Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2235 ggr
[Synnerlig]
2016-06-01 18:06

Stör flaska alltid amningen?

Stör nappflaska alltid amningen? Känner ibland att det skulle vara jätteskönt om sambon också kunde mata bebis någon gång då jag i princip sitter fast i soffan men bebis och ammar :/ Fortsätter såklart att amma om nappflaska skulle störa. Har glasnappflaskor, "Feel good" från MAM.

Annons:
RoxannaS
2016-06-01 18:12
#1

De bästa du kan göra enligt min erfarenhet är att se till att amningen funkar felfritt först. Sen prova med flaska. Risken finns att bebisen blir så kallad "tuttförvirrad" de var de som förstörde amningen för mig. Sonen fick inget tålamod att få igång utdrivningsreflexerna för att han blev bortskämd med flaska där maten kom direkt. Så de gick inte att amma pga de. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sarah
2016-06-01 18:24
#2

Nej absolut inte. Vi gav ersättning då och då från dag 2. Hade aldrig problem med amningen. Dock gav vi i kopp första tiden. Sen när amningen funkade bra gick vi över till flaska.

Ria74
2016-06-01 18:36
#3

Dom första 3 veckorna försökte jag amma och fick då ge ersättning samtidigt eftersom min kropp inte orkade producera tillräckligt med mat åt bebis. Det störde inte dottern det minsta för oss, hon tog både bröst och flaska utan problem. Har dock hört om en del där det inte fungerat med båda delarna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
2016-06-01 18:46
#4

Nej. Det vanliga är att bebisar klarar både flaska och bröst (om dom accepterar det). Men man ska veta om riskerna att bebisen kan vägra det ena eller det andra.

bohan85
2016-06-01 20:09
#5

Prova Calmaflaska från medela, finns bla på apotek. Den är utformad så att den efterliknar bröstet och barnet måste jobba för maten, den rinner inte bara som den kan göra i vanliga flaskor.

Lilolizeit
2016-06-01 20:13
#6

Vi har både ammat och i början gett utpumpad mjölk på flaska (Calma) han tog båda då men slutade bara sådär att ta flaskan. Haha, så han kanske vart flask-förvirrad istället. :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[Liinda]
2016-06-01 22:50
#7

Det är helt olika! Vissa bebisar kan kombinera utan problem, vissa klarar det ett tag och sen ratar bröstet och vissa ratar bröstet efter enbart en gång. Och calma flaska är ingen garanti utan den kan också göra dom förvirrade. Det man brukar rekommendera om man vill testa flaska är att man ska ha etablerat amningen först.

mollyt
2016-06-13 09:20
#8

Det är så olika, jag har en av mina vänner som gav flaska åt deras lilla dotter för att de upplevde att hon inte blev mätt på nätterna utan villa amma ofta - och för deras del gick det inte att fortsatta att amma efter det. Dottern tog bara flaska sedan och vrålskrek så fort hon fick bröstet.

Men sedan har jag hört om andra som har kunnat ge både flaska och amma. Men jag tror att det magiska är att amningen fungerar bra innan man introducerar flaska. 

Vill du ha avlastning nu så kanske pappan kan mata med kopp eller så?

JeFo
2016-06-14 21:59
#9

Min syster gav flaska dag 3 tror jag det var och sedan var de kört. Han vägrade ta bröstet. De var in på nån koll och fick konstaterat att han var lat och inte ville suga så hon fick ge upp amningen. Hon var väl inte direkt ledsen för de och försökte väl inte nå extra efter att de sagt som de sagt om honom. Jag har ammat alla mina tre. Nr 2 fick flaska nån gång vid 2 mån då min bröstvårta gick sönder och skulle läka. Hon brydde sig inte alls utan klarade av båda.

Niini
2016-06-14 22:15
#10

Gav flaskan första gången åt storebror då han var prick en månad och ammade trots flaska nu som då (när jag var borta o pappan hade honom själv) i 7 månader. Var mer smakportionerna som ställde till det för oss för efter att vi började med dem vid 4 månader så tappade han successivt intresset för amningen. Matglad kille 😃
Lillebror fick flaska på BB under sitt andra dygn efter att ha hängt fast vid mig 10h i sträck första natten.. Flaska här hemma fick han väl jaa.. dryga två månader gammal tror jag det var. Inga problem med amningen so far 🙂

Zelmabus
2016-06-15 12:07
#11

Ja min vägrade ta bröstet efter flaska (tvungen att ge ersättning pga ståra blåsor och sår på bröstvårtan som gjorde det olidligt att amma). Tyvärr hade jag ej info att det var bra att ge i kopp om man vill kunna amma.

Upp till toppen
Annons: