Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2875 ggr
Dexterr
6/14/16, 3:49 PM

Inreda barnrum?

När började ni inreda barnrummet? Jag är lite rädd för att börja för tidigt men vill inte börja för sent heller. Är nu bara i v10.

Annons:
Sparven88
6/14/16, 3:53 PM
#1

Vi hade spjälsängen stående i vårt sovrum i början. Vi ställde upp den när jag kanske var i v 30 eller liknande. Sen bäddade jag och gjorde i ordning i typ v 37 kanske.

[Thiah]
6/14/16, 3:57 PM
#2

Vi inredde barnrummet när Joel var en sisådär 1 år gammal. Och det blev helt hans riktiga rum när han var 18 månader och sov i egen säng. Innan dess var vi i vardagsrummet och han hade sin spjälsäng bredvid oss. Den satte vi upp när han var 3 månader. Innan det sov han i mammalådan.

Pontiac57
6/14/16, 4:07 PM
#3

Min son är 5,5 månad och vi har inte tagit oss för det än utan det får agera gästrum ett halvår till. Men spjälsängen gjorde jag klar och bäddade v 39

Sarah
6/14/16, 4:43 PM
#4

Finns det ngt för tidigt/ sent? Vi renoverade rummet när hon var några månader, innan var det en sunkig klädkammare. Spjälsängen fick vi upp ngn vecka innan bf och den stod och var en fantastiskt praktisk klädhängare i månader :)

mjioo
6/14/16, 5:03 PM
#5

Jag började renovera barnrummet i v 15, fick foglossning tidigt och ville göra klart allt det jobbiga innan barnet kommer så kände att jag inte ville vänta. Sen kom min mamma upp på besök och hjälpte mig göra klart för 3veckor sedan (har bf på lördag). Jag tycker det är superskönt att det är klart eftersom jag gärna vill kunna sitta där inne och läsa samt att jag visste att det inte skulle blir klart annars. Jag behöver deadlines och så lite som möjligt som distraherar tex en bebis :) Jag har hittat massor av inspiration på pinterest och började samla bilder runt v 10 :P

densomundrar
6/14/16, 8:07 PM
#6

Vi har inte börjat än, inte ens plockat ut det skräp som finns. Största orsaken till detta är att vi koncentrerar oss på renovering av utsidan just nu, men hade tänkt måla väggar och lägga golv i augusti-september där någon gång, bf i början av november :-) Tror vi hinner, om inte annat så är det nog ingen panik, bebisen är ju ändå inte i sitt rum så mycket i början :-)

Annons:
Velinga1984
6/14/16, 9:00 PM
#7

Hmm, två av tre barnrum är ännu inte klara. Det enda som är klart är den blivande tolvåringens. De små på 2 1/2 år resp 3 månader bor ännu i lekrummet/hallen. Deras sovrum ligger upp och är just nu förvaringsutrymme eftersom de inte flyttar upp än :)

[Tibonnanj]
6/14/16, 9:19 PM
#8

Det negativa med att börja för tidigt är att när man väl börjar köpa bebissaker och får hålla dom i sina händer så längtar man så fruktansvärt mycket mer än innan. Fast det är bara jag i för sig :)

Men så finns det ju den "magiska" v12 när mf risken minskar. Om man tänker på sånt. Jag vågade inte ens skriva här att jag va gravid fören v12. Både jag och mamma och mormor är lite vidskepliga av sig så vi gjorde ingenting bebisrelaterat för än jag va i v12 heller. Tillägger att vi "har missfall i släkten" och jag vågade inte tro att det skulle gå bra fören första ul och bröt ihop innan för att jag va så orolig och spänd.

Skulle det hände något med fostret så kanske det blir ännu jobbigare att behöva se alla bebissaker men samtidigt så va man beredd att skaffa barn en gång och vill förmodligen försöka igen och då har man en del saker hemma redan.

Förlåt för ett tråkigt slut på kommentaren. Börja när du vill. Det finns inget rätt eller fel :)

densomundrar
6/14/16, 9:25 PM
#9

#8 kan känna lite son du, en av anledningarna till att vi inte redan börjat är just för mf risken, ett mf är ju jobbigt i sig men att även ha ett rum där bebisen skulle ha bott gör nog saken ännu lite värre att bära, tyvärr. Tråkigt nog får man ju aldrig några garantier, men jag personligen skulle och har inte köpt något till bebisen innan v 12. Har inte köpt något än (v 20) förutom ett paraply till vagnen (det var billigt, på rea) och det räknas ju knappt :-P

oh-la
6/14/16, 9:51 PM
#10

Vi har inte ens ett barnrum :p det rum som skulle bli barnrum får stå som gästrum till efter vi sålt och sedan flyttar vi in i en tvåa. När det blir läge för barnrum nästa gång får vi se…

Niini
6/14/16, 10:19 PM
#11

Inredde barnrummet när storebror var 1½-ish (när vi byggde hus) före det delade vi sovrum o leksakerna var över alla 89 kvm ungfär..
Lillebror har vi egentligen bara inrett ett litet hörn med skötbordet innan han föddes. I slutet på grav. fick jag äntligen tummen ur (asigt trött hela grav..) och fick uppackat sista lådorna och all annan sk*t som fanns i hans blivande rum (blev lagringsutrymme efter flytten..)

[GråHäxa]
6/14/16, 10:36 PM
#12

Vi bor i en 2:a så vi delar rum tills vi har möjlighet att flytta till något större. Men hennes del av sovrummet började vi fixa med i slutet av graviditeten. Men det finns ju inget rätt eller fel i den frågan. Och visst är det praktiskt att ha spjälsängen som klädhängare Sarah ;-) Vår tjej har nog sovit i den sammanlagt 5 timmar sedan födseln.

Destany
6/15/16, 7:24 AM
#13

Sonen fick inget eget rum från han var 8 mån då vi bodde i en tvåa. Var jätte sen med allt den graviditeten. Hade fått upp skötbordet o spjälsängen men ej bäddat spjälsängen innan han föddes. Hade inte ens packat BB väskan. Kan bero på att första graviditeten slutade i MF v 14. Med denna bebisen så har vi fått upp skötbordet o lagt alla kläder i det o fått upp spjälsängen o bäddat den i tid o packat väskorna. Men den vill då inte ut. Tror inte att det finns nåt för tidigt eller sent utan man ska göra som man känner o vill

Annons:
Marvel-lous
6/15/16, 8:34 AM
#14

Vår lillkille är 1½ år och har inte riktigt fått ett eget barnrum än; en det beror på att vi har flyttat två gånger sedan han föddes. Han har nu fått ett eget "rum" (omgjort förråd) då han tidigare sov med oss i sin spjälsäng bredvid vår säng och senare i  vår säng. Numera sover han alltså i sitt rum.

Angående inrett, jo han har ju lite fina väggdekorationer vi har satt upp men jag väntar tills vi har ett riktigt rum åt honom. Så som svar på den ursprungliga frågan; vi har fortfarande inte ordentligt inrett ett barnrum. 😂

Är nu gravid med andra barnet, också v10, men likt första barnet kommer han/hon få sova bredvid vår säng i början och alltså inte ha ett eget rum.

Dexterr
6/15/16, 9:27 AM
#15

Vi kommer ha spjälsängen i vårt sovrum. Men att bebisen ändå kommer ha eget rum, där alla barnsaker är o där sängen ska in sen oxå. Så de är typ skötbord o byrå osv som ska fixas då :)

klass_13
6/15/16, 11:10 AM
#16

Vi håller på med målning av väggar i barnrummet då vi bestämt att försöka med att bebisen ska sova inne där på dagtid. Eftersom vi gör det själva och har knepiga arbetstider tycker vi att det var tids nog, går in i vecka 20 på fredag. Så börja när ni vill :)

[Miiika]
6/16/16, 11:15 PM
#17

Vi målade om ungefär en månad innan bf men vi förberedde annat ganska tidigt, typ vagnen köptes i vecka 12 om jag inte minna fel (eller var det vecka 10…?)! Vi köpte möbler tidigare dock, och typ matta, lampor, gardiner och annat tig plats långt innan rummet blev målat:-)

mollyt
6/19/16, 5:58 PM
#18

Vår tjej är 12 veckor och har fortfarande inte fått "sitt rum". Hon har förvisso sina kläder där inne, tillsammans med vagnen och babyskyddet. Haha! Spjälsängen står intill min sida i vårt sovrum. Än så länge så har vi hennes rum som gästrum fortfarande, då vi tänker att hon inte kommer vara där än på ett tag 😃 Men det kommer! Jag kan tänka mig att hon kan börja sova där inne efter att hon sover hela nätter kanske… Men än så länge så ammar hon fortfarande på nätterna, och vi har katter så jag vill stänga dörren om oss för att ingen katt ska lägga sig på henne när hon sover så jag är osäker på om hon kommer få flytta ur vårt sovrum fören den dag jag känner att hon kan sova med öppen dörr.

Upp till toppen
Annons: