Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 1894 ggr
Anonym
Anonym
5/11/16, 8:15 AM

Ont i bröstvårtan - amning

Jag har sedan i söndags (4dagar) haft väldigt ont i min ena bröstvårta. Den är öm om man rör vid den och det gör jätte, jätte ont att amma. Har gett mitt barn bröstet ändå för att det blir så fullt av mjölk annars. Fast kanske bara 1 gång om dagen. Har ammat mitt barn i 9 månader snart, så rätt teknik har hen. Bröstvårtan är väldigt hård och svullen. Har inte ändrat i färg och resten av bröstet känns (förutom fullt) som vanligt. Någon som varit med om liknande? Vad kan ha hänt?

Annons:
Sarah
5/11/16, 8:20 AM
#1

Kan vara torsk/ svamp.

Niini
5/11/16, 8:45 AM
#2

Min första tanke är samma som #1, kolla hur barnet ser ut i munnen.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Torsk-hos-spadbarn/

mollyt
5/11/16, 8:45 AM
#3

Jag tänker också på torsk, men då brukar vårtan bli lite rosa om jag förstått det rätt. Men det kan göra skitont och vårtan blir svullen. Hur ser det ut i munnen på ditt barn?

[TanatosNyx]
5/11/16, 9:10 AM
#4

Det kan även vara en liten liten spricka i vårtan, kika efter noga med tvättade händer. Rör vårtan i olika vinklar så huden sträcks.

Anonym
Anonym
5/11/16, 9:23 AM
#5

Det syns absolut ingenting i munnen på mitt barn. Därför har tanken på svamp inte slagit mig överhuvudtaget.. Ang färg/rosa, så har den samm färg som den andra bröstvårtan. Kan det vara svamp ändå? Vad gör man åt det? Hittar ingen spricka eller liknande..

Anonym
Anonym
5/11/16, 9:48 AM
#6

Det som känns konstigt om de skulle vara svamp är att det bara är den ena bröstvårtan och att det är bröstet hen ammar minst på.. Men de kanske inte spelar någon roll? Som sagt ingen beläggning alls i hens mun..

Annons:
[WickedAlly]
5/11/16, 9:50 AM
#7

Är vårtan varm?

Anonym
Anonym
5/11/16, 9:56 AM
#8

Kanske lite varmare än den andra.. Inte jätte varm, men kanske en liten värmeökning

[TanatosNyx]
5/11/16, 10:31 AM
#9

har du någon vit prick/plupp någonstans på vårtan? en sk. white spot tänker jag på.

Sarah
5/11/16, 10:32 AM
#10

Torsken behöver inte synas mycket alls, kan vara bara en lite ljusare prick någonstans i munnen där man knappt ser. Det syntes inte mycket på mina bröstvårtor, lite torrt bara på en plats, men helvete vad ont det gjorde :(

Anonym
Anonym
5/11/16, 11:01 AM
#11

inget sånt alls.. Kanske lite torr i vårtgården under bröstvårtan.. Aha, de är aå..då är det säkert svamp.. Gör förbannat ont! Har ringt till bvc-sköterska nu å väntar att hon ringer upp..

Sarah
5/11/16, 11:56 AM
#12

#11 Menade typ på vårtgården, lite torr precis i kanten mellan gård och vårta.

Upp till toppen
Annons: