Annons:
Etikettung-mamma
Läst 5034 ggr
Anonym
Anonym
5/17/16, 2:12 PM

Tror jag är gravid

Hej! Jag har på senaste misstänkt att jag är gravid. Fick för några dagar sen väldigt ömma bröstvårtor och ömma bröst. Har alltid haft väldigt platta bröstvårtor och nu står de utåt litegranna, och är somsagt väldigt ömma. Antingen det, eller så har mina bröst börjat växa, men vad är oddsen att de börjar växa och att bröstvårtorna ändras 1-2 veckor efter oskyddat sex.. Tog ett gravtest idag, inte morgonurin men var så ivrig så orkade inte vänta. Det vågräta sträcket är starkast, men jag tycker att jag ser ett otroligt ljust lodrätt. Nästan så ljust att man inte ser det, men aningen blått. Betyder detta att jag är gravid eller luras det? Tänker vänta några dagar och sen ta ett nytt med morgonurin, har flera gravtest hemma så tänker varför inte. Tror ni det räcker att vänta 3 dagar? Eller när skulle det vara bäst att ta ett nytt? Hoppas det är okej att jag är anonym, är ung och vill helst vara det tills jag vet och vet hur jag ska göra.

Annons:
hhejlollo
5/17/16, 2:27 PM
#1

Såg du ett ljusblått streck så är det positivt, testa om några dagar igen och se om det blivit starkare!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Anonym
Anonym
5/17/16, 2:39 PM
#2

#1 Okej! Jag har en bokad tid för att göra en behandling på ett ärr imorgon, borde jag avboka ifall jag skulle vara gravid? Ringde och frågade iflal det är säkert men han sa att de avråder från det men att forskningen inte riktigt är där ifall det är säkert eller inte. Kanske borde vänta tills jag vet hur det blir då?

hhejlollo
5/17/16, 2:40 PM
#3

Personligen skulle jag vänta isåfall! Så det inte skulle bli något om du visar dig vara gravid!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
5/17/16, 2:40 PM
#4

Personligen skulle jag vänta isåfall! Så det inte skulle bli något om du visar dig vara gravid!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

densomundrar
5/17/16, 8:06 PM
#5

Även svaga utslag brukar vara positivt :-) Ang behandlingen så skulle jag ringt och rådfråga om det är ok att göra den om man är gravid, för att undvika att skada barnet om du vill behålla det. Lycka till.

Anonym
Anonym
5/17/16, 10:32 PM
#6

#5 Ringde och frågade, han sa att de avråder från det. Men jag tror att imorgon så har jag bara en konsultation, så kan ju fråga då. 

Har inte slutat skaka sen jag såg att jag troligen är gravid 😕

Annons:
Hannashusdjur
5/18/16, 2:34 AM
#7

Har du ingen bild på testet? :)

Anonym
Anonym
5/18/16, 4:09 PM
#8

#7 Jo, tog en igår. Andra streecket är så otroligt ljust så det knappt syns på bilden, vill du se ändå?

Hannashusdjur
5/18/16, 7:30 PM
#9

Ja:) jag tycker det är såå spännande :D

RoxannaS
5/18/16, 7:55 PM
#10

Följer :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/18/16, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Okej. Har 2 bilder då, originalet och sedan redigerade jag lite och la på så färgerna inverterades. Det syndes mer i verkligheten, och de är tagna med iphone. Som ni ser syns det inte mycket på den ofiltrerade bilden, men på den negativa så kan man se lite bättre att det var ett streck där. Känner mig nästan dum för att de syns så lite. Här är dom:

Anonym
Anonym
5/18/16, 8:09 PM
#12

Glömde att tillägga att jag tog ett annat test idag, ett från RFSU och fick ett lika ljust streck på den. Ska nu vänta en vecka och se sen.

hhejlollo
5/18/16, 8:21 PM
#13

Kan ana ett väldigt ljust streck!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Anonym
Anonym
5/18/16, 8:40 PM
#14

#13 Ja, OTROLIGT ljust.  Och kan ju känna att var det 2 test det blev så på är det nog inte så möjligt att det var fel på just det testet.

RoxannaS
5/18/16, 9:12 PM
#15

Jag ser ett plus!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/18/16, 9:30 PM
#16

#15 Det jag misstänker, ska ändå göra ett test igen om 1 vecka (om jag kan vänta så länge.. Annars blir det innan haha) för att veta säkert.

[TanatosNyx]
5/18/16, 10:05 PM
#17

det är ett plus, jag lovar :)

Anonym
Anonym
5/18/16, 10:09 PM
#18

#17 Så kul att höra men ändå läskigt.

Hannashusdjur
5/18/16, 10:09 PM
#19

Varför ser inte jag bilderna?:(

[TanatosNyx]
5/18/16, 10:11 PM
#20

du surfar troligen via en mobil, bilderna ligger i ett bildspel som inte syns i mobilversionen

Annons:
Anonym
Anonym
5/18/16, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

#19 Jag vet inte, använder du google chrome?

Här är dom igen ifall du ser dom nu:

Anonym
Anonym
5/18/16, 11:36 PM
#22

är det normalt att man får ont/som ilningar i tänderna när man är gravid? Har det i mina undre framtänder.

[TanatosNyx]
5/18/16, 11:40 PM
#23

Ja. Det beror på inflammation i tandköttet och blottade tandhalsar. Prova Gum Paroex tandkräm, finns på apoteket. Superbra!

Tjeja
5/18/16, 11:53 PM
#24

Tycker jag ser ett plus jag med. Grattis! Ta ett test till om ett par dar så du får känna dig säker. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
5/19/16, 12:11 AM
#25

#23 Tack för tips! Ska kolla in det. 

#24 Tack! Nu är det bara att jag är ung och kommer bli ensamstående ifall jag bestämmer mig för att behålla (lutar åt det). Men det ordnar sig nog. 🤔

RoxannaS
5/19/16, 6:35 AM
#26

Det fixar du. :) vi kvinnor är starka! :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/19/16, 8:06 PM
#27

#26 Tack ❤️🌺

Skulle ni vilja ha uppdateringar? kan skriva i denna tråd ifall ni skulle vilja veta av hur det går för mig, kanske stänger av anonym när jag känner mig redo för det också :)

Annons:
densomundrar
5/19/16, 8:33 PM
#28

Absolut, uppföljningar är intressant :-)

Tjeja
5/19/16, 9:53 PM
#29

Absolut! Vorre jättekul och spännande att följa om du vill u ppdatera oss! :-D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

RoxannaS
5/20/16, 6:37 AM
#30

Ja absolut :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/20/16, 10:32 AM
#31

#28 #29 #30 Vad kul :)

Jag blir förvirrad :( Har fått 2 positivta och nu 2 negativa. Vet att jag kanske testar lite tidigt men betyder det även fast jag fått negativa nu fortfarande att jag är gravid?

densomundrar
5/20/16, 10:37 AM
#32

#31 jag vet inte när i menscykeln du testar men det är bra att försöka hålla sig till att testa dagarna runt mens, många graviditeter slutar i väldigt tidigt missfall även om man inte märker det, för mensen "kommer ju som vanligt". Då är det ju lite tråkigt om man testat tidigt, då vet man om något som kan smärta helt i onödan, för det "skulle man inte veta" normalt sett. Hoppas att du förstår hur jag menar :-)

Anonym
Anonym
5/20/16, 10:47 AM
#33

#32 Förstår.

Hm, när kan doktorer som tidigast se att man är gravid? Med ul/vul?

[TanatosNyx]
5/20/16, 2:25 PM
#34

Vecka 5, 4+3 är tidigaste dagen. Då kan man se ca 3mm skugga av hinnsäcken.

Annons:
densomundrar
5/20/16, 2:40 PM
#35

#33 ingen aning men tror jag läst att det går att genomföra i v6 iallafall, med vul

Anonym
Anonym
5/20/16, 5:46 PM
#36

#34 #35 Okej :) Tack!

Har bestämt mig för att vänta en vecka och göra ett nytt test på fredag. Känns som en lång väntan men men! Det jag inte vet är riktigt när min mens kommer, har haft vääääldigt oregelbunden mens senaste året pga min pstav som jag hade. (inte längre) och är fortfarande inte regelbunden. Haft relativ regelbunden mens innan det och brukade då ha runt den 20-30:e, i vissa fall (bara några få gånger) fick jag den någonstans mellan 25:e och runt 3-5:e.

densomundrar
5/20/16, 6:56 PM
#37

På så vis. Ja, avvakta och prova igen om några dagar/en vecka så borde du få ett "bättre" svar på vad som händer där inne :-)

Anonym
Anonym
5/20/16, 8:13 PM
#38

#37 Kan jag inte hålla tills fredag har jag lovat mig själv att hålla mig till onsdag iallafall!

densomundrar
5/20/16, 8:26 PM
#39

Alltid något :-)

Anonym
Anonym
5/20/16, 11:52 PM
#40

Hej igen! Nu undrar jag något igen. Får ibland (inte hela tiden, oftast någongång på kvällen eller mitt under dagen i max en timme) ont som mensvärk fast mer åt sidan oftast. Gör väldigt ont under en kort tid och oftast så gör det ont ettt ag, sen slutar det sen kommer det tillbaka. Har läst att detta kan vara pågrund av att livmodern tänjer ut sig, och att det är som växtvärk. Är detta troligt? Jag blir så orolig över allt och google ger mig inga bra svar tycker jag :( Ibland  känns det bara som en svagsvag mensvärk också, fast lite typ.. Djupare kanske man kan säga.

Sparven88
5/21/16, 8:42 AM
#41

#40 sådär kände jag också. Jag hade mest ont på högra sidan, och det var där lillknodden alltid låg. Så det är säkert som du själv skriver typ växtvärk. Det är ju mycket som händer i magen under en graviditet. Men gör det så ont att du blir orolig så kan du ju alltid ringa och rådfråga 1177 eller liknande.

Annons:
oh-la
5/21/16, 10:45 AM
#42

#40, för det första, sluta googla! Det finns knappt något roligt att läsa när det gäller gravidsymptom i början och du kommer bara bli orolig! Jag gjorde det misstaget och mådde fruktansvärt dåligt de första 14 veckorna typ eftersom jag trodde bebis va död. Med det sagt, värk som känns som mensvärk är jättevanligt och kan variera från lite molande till riktig värk och hugg. Jag har haft det till och från hela graviditeten och är i v 24 nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Anonym
Anonym
5/21/16, 11:16 AM
#44

#41 Okej tack :) Gör inte så ont att jag blir orolig så just pga smärtan och det gör ont så sällan. Men är en allmänt orolig person så blir orolig över det mesta!

#42 Okej jag ska sluta googla symptom. Ska försöka att inte oroa mig förrän jag vet att det finns något att oroa sig för.

Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
5/21/16, 11:25 AM
#46

#44, bra tänkt ;) finns inget bra att läsa på Google om gravidsymptom ändå och alla skriker "missfall". Det är så onödigt att gå runt och oroa sig…

Anonym
Anonym
5/21/16, 11:30 AM
#47

#46 jo exakt. vart man än läser så "Låter som missfall" :( Såklart oroande men som du säger onödigt att gå runt och oroa sig. 

Har tänkt på ifall det skulle visa sig att jag inte är gravid, att jag skulle bli så besviken och hjärtekrossad. Har ju fått 2 positivta och 2 negativa. (först positivt) Men sedan så hade jag ju inte fått pluss ifall jag inte hade hcg i urinet. Men försöker att inte oroa mig för det heller.

densomundrar
5/21/16, 11:36 AM
#48

Med tanke på hur tidigt du är i graviditeten så tror jag inte att det är växtvärk än, det finns gott om rum för ägget att växa :-) Däremot kan det vara att ägget fäster, gaser eller att mensen är på g :-) Vi försökte i nästan 2 år innan vi vart gravida och gaser i magen har ofta gett mig hopp om att ett ägg äntligen fästs :-P Man lär sig mycket om sin kropp när man försöket länge, däribland att jag hade en väldans massa gaser som möblerade om i tarmarna :-P

Annons:
Anonym
Anonym
5/21/16, 11:51 AM
#49

#48 Mens är otroligt osannolikt. Får inte mensvärk när jag får mens, och har aldrig fått. Har läst att livmodern börjar växa ungefär på en gång men det kan ju vara fel :)

oh-la
5/21/16, 12:09 PM
#50

#48, min växtvärk började en vecka innan jag plussade, ca 3 dagar innan beräknad mens och höll i sig tills den tog en paus i v 14-15 och drog igång igen i v 18. Livmodern börjar växa redan när befruktning sker och det kan ge växtvärk. Det har inget att göra med att fostret, eller embryot då, inte har plats utan om att livmodern, som ju är en muskel, börjar växa :)

RoxannaS
5/21/16, 12:23 PM
#51

Jag hade också mensvärk 3-4 dagar innan jag plussade. De var de som fick mig att misstänka en graviditet. För att "mensvärken" kom men inte mensen.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/21/16, 12:53 PM
#52

#50 #51 Skönt att höra :)

densomundrar
5/21/16, 2:22 PM
#53

Där ser man, jag trodde man fick växtvärk när bebisen började "trycka ut" livmodern. Har haft väldigt lite växtvärk, hade det kanske i v10-14 typ.

RoxannaS
5/21/16, 2:37 PM
#54

Alla graviditeter är olika :) jag hade från 4 dagar innan jag plussade och hade konstant till vecka 16 tror jag. Sen kom de och gick hela grav :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
Anonym
5/21/16, 2:48 PM
#55

#53 Ja som #54 säger så är alla graviditeter olika. Finns säkert de som inte känner av någon växtvärk alls medans de finns de som Roxanna som hade det hela grav (till och från) :)

Annons:
densomundrar
5/22/16, 4:26 PM
#56

Självklart är alla graviditeter olika men om det hade varit som jag trodde så hade det ju inte varit aktuellt med växtvärk så tidigt i graviditeten även om alla graviditeter är olika, förutsatt att inte fostret växer i rekordfart :-) Men ska bli spännande att se om det ligger ett litet pyre där inne :-)

Anonym
Anonym
5/22/16, 4:43 PM
#57

#56 Ja verkligen! Lite jobbigt att behöva vänta men det är ju bäst så att man får ett tydligt svar :)

Anonym
Anonym
5/24/16, 3:10 PM
#58

Hej! Jag berättade för min pojkvän att jag kanske kan vara gravid, först så trodde han jag skojade och skrev oseriösa saker men sen så blev han drygare och drygare. Han sa att om jag behåller barnet så förstör jag hans liv, gör jag verkligen det? Han sa att han skulle lämna mig om jag skulle behålla (att det var "såklart"). Men han skulle aldrig ens vilja träffa eller veta av barnet eller mig så hur skulle det förstöra hans liv? Fick skuldkänslor även fast jag inte borde.

densomundrar
5/24/16, 5:18 PM
#59

#58 nej, du förstör absolut inte hans liv. Jag antar att han och du är väl medvetna om hur barn blir till, vill man inte ha barn är problemet lätt att motverka; använd kondom eller avstå. På så sätt kan inte du som tjej "lura till dig en graviditet" genom att säga att du använder preventivmedel men inte gör det, för jag hoppas att det inte är så det ev. har gått till? Även om hans reaktion är jättetråkig och du absolut inte förtjänar den behandlingen så kan det vara så att han vart chockad, en dum reaktion. Finns några tjejer som skrivit om liknande problem på senaste tiden, tyvärr.

[Tibonnanj]
5/24/16, 8:02 PM
#60

På tal om växtvärk i livmodern. Jag fick mensvärk 3 dagar innan beräknad mens, precis som vanligt. När datumet för mensen passerade va värken fortfarande desamma. Jag tror denna "mensvärk", höll i sig i alla fall 4 veckor. Jag plussade 3 veckor efter beräknad mens. Siffrorna är lite vaga men det är i alla fall möjligt att ha mensvärk/växtvärk tidigt i graviditeten.

Tror han överdriver när han säger att du kommer förstöra hans liv med ett barn, han har väl ingen aning om hur det är att ha barn?… Du kommer förmodligen förändra och eventuellt begränsa hans liv men inte förstöra det. Han är nog i chock och behöver tid att bearbeta.

Det är jättetråkigt att det verkar vara så många killar som inte kan ta konsekvenserna av oskyddat sex. Skulle nästan behövas en extra fördjupningskurs enbart för killar i sexualundervisningen.

Anonym
Anonym
5/24/16, 9:04 PM
#61

#59 Nej absolut inte. Jag hade p-stav men jag tog ut den pga komplikationer, och skulle se vad jag skulle ha sen men hade inte bestämt mig, han visste om detta. Ibland så "glömde/struntade" vi i kondom men inte alls länge, och då kom han aldrig i mig. Men måste väl ha funnits några spermier som följde med ut med t.ex försats eller sedan tidigare..

#60 Nja, kommer inte begränsa/förändra något eftersom att jag frågade ifall han skulle lämna mig ifall jag ville behålla och han sa "Ja såklart" följt av "Men så dum är inte ens du att du skulle behålla" (han trycker ner mig på sådana sätt hela tiden.) 
Känner honom väl och vet att det inte bara är något han säger. Han kommer inte vilja veta av mig eller mitt barn öht. (Och av anledningar så vill jag inte ha honom i närheten, pga att han har "misshandlat" (känns lite hårt då det inte var så jättegrovt) både fysiskt och psykiskt när han blivit arg/om jag inte gjort som han sagt) Men det han inte tänker på att mitt liv skulle förstöras om jag blev tvingad till abort. Skulle ju inte kunna vara tillsammans med honom heller när han tvingat mig till avbryta.. Mådde så dåligt efter att han hade sagt dessa saker för han fick mig att känna mig dum som ens tänkte på att behålla.

Det är absolut tråkigt. Också synd om de tjejer som måste bli unga och ensamstående pga dessa killar..

[Tibonnanj]
5/24/16, 9:19 PM
#62

Ts, det låter som du har saken ganska klar för dig  vad gäller din pojkvän eller "pojkvän" då han inte verkar vara något att ha och du ska självklart inte göra abort om du inte vill!

Annons:
densomundrar
5/24/16, 9:23 PM
#63

Om du nu är gravid så tycker jag att du ska göra som du själv vill med barnet, börja redan nu att tänka på hur du skulle lösa detta utan honom om du vill behålla, för det låter ju inte som att han är en person som gör dig något gott, då är värd något mycket bättre! @):-

Sarah
5/24/16, 11:31 PM
#64

Är det här en man du verkligen vill ha i ditt och ett eventuellt barns liv? Vill du att ett barn ska växa upp med en pappa som misshandlar och nedvärderar? Oavsett om du är gravid eller ej, om du behåller ett eventuellt barn eller ej, så är det inte en man att stanna hos.

Anonym
Anonym
5/25/16, 2:08 PM
#65

#62 #63 #64 Nej, det är inte en man jag vill ha i mitt liv. Och absolut inte i detta eventuella barns liv. Jag vet att ifall jag är gravid kommer jag absolut att lämna honom för då är det inte läge att vara självisk längre då jag faktiskt kommer ha en annan att tänka på. Men ifall jag inte är det kommer det vara svårare, han snärjer mig alltid tillbaka på något sätt. Jag vet att han inte är bra eller rätt för mig men har alltid sökt mer och mer uppmärksamhet från honom då jag fått så lite, så har varit svårt att släppa taget.

Upp till toppen
Annons: