, 8:03 AM
#3

Tack för svar TanatosNyx. :) Så pass, jag har ju så mycket sammandragningar att jag funderar på att gå och lämna ett nytt urinprov för att kolla ytterligare en gång att jag inte har nån uvi. Eller så e de bara en väldigt aktiv bebis som lyckas komma åt fel punkter… 😁

jackiejohn
7/5/16, 10:47 AM
#4

Jag hade mycket sammandragningar från v 20 nånstans och min förlossning startade med "mensvärk" och blodblandade flytning i v 31+0. Denna gången är jag under extra uppsyn och då de inte vet varför min förlossning startade så tidigt så ska jag vara extra rädd om mig och ha extra koll på saker som "mensvärk", sammandragningar m.m. Sen är jag mer inne på tanatosnyx spår nu att det säkert är bebis som åstadkommit detta men var observant i framtiden bara :)

Juvela
7/5/16, 11:02 PM
#5

#4 oj, så pass?! Hur långt efter det kom bebisen? Jag har redan sagt till maken mer än en gång att jag tror att det blir bebis tidigare, men senare än v 32 får de ju gärna vara.. Nästa gång ringer jag förlossningen och hör. Men e ju en såndär som inte vill vara för nojjig/till besvär o bli bortviftad över telefon eller åka på en koll där dom sedan suckar 'nej de e som det ska, hem med dig igen. ' 😟 Vill inte ta någon annans tid som kanske behövt den mer.. 😢

jackiejohn
7/6/16, 8:36 AM
#6

#5 Jag fick komma in på eftermiddagen och blev strikt sängliggandes medans de pumpade i medicin för att stoppa förlossningen. Dagen efter alltså vecka 31+1 blev det akutsnitt då varken jag eller dottern orkade mer, hade då legat med kraftiga och regelbundena värkar i 19h utan smärtlindring och mat/vätska. Hon låg i säte därav snitt.. Vill absolut inte skrämma upp dig, tror som sagt inte din förlossning är på väg att starta ville bara uppmärksamma att det kan starta med "mensvärk" :)

Annons:
jackiejohn
7/6/16, 8:40 AM
#7

Tillägg: När jag ringde förlossningen i v 31+0 fick jag först prata med en som fnös "men snälla nån! Du ska inte ha barn förrän nästa år!!" Men skulle lägga mig och vila 2h och ta 2 alvedon sen ringa tillbaka. Sagt och gjort, när jag ringde tillbaka blev det andra bullar..bm jag fick prata med då sa förskräckt att "snälla vän din förlossning har startat du måste in nu, nu!" Vi har 1h reseväg lite drygt och det var hon inte jätteglad över så jag har lärt mig en läxa nu och det är att stå på mig för ibland får man riktigt sågspån i andra änden av luren…

Josefineutank
7/6/16, 8:56 AM
#8

Jag själv har haft mensvärk hela graviditeten.. ;) kände mest av den i fram till vecka 17 men nu kommer den lite då och då.

jackiejohn
7/6/16, 9:05 AM
#9

#8 Det är inte växtvärk då? :) Det känns ju nästan likadant men när jag fick min "mensvärk" under graviditeten var det skillnad från den vanliga växtvärken man drogs med från start. Sen är alla graviditeter unika! Och tur är väl det :)

Josefineutank
7/6/16, 9:26 AM
#10

#9 det är exakt samma känsla som när jag har mens ( har extrem mensvärk i vanliga fall). Och min Bm sa, som du säger, att växtvärk och mensvärk kan ha någorlunda lika känsla! :-) Kan även vara det Juvela kanske känner ?

Juvela
7/6/16, 4:19 PM
#11

#6 #7 jisses! Verkar vara riktiga stolpskott som jobbar på såna ställen ibland 😖 Som om du inte skulle veta att det egentligen var flera veckor kvar. MEN som om hon inte skulle veta att det händer att bebisar födds för tidigt, finns neo-avdelningar av en anledning! Suck. Skönt det gick bra tillslut ändå. Hur länge fick ni ligga inne sen? Jag blir inte uppskrämd. Känns skönt att höra hur det kan gå. Jag är mer eller mindre inställd på att det blir en för tidig förlossning, men hoppas det hinner gå så lång tid som möjligt.

Juvela
7/6/16, 4:21 PM
#12

#9 jo jag funderade på om det var något sådant också. Men jag kände av lite växtvärk runt v 10 och det kändes helt annorlunda än detta. Nu har jag i alla fall ännu inte känt av det igen.

jackiejohn
7/6/16, 4:56 PM
#13

11# Vi låg inne i 3 veckor och hade hemvård i 1,5månad :) Jo men lite så kände man, de borde väl om nån ha koll på sådana saker och då det var mitt första barn hade jag inte kött nog på benen att bråka över telefon utan fogade nig utan protest, nu vet jag bättre :) Som sagt tror nog inte din förlossning är på g nu men det är alltid bra att vara noggrann speciellt om du löper risk för prematurfödsel (Förstod det dom att du gör det?) men lyssna på din kropp och på din magkänsla, växtvärk och "mensvärk" känns snarlika men jag kände en väldig skillnad när jag fick min "mensvärk" under graviditeten.. Jag kan nog kanske uppfattas som lite pessimistisk och butter men jag själv fick en käftsmäll när min dotter kom för ingen hade talat om för mig att det jag känt av med onda/regelbundena sammandragningar m.m ska kollas upp då det inte anses normalt det ska inte vaa regelbundet och göra ont sa de till mig när jag väl kom in. Och med tanke på lin moderkakas placering ansågs jag redan som en "risk" till hastig moderkakansavlossning, prematurfödsel och så men när jag tog upp saker blev jag bortviftande som orolig. Och på mitt mvc gav absolut ingen info om prematurbebisar vilket jag anser är fel och har även ifrågasätt detta utan större framgång..

Annons:
Juvela
7/6/16, 5:33 PM
#14

#13 nej man antar ju att dom vet vad dom snackar om, samt tar dom lite på orden att man bara är orolig… 😕 Nej inte än, det tror inte jag heller. Vi får se när det drar igång. Håller med om att dom är rätt dåliga på att informera om saker som känns väsentliga. Sen om man har läst på om något så ses en som besvärlig för att en ifrågasätter etc. 😒 Riktigt illa. Hur kan du bli bortviftad så när du redan ansågs ha en risk?? Idiotiskt!😠 Var satt din moderkaka?

jackiejohn
7/6/16, 5:44 PM
#15

#14 Min moderkaka låg för förlossningkanalen på RUL, så fick en lapp med vilka risker jag löpte där bland annat avlossning av moderkaka, prematurfödsel och störtblödning stod med.. På extra ul i v 28 hade den flyttat sig så den låg precis så kanalen var fri men jag ansågs fortfarande ligga i "farozonen" för de risker som tidigare nämnt :)

Juvela
7/6/16, 9:16 PM
#16

#15 Usch jisses! Skönt att den hann flytta på sig, även om dom inte ansåg att du var ur farozonen.

Upp till toppen
Annons: