Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1639 ggr
[Synnerlig]
2016-04-27 16:22

Köpa amnings-bh efter förlossning?

Jag tror jag skrev en liknande tråd för längesedan men kan inte hitta den. Men jag ska ju ha bebis när som helst och jag har ännu inte införskaffat mig en amnings-bh. Har bara amningslinnen och amningst-shirtar. Anledningen är att jag inte vet hur mycket eller om mina bröst kommer att bli större efter förlossningen och har inte råd att köpa en massa amnings-bh:ar som jag inte kommer kunna använda. Än så länge har mina bröst inte vuxit någonting och jag är i vecka 38 :P Funkar det med bara amningslinne i början och så får man helt enkelt ta sig en tur till affären och köpa bh sen? Håller sig amningsinläggen på plats i ett amningslinne? Hur gjorde ni?

Annons:
RoxannaS
2016-04-27 16:25
#1

Mina bröst blev inte större mer än den dagen mjölken rann till. Men jag körde typ sport-bh eller amningslinne med inlägg bara. De funkar kanon. Om du inte tycker inläggen håller sig på plats så ta lite typ kirurgtejp eller plåstertejp eller vad de heter och sätt fast dem. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2016-04-27 16:26
#2

Tips. Ha gärna med dig en handduk när du ammar dock. Blir lätt läckage på de bröstet du inte ammar på medan bebis ammar haha. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Litenloppa
2016-04-27 16:34
#3

Jag köpte flera amningsbehåar innan men som du tänker då passade ingen av dom dagarna efter förlossning. Brösten svullnade till modell basketboll och var fasansfullt ömma med såriga bröstvårtor. Jag kunde inte ha nånting på dom alls, gick runt med landstingets snygga rock helt öppen ^^ Amningslinnena jag hade köpt i strl xl passade inte heller över brösten… Det var dock lika bra att inte ha nåt på sig, nu snittades jag iofs men vi låg i sängen större delen av dygnet jag och sonen och bara myste, sov och han åt när han kände för det. Vilket kunde vara en gång i halvtimmen så krångla med en massa tyg hade inte varit nån idé. Jag läckte dessutom mjölk så fort jag rörde mig så allt blev vått och behövde bytas flera gånger om dagen. Då var det skönt att det inte var mina kläder som jag hade behövt tvätta utan jag kunde bara lägga det på en stol så var det någon annans problem ^^

[Liinda]
2016-04-27 16:36
#4

Jag köpte amningstoppar 2 pack från kappahl dom var kanon när brösten ändrade storlek hela tiden. Efter ett halvår köpte jag en riktig amningsbehå.

[GråHäxa]
2016-04-27 22:11
#5

Jag är väldigt glad att jag hade köpt amingsbh innan. Är väldigt bökigt att hålla inläggen på plats annars tycker jag, allt blir genomsurt på 5 min. Jag köpte 2-pack amningsbhar på H&M  Dom är mer som mjuka sportbhar egentligen. Använde dom under graviditeten eftersom dom är väldigt bekväma om dom passar utmärkt nu under amningen trots att mina handbollar har blivit basketbollar haha. Det är ingen bygel i dom och inte någon direkt kupa, väldigt töjbart material så man kan växa i dom utan problem. 

Tror det är märkta med "vår mjukaste bh" om man kollar bland mamma kläderna på h&m.

Bra tips som #2 skriver! Handdukar i mängder är bra att ha, gärna så man kan skydda både sig själv och bebis från ofrivilliga mjölkduschar 😃

mollyt
2016-04-28 08:51
#6

Jag tycker att det har gått bra med amningslinne (har det när jag bara är hemma) och jag har en D-DD-kupa i vanliga fall. Brösten blir större med mycket mjölk men mer hårda så de håller sig på plats okej tycker jag. Men ska jag gå hemifrån så har jag alltid amningsBH. 

Jag köpte en mjuk amningsBH i förväg och den går bra. Sitter OK (köpte i E-kupa) när brösten är "tomma" men sitter bra även när brösten är mer som bomber (finns tyg att växa i) 🤪

Annons:
[WickedAlly]
2016-04-28 09:23
#7

Jag använder bara amningsbh om mina amningslinnen är i tvätten, älskar linnen. Har e/f-kupa nu under amning och ett funkar fint. Man måste inte läcka massor. Jag har, förutom allra första dagarna, inte läckt en droppe trots mycket mjölk :) De första dagarna höll jag en handduk mot det andra bröstet bara.

Sarah
2016-04-28 09:40
#8

Är också glad att jag hade innan, läckte som ett såll så fort bebis pep under de första månaderna. Var inte direkt sugen på att ge mig ut på stan direkt efter förlossningen så att behöva köpa bh då är inget jag rekommenderar.

[Synnerlig]
2016-04-28 11:01
#9

Tack för alla svar :) Jag känner att jag inte kan köpa bh innan för jag har som sagt inte en blekaste aning hur stora mina bröst blir efter förlossning. Det känns som att det får bli linne, vet inte annars vad jag ska göra :P

Sarah
2016-04-28 11:10
#10

Köper man ngt som passar runt om och som har mjuka kupor så tror jag inte att det kan bli jättefel. Jag har b i vanliga fall och köpte c kupor till amning, mjuka och sköna bhs. Att de var lite stora i slutet spelade ingen roll då jag ändå behövde ha amningsinlägg i hela tiden, att de var lite trånga den första veckan spelade inte heller ngn roll då de var så mjuka.  Ingen förstagångsföderska kan ju gissa hur brösten kommer bete sig efter förlossning, ändå har det funkat för många av oss att köpa innan :P  Man ser ut som Dolly Parton tiden närmast efter förlossningen och då är det kanske inte läge att köpa :) 

Jag gillade inte amningslinnen då jag kände att det var ett för stort tryck på hela bröstet, till skillnad från bhn som gav mest stöd under.

Intehärutandär
2016-04-28 12:35
#11

Första gången gick jag upp 2 storlekar under graviditet och fick behå av faster som hade underklädesaffär. Tror hon gav med någon på slutet ytterligare en storlek som jag hade sedan. 

Denna gång köpte jag bara 1 amningsbehå i samma storlek och 2-p amningslinnen. Kan ju inte säga hur mycket jag skulle gått upp i storlek denna gång, men jag skulle handlat då jag kom hem.

mjioo
2016-04-28 12:43
#12

Jag har passat på att köps två på rea så de kostade 50kr styck. Det är olika storlekar och jag har inte den blekaste aning om de kommer passa sen men det var ju så bra pris :) tänkte att jag får väl ge bort dem sen om de inte funkar. Jag är i v 32+4 och har gått upp en kupstorlek redan men hade inte så stora bröst innan (B-kupa). Tänkte också köpa typ två mjuka sport-bhar i en lite större storlek eftersom jag hört att det är skönt efter förlossningen :)

typjessica
2016-04-28 19:03
#13

Här är en som använder sina vanliga bhar. Köpte ett par mamningsbhar när jag vänta första sonen men avskydde dom så började därför med mina vanliga efter någon vecka. Så nu med andra sonen hade jag linne på bb och tills mjölken runnit till sen kört på mina vanliga.

Annons:
[GråHäxa]
2016-04-28 19:51
#14

Som Sarah skriver så passar det bara runt om så är det inga problem att få plats i en bh med mjuka kupor. Dom som jag nämnde har ingen kupstorlek det är s,m,l i storlekarna. Jag hade b-kupa innan och nu har jag d-kupa, medium i h&ms mjuka amningsbh fungerar utmärkt både innan och nu eftersom det är rätt storlek runt om :)

[Synnerlig]
2016-04-29 10:12
#15

Jag ska nog ta mig en sväng på stan i helgen och se om jag kan hitta en amningsbh ändå men som är flexibel. Läste på någon sida att brösten växer ca 1 - 2 storlekar större. Vi får se hur det går :P Problemet är bara att jag har stort omfång runt ryggen och små bröst, har typ 90B i vanlig bh så jag kommer nog inte kunna köpa billiga på hm för de är så små i storlekarna :'( Någon annan här med stort omfång runt rygg som kan tipsa om vart jag kan hitta bra och flexibla amningsbh:ar? :)

[GråHäxa]
2016-04-29 11:36
#16

Kanske kan det fungera med sådana där spännen med extra hakar så du kan öka omfånget?

[Synnerlig]
2016-05-02 07:46
#17

#16 Smart. Ska se om jag hittar något sådant :)

[Synnerlig]
2016-05-02 08:10
#18

Såg nu att Bonprix har större storlekar på amningsbh så funderar på att köpa därifrån :) Men hur ska man egentligen veta i förväg hur mycket ens bröst kommer att växa? Funderar på att köpa en kupa större. Hur många kupor större blev ni?

jackiejohn
2016-05-02 10:37
#19

Jag har alltid haft 65D/70C köpte mina amningsbehåar i 75C de satt perfekt innan förlossningen, dagarna där mjölken rann till så vart de lite trångt men inte obekvämt på nåt vis, sen passade de utmärkt under hela amningen. Nu har jag trillat ner på 65C/70B efter amningen.

[WickedAlly]
2016-05-02 13:31
#20

Jag ökade från 85C till 85E/F, och köpte d-kupa innan, hehe. Bortkastade pengar minst sagt. Jag har från bonprix nu, mjuka och sköna :)

Annons:
[Synnerlig]
2016-05-02 13:47
#21

Jag köpte en storlek större. Mina bröst är lite "konstiga". De är för stora för att få plats i en A-kupa men det finns fortfarande lite utrymme för "mer bröst" i B-kupa i mina vanliga bh:ar, så jag får hoppas att en amningsbh i C-kupa räcker :P

Pontiac57
2016-05-02 14:41
#22

Om man är osäker på kupstorleken så är det ju jättebra att köpa dom i sport-bh modell för då har ju inte kupan nån betydelse. Jag hade 75 c innan graviditeten men gick upp till stor d, när mjölken rann till blev det typ f och gick sedan till e efter ett par veckor så det är ju jättesvårt med fast kupa

Upp till toppen
Annons: