Annons:
Etikettpappor
Läst 2524 ggr
[Tibonnanj]
5/4/16, 7:27 PM

Pappaledig 10dagar runt bf

Jag vet inte om jag förstått texten rätt på fk hemsida. Men min sambo får alltså ta ut tio lediga dagar runt bf. Rätt, fel? Får han ta ut mer?

Vi väntar vårat första barn och jag vill gärna att han ska kunna vara med mig så länge som möjligt tiden innan bf innan han måste gå tillbaka till studier/jobb. När är det bäst att ta de där 10 dagarna? Det är ju så svårt med tanke på att det finns "risk" att föda både 14 dagar innan bf och 14 dagar efter bf.

Hur tänkte/tänker ni kring ledigheten jag pratar om?

Om jag förstått texten fel får ni gärna förklara den lite enklare för mig ( slipper gärna sitta i telefon kö till fk om det inte är nödvändigt)

Annons:
Hannashusdjur
5/4/16, 7:47 PM
#1

Han får garanterat 10 dagar från och med den dagen barnet föds. Alltså chefen kan inte neka honom ledigt. Sen efter der kan han plocka ut föräldrarledigt

LoAEmma
5/4/16, 8:43 PM
#2

Ja ta ut dem från den dagen barnet fötts och tio dagar framåt. Det är då du behöver honom som bäst :) Dom tio dagarna är utöver övriga föräldradagar.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

bohan85
5/5/16, 1:44 PM
#3

Efter dessa 10 dagar har ni 30 dubbeldagar som finns under barnets första år. Då kan ni vara lediga samtidigt. Sedan behöver ju inte du ta ut full föräldrapenning och då kan ju sambon ta ut istället om ni vill ha ännu mer ledigt tillsammans men då får ju bara en ersättning.

Sarah
5/5/16, 1:55 PM
#4

De 10 dagarna är egentligen 80 timmar, vill man ta ex 20 halvdagar betalt så är det också ok.

Velinga1984
5/5/16, 4:21 PM
#5

Samt att tänka på att man behöver ha gemensam vårdnad registrerat för fler föräldradagar än dessa 10. Är man gift så blir det gemensam vårdnad automatiskt.

[Tibonnanj]
5/7/16, 10:41 AM
#6

Jättebra svar! Tack för att ni redde ut det för mig :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: